Ateho  Elekma

Uusien 90-sarjalaisten ongelmat

  • 157 Vastauksia
  • 77470 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusien 90-sarjalaisten ongelmat
« Vastaus #60 : 21.01.2019, 15:13:12 »
3 kerta jo tänään kun lämmitintä käynnistin ja taas oli päällä  8)
Katotaan tuossa viiden aikaan kun likkaa lähden reeneihin viemään, että lähteekö myös silloinkin päälle.
En tiedä mitä teen väärin, mutta reilun 5v aikana 2 kertaa jäänyt lämmitin käynnistymättä ::)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Vs: Uusien 90-sarjalaisten ongelmat
« Vastaus #61 : 21.01.2019, 15:58:03 »
3 kerta jo tänään kun lämmitintä käynnistin ja taas oli päällä  8)
Katotaan tuossa viiden aikaan kun likkaa lähden reeneihin viemään, että lähteekö myös silloinkin päälle.
En tiedä mitä teen väärin, mutta reilun 5v aikana 2 kertaa jäänyt lämmitin käynnistymättä ::)
Mulla vasta eka talvi puolessa välissä, mutta on lämmitin toistaiseksi joka kerta VOCin kautta päälle lähtenyt. Ajastukset VOCin kautta ei sen sijaan aina toimi. 
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusien 90-sarjalaisten ongelmat
« Vastaus #62 : 21.01.2019, 16:01:27 »
Mulla vasta eka talvi puolessa välissä, mutta on lämmitin toistaiseksi joka kerta VOCin kautta päälle lähtenyt. Ajastukset VOCin kautta ei sen sijaan aina toimi.
Ajastuksia en tällä uudella pelillä ole kokeillut 2 edellisessä Volvossa toimi 100% Tosin ei tainnut olla kuin 2 ajastinta hallittavana ::)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa 338LM

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusien 90-sarjalaisten ongelmat
« Vastaus #63 : 21.01.2019, 17:45:57 »
Noniin. Onni on oma Omamekaanikko. Vai mitensenytoli.

- 6/2016 valmistettu orggisakku oli finaalissa. Raivokkaan lataamisen ja sen päälle vieläpä 1h ajon jälkeen lepojännite 11.8V. Eli n. voltti puuttui, ehkä enemmänkin koska juuri sammutettu auto.

- Volvon akun kunnonvalvonta näytti akun varaustilaksi samalla hetkellä 63%. Webaston etäkäynnistysraja on 60%. Mitattiin myös akkupikatesterillä joka näytti irroitetulle akulle muistaakseni 66%% kapasiteettiä.

- Sangen pätevältä vaikuttava huoltomies esitteli samalla Volvon virrankäyttöhistoriaa ja kertoili toimintaperiaatteita. Mielenkiintoista kuultavaa sähköautomaatiomiehen korvaan. Pari juttua jäi mieleen

* V90 menee nykyisellä softalla n. 25mA kuormittavaan lepotilaan 4h päästä sammutuksen jälkeen.
* Jotkut moduulit heräilevät silloin tällöin, liittyen VOC yhteyksiin. Kuormitusta en muista, olisiko ollut luokkaa 150mA hetkellistä.
* Samaten yhteydenotto autoon aiheuttaa luonnollisesti piikin joka voi olla isompikin kuin yllä.

Jospa se siitä. Kuulemma nyt pitäis toimia.


Lämppäreistä,
Jos ja kun kerran V90:ssä on webaston tekemä Webasto nykyisin (?), ihmettelen jos ei kestä useita vuosia jopa jatkuvaakin käynnistelyä. Taitaa itselläni olla viides auto perätysten jossa joko Eber tai Weba. Käsittämättömän luotettavia olleet kaikki.

Esim 2006 - mallin 500 Bemarissa kolme syksyä/talvea/kevättä ihan jatkuvaa käynnistely-sammutusta koska Bemuissa ei voinut kytkeä automatiikkaa pois ja käynnisti aina nollan alapuolella. jokaisella kauppareissulla tmv pätkäajossa.
Auto oli useita vuosia vanha kun tuli itselleni, eikä weballe oltu tehty huoltohistorian mukaan mitään remontteja ikinä. Kuten ei itsekään tarvinnut tehdä.
« Viimeksi muokattu: 21.01.2019, 19:44:50 kirjoittanut 338LM »
2017 V90 D5 AWD inscription

Poissa 338LM

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusien 90-sarjalaisten ongelmat
« Vastaus #64 : 21.01.2019, 19:23:40 »
Niin ja,

Sellaisenkin hoksasin tänään että VoC näyttää "auton luona olevan lämpötilan" n. 5 astetta liian kylmäksi vrt todellinen. Pitää katsoa tarkemmin, mutta mielestäni mittaristossa näkyvässä ulkolämmössä ei ole virhettä. Erikoista.
« Viimeksi muokattu: 21.01.2019, 19:26:40 kirjoittanut 338LM »
2017 V90 D5 AWD inscription

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: Uusien 90-sarjalaisten ongelmat
« Vastaus #65 : 21.01.2019, 19:25:46 »
Niin ja,

Sellaisenkin hoksasin tänään että VoC näyttää "auton luona olevan lämpötilan" n. 5 astetta liian kylmäksi vrt todellinen. Pitää katsoa tarkemmin, mutta mielestäni mittaristossa näkyvässä ulkolämmössä ei ole virhettä. Erikoista.
VOC ei käytä auton antureita tuohon lämpötilaan vaan taitaa ottaa lämpötilan jostain sääpalvelusta. Joskus tähän tulokseen tultu kun ihmisillä ollut auto lämpimässä tallissa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Uusien 90-sarjalaisten ongelmat
« Vastaus #66 : 21.01.2019, 19:46:27 »
Tämäpä juuri. Että kuinka kylmässä vakio 90Ah akku jaksaa veivata motin käyntiin..?

Nykydieseleiden kylmäkäynnistys ei ole vanhojen dieseleiden tasolla siinämielessä että puristussuhteita on laskettu korkeampien ahtopaineiden ja litratehojen seurauksena.

Eipä se käytännössä tuosta puristussuhteesta jää kiinni. Jää käynnistymättä kun korkeapaine pumppu ei pyöri riittävästi että suuttimia saataisiin avattua.

Johonkin -30°C alapuolelle asti käynnistyy 14:1 puristeinen diesel ilman hehkuja tms apuja.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Vs: Uusien 90-sarjalaisten ongelmat
« Vastaus #67 : 21.01.2019, 20:40:54 »
Lämppäreistä,
Jos ja kun kerran V90:ssä on webaston tekemä Webasto nykyisin (?), ihmettelen jos ei kestä useita vuosia jopa jatkuvaakin käynnistelyä. Taitaa itselläni olla viides auto perätysten jossa joko Eber tai Weba. Käsittämättömän luotettavia olleet kaikki.
Vuosina 2007-2011 käytetty webaston TT-V malli on ollut vikaherkkä. Myöhemmin käytetty TT-VEVO on osoittautunut luotettavammaksi, mutta on siinäkin murheensa. Itse olen aina käyttänyt lämmitintä ahkerasti ja automaattikäytöllä. Tuon paremman mallin palopesä tukkeutui V70ssä ekan kerran ensimmäisenä talvena, toisen kerran neljäntenä talvena ja kolmannen kerran kuudentena talvena. Ei silti tule mieleenkään ajaa kylmällä autolla vaan korjaan webaston aina tarpeen vaatiessa.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Uusien 90-sarjalaisten ongelmat
« Vastaus #68 : 21.01.2019, 21:43:45 »
Ei silti tule mieleenkään ajaa kylmällä autolla vaan korjaan webaston aina tarpeen vaatiessa.

Saattaa olla että korjaamista piisaisi vielä enemmän jos sitä webastoa käyttäisi ”säästellen”. Minulla ollut polttoainetoiminen lämmitin vuodesta 2012. Ensin ardic ja nyt weba. Aina automaattikäyttö päällä ja ahkeraa esilämmitystä. Yhtään ainutta herjaa ei ole tauluun tullut joskin ardic kuulosti välillä sirkkeliltä..mutta palveli silti uskollisesti.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Uusien 90-sarjalaisten ongelmat
« Vastaus #69 : 25.01.2019, 19:11:22 »
Saattaa olla että korjaamista piisaisi vielä enemmän jos sitä webastoa käyttäisi ”säästellen”. Minulla ollut polttoainetoiminen lämmitin vuodesta 2012. Ensin ardic ja nyt weba. Aina automaattikäyttö päällä ja ahkeraa esilämmitystä. Yhtään ainutta herjaa ei ole tauluun tullut joskin ardic kuulosti välillä sirkkeliltä..mutta palveli silti uskollisesti.
Lähinnä sellaiset lyhyet minuutin tai kahden käytöt on niitä jotka sen lämmittimen tukkii.

Mulla alkoi pakussa 11vuoden iässä eberi temppuilemaan, epäilen että alkaa olla hehku loppu. Tehtaalla asennettu tosin hajosi parissa kuukaudessa ennen kuin automaattitoiminto otettiin pois.

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Uusien 90-sarjalaisten ongelmat
« Vastaus #70 : 18.12.2019, 21:50:28 »
Meidän (ruotsintuonti, leasingautona ollut) vm. 2017/2018 mallin V90 CC:ssä on ollut noiden ruotsalaisten takuukorjauslappujen mukaan seuraavia ja kaikki korjattu ennen auton hankkimista takuuseen :

- navi ilmoittanut väärää sijaintia ja nopeuskamerat hävinneet välillä ajoreiteiltä -> korjattu ohjelmisto/ajuripäivityksellä ja navin ohjelman kokonaispäivityksellä ja säädöllä, vikakoodeissa ei ole ollut havaintoa tästä
- ovien avaamisessa/lukituksessa ongelmaa etenkin takaovien suhteen pakkaskeleillä -> korjattu vaihtamalla lukkoja sekä lukitusyksikkö (ei vikakoodeja)
- jarrutettaessa ollut raapivaa ääntä -> korjattu jarruista jotain...
- radiokanavan vaihtonappi ratissa antaa vaihtaa vain yhteen suuntaan -> korjattu vaihtamalla rattinappimoduuli SWSM sekä ECM ohjelmistopäivitys (vikakoodi 6B)

Omassa käytössä avaimissa ja kauko-ohjaimessa on ollut sellaista, että kuluttaa auton avaimen patteria kohtuuttoman nopeasti ja kerran tosiaan pakkaskelillä ei ovet auenneet, mutta se korjaantui patterin vaihtamalla. Lisäksi välillä ilmoittelee ettei järjestelmä havaitse avainta, kun tulee autoon. Korjaantuu heti, kun laittaa avaimen keskikonsolin avainsäilytyspaikkaan. Navi on toiminut hienosti ja siihen tulee usein karttapäivityksiä. Ratin nappulat myös toimineet moitteetta noiden korjausten jälkeen. Vajaa 10000 km nyt ajettu ja kevään korvilla olis tulossa ensimmäinen huolto Suomessa. Jos tulee jotain, niin laitan tänne sekä omaan V90 CC ryhmään.
1. XC60 T8 TE MY2020 105tkm Inscription Denim Blue 19" Volvo alut/Michelin X ICE Snow suv kitkat! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Uusien 90-sarjalaisten ongelmat
« Vastaus #71 : 22.12.2019, 23:25:08 »
Lähinnä sellaiset lyhyet minuutin tai kahden käytöt on niitä jotka sen lämmittimen tukkii.

Mulla alkoi pakussa 11vuoden iässä eberi temppuilemaan, epäilen että alkaa olla hehku loppu. Tehtaalla asennettu tosin hajosi parissa kuukaudessa ennen kuin automaattitoiminto otettiin pois.

Vastaan nyt itselleni tähän että ei ole hehku loppu, vaan sähköinen kiertovesipumppu. Jos pumppu ei lähde pyörimään laite sammuttaa itsensä kun saavuttaa riittävästi lämpöä.

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Uusien 90-sarjalaisten ongelmat
« Vastaus #72 : 10.01.2020, 18:08:41 »
Pitääpä tänne ihan rehellisesti nyt laittaa ilmaantunut ongelma omassa V90 CC:ssä elikä sama oire mikä on jo kertaalleen takuuseen Ruoåttisa korjattu pomppasi tänään pintaan...  :nohnoh
Ratin oikeanpuoleinen monitoiminappula hässäkkä lakkasi toimimasta vasemmanpuoleinen nappi sekä myös se keskimmäinen O-nappula eli kvitto/return "kuittausnappi". Toimi töihin mennessä lämpimästä tallista vain oikealle päin se radiokanavien jne toimintojen siirto oikealle muttei palauttanut vasemmalle. Välillä toimii ja välillä ei, yleensä siis ei -tyyppinen vika. Kyselin tuosta Wetteriltä jo korjaushommia. No, kävin välillä töistä autolla mutkan ja taas toimi... Lähettelin kuvat korjauskuiteista Wetterille ja töiden jälkeen ajelin kaupunkiin, ei toiminut... Lisäksi sitten myöhemmin ilmaantui myös se, että keskimmäinen "kuittausnappula" eli se O lakkas kans pelaamasta  :'( Eli haisee aika pahoin tyyppivialle ja nyt on selvityksessä meneekö myyntiliikkeen "sähköjärjestelmä" takuun piiriin ja mitä maksaisi sitten Wetterillä tuo korjauttaa uudelleen. Omamekaanikko sanoi, että se nappulajuttu ja johtosarja menee kait uusiksi joten ovat noita korjailleet... Toivottavasti ei itse köyhdy kovin paljoa, kun tuo osa on jo vaihdettu 14.2.2019 joten varaosatakuu ainakin toteutunee. Töistä ja muista lisää ensi viikolla kustannusarviota. Ei alakanu kovin hyvin työmiehen perjantai prkle soikhon  >:(



1. XC60 T8 TE MY2020 105tkm Inscription Denim Blue 19" Volvo alut/Michelin X ICE Snow suv kitkat! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Uusien 90-sarjalaisten ongelmat
« Vastaus #73 : 10.01.2020, 18:11:26 »
Tuossa on vielä noista takuukorjauksista kuvia, jos jotain apuja jollekin olis.






1. XC60 T8 TE MY2020 105tkm Inscription Denim Blue 19" Volvo alut/Michelin X ICE Snow suv kitkat! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa javaju-2

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusien 90-sarjalaisten ongelmat
« Vastaus #74 : 12.01.2020, 15:28:46 »
mitkä valot?  Etuvalojen alempi osa ja 4kpl sisempää "valoja"/ lediä. En löydä mitä nämä ovat?

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron