Autoracing  KL-varaosat

Volvo Amazon 70 (yli 100hv) varaosien laittoa

  • 192 Vastauksia
  • 85312 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon "huoltoa"
« Vastaus #135 : 30.07.2016, 13:43:27 »
Tänään aloin purkaa vanhaa konetta pois, no nyt kahvitauolla paikoillaan kiikkuu enää alakerta, jota en taida saada pois ilman nostinta, kun jäi ostamatta vielä.
Ei ihmekkään jos vedot oli hieman kadoksissa. Kannen otin pois niin pakoventtiilit oli uponneet 2-3mm palotilan tasosta, otin yhden venttiilin irti ja ei kovin tiiviiltä vaikuttanut. No tuo nyt olikin tiedossa kun en niin vakavasti ottanut asiaa, että venttiilin suoja ainetta pitää käyttää. Nuo pääsi kantamaan ja pari kertaa välyksiä on saanut kasvattaa. Kansi sopii enää verkonpainoksi.. Sylinterit sen sijaan ovat siistit, vielä hooni jälkiä näkyvissä ja ei juuri pykälää. Varastoin tuon kunnolla niin jää varamoottori jos jotain kummaa tapahtuu.

Takalaakerit vaihdoin ja takajarrusylinterit, samalla sai vaihtaa jarruputketkin taka-akselille. Toinen laakeri olikin ihan susi, sekin oli tiedossa ettei hyvä ole. Vähän nyt jäi kaivamaan ajatus tuliko välystä tarpeaksi. Ohje sanoi 0,007-0,2mm päittäisvälys. Tuota nyt niin tarkasti ei saa mitattua, tuntuu juuri ja juuri pieni päittäisvälys kun rummusta kiskoo. Vanhoilla laakereilla välys oli reilumpi, varmasti yli sen 0,2mm. Pitää tuota vielä arpoa laittaisiko ohuen simmin lisää.. Perää aukoessa näytti tasauspyörästön keskitappi lähteneen väljistymään. Joskus vuosia sitten siinä oli pieni välys, nyt akselin reikä 2-3mm soikea, eli pitää etsiä ehjempää tilalle, vai voisikohan tuon holkittaa? Kardaanista kun pyörittää niin aika paljion väljää on, tosin en tiedä montako astetta uutena on ollut.

Millaisia välyksiä noissa tavattu näkyvän ennenkuin kilahtaa? Ei huvittaisi tiedossa olevan vian takia tielle jäädä ::) Ajatus tuoreemmasta perästä ja laatikosta myös mielessä, muttei niitä nyt tehon puolesta tarvitse ja yritän pysetellä bolt on osissa.

Kone olisi jo pian nokalla, mutta taidan vähän siistiä konehuonetta ja kaapia massat/maalata kardaanitunnelin korinväriin niinkuin muukin pohja.

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon "huoltoa"
« Vastaus #136 : 06.08.2016, 21:54:16 »
Tuumasin, että menee syksyyn jos konehuonetta alkaa siistimään.. eli vain pesu ja uutta kiinni. Päivän selällään makailun jälkeen vaihteistokin kiinni, kansi paikoillaan ja kaikki muut apulaitteet. Kaasuttimet ja pakosarja jäi huomiseksi.

Toivon virityksen onnistuvan, eli tehon lasku alittaa 25%.. Ruokatunnin ajaksi kaadoin tärpättiä uuteen ja vanhaan kanteen, vanha vuosi nelosen lorona. Nokan asensin red linen rasvalla, öljysuotimen täytin minkä pystyy, pitää vielä ilman tulppia paineet pyöräyttää. Öljynpaine mittari pitää kai ostaa ja kiekkä mittari asentaa takaisin.

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon "huoltoa"
« Vastaus #137 : 18.08.2016, 22:12:46 »
Viime viikolla sain uuden koneen käymään :P
Ilman tulppia sahasin öljynpaineet, tulpat kiinni ja heti tärähti tulille. Muutama koe ajelu ja kannen jälkikiristys ja venttiilienn säätö. Tehoista en osaa arviota heittää, mutta tuntuvasti pirteämpi. Vettä satanut lähes aina kun päässyt ajelemään niin sutii kaasusta ykkösellä ja vaihdettaessa hyvän matkaa kakkosella :P Ennen tuota ilmiötä ei tapahtunut. Kaasuttimia en ole säätänyt mihinkään kun tuntuu ihan hyvin toimivan noin. R-nokka ei tunnu yhtään liian kireälle, vain hieman huonompi alavääntö kuin c-nokalla (vauhtipyörä vajaa 2kg sorvattu) ja kiertää pitkälle, kiekka mittaria ei ole niin en tiedä kierroksista.
Vähän rauhallisesti nyt vielä ajellu kun sisäänajo öljyt vaihtamatta, ehkä 200km. Ajattelin 34 sisäkurkut tilata 31-32 (sorvatut on) tilalle kun ehkä nuo 40mm tuplat vähän pienet, mutta toimii hyvin normiajossa. Kiinankopio 48mm tosin voisi olla vaihtoehto niin ei teho niistä jää kiinni.

40e arpa laatikko (M40)on vanhaa parempi, nyt ei huuda kuin ennen ja vaihteet menee ok päälle, tuohon vaihdoin vain tiivisteet, sivuakseli ei ole ihan priima mutta hiljainen entiseen verrattuna.

Tämänkesän rassailut nyt jotakuinkin tehty, vielä 1-2kk ajelua, jos ei leviä, talvella sitten jotain sipistelyä.

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon "huoltoa"
« Vastaus #138 : 21.10.2016, 20:19:24 »
Jokohan kohta laittais talvilepoon :-\
Vähäsen tullut ajeltua, kerta-pari viikkoon, mutta hyvin on toiminut. Kaasutin päivitykset ja muutkin jäänyt tekemättä kun kerta toimii.
Varasin jo alustavan penkki ajan, mutta tuli yllättäviä kiireitä ja nyt en kerkeä jos ei lomia tule. Tekisi mieli vielä ennen talvea joku teholappu hakea, tavoite enemmän kuin ruisku b20, vaikea noita arvioida kun ei ole vertailupohjaa..

Kaasuvivusto pitää tehdä uusiksi heti ensitöiksi, tuo on sätös ja kiireellä tehty. Kiekka mittari pitäisi kanssa laittaa kun ei hajua miten korkealle tulee kierrätettyä.

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon "huoltoa"
« Vastaus #139 : 22.10.2016, 12:54:24 »

Kaasuvivusto pitää tehdä uusiksi heti ensitöiksi, tuo on sätös ja kiireellä tehty.


Kannattaa laittaa vaijeri, tekee poljintuntumasta aikalailla mukavamman  ::) Omaan tein fillarin jarruvaijerista, kaasupoljin on Civicistä kun kaverilla sattui olemaan jouten. Pystynee tekemään kyllä omastakin polkimesta. Vaijerin läpivienti puolan aukosta.

Ei-toimiva kaasupoljin on kyllä harvinaisen ärsyttävä. Kaverin ~150hv nappisilmäladan on/off kaasupoljin 2cm liikevaralla oli vähintäänkin mielenkiintoinen...  :D

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon "huoltoa"
« Vastaus #140 : 26.10.2016, 22:00:46 »
Vaijerikin voisi olla ok ratkaisu. Tuntuma sinällään on hyvä, lähinnä nykyinen on niin kotikutoisen näköinen sätös että hävettää :-[ Valmiit paketteja dellortoihin ei oikein tehdä, webereihin näyttää olevan, jos ne kovin edes eroaa? Kiihdytyspumppujen tangot näyttää olevan eriparia, ne ainakin pitää muuttaa, mutta keväällä sitten jos saisi isommat rungot.. Ruisku kyllä houkuttaisi tavallaan/ei. Aikoinaan noin 10v sitten 127 Fiattiin 1,6TC koneeseen hankin prätkän läppärungot/suuttimet kaikki bensa hilut ja megaruutan, mutta siitä ei valmista tullut kun ekan kerran virrat päälle kääntäessä kärysi boksi niin myin kaikki pois ja kaasaria tilalle.
Ajatus siitä että jokin sähkövika tulee ja jää tielle puoltaa kaasuttimiin joilla nyt voi kotiin nilkuttaa vaikka oikuttelisi.
Mutustelen nyt talven mielessä mihin päädyn ;)




Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon "huoltoa"
« Vastaus #141 : 06.12.2016, 20:21:56 »
Ajellaan sitten talvellakin ;) Tässä talvisäilöön vienti venynyt, joka vain kylmä talli porukoilla 200km päässä. Hain talvirenkaat niin voi silloin kun huvittaa vetää luisua. pari talvea tällä 5v sitten ajelinkin, mutta ilmapussuilla en ole ajellut niin ei tiedä jäätääkö milloin sattuu.
Työpaikkalla voi pahimmat suolat pestä ja muutenkin rassata lämpimässä nosturilta käsin.

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon "huoltoa"
« Vastaus #142 : 24.05.2017, 21:59:57 »
Laiskuutta taas ;D Eipähän tullut talvella tehtyä mitään muuta kuin öljynvaihto.
Koko talven oli ajossa tallinpuutteen vuoksi, tosin ajettua tuli vain viikonloppuisin lähikauppaan ja takaisin. Kovimmilla pakkasilla ei tuo ilmajousituksen kompura oikein meinannut pumpata painetta, venttiilit kyllä pelasi. Sai sen vartin huudattaa kompuraa, sitten muuttui ääni kun lämpesi ja kai imuventtiili aukesi.
Tänään kokeilin lainassa olleella kiihtyvyysmittarilla 0-100km/h aikoja niin on oikeaa vertailupohjaa jos innostuu virittämään lisää.
5 vetoa ja ajat oli 9,5-9,8s välillä. Tuosta nyt tavoite lähteä parantamaan ;)

Tämänkesän tavoite nyt jos ostaisi purkin maalia ja kynäruiskun ja ottaisi kiinni muutamia ruostekohtia, mitä ilmaantunut vuoden 2009 ylimaalauksen jälkeen. Vaihtaa etulaakerit jotka hankittu ja tilanteen mukaan jos budjetti sallii jotain pientä.


Tuossa purkautuu liiteri (nyt jo maan tasalla melkein) johon tulee talli tai tontin toiseen päätyyn, mutta ei vielä tänäkesänä.

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon "huoltoa"
« Vastaus #143 : 13.01.2018, 18:52:23 »
Laiskasti meni kesä :idiot2:
Ainoa päivitys oli 123 Tune+ jakaja. Se kyllä oli "viisas ostos" käytös parani, vaikka vanhakin toimi.
Taas tallinpuuteessa ajossa kuin viimekin talvena :idiot2: Sellaista viikonloppu ajoa ollut, jos enempi ajaisi, pitäisi nuo ikäloput talvirenkaat uusia.

Tämän voisi siirtää tuonne show roomiin, kun ei tässä mitään tapahdu :-[

Siirretty / Acke
« Viimeksi muokattu: 13.01.2018, 18:59:17 kirjoittanut Acke »

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon "huoltoa"
« Vastaus #144 : 25.04.2018, 20:33:59 »
Viikonpäivät taas vakuutuksissa ollut, noin 3kk oli pois :)
Talvi meni taivasalla.. parikertaa nollakeleillä vähän enimpiä lumia harjasin katolta.

Akku kiinni ja sahausta, eihän se lähde kun kaasarit tyhjäksi pumpattu. Lääkeruiskulla bensaa kaasareihin ja heti läksi. Ei näytä vieläkään kaasarit bensaa tiputtavan, ehkä 98 ei niin koveta tiivisteitä. Ennen 95e10 aina talven jälkeen srömperin pohjan o-rengas piti vaihtaa, nyt siis dellorton tuplat.

Vielä alkuperäiskokoiset 165/80/15 talvirenkaat alla, menee kyllä niin mukavasti vetelemättä, että jos pussihousut vetäisi jalkaan niin hankkisi kesäksikin orkkis kokoiset joskus. Nykyiset edessä 195/45/17 takana 205/50/17 vetelee urissa/asvaltin paikoissa ihan huolella. Päätin etten kesällä mitään ihmeitä tee, pari kk vanha esikoinen kyllä pitää siitä huolen S*  Korkeintaan valmiiksi hankittujen muutamien osien vaihtoa ja sisustan siistimistä kyllä kaipaisi ja edelleen ne muutamat ruosteläikät pitäisi ottaa kiinni.


Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon "huoltoa"
« Vastaus #145 : 16.04.2019, 21:50:42 »
Taas se aika vuodesta kun aika kaivaa kesäauto esiin. Viimekesänä tuli vain ajeltua muutama tonni, kerran pestyä ja öljyt taisin vaihtaa.
Joulunpyhinä ajelin talvisäilöön noin 200km kivikovilla talvipyörillä.. Ehjänä pääsi perille. Jokuaika koitin käyntiin ja toimiihan tuo vielä. Jos nyt pääsiäisenä ottaisi ajoon :)
Hankin viimein laajakaista lamdan niin pääsee katsomaan mitä seokset oikeasti on. Mutteri pakosarjaan vielä hitsattava. Tuntunut tuo suht ok toimivan. Mutta ei haittaa vaikka lisää herkkyyttä saisi. Kiekkamittari vaihtovalolla ja pakosarjan eriste nauhaa myös hankittu.

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon "huoltoa"
« Vastaus #146 : 19.04.2019, 22:21:15 »
Tänään ajelin sen vajaa 200km takaisin kotia :)
Matkalla kerkesin tuumailla, että tärinälle täytyy tehdä jotain. Tuskin nämä uutena on jurisseet maantieajossa mikä on kestänyt sen vajaat 10v mitä minulla ollut.
Kardaanin ristikot uusin vuosia takaperin. Sillä ei ollut vaikutusta vaikka väljää oli. Nyt on taas pienet välykset.
Pitää vielä kerran tarkistaa poorien asento jos vaikka heittää ja kokeilla vaihtaa yksi poori kumpaankin suuntaan.
Perän pyörien puoleiset laakerit uusimalla tärinä ei poistunut, yksi ääni kyllä hävisi koska toinen oli huono.
Tukikumi ok oloinen ja laakeri. Kumia en ole uusinut.
Moottorin ja lootan kannatin kumit uusittu aikoinaan. Tuota pohdin ja muistin vaihteiston kumi onkin joku yleismalli jos korkeus poikkeaakin. Pitää ostaa uusi sinne ja kokeilla.

Meneekö nämä kunnossa ollessaan kuin ns nykyautot? Renkaiden tasapainosta ei ole kyse. Perän ristitapissa on väljää mutten jaksa uskoa sen olevan syy.. Vaihteistokin on välillä vaihtunu mutta tärinä/jurina aina sama.
Muutenhan tuo toimi taas hyvin 8)

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6329
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvo Amazon "huoltoa"
« Vastaus #147 : 21.04.2019, 09:35:19 »
Tarkastitko takalaakereita vaihtaessasi vetareiden päittäisvälyksen? Vetarithan kiristyvät toisiaan vasten ja siksi päittäisvälystä ei saisi olla lainkaan. Tämä saattaa aiheuttaa tärinää.

Kyllä Amazonin kuuluisi kunnossa ollessaan mennä varsin sulavasti  8)

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon "huoltoa"
« Vastaus #148 : 21.04.2019, 13:10:28 »
Säädin niin että välyksen voi juuri ja juuri havaita. Kirja neuvoi max 0.2mm välystä. Millään tuota en voinut mitata. Katson tuon kardaanin ristien asennon kun nosturille pääsen ja nostan perän autokäynnissä jos voi nähdä vipattaako

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon "huoltoa"
« Vastaus #149 : 16.07.2019, 22:36:38 »
Tänä kesänä tullut ajeltua vähän enemmän. Noin pari kertaa viikossa työmatkat ja muut kauppareissut, eli sen 100-200km viikossa sentääs. Seoksia olen pyöritellyt laajakaistan avulla. On ne sinnepäin mutta yhä pupellus kohta vajaassa 3000 rpm. Taitaa johtua kun ahnehdin 40mm tupliin 36mm sisäkurkut. 32mm kurkuilla toimi paremmin.
Viime aikoina ollut pieni "ongelma" kun pitää aamulla viedä poika (1,5v) hoitoon niin välillä osoittaa amazonia eikä millään suostu menemään toiseen autoon. Kai kovemmat pärinät ja turvaistuin etupenkillä houkuttaa niin senkin takia kilometrejä tullut.
Pieneen tärinään taas olen tottunut, kai se vaan tuntui tuoreemman talviauton jälkeen omituiselle.

 

Proturbo  Autodiagnoosi