Race.fi  Puotilan autokorjaamo

v70 vikakoodien selitys ja vian etsintää. vm2000 uudempikoppanen diesel

  • 52 Vastauksia
  • 17758 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Mahtaakohan sulla nyt kuitenkin vuotaa ne alipaineet jonnekin. Lähiaikoina olen kaksi samoilla oireilla olevaa autovanhusta korjannut. Mittaan yleensä alipaineen. Siihen minulla on alipainemittari ja parin metrin letkun päässä T-haara jolloin sen saa alipaineletkuun. Ilmavuotoja voi olla useassa paikassa samaan aikaan jolloin ei sitä vuotoa niin helposti huomaa. Alipaine on noin 0.1 bar mittarilla jossa se näyttää 1bar aukinaisena ja -0.9 bar mittarilla jonka asteikko on -1 ... 0bar. Kun mittari on parin metrin letkun päässä, voi sen ottaa hyttiin ja tehdä ajolenkin.

Jäähdytintä lähinnä oleva egr:n ohjausventtiili vuotaa usein jolloin sen reikiä tukkimalla tuo näyttämä voi muuttua. Vanhaa ei oikein saa korjattua toimivaksi. Ilmanputsarin etupuolella on moottorityynyjen ohjaus. Tyynyille menevän, sivusta lähtevän letkun voi tukkia. Tyynyt saattavat vuotaa enemmän vasta ajossa kun asento muuttuu.

Vikakoodi tietysti auttaisi. Ja voi siellä olla joku muukin vika.

Poissa jaakola69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
siihen tulokseen tässä alkaa päätyä että se vuotaa jostakin. letkut on vaihdettu samoten egr ja sen ohjainventtiili, Ahtopaineen säädin myös se ilmanputsari edessä oleva säädin vaihdettu. Ainut mitä mietin enään on että kun tehostin  vuotaa sieltä jarru polkimen juuresta se tiiviste, voiko tämä vaikuttaa moottoriin että antaa sen systeemi seuraavassa huollossa.  eilen käytetty koodin luvussa ja ilmamassamittari oli sökö sekä kytkimen anturi irronnut. muuta vikaa ei herjannut.  täytyy käyttää vielä koodin luvussa josko siellä sitte jotain vielä olisi,  ihanan kalliiksi käy niitäkin luettaa monta kertaa viikossa mutta eipä se auta.. kumma homma ku ei anna jo periksi että sammuu viimeinenkin valo ja herja.  Tuo alipaine mittari ois varmaan hyvä hommata jostain.

Poissa jaakola69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
antaako se vikakoodia jos tyynyt on  sökönä?  kokeilla tukkia se letku jos sillä katoaa tuo systeemi seuraavassa huollossa...

Poissa HenkkaR1

  • Kiillottaja - 93% Pussihousu
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3620
  • Isi, tiiän miks volvo murisee. Sillä on nälkä.
Kyllähän se alipainetta sinne hukkaa jos ne on rikki, tulppaa nyt ne letkut ja mietitään sitte jotaki muuta jos vielä tarvii. Se jarrupolkimesta tulevan akselin tiiviste kans paikalleen.
V70 D5 AWD 2011 ja C70 T5 1998
Showroom
Eksät S60 T5 r-look, V40 T4 1998, s40 1998 2.0i V70 TDI 2001 261/510

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Siniselläkin on ekoja juttuja joita egr-koodien yhteydessä testaavat nuo kumityynyt. Kotioloissahan tuon testaa (ainakin alustavasti) tosiaan tulppaamalla, ei juuri huku aikaa. Värinätkään ei ainakaan mulla kauheasti lisääntynyt, ainoastaan tyhjäkäynillä eron huomasin. Voi pitää vaikka pitempään jos ei ole varma vaikutuksesta.

Tuli rassattua se mapin nippa ja letku auki, kaameassa mönjässä olivatkin. Toivottua lopputulosta ei kuitenkaan tullut. Ahtoja katselin mittarilla, niin 1400 rpm tapahtuu ensimmäistä kertaa eloa viisarissa. 1700 kierroksessa painetta oli 0,3 ja kahdessa tonnissa 0,5. Maksimipaineet oli jossain 0,9 barin kieppeillä, joten kyllä siellä ilma vaikuttaisi liikkuvan.

Seuraavaksi katse immuun ja sitten egr irti kokonaan. Kuinka paljon egr:n tulppaaminen hidastaa lämpenemistä? Voiko talvikäyttöä sen jälkeen harkitakkaan ilman pa-lämmitintä?

Sellainen tuli vielä mieleen, että ajossa kuuluu aika ajoin säksätystä. Kaksi volvo-korjaamoakin tätä on ohimennen kuunnellut ja todennut normaaliksi. Voiko egr vuotaa ja päästää tuollaista meteliä (luulisin että jättäisi jälkensä?)? Tai miten egr reagoi esim. vuotavaan pakosarjantiivisteeseen?

Tässä vielä video auton suorituskyvyttömyydestä (referenssivideo).
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa jaakola69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
itellä ainakaan en huomannu mitää eroa, nyt kun tulppasin eilen tuon kumityynyille menevän letkun, ja ajellu nyt 60km eikä mitään vaikutusta. Eilen tuossa vaan huomasin että kun laittoi käden tuohon egr:n ja turbon seudulle niin pukkas hirviät lämpöilmat käsille että kyllä sielä taitaa vuotaa jostain, eihän sieltä vissiin pitäs tulla tuommosta ilma virtaa kun kiekat on jossain 1500-2000? siis niinku ois puhallin puhaltanu suoraan naamalle, pukkas tulemaan. täytyy alkaa tutkimaan mistä se vuotaa.. vedot on tallella nyt,kun imm:IN  vaihdoin eilen ja tuo vikakoodikin syttyy ja sammuu miten sattuu...

Poissa HenkkaR1

  • Kiillottaja - 93% Pussihousu
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3620
  • Isi, tiiän miks volvo murisee. Sillä on nälkä.
Egr vuotaa? Ei tarvi jäädä isoa rakoa sinne egrn ja imu- tai pakosarjan väliin nin vuotaa.
V70 D5 AWD 2011 ja C70 T5 1998
Showroom
Eksät S60 T5 r-look, V40 T4 1998, s40 1998 2.0i V70 TDI 2001 261/510

Poissa jaakola69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
siihen tulokseen minäki tulin että se vuotaa, tuonne varmaan voi heittää semmosta kuuman kestävää tiivisteliimaa kaveriksi ku ruuvaa ruuvit kiinni, varmaan vuotaa tuolta pakosarjan päästä luulisin. Vikakoodin pukkauskin varmaan tulee nyt tuosta vai mitä ootte mieltä ?

 

Autoracing  KL-varaosat