Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Uusien 90-sarjalaisten ongelmat

  • 157 Vastauksia
  • 77467 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pallep

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusien 90-sarjalaisten ongelmat
« Vastaus #30 : 05.11.2018, 07:55:44 »
No VOC ei kai akunkestoon kamalasti liity ellei puhelimen akusta ole kyse :D

Niin hassulta kuin se kuulostaakin, niin kyllä se liittyi.. auton akun tyhjenemisongelmat olivat VOC-varustetuissa S/V90:ssä, mutta ilman VOC:ia olevissa autoissa akku kesti lämppärin kanssa ihan hyvin. Tämä kuultu sinisen huollon sähkäriltä, jolle oli annettu hommaksi perehtyä juuri tuohon akunkesto-ongelmaan. Kommunikointi puhelimen ja auton välillä korjautui jo alkuvuodesta 2017.

Mutta jo viime talvena näytti siltä, että ongelma oli korjattu, softat mulle päivitetty viimeksi joulukuussa, jonka jälkeen on toiminut hyvin myös akun keston osalta.
V60 T8 Inscription

Poissa JukkaI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusien 90-sarjalaisten ongelmat
« Vastaus #31 : 05.11.2018, 08:13:57 »
V90 D4 hankinta tulossa ja oli jo melkein päätettykin.

Kannattaa avoimin mielin lukea tälläkin palstalla kirjoitetuista ongelmista liittyen tuohon D4 koneeseen.
Jakohihna ongelmia, öljynsyöntiä, öljyn lisääntymistä, egr ...

Itsellä 2015 V60 D4 (periaatteessa sama kone) ja ajettu vasta vajaa 120000 km.
Yhtään vuoden huoltoväliä ei ole vielä päässyt ettei ole ollut jotakin koneeseen liittyvää ongelmaa...

Jukka

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusien 90-sarjalaisten ongelmat
« Vastaus #32 : 05.11.2018, 08:17:52 »
Niin hassulta kuin se kuulostaakin, niin kyllä se liittyi.. auton akun tyhjenemisongelmat olivat VOC-varustetuissa S/V90:ssä, mutta ilman VOC:ia olevissa autoissa akku kesti lämppärin kanssa ihan hyvin. Tämä kuultu sinisen huollon sähkäriltä, jolle oli annettu hommaksi perehtyä juuri tuohon akunkesto-ongelmaan. Kommunikointi puhelimen ja auton välillä korjautui jo alkuvuodesta 2017.

Mutta jo viime talvena näytti siltä, että ongelma oli korjattu, softat mulle päivitetty viimeksi joulukuussa, jonka jälkeen on toiminut hyvin myös akun keston osalta.
Tosiaan voihan se akkua kuluttaa, jos tuo VOC jättää jonkun prosessin autossa päälle. Sama se ainakin ollut Antero pohjaisissa puhelimissa, että joku prosessi on jäänyt päälle niin akku kuluu silmissä ja puhelin kuumenee.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Volvo XC60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 76
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusien 90-sarjalaisten ongelmat
« Vastaus #33 : 07.11.2018, 15:02:24 »
Ei ollut ainakaan minun V90 D5 autossa mitään ongelmaa akun tyhjenemisen tai muutenkaan moottorin suhteen, konehan on kuitenkin perustaltaan sama kun tuo D4. Öljyä ei tarvinnut lisätä 30 000 km öljynvaihtovälillä joten ei öljynkulutus ongelmia. Ohjelmistoja päivitettiin muutaman kerran ja ainoat ongelmat tuli kun päivittivät uudemman ohjelman joka oli viallinen, silloin auto ajeli navigaattorin mukaan milloin missäkin. Jopa nopeusrajoitus näyttö mittaristossa toimi moitteetta olipa kesä tai talvinopeudet  vaikka autossa oli navi. Todella hyvä ja viaton auto oli, nyt odotellaan vaimolle V60 T8 R-Desing autoa joten toivotaan että sekin on yhtä vähävikainen kun kaikki minun edelliset (8 kpl uusia Volvoja) ovat olleet.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Vs: Uusien 90-sarjalaisten ongelmat
« Vastaus #34 : 07.11.2018, 16:47:09 »
Ensimmäisten lastentaudit on saatu jo hyvin korjattua. Puoli vuotta olen ajellut D3 AWD:llä ilman pienintäkään murhetta.

Moottorihuolet tulevat sitten joskus paljon myöhemmin, jos tulevat. Siinä kohtaa on aika vaihtaa uuteen...
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa 338LM

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusien 90-sarjalaisten ongelmat
« Vastaus #35 : 19.01.2019, 12:49:28 »
V90 AWD D5 nyt ajossa.

Vein heti softapäivityksiin, mutta ei silti vaikuta kovin lupaavalta. Akkujännite ollut (muka) liian matala molemmilla kerroilla kun olen webastoa yrittänyt ajastaa. Ajoa on ollut kyllä alla. Nyt auto 2h siirtymäajon ja lataamisen jälkeen parkissa 4 päivää. Katsotaan lähteekö huomenna kun yritän startata VOCilla. En ole turhan toiveikas..

Vaan kuinka kylmästä D3/4/5 moottori ylipäätään käynnistyy jos on pakko startata lämmittämättä?? 
2017 V90 D5 AWD inscription

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Vs: Uusien 90-sarjalaisten ongelmat
« Vastaus #36 : 19.01.2019, 13:12:29 »
Vaan kuinka kylmästä D3/4/5 moottori ylipäätään käynnistyy jos on pakko startata lämmittämättä??
Jos virtaa vaan on, niin vaikka -30 lähtee lämmittämättä käyntiin.

Commonrail moottorit eivät pakkasta säikähdä, vaan lähtevät aina käyntiin kunhan startti pyörittää tarpeeksi lujaa, jotta ecu suostuu avaamaan suuttimet.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa 338LM

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusien 90-sarjalaisten ongelmat
« Vastaus #37 : 19.01.2019, 13:27:46 »
Jos virtaa vaan on, niin vaikka -30 lähtee lämmittämättä käyntiin.

Commonrail moottorit eivät pakkasta säikähdä, vaan lähtevät aina käyntiin kunhan startti pyörittää tarpeeksi lujaa, jotta ecu suostuu avaamaan suuttimet.

Tämäpä juuri. Että kuinka kylmässä vakio 90Ah akku jaksaa veivata motin käyntiin..?

Nykydieseleiden kylmäkäynnistys ei ole vanhojen dieseleiden tasolla siinämielessä että puristussuhteita on laskettu korkeampien ahtopaineiden ja litratehojen seurauksena.
2017 V90 D5 AWD inscription

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Vs: Uusien 90-sarjalaisten ongelmat
« Vastaus #38 : 19.01.2019, 14:12:30 »
Tämäpä juuri. Että kuinka kylmässä vakio 90Ah akku jaksaa veivata motin käyntiin..?

Nykydieseleiden kylmäkäynnistys ei ole vanhojen dieseleiden tasolla siinämielessä että puristussuhteita on laskettu korkeampien ahtopaineiden ja litratehojen seurauksena.
-20 pakkasella hörähtää iloisesti käymään 70 Ah akullakin, mutta käyntiääni on sen verta karu, ettei moottoria mielellään turhaan lämmittämättä käynnistele.

Sitä vaan ajattelin, että jos auto herjaa alhaista jännitettä, akku on luultavasti tyhjä. Tyhjällä akulla kun ei käynnisty kesälläkään.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Taky

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 289
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusien 90-sarjalaisten ongelmat
« Vastaus #39 : 19.01.2019, 15:02:54 »
Että kuinka kylmässä vakio 90Ah akku jaksaa veivata motin käyntiin..?

Kait se jaksaa - -25C vissiin kylmistä missä pantu D4 V90:ssä käyntiin - kun nyky öljyt on ihan vettä jäykkyydeltään pakkasessakin.
Audi Q4 40

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8936
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Uusien 90-sarjalaisten ongelmat
« Vastaus #40 : 19.01.2019, 19:07:24 »
Ampeeritunneillahan sitä autoa ei käynnistetä vaan ratkaisevaa on akun virranantokyky kylmässä. Uutenahan niistä irtoaa jotain 500-800 ampeerin suuruusluokkaa.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Vs: Uusien 90-sarjalaisten ongelmat
« Vastaus #41 : 19.01.2019, 20:41:24 »
Ampeeritunneillahan sitä autoa ei käynnistetä vaan ratkaisevaa on akun virranantokyky kylmässä. Uutenahan niistä irtoaa jotain 500-800 ampeerin suuruusluokkaa.
Tämä, mutta ampeereita irtoaa aina enemmän mitä suurempi akku = enemmän Ah.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8936
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Uusien 90-sarjalaisten ongelmat
« Vastaus #42 : 19.01.2019, 21:32:33 »
Tämä, mutta ampeereita irtoaa aina enemmän mitä suurempi akku = enemmän Ah.

Ei se nyt ihan noinkaan taida olla.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Vs: Uusien 90-sarjalaisten ongelmat
« Vastaus #43 : 19.01.2019, 22:50:36 »
Ei se nyt ihan noinkaan taida olla.
Valitettavasti on, jos puhutaan auton käynnistämiseen tarkoitetusta lyijyakusta. Eri valmistajat saattavat ilmoittaa hieman toisistaan poikkeavia lukuja, mutta kemiallinen reaktio on kaikissa sama. Mitä isompi akku, sitä enemmän reagoivia pintoja, sitä enemmän ampeereita ja kapasiteettia, sitä raskaampi jne...

AGM akussa on suhteessa vähän heikompi käynnistysvirta verrattuna "tulvivaan" akkuun, mutta sama periaate pätee niissäkin. Mitä suurempi kapasiteetti, sitä suurempi käynnistysvirta.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa 338LM

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusien 90-sarjalaisten ongelmat
« Vastaus #44 : 20.01.2019, 09:29:13 »
Valitettavasti on, jos puhutaan auton käynnistämiseen tarkoitetusta lyijyakusta. Eri valmistajat saattavat ilmoittaa hieman toisistaan poikkeavia lukuja, mutta kemiallinen reaktio on kaikissa sama. Mitä isompi akku, sitä enemmän reagoivia pintoja, sitä enemmän ampeereita ja kapasiteettia, sitä raskaampi jne...

AGM akussa on suhteessa vähän heikompi käynnistysvirta verrattuna "tulvivaan" akkuun, mutta sama periaate pätee niissäkin. Mitä suurempi kapasiteetti, sitä suurempi käynnistysvirta.

Ei ole näin eikä nimenomaan V90 kohdalla. Huollon mukaan akku on tyypiltään rullakenno. Tarkoittaen Optiman alunperin lanseeraamaa akkutyyppiä. Nimellis Ah-kapasiteettin nähden CCA käynnistysvirta on niissä paljon isompi kuin perinteisissä lyijyakuissa.
2017 V90 D5 AWD inscription

 

Elekma  Autoracing