Autoracing  KL-varaosat

S60 kylmäkäynnistys

  • 9 Vastauksia
  • 3176 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa D5S60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
S60 kylmäkäynnistys
« : 17.02.2016, 16:05:08 »
Hankin D5 163hp koneella olevan S60 Volvon,vuosimallia 2002. Ainut mikä mietityttää,on kylmäkäynnistys. Vika voi olla ihan käyttäjän korvien välissä lähinnä,mutta kylmäkäynnistyksessä starttaus kestää joku 1,5-2 sekkaa suurinpiirtein. Lähtee kyllä sitten yhdellä yrittämällä käyntiin,ei käy vajaalla. Suutinvioista ollaan paljon tämän automallin kohdalla huudeltu,joten olen varannut jo ohivuotomittaukseen korjaamolta aikaa,lähinnä varalta. Vikakoodit kunnon testerillä katottu,ei ainuttakaan vikakoodia.

Hehkut vaihdettiin tänään,samoin kuin uusi akku. Lämpimänä kone starttaa hieman nopeammin,kuin kylmänä,muuten ei mitään mainittavaa eroa kylmäkäynnistykseen hehkujen vaihdon myötä. Lohkolämppäri asennetaan ensi viikolla,koska aiempi omistaja manaili,että ardic temppuilee hetken päästä aina,kun kuntoon laittaa.

Onko tuo käynnistysaika ihan normaalin rajoissa? Eräs harrastelija tuumasi,että tuo starttaus olisi ihan normaalin rajoissa. Kylmäkäynnistyksessä starttaus on kuulema sen takia pitempi,koska tällä varmistetaan öljynkierto turbossa koneen ollessa kylmä.

Mitä mieltä muut harrastelijat ovat tuosta? Kone ei nakuta kiihdyttäessä,ei käy vajaalla,tehot on tallella ja auto pelaa kaikinpuolin kuten pitää.

Poissa massinen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 kylmäkäynnistys
« Vastaus #1 : 17.02.2016, 16:32:36 »
Veikkaisin, että tuo viive tulee hehkutuksesta. Ihan normaalia siis.

Poissa D5S60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 kylmäkäynnistys
« Vastaus #2 : 17.02.2016, 18:43:58 »
No joo,bensavermeitten kanssa on tullu häslättyä,niin tää diesel tekniikka on vähän "uutta". Kattoo nyt,jos ohivuotomittaus näyttää,että joku suutin falskaa reilusti enemmän kuin muut. Ja toki startti voi olla heikolla hapella,mutta en oikein jaksa uskoa siihen. Startti ei pyöri laiskan kuuloisesti ja luulis starttivian näkyvän myös lämpimänä käynnistäessä?

Ja aina tulee odotettua,että se hehkun merkki lähtee pois mittarista,sen jälkeen starttaus,luonnollisestikin.
« Viimeksi muokattu: 17.02.2016, 18:45:38 kirjoittanut D5S60 »

Poissa D5S60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 kylmäkäynnistys
« Vastaus #3 : 19.02.2016, 11:56:40 »
Noniin,tänään testerillä tsekkailin muuten vaan juttuja,niin sieltähän löyty vikakoodi P0088 Fuel rail pressure,too high.

Käynnistin konetta muutaman kerran ja vähän kaasua siinä annoin,ei ainakaan nyt mitään vikakoodia tullut uudestaan kuittauksen jällkeen. Mutta lähdetään nyt ensiksi liikkeelle polttoainesuodattimesta. Voisko tuo pahimmillaan liittyen sitten korkeapainepumppuun  :-\ ? On muistaakseni aika törkeän kallis osa uutena... Auto on pelannut edelleenkin ihan normaalisti. Menee ens viikkoon,kun pääsee tekemään tän ohivuotomittauksen,ilmoitin huoltoon jo etukäteen tuon vikakoodin että osaavat varautua vähän jotain muutakin tutkimaan.

Oma veikkaus,että joko vuotava suutin (ehkä useampikin?) tai polttoainesuodatin? Muita ideoita? Ai niin,jossain ulkomaan foorumilla oli mainintaa PEM moduulista.. tuon vaihdolla myöskin homma tullut kuntoon.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Tampere - Pori
Vs: S60 kylmäkäynnistys
« Vastaus #4 : 19.02.2016, 12:17:31 »
Liian suuri rail-paine saattaa kertoo joko säätimen jumittelusta tai anturiviasta. Jälkimmäinen tekee kiusaa käynnistyksessä kun luulee paineiden olevan jo riittävän ylhäällä vaikka näin ei olisi. Polttoaineensuodatin ei vaikuta käynnityksessä jos käynnissä ollessaan toimii moottori normaalisti. Pumpussa ei ole vikaa. Suuttimet saattaa olla väljät, jolloin käynnistysaika kasvaa.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa D5S60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 kylmäkäynnistys
« Vastaus #5 : 19.02.2016, 12:36:56 »
Samaa mieltä olen,että paineanturi tai säädin se on,joka siellä tökkii,ainakin todennäköisimmin. Lukemani perusteella tuo polttoainesuodattimen vaihtokin on poistanut vikakoodin pomppaamisen ja eipä se ole pahitteeksi uusiakaan tuo kyseinen suodatin (vaihdettu viimeks yli 100 000km sitten). No,suodatin ekana vaihtoon ja tuo ohivuotomittaus,katsotaan sitten tuo anturi ja painesäädin.

Poissa D5S60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 kylmäkäynnistys
« Vastaus #6 : 19.02.2016, 17:44:11 »
Tänään tuli muutenkin ajoa,niin pistin testerin kiinni ja seurasin samalla ajotietokoneesta miten hommat pelaa. Ahtoja tulee normisti,vedot tallella,käynnistys edelleen ainut se mikä mua vähän epäilyttää. Tai sitten on ominaisuus. Kierroksia tuli käytettyä ihan 4000rpm tietämillä,reilumpia kiihdytyksiä jne... ei mitään vikakoodia. Toki mun testerillä ei välttämättä kaikkea saa luettua,mutta kyllä se saman vikakoodin antais jos olis antaakseen. Väliaikainen häikkä kenties,mutta seurantaan menee... päivittelen sitten ens viikon korjaamoreissusta tietoja,ihan sillä että jos jollakin muullakin tulee vastaavia oireita. Katsotaan mitä tuleman pitää..  :) Mutta tykkään kyllä tästä D5 moottorista kuin hullu puurosta! Paras dieselauto millä ikinä ajanu. Kuitenkin vertailupohjaa on,sillä on tullu ajettua runsain määrin pakasta vedetyillä autoilla,mm. Skoda Octavia ja Yeti,Toyota Auris,Nissan Qashqai jne. Ihan hyvin tää mun vanhus näitten kans pärjää.

Poissa D5S60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 kylmäkäynnistys
« Vastaus #7 : 25.02.2016, 16:13:35 »
Noniin,pirssi taas kulkee hyvin. Oma veikkaus meni oikein,eli suutin menny huonoon kuntoon,ei muuta kun uutta tilalle. Kylläpähän starttaa nätisti!

Löyty sieltä sitten vikakin,ihmettelin että mikä vinkuna välissä kuuluu joskus,niin cooleri siellä vuotaa. En oo pystyny nyt itte oikein paikantamaan tuota vikaa,kun työtapaturman myötä keho ottanut hieman osumaa. Hyvä,että korjaamon pojat asian huomas! Ei kait mikään älytön vuoto kuitenkaan,kun sanoi että uskaltaa sillä sen pari viikkoa ajella ennen kun cooleri uusitaan. En kyllä oo huomannut kiihdytyksissä mitään savuttamista ja ahtopaineetkin tuntunu pysyvän ihan hyvin... vääntöjäkin löytyy alakierroksilla. On varmaan vuotanut jo jonkin aikaa,uskoisin. Mutta kuntoon pistetään tietysti!

Tällanen tapaus tämä,eli jos jollakin kylmästarttauksen kanssa ongelmaa,niin kannattaa tehdä se ohivuotomittaus varuiksi.

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 kylmäkäynnistys
« Vastaus #8 : 25.02.2016, 16:55:44 »
Eikös tollainen 2s. ole aivan normaali aika, ja joskushan tuohon cooleriin porataan jopa reikä, että kosteus pääsee pois. ;)
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa D5S60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 kylmäkäynnistys
« Vastaus #9 : 25.02.2016, 19:06:32 »
Tuskinpa normaali aika jos lämpimästä tallista käynnistäessäkin kestää. Eikä tuo 2 sekkaa oo paha,mutta kun se oli seissy vuorokauden ajan noin -5 asteen pakkasessa,starttaus aika oli noin 15 sekuntia ensimmäisellä kerralla. Ohivuotomittauksessa suutin oli selkeästi jo ehtoon puolella... kyllä diesel kone käynnistyy kuiteskin aika ripeästi pikku pakkasilla,vaikka olis seissy vuorokauden pihalla.


 

Proturbo  Autodiagnoosi