Uudessa autossako tai muussa ajoneuvossa ei sitten ole mahdollisuutta, että joku paikka hajoaa yllättäen kesken ajon ?...Ihan samalla tavalla voi siinä uudessakin ajoneuvossa tulla vikaa täysin yllättäen. Joku anturi pimenee, sähkövika, urealaite alkaa temppuilla yms..ja jäät tielle. Viime talvena ihan tuliterä new holland traktorikin sylki öljyt pakoputkesta koneliikkeen pihalle, kun huohotin jäätyi... Yhdessä 940 oli ostaessa mittarissa lähemmäs 600tkm, tuolla autolla ei ole kertaakaan jäänyt tielle vian takia. Kyllä kävisi aika rasittavaksi vanhan rotiskon käyttäminen jos miettisi koko ajan, mikä paikka leviää kohta. Helpommalla pääsee kun jatkaa ajoa ja miettii sitten kun hajoaa. Onneksi vanhat rojut voi korjata itse ja osat halpoja. Olen ajanut ihan uudella skoda fabialla ja mitsubishi asx "maasturilla". Kummassakaan ei ollut kovinkaan kummoinen ajettavuus, vaikka uusia olivat kummatkin. ASX melkein samanlainen veltto ajaa kuin vanha pajero ja L200. Tokihan riski vikaantumiseen on pienempi uudessa ajoneuvossa, mutta se riski on kuitenkin olemassa että sekin hyytyy yllättäen, ei tarvitse välttämättä kuin jonkun anturin pimahtaa jostakin. Riippuu myös paljon auton omistajasta/käyttäjästä, miten vanha auto toimii, jos sillä vaan ajaa eikä huolla tai korjaa niin hajoamisriski tielle nousee huomattavasti. Mikäli autoa tai muuta vanhaa ajoneuvoa pitää kunnossa ja ehjänä niin toimii käyttöpelinä pitkäänkin.
En väittänytkään etteikö voisi hajota, siltikin ajan ennemmin vähän ajetulla koska todennäköisyys on pienempi vikaantua, ja isommissa vioissa mahdollista saada takuun piiriin.
Kun ajamiset ei rajoitu pelkästään Suomen teille vaan autolla pitää pystyä lähtemään pitemmälle.
On tullut käytyä vähän ajetulla(etelä Espanja)Euroopassa ja myös paljon ajetulla(Ranska)toinen hoiti matkan ongelmitta. Saksan moottoritie on raaka testipaikka, ja molemmilla tuli säälimättä ajettua lappulattiassa, tämä oli paljon ajetulle liikaa.
Jos verrataan samanikäisiä autoja keskenään, niin kyllä Volvo on aina sieltä turvallisemmasta päästä.
On ja vielä useammalla mallilla. Nämä Euro NCAP testit on muutama vuosi sitten kiristetty eli ne jotka saa nyt viisi tähteä on parempi mitä kymmenen vuotta sitten.
Lainaus Kauppalehden sivuilta: Nyt testattiin viime vuonna esitellyt S90- ja V90-mallit. Sekä sedan- että farmarimalli saivat täydet viisi tähteä, ja niiden kokonaissuoritus arvioitiin koko Euro NCAPin historian parhaaksi.