Jatketaas filosofointia klassikon tunnusmerkeistä.
Otan kiitollisena vastaan keskustelussa lisätyt kriteerit. Etenkin uustuotanto-osien saatavuus ja ehjien käytettyjen hinnan pysyminen tai jopa kohoaminen osoittavat harrastajia olevan.
Uustuotanto-osien käyttö ei tosin Volvon tapauksessa kerro aivan koko totuutta, kun vanhan mallin tuotekehitys ei pysähdy mallin valmistuksen loppumiseen vaan tuotannon päättymisen jälkeen voi päivitetyistä varaosista koota alkuperäistä paremman yksilön.
Minullekin on myyty jo 10 vuotta sitten ensimmäiset Eioo-merkkisten osien tilalle Wetteriltä sovitussarjoja 940 parannettuihin vastaaviin, mutta mielestäni tältä osin ei tuo uustuotannon vaatimus vielä täyty.
Olin vähän ihmeissäni siitä, että mallin tuotantosarjan kokoa tarjottiin klassikon kriteeriksi, koska kyllä minulle harvinainenkin auto kelpaa, kunhan muut kriteerit täyttyvät. Vaikkapa Mercedeksen SL300 lokinsiipineen ei ollut massatuotantoa, mutta on ainakin minulle kelvannut klassiseksi esimerkiksi klassikkoautosta jo monta vuotta. Klassikon pitää olla myös pienen harrastajapiirin ulkopuolella tunnettu, mutta jospa kaikkien tuntema kallis ja harvinainen eksootti voi pienestä tuotantomäärästä huolimatta klassikoitua, vaikkei ihailtua mallia monella olisi ollutkaan varaa koskaan hankkia?
Samoin myöhemmin klassikoituvan mallin käyttöaikana osoittamat tekniset hämmingit ja suoranaiset suunnitteluvirheetkin saa klassikkoikäisenä anteeksi, kuten VW:n bensakrematorio, joka vie kahden tiloiltaan käytännöllisemmän ja lämmityslaitteella varustetun selvästi nopeamman Fordin bensat. Mutta ei se estä Kuplan klassikkostatusta...kai?
Ja sitten oma vastaus tämän threadin kysymykseen on, että Kakkosnelonen on jo klassikon asemassa. Sen tuntevat muutkin kuin autoharrastajat ja sitä on jo vuosia käytetty elokuvissa ja TV-sarjoissa asettamaan Volvolla ajava henkilö hänelle käsikirjoitettuun rooliinsa, jossa 240 tai useimmiten 245 on selkeä osa älykön/konservatiivin/perheihmisen roolia. Toisin sanoen Kakkosnelosella on oma vahva image joka voidaan valkokankaalla projisoida myös sellaisella ajavaan.
700-sarjan klassikoitumista lykkää mielestäni lähinnä 900-sarja, joka on niin samannäköinen, että 740 voi olla klassikko vasta sitten kun 900 on sitä myös. Teknisesti tämä ei tee aivan oikeutta vanhemmalle sarjalle, vähän kuten pre-1962 Amazon, joka on puusilmälle samannäköinen kuin 12-volttinen B18-moottorinen 1962 Amazon, mutta entisöijälle aivan eri peli...
Mutta tuossa mielessä uskoisin suuren yleisön laskevan 700 ja 900-sarjat yhdeksi mallisarjaksi, mikä on teknisesti aika oikeutettuakin.