Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Diesel-osio => Viritys => D24 => Aiheen aloitti: nenonen2 - 26.03.2011, 15:50:51
-
elikkäs on tuolla kaverin hallin lattialla muutamia d24t koneita, näistä pitäis valita 242 keulalle sopiva kone mutta onko jotain hyvää tapaa tunnistaa onko nuo koneet 700 vai 200 sarjasta? toisessa koneessa oli kuskinpuoleinen moottorin korvakko sellainen pitkä, 740 d24 näytti olevan ihan kyhyt tumppi eli voisiko tästä esim päätellä kummasta on. vai onko 700 ja 900 sarjatkin vielä erilaisia? öljypohjat näytti aika samalta, ihan täyttä varmuutta ei kuitenkaan ole.
-
Eroja juurikin niissä moottorikorvakoissa, 700/900 on kuitenkin samat. Muuten sama kone paitsi uudemmissa on hydrauliset venttiilinnostajat palasäädön sijasta.
-
Jakopäässä on myös eroa, uudemmissa koneissa on hihnan kiristys erillisellä kiristimellä ja vesipumpun kiinnitys on kiinteä.
Ja öljypohjat ovat myös erillaiset ja laturin paikka on eri kohdassa.
700 sarjassa on sitten kahta eri moottorin korvakkoa koska vanhemmissa kone on kumityynyillä ja uudemmissa hydrauli palloilla kiinni.
-
ok. tämähän selvensi aika hyvin. voisi siis päätellä että tuo moottori missä on tuo pitkän mallinen korvake käy siis 200 sarjaan. kiitoksia kovasti.
-
200-sarjan ja 700/900-sarjan öljypohjat ovat ihan erilaiset.
200-sarjassa sellainen tosi leveä ja toisesta reunasta hyvin kiilamainen. 700/900-sarjassa öljypohja on "pyöreämpi" ja öljytila muuten enemmän pitkänomainen verrattuna 200:sen leveään malliin.
Moottorit ovat myös eri kaltevuudessa, joten öljypohjan pohjat ovat eri kulmassa.
Jos moottorit ovat nimen omaan T malleja, niin sitten se ei voi olla ainakaan alunperin 200-sarjasta.
-
noissa koneissa öljypohja ei juurikaan ollut lohkoa leveämpi, eli 200 sarjassa ilmeisesti hieman leveämpi tosiaan se pohja. tietty jos jollain olis kuva noista pohjista niin auttais varmasti. no täytyy katella varmaan jostain sitten se öljypohja ja pumppu. ja korvakkeet. jos jollain ylimääräisenä niin voi tarjota.
-
noissa koneissa öljypohja ei juurikaan ollut lohkoa leveämpi, eli 200 sarjassa ilmeisesti hieman leveämpi tosiaan se pohja. tietty jos jollain olis kuva noista pohjista niin auttais varmasti. no täytyy katella varmaan jostain sitten se öljypohja ja pumppu. ja korvakkeet. jos jollain ylimääräisenä niin voi tarjota.
siinä on 200-srj öljypohja http://i1045.photobucket.com/albums/b455/janekki/romuja/IMG_0151.jpg
http://i1045.photobucket.com/albums/b455/janekki/romuja/IMG_0152.jpg
edit kerkesimpäs ;D
-
Tuossa havaittavissa 200-sarjan D24:n öljypohjan muoto. Toisesta reunasta tuo on sellainen kiila.
(http://img.photobucket.com/albums/v245/Kulmamies/Amazon%20dtic/Tekniikkasovituksenjlkeen.jpg)
-
ja öljypumpun imuputki/sihti on myös erillainen.
-
no joo, onhan niillä kyllä eroa kuin yöllä ja päivällä. pitää yrittää löytää sieltä tallin nurkista sitten tollanen värkki.
-
Oiskos kellään kuvaa että mihin kohtaan tuota 200 öljypohjaa on tehty noita turbon öljynpaluu putkia. Ois hyvin tilaa tehdä siihen tasaiseen osaan mutta taitaa olla öljypinnan alapuolella. Mutta kai se öljy siitäkin palautuu.
-
D24 tehonlisäyskeskustelu -> sivu 4
-
Muistelinkin jossain nähneeni. Kiitoksia vinkistä.
Laittelin konetta tonne konehuoneeseen niin näyttäis vähän siltä että mulla on väärät mootorinkorvat. Ostin nuo yheltä kaverilta joka sanoi niiden olevan 200 sarjasta, uskon kyllä että ovat mutta onko ne etuakselissa olevat korvat myös erilaiset, vasen korva tulikin mukana. Sen vaihdoin mutta ei tuo oikein näytä istuvan, vai onko vaan uskon puutetta.
-
Ole hyvä vain ;)
Mulla on yhdet korvat 200:seen jos tarvit
-
Koneen korville tarvetta, laitoinkin yv:tä jo..
-
Juups löytyy. mutta tuli mieleeni että onko sulla 200:sen dieselin etupalkki?
-
Nn eihän mulla sellasta. Eli onko ne korvat eri kohdassa siinä palkissa?
-
Eikös nyt kellään ole tietoa että onko se dieselin etupalkki eri kuin bensakoneessa?
-
Oliko 2satkussa irrotettavat korvat palkissa? En muista, mutta jos on niin nämä tarvii olla kanssa samaa paria kuin koneen kyljestä irrotetut eli dieselmalliset korvat.
nimim.talviautossa tarvi palkin puoleisestkin korvat ottaa koneenmukana.
-
Joo, on irrotettavaa mallia siinä palkissa. Eli nyt siis tarviin vaan ilmeisesti sen apukuskin puoleisen palkkiin tulevan korvan. Jos jollain löytyy niin ostan mielellään pois.
-
tarkistan vielä ku meen tallille, mutta pitäis löytyä
-
Jokos SanttuM on käynyt tallilla? Olis tarvetta korvakkeelle että sais koneen paikalleen.
-
Joo kaivan esiin illalla.
-
Sori kun on kestäny, unohin koko asian, mutta tässä olis kuva siitä mun korvasta.
(http://i1180.photobucket.com/albums/x403/SanttuM/IMAG0145.jpg)
Tällaistako kaipaat???
-
tuo koneen kylkeen tuleva mulla on, tarvis sen mikä tulee palkkiin kiinni. Tai sitten jos se etupalkki on erilainen niin tarviin koko palkin.
-
Okei. Kaivelen illalla varastoja,
mulla pitäis olla yks irtopalkki jemmassa.
-
ei löytynyt korvaa :(
-
oliko edes palkkia? Ois saanu siitä mitat että onko noilla bensan ja dieselin palkeilla eroa.
-
Tätä kaupankäyntiä voisi jatkaa vaikka yksityisviestitse. Kiitos :)
-
Kerrotaan yksi eroavaisuus lisää kun sellasen olen huomannu seiskassa on alipainepumpun käyttötappi paksumpi kuin 200 sarjalaisessa. Myös kansissa on erikokoinen tuo käyttötapin ohjausreikä.
-
Kerrotaan yksi eroavaisuus lisää kun sellasen olen huomannu seiskassa on alipainepumpun käyttötappi paksumpi kuin 200 sarjalaisessa. Myös kansissa on erikokoinen tuo käyttötapin ohjausreikä.
Onkohan tämä mallisarjasta riippuva vai vuosimallista? Minkä vuotisesta tuo pienempi tappi löytyi?
-
-86 vuosmallista löytyi pienempi tappi ja myös kaverin -84:ssä on pienempi. Tästä päättelin et 200 sarjalaisissa olis pienempi. vm -90 koneesta joka seiskan keulilta löytyi paksumpi. Myös tarvike kannessa on paksumpi tappi.. Kannen valmistaja AMC. Sekä ukon -88 seiskassa on tuo isompi tappi. Siihen tosin vaihdettiin kuluneen kesän aikana saman vuosimallin td:stä kansi. (En löytäny vanhaa kantta mistään et ois voinu kattoa onko siinä ohkasempi) Myös yhen -89 varaosa td seiskan kannessa paksumpi. Voihan toki olla niinkin että ahdetussa ja vaparissa on erikokoiset tapit ettei siis jokaisesta seiskasta löydy tuota isompaa..
-
laittelin laatikon paikalleen tuohon ajokkiin niin huomasin sellasen asian, että kytkimessä on tosi vähän liikematkaa. eli kun kytkimestä on tyhjät pois niin haarukan ja kytkinkopan välissä on n.10mm tilaa. ehkä vähemmänkin. ei varmaan tule toimimaan sellasella liikkeellä. kytkimenä on 740 tdic kytkin ja painelaakeri ja 240d kytkinkoppa. oisko tässä nyt sittten liian matala painelaakeri?
-
oisko tässä nyt sittten liian matala painelaakeri?
On, 240n painelaakeri tilalle.
-
tarkennuksena vielä että pitääkö laittaa vanhan mallin vai uuden mallin laakeri? ilmeisesti vanha koska tuo uusi taitaa olla sama seiskassa ja lankussa.
-
tarkennuksena vielä että pitääkö laittaa vanhan mallin vai uuden mallin laakeri? ilmeisesti vanha koska tuo uusi taitaa olla sama seiskassa ja lankussa.
on vissiin näin, itsekkin hain ensin motonetista sen ohkasemman painelaakerin ja sitten sen paksumman kun totesin että pirusti eroa uudessa ja vanhassa, totesin ettei voi toimia kun on paksuusero aika huomattava :2funny:
-
nytpä paljastui sitten että tuota vanhempaa mallia ei ilmeisesti enää toimiteta. täytyy alkaa keksimään jotain muuta ilmeisesti.
-
Mitäs eroa on Lt ja volvon d24turboissa? Kuulin vähän huhua että esim. öljypohjissa on eroa. Onko muuta? Pitäis vaihtaa oman rikkinäisen mosan tilalle LT peräisin oleva kone.
-
Ö-pohjat erilaiset..apulaitteet ja visko erilain..perusmoottori on sama
-
Ja pakosarjassa turbon laippa mahollisesti eri asennossa..tää oli ihan vaa arvaus.
-
Mitäs eroa on Lt ja volvon d24turboissa? Kuulin vähän huhua että esim. öljypohjissa on eroa. Onko muuta? Pitäis vaihtaa oman rikkinäisen mosan tilalle LT peräisin oleva kone.
jotenki muistelen että lt:ssä oli hihnakäyttönen alipainepumppu :o eli kannesta puuttuu se alipainepumpun paikka ja reikä
-
Ja ainakin osassa LT:stä on pumpussa kylmäkäynnistyksen tilalla mutta toisella puolella (siis lohkon puolen pumppua) "ryyppy" Eli vaijeri käyttönen ennakon säätö.
-
Mä käyn tänää irrottaas lt:n koneesta tartin ni katon samalla mitä kaikkii eroja siin on.
-
Eli koneen korvat on erilaiset,tehostimen pumppu erilain,flekti on kampuran päässä,laturi näytti olevan samas paikkaa ku itellää 7satkus ja alipainepumppu on kannessa niinku volvossaki..ja öljypohja erilain..siinäpä ne tärkeimmät.
-
nytpä paljastui sitten että tuota vanhempaa mallia ei ilmeisesti enää toimiteta. täytyy alkaa keksimään jotain muuta ilmeisesti.
Tuon laakeriasian kanssa oon itte ny paininu niin varaosaliikkeet ei tuota toimita, mutta Volvolta saa alkuperäisen 43mm painelaakerin hintaan 74 €. Ja tuolta Saksan ja Ruottin puolelta löytyy tuohon 40-50 € hintaan tommonen korkeempi laakeri..toimituskuluista ei sitte oo mitään tietoa.
-
Eli koneen korvat on erilaiset,tehostimen pumppu erilain,flekti on kampuran päässä,laturi näytti olevan samas paikkaa ku itellää 7satkus ja alipainepumppu on kannessa niinku volvossaki..ja öljypohja erilain..siinäpä ne tärkeimmät.
No ei onneksi mahottomasti eroa, kaikki osathan saa vanhasta koneesta siirrettyä onneksi.
-
Menee hieman offtopic mutta tietääkö kukaan mitä eroa on 780 Turbodieselin ja vaikkapa 760 turbodieselin ruiskupumpuissa?
Ostinpa muutaman uuden 780 ruiskupumpun vielä avaamattomassa laatikossa ja Vadiksen mukaan tosiaan on 780 pumppu. Oliko niissä peräti muutama heppa enemmän?
-
Menee hieman offtopic mutta tietääkö kukaan mitä eroa on 780 Turbodieselin ja vaikkapa 760 turbodieselin ruiskupumpuissa?
Ostinpa muutaman uuden 780 ruiskupumpun vielä avaamattomassa laatikossa ja Vadiksen mukaan tosiaan on 780 pumppu. Oliko niissä peräti muutama heppa enemmän?
kuvia :nälkä: :nälkä:
joku hienostunut ennakkosäätö voi olla mutta muuten tuskin mitään eroa
-
Menee hieman offtopic mutta tietääkö kukaan mitä eroa on 780 Turbodieselin ja vaikkapa 760 turbodieselin ruiskupumpuissa?
Ostinpa muutaman uuden 780 ruiskupumpun vielä avaamattomassa laatikossa ja Vadiksen mukaan tosiaan on 780 pumppu. Oliko niissä peräti muutama heppa enemmän?
Muistaakseni tehoero tuli ainoastaan suuremmasta ahtopaineesta.
-
Tossa just kasailin lt:n konetta volvoo ni tommosen viel huomasin,et lt:ssä öljyn mittatikku on öljypohjassa ja lohkosta puuttuu kokonaa mittatikun reikä..siin kohtaa joutuu vähän soveltamaa mut eipä sielt muuta ihmeellist tullu vastaa.
-
Ja ö-pumpun imuputkissa vähän eroa
-
Haluaisko joku mitata paljonko se öljyn mittatikun pituus on? Volvon öljypohjalla ja tikku tulee siihen kiinni, itellä nuita tikkuja muutama kappale ja eripituisia ovat. Olis kiva varmistaa onko oikea mitta paikallaan. ;)
-
Mitäs eroa on vapari 200sarjan ja 700/900 sarjan turbo koneen kansilla?
Ois myynissä 240 kansi nii ois hyvä tietää mitä kaikkee pitäis muokata et käy 740 td koneseen vai tarviiko mitään tehdä?
-
Jostain oon kuullu että d24t malleissa ois toi öljytikun reikä lohkossa kun taas d24 vapareissa siinä ois vaan sellanen kohta missä ei oo reikää sille.. Pitäneekö paikkaansa vai onko nääki sellasia vuosimallista tai korista riippuvia juttuja?