Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => V40/V40CC (vm. 13-19) => Aiheen aloitti: pertkei - 20.07.2018, 10:03:36
-
Hei,
Tuli käytyä koeajolla vm. 2016 D2 automaatilla. Passeli peli muuten, mutta pysäytettäessä, esim. liikennevaloihin, piti vaihteisto pientä jyrinää/tärinää aivan pysäytyksen loppuhetkellä. Tätä tapahtui lähes kaikissa risteyksissä, missä piti joko pysähtyä kokonaan tai lähes kokonaan. Osaakohan kukaan vastaavalla kombolla ajellut sanoa, onko tuo normaalia?
-
Hei,
Tuli käytyä koeajolla vm. 2016 D2 automaatilla. Passeli peli muuten, mutta pysäytettäessä, esim. liikennevaloihin, piti vaihteisto pientä jyrinää/tärinää aivan pysäytyksen loppuhetkellä. Tätä tapahtui lähes kaikissa risteyksissä, missä piti joko pysähtyä kokonaan tai lähes kokonaan. Osaakohan kukaan vastaavalla kombolla ajellut sanoa, onko tuo normaalia?
Vähän vaikea kuvauksesi perusteella tietysti arvioida, mutta ei meillä ainakaan laatikon toiminnasta ole kukaan moitteen sanaa kertonut. Nätisti toimii ja moottori sammuu jo vähän ennen pysähdystä liikennevaloihin. Tämä ehkä tottumattomalle aiheuttaa pysähdyksen muutaman metrin liian aikaisin, kun moottorijarrutus lakkaa ja varsinainen jarrutus tehostuu. Mutta ei kuulu ääniä eikä täristä missään vaiheessa.
-
Viime viikolla kävin koeajolla samanlaisella autolla ja siinä huomasin saman tärinän hieman ennen pysähdystä kun jarrulla hiljensi vauhtia tyhjäkäynnillä. Tärinä loppui kun pysähtyi esim. liikkennevaloihin. En osaa sanoa onko tuo tärinä normaalia, mutta samanlaista oli toiminta myös minun testaamassani autossa.
Muuten auto tuntui hyvältä ja vaihdot olivat tasaisia.
-
70 tkm rullattu täsmälleen tämmösellä autolla ja ei kyllä jyristä jarrutuksissa mielestäni yhtään. Pitääpä koittaa katsoa ens kerralla ajellessa että jos jotain pientä huomaisin.
-
No testailinpa vähän ja nyt tiedän mistä puhut.
Se tärinä on ihan normaalia kun ajaa jarrua vasten momentinmuuntimella tai vaikka manuaalivaihteisellakin autolla, kun vaihde on kytketty. Momentinmuuntimessa tuo mahdollistaa todella tarkan ryömittämisen, kun auto ei kytke vaihdetta pois ennenkuin auto on lähes tai täysin pysähtynyt.
Se tärinä sitten lakkaa kun vaihde kytkeytyy pois päältä ja automaattinen mäkilähtöavustin nappaa samalla kiinni. Samasta syystä lähtö saattaa olla hieman nykivä jos siihen ei ole tottunut.