Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Tuunaus ja Autohifi => Aiheen aloitti: Tube - 10.08.2011, 16:14:37
-
Miten kannattaisi merkit poistaa? Haluaisin nuo S40 ja 2.4 merkinnät pois ilman että maaliin tulisi ylimääräisiä jälkiä. Onko merkkien takana jotkut reiät vai ihan liimalla?
-
Jonkin sortin liimamassalla ovat kiinni kaikissa volvoissa. Perusniksit ovat lämmitys ja siimalla tai muulla sopivalla välineellä merkin irrotus. Merkin irrottua hinkkaamalla liiman rippeet pois ja viimeistelynä vahaa pintaa paljastuneelle alueelle. Hinkkaamisen apuna voi käyttää sopivaa myrkkyä/pesuainetta joka ei kuitenkaan tuhoa maalipintaa.
-
Merkit on kiinni 2-puoleisella teipillä. Ohjeita löytyy lisää haulla tai vähän taakseppäin selailemalla.
-
Ihan vaan siimalla ensin irroittaa ne hellävaroen, ja sen jäläkeen tinnerillä tai kuumentamalla loput liimat pois. Vola.
-
Parastapa on irroittaa merkit ihan kuumailmapuhaltimella.
Puhaltimella lämmittää merkkejä noin 20-30cm pääst ja välillä kokeilee että alkaa ko merkit irtoamaan ihan pyörittämällä (ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ REPÄSE) koska muuten voi olla et lakkakin irtoaa.!! mierkkien irtoamisen jälkeen kannattaa postaa liimoista jääneet merkinjäljet ihan tavallisella hiomatahnalla. missä on vaa ihan hiomis ainetta.
kokemusta löytyy merkkien irroittamisesta.
-
Onko joltakin irronut lakat Volvo merkkisestä kulkineesta, kun on merkkejä vetänyt irti. Itse en ole repäissyt kuin uusista tai uudehkoista autoista. Alkaen aikoinaan 80-luvun lopun 700-sarjalaisesta.. mistään ei ole lakkoja lähtenyt..
Melkein aina puolet teipistä jää peltiin ja toinen puoli merkkiin. Jos on onnekas teippaus ei ole onnistunut ja teippi irtoaa pellistä / sopivalla tekniikalla rauhallisesti repimällä voi onnistuakkin.
-
Onko joltakin irronut lakat Volvo merkkisestä kulkineesta, kun on merkkejä vetänyt irti. Itse en ole repäissyt kuin uusista tai uudehkoista autoista. Alkaen aikoinaan 80-luvun lopun 700-sarjalaisesta.. mistään ei ole lakkoja lähtenyt..
Melkein aina puolet teipistä jää peltiin ja toinen puoli merkkiin. Jos on onnekas teippaus ei ole onnistunut ja teippi irtoaa pellistä / sopivalla tekniikalla rauhallisesti repimällä voi onnistuakkin.
Ite enkyl suosittele tuota että lähtee ilman lämmitystä irrottelemaan merkkejä.
onhan tuoki helpoin tapa saada autosta lakatlähtemään. :nohnoh
-
Et varmasti ja tunnetusti lämpimänä lähtee pienemmällä vaivalla.
Mut onko sulla niitä lakkoja lähtenyt vai onko tunne vain vahva?
-
ekasta autosta mist lähin irroittamaan ilman läppitystä niin lähti lakat. Sen jälkeen olen alkanu käyttää pelkästään kuumailmapuhallinta.
-
Oliko Volvo / miten kylmä / miten vanha auto? -uteliaisuudesta..
-
merkit otin pois ihan parkkihallissa. eli mitänyt parkkihallin lämpötila yleensä onkaan ehkä yli +20. ja auton vuosi malli oli 960
-
Olen itse kanssa irroittanut monet merkit. Aina tehnyt sen uudesta autosta ruuvimeisselillä! Kyllä, pienehköllä ruuvimeisselillä. Useimmiten en ole edes lämmittänyt millään vaan työnnän ruuvarin varovasti kirjaimen taakse niin että se just ja just työntyy vähän kirjaimen ja kaksipuolisen teipin väliin ja sitten toisella kädellä tukien vedetään ruuvaria suoraan ulos/poispäin (ei kammeta mitenkään). Usein kakspuolista teippiä jää vähän sinne tänne mutta ne lähtee sormin nyppimällä (mahdollisesti bensalla kostuttamalla). Eikä ole lakkaa vielä irronnut...
-
Kuumailmapuhallinta apunakäyttäen, siimalla taikka varovasti pienellä meisselillä.. lähtee helposti.. teippi jämät toffee laikalla nätisti pois ottamalla :) näin meillä
-
tästä oli myös juttua jossain toisessa keskustelussa. en kyllä muista enään että missä.
mutta omasta otin siimalla. lähti nätisti pois. liimat otin polttoöljyllä kevyesti pyyhkien. heti pesin kunnon pesuaineella vahvahkolla seoksella ja sitten samantien uuet vahat konttiin. avot ei näy mitään jälkiä.
-
Kuumailmapuhallinen on hyvä konsti mutta kannattaa olla varovainen ettei maali lähde kupliin