Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: JAMH - 25.11.2011, 15:54:15

Otsikko: 240 Turbo -84
Kirjoitti: JAMH - 25.11.2011, 15:54:15
Sain muiden puuhastelujen lomassa taas uutta intoa Volvo-projektin jatkoon ja aattelin samalla
aloittaa myös projektipäiväkirjan tänne jos se osaltaan vauhdittais ton projektin etenemistä.  :)

Auton ostin vuonna 2007 ja on siis malliltaan vuoden -84 Volvo 240.
Ostaessa autossa oli maahantuojan asentama (kuitenkin muutoskatsastamaton) R-sport turbosarja
ja ajelin autolla pari vuotta kunnes katsuri päätti että ilman muutoskatsastusta autolla ei ajeta.
Siinä vaiheessa päätin asentaa autoon kaasarin tilalle ruiskun ja katsastaa auton vasta sitten.
Pari vuotta tässä on vierähtänyt motivaatiotason vaihdellessa suuntaan jos toiseen.

Seuraavaksi tietoa autosta ja tämän hetken muutoksista:

Kori:
Volvo 240 -84
väri 200-2 blue metallic
ulospäin pysytään aikalailla pussihousulinjalla, ainoat muutokset on valkoiset vilkut ympäriinsä.
Gt-tukiraudat konehuoneessa.

Sisusta:
pussihousulinjalla tässäkin mennään. Hankittuna on alkuperäiset hattuhylly- ja etuovikaiuttimet.
Volvon omilla lisämittareilla ja AEM laajakaista seosmittarilla koristan kojetaulun.
Dave Bartonin mittarintaustat.

Moottori:
B19k  (eli puristukset jossain 10:1 huitteilla)
Omex 600 moottorinohjaus
suuttimet 440cc Lucas
kansi 405 ja D-nokka
turbo garret TO3
Kl-racing välijäähdytin
Triggeripyörä 36-1
Sytec bensapumppu: tuotto 165 l/h
Mitattu ja korjattu moottoriteho 176hv ja  276Nm 30.8.17

Alusta:
Koni sport -iskarit
Edessä kynätolpat 180lb jousilla
Takana Mad sportive jouset

Vanteet:
tällä hetkellä 17" barzetta baviera black


-Jussi-
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: JAMH - 25.11.2011, 16:18:01
Lähtökohta oli tässä
(http://i437.photobucket.com/albums/qq92/JAMH_2009/Volvo%20projekti/24062007116.jpg)

Tällä hetkellä (26.5.12) ollaan tässä
(http://i437.photobucket.com/albums/qq92/JAMH_2009/Volvo%20projekti/puhelimenkuvat002-2.jpg)

Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: JAMH - 01.01.2012, 13:08:02
No niin jospa uusi vuosi alkaisi paremmin kuin vanha vuosi loppui. Ainakin siis projektin osalta...  :)

Jonkin verran on tässä kuukauden aikana käyty tallilla viilailemassa ja edistystäkin on tapahtunut.

Koko projektin ajan on käytäntönä ollut ostaa osia pikku hiljaa sitä myöden kun niitä tarvitsee ja niihin on varaa.
Monessa kohtaa oon jo huomannut että varsinkin ruiskuksi muuttamis hommassa tämä on ollut väärä tapa.
Olisi kannattanut ostaa huonokorinen 740 volvo ja ottaa siitä tekniikka kokonaisuudessaan, kun päätti että haluaa lh:n ruiskuksi.

Viimeiseksi ilmennyt ongelma johon apua tarvitsisin on liitinten sopiminen ohjausbokseihin.

Eli autoni johtosarja on 740 turbosta (vm.87?)
Ruiskuboksi (0 280 000 541) ja sytkäboksi (0 261 201 012) on 740 turbosta ja luultavasti vm.88
Johtosarjassa ruisku- ja sytkäboksin liittimet ovat samanlaiset, mutta bokseissa ne ovatkin erilaiset.
Ruiskuboksi sopii liittimeensä, mutta sytkäboksi ei.
Johtuuko tämä vuosimallieroista vai onko mulla väärä sytkäboksi? ???

Pitääkö tässä pyörtää päätöksensä ja laittaa tuhannen euroa ohjelmoitavaan ruiskuun..? :o
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: Fileman - 01.01.2012, 13:56:10
Laita megasquirt niin ei tule aivan niin kalliiksi kuin esim tatech jne. :)
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: JAMH - 01.01.2012, 16:33:40
Laita megasquirt niin ei tule aivan niin kalliiksi kuin esim tatech jne. :)

Oon mä sitäkin harkinnut, mutta mulla ei taida osaaminen ja kärsivällisyys riittää että saisin sen toimimaan...   :-[
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: janne81 - 01.01.2012, 17:43:03
Onkos tässä nyt käynyt niin, että johtosarja on Motronic:n ja boksit LH 2.2 Jetronic:n ?
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: tero 84 - 01.01.2012, 18:46:30
Oon mä sitäkin harkinnut, mutta mulla ei taida osaaminen ja kärsivällisyys riittää että saisin sen toimimaan...   :-[

Mega on ihan kohtullisen helppo laittaa toimimaan ja aika hyvin saa apuja ihan täältä foorumilta ongelma tilanteissa. Suosittelen itsekkin sitä megan asentamista tosin omat käyttö kokemukset eivät ylety tieliikenteessen asti mut onhan niitä sinnekkin jotkut laittaneet.
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: TVS - 01.01.2012, 19:30:20
Onkos tässä nyt käynyt niin, että johtosarja on Motronic:n ja boksit LH 2.2 Jetronic:n ?
Mulla olis kutina, että on LH:t vaan keskenään sekasin...

Osaatko kertoa tarkemmin, mitä osia sulla on mistäkin vermeestä? IMM osanumero, ja mistä autosta kotosin, ja verrataan sitä boksinumeroihin, niin tiedetään sitten hiukan, mikä versio on johtosarja ja pääkomponentit?
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: JAMH - 01.01.2012, 20:03:49
Onkos tässä nyt käynyt niin, että johtosarja on Motronic:n ja boksit LH 2.2 Jetronic:n ?

Mulla olis kutina, että on LH:t vaan keskenään sekasin...

Osaatko kertoa tarkemmin, mitä osia sulla on mistäkin vermeestä? IMM osanumero, ja mistä autosta kotosin, ja verrataan sitä boksinumeroihin, niin tiedetään sitten hiukan, mikä versio on johtosarja ja pääkomponentit?

740 korjausoppaasta sain sellaisen käsityksen että motronicissa olis vaan yksi boksi joka ohjaa molempia- ruiskua ja sytytystä.
Tässä johtosarjassa on kaksi eri liitintä ohjausbokseille.

IMM ostin englannin ebaysta joka mielestäni vastaa lh 2.2 IMMiä.
Johtosarjassa on Kampiakselin asennon tunnistimelle virranjakajan hall-anturiin sopiva liitin eli olis lh2.2.
Paitsi jos lh2.4 asennon tunnistimessa on samanlainen liitin... ???
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: sekokupu - 01.01.2012, 20:18:16
Kovasti yrittänyt muistella, niin taitaapi olla samanlainen liitin.
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: TVS - 01.01.2012, 21:07:26
Kovasti yrittänyt muistella, niin taitaapi olla samanlainen liitin.
Samaa mieltä, minusta siinä vp:tä lukevassakin anturissa on 3 pinniä?

Nyt palataankin siis siihen, että onko siinä johtosetissä vikadiagnoosipurkkia?

Motronicissa on vain yksi ohjausboksi, mutta suutinpäätteen liitin ei olisi kyllä kaukana kooltaan sytkäboksin liittimestä. Sensijaan motikan johtosarja sulla ei varmaankaan ole, immun liitin on erilainen eikä siihen kuulu nakuanturia lainkaan.
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: JAMH - 01.01.2012, 21:14:57
Nyt palataankin siis siihen, että onko siinä johtosetissä vikadiagnoosipurkkia?

En kyllä mitään diagnoosipurkkia nähnyt. Siinä on joitakin testipisteitä(esim sytytyksen testipiste), mutta kytkentäkaavion mukaan lh 2.2:ssa niitä pitäisikin olla...
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: JAMH - 02.01.2012, 11:28:52
Tuossa noi liittimet. Ruiskuboksin liittimessä on punaisessa kauluksessa nro: T1234705 olisko johtosarjan varaosanumero?
(http://i437.photobucket.com/albums/qq92/JAMH_2009/Volvo%20projekti/puhelimenkuvat005-1.jpg)
Liittimien kyljessä varaosanumero on 1928400953.
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: sekokupu - 02.01.2012, 18:04:08
Suoraan en kyllä osaa liittimistä sanoa, onko parempaa kuvaa koko johtosarjoista?

Itselläni on 245:ssa samat purkit ja ruisku. Eli LH-2.2:n setti kanssa, niin pystyisi hieman vertaamaan.
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: JAMH - 02.01.2012, 18:26:00
En tiedä onko näistä paljon apua. Siinä on pari kuvaa mitkä oon ottanu silloin kun johtoja selvittelin...

Ruiskupuolen johtosarja
(http://i437.photobucket.com/albums/qq92/JAMH_2009/Volvo%20projekti/puhelimenkuvat097.jpg)

Sytkäpuolen johtosarja
(http://i437.photobucket.com/albums/qq92/JAMH_2009/Volvo%20projekti/puhelimenkuvat099.jpg)
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: JAMH - 04.01.2012, 09:22:35
Mitenkäs nämä minkä olettaisin olevan lambdan johdot.

(http://i437.photobucket.com/albums/qq92/JAMH_2009/Volvo%20projekti/puhelimenkuvat009.jpg)

Onko lh 2.2 ja 2.4 erilaiset lambdasysteemit?
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: sekokupu - 04.01.2012, 18:11:36
Mitenkäs nämä minkä olettaisin olevan lambdan johdot.

(http://i437.photobucket.com/albums/qq92/JAMH_2009/Volvo%20projekti/puhelimenkuvat009.jpg)

Onko lh 2.2 ja 2.4 erilaiset lambdasysteemit?

Samanlaiset lambdan johdot on, poislukien 90 lukulaiset missä on uudempi liitin. Eli siitä ei valitettavasti paljoa pysty päättelemään.
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: Mrop - 04.01.2012, 21:57:46
mulla on 2.4 ja samallainen vihreä lambdan johto jossa valkoinen kovamuovikikkare päässä.
lambdalta tulee musta kolmijohtoinen josta yksi menee kumikondoomin kanssa tuohon päälle.

enempää en tiedä, koneena B200F

EDIT: rekisteröity 1989, mutta konehuoneen kilvessä on 1990 vuosimalli leimattuna
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: JAMH - 07.01.2012, 19:02:12
Kävin taas tallilla tutkimassa ja tulin siihen tulokseen, että johtosarja on lh 2.2.
Johtojen väri ja järjestys liittimessä täsmäsi EZ117k sytkän kaavioon.
Sytkäboksin Volvonro 1346469 täsmää 85-89 vuoden lh 2.2 boksiin.
Taidan vaan muokata sitä liitintä vähän ja kokeilla jos lähtis toimiin sillä...
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: JAMH - 11.01.2012, 23:11:29
Tuuliviiri rauhaton, mun sydämeni on -lauloi Danny aikoinaan. Sellanen olo mullakin nyt on parin viime päivän miettimisen jälkeen.
Oma johtosarjan räpellys rupes näyttään aika ankealta, joten -
Päätin taas vaihtaa suuntaa ja laitan sittenkin ohjelmoitavan ruiskun. :)
Tänään tilasin kaverilta Omex 600 ecun ja johtosarjan.. Käsi ylös kuka on kuullut kyseisestä valmistajasta :hello:
Kaverin firma aloittaa niiden maahantuonnin niin aattelin sitten ottaa vähän ensikäden kokemuksia aiheesta.
Käsittääkseni ainakin Englannissa varsin suosittu moottorinohjaus ja ominaisuuksilta vaikuttaa ihan lupaavalta.
Saas nähdä mitä tuleman tuo... ::)
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: JAMH - 14.01.2012, 18:40:20
Tänään tuli sit irrotettua johtosarja koneesta. Nyt sitten innolla odotetaan ens viikolla saapuvaa Omexia.
Saas nähä kuinka helposti se saadaan asennettua paikoilleen...  :)

Samalla tuli irroitettua vetokoukun tukirauta ja laitettua tilalle takanäkösuoja. On se vaan kivemman näköinen
kun ei takavaimennin näy takaa päin.  8)
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: JAMH - 04.03.2012, 09:53:34
Kaikenlaista on tullut viilailtua ja suunniteltua tässä parin kuukauden aikana.
Omex ei ollut sekään ihan bolt-on homma. Ajattelin että heitän rojut paikalleen ja käytän jakajan hall-anturia
ja volvon omaa puolaa ja sytkäosia. Ei se sit ihan niin helppoa ollut ja päädyin laittaan 36-1 triggeripyörän
ja anturin sitä lukemaan. Eilen asentelin triggeriä ja sunnittelin anturille telinettä. Anturi tarvis vielä ostaa että saa
tehtyä lopullisen koevedoksen telineestä. Myöskin hukkakipinäpuola on vielä hankkimatta tähän pakettiin..

Sellholmin hihnapyörä. Sen ja triggeripyörän välille tehty sovite.
(http://i437.photobucket.com/albums/qq92/JAMH_2009/Volvo%20projekti/puhelimenkuvat057.jpg)


Hall-anturin telineen sovittelua. Malli tehty 5mm (pahvi)levystä. (Kuvassa vielä poistuva jakaja paikallaan.)
(http://i437.photobucket.com/albums/qq92/JAMH_2009/Volvo%20projekti/puhelimenkuvat063.jpg)
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: JAMH - 04.03.2012, 09:55:40
Näkeekö muuten tästä kuvasta kumpi (1030 vai 1031) perä mulla on?

(http://i437.photobucket.com/albums/qq92/JAMH_2009/Volvo%20projekti/puhelimenkuvat259.jpg)
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: Fileman - 04.03.2012, 10:11:12
Kyllähän tuo pahasti näyttää 1031 perältä :) mitäs maksoi hihnapyörä?
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: Rusakko - 04.03.2012, 10:17:08
Kyllähän tuo pahasti näyttää 1031 perältä :) mitäs maksoi hihnapyörä?
Ite en mee takuuseen, mutta kyllä -84 turbossa vois ollakkin. Itellä kaksripanen 1030.
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: JAMH - 04.03.2012, 10:29:56
Kyllähän tuo pahasti näyttää 1031 perältä :) mitäs maksoi hihnapyörä?

Se olis hyvä juttu! On ees jotain hyvää projektin lähtökohdassa...  :)

Hihnapyörä maksoi jotain satasen luokkaa. En oo varma kun kaverin kautta tilasin enkä oo vielä maksanu sitä...  ;D
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: JAMH - 04.03.2012, 10:32:54
Ite en mee takuuseen, mutta kyllä -84 turbossa vois ollakkin. Itellä kaksripanen 1030.

Toi ei alunperin ollu turbo vaan B19K. Maahantuoja on siihen r-sport turbon lisännyt ja nyt muutan sitä ruiskuksi.

Jostain keskustelusta luin että muillakin on ollut 240 -84 B19K-yhdistelmässä 1031-periä.
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: Fileman - 04.03.2012, 10:36:52
Joissakin kyllä on sielä 1031 merkintä joten eikun putsailemaan jos haluaa varmistua asiasta. tai sitten öljyn ulos ja uutta sisään ja kattoo paljoko menee öljyä niin siitäkin tietää heti kumpi perä. tilavuus isompi 1031
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: 460GLE - 04.03.2012, 11:28:46
Mulla on tuossa -84 240ssä kans 1031 perä. Auto oli b19k:llä alunperin.
Oman auton perä on kyllä erinäkönen, se on yksripanen ja "1031" teksti löytyy kohokuvioin auton edestäpäin katsottuna vasemmalta puolen murikkaa.

Ei muutaku teräsharja kouraan ja tutkimaan.  :)
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: 240 - 04.03.2012, 11:32:33

B19K:n perässä lienee ollut M45WR laatikko ja perä todennäköisesti 3,31 välityksellä, ehkä jopa 3,15. Tähän saa varmuuden avaamalla peräkoppa ja tarkistamalla välitys lautaspyörän merkinnöistä. Jos on 3,15 ja se osoittautuu liian harvaksi, niin täällä ilmoittautuu ostajaehdokas ;)

Tai sitten toinen rengas ilmaan, pyöritää toista ja laskee kardaanin kierrokset. Riitavän monta kierrosta kun pyöräyttää, niin saa tarkasti selville välityksen. Välttyy tuolta aukaisulta.
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: JAMH - 04.03.2012, 11:36:51
Tämä on toistaiseksi paras tarkennus sille, että olisi 1031 perä. Merkintöjä ei ole läheskään kaikissa. Ulkoisesti ei ilmeisestikään voi 100% varmaksi sanoa mitään. Tässä keskustelua aiheesta http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=6426.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=6426.0)

B19K:n perässä lienee ollut M45WR laatikko ja perä todennäköisesti 3,31 välityksellä, ehkä jopa 3,15. Tähän saa varmuuden avaamalla peräkoppa ja tarkistamalla välitys lautaspyörän merkinnöistä. Jos on 3,15 ja se osoittautuu liian harvaksi, niin täällä ilmoittautuu ostajaehdokas ;)


Täytyy lähteä tallille tutkiin nyt kun tietää mitä etsii. Tossa linkissä oli kyllä hyvin kuvia ja vinkkejä, ihmeellistä etten oo tota keskustelua ite löytänyt...  :-[

Kyllä se harvempi välitys siellä saa olla jos semmonen löytyy. Ei tarvi sit motarilla niin paljon huudattaa konetta tolla 4-vaihteisella askilla...  8)
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: JAMH - 20.03.2012, 20:33:15
Nyt on päästy rojektissa jo siihen vaiheeseen, että viime viikonloppuna (tai siis koko viikonloppu :-[) yritettiin autoa käyntiin mutta ei lähtenyt.
Tää viikko opetellaan moottorinohjauksen toimintaa ja viikonloppuna olis tarkoitus ottaa
uusi yritys käynnistykseen.

Aika nopeasti tuli jo ikävä vanhanajan kaasarikoneita, kun vian löytyminen olis sellasessa
ehkä vähän helpompaa.  :P

Asiassa hyvä puoli on se että oon kaiken tehnyt itse niin tiedän missä mikäkin komponentti piilottelee ja tiedän mitä autolle on tehty.
Huono puoli taas on se että en oo autoalaan mitään koulutusta saanut joten välillä saattaa
vähän perusasiatkin olla hukassa ja vika saattaa myös niistä löytyä...  ::)
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: JAMH - 28.03.2012, 21:53:25
No niin saatiinhan siitä ekat savut pihalle!
Pitkään haettiin vikaa säätöhommista, mutta ratkaisu löytyi kun todistin olevani vain ihminen.  ;)
Vika löytyi siis omasta virheestä ja perusasioista. Eli jako oli pielessä.  :-[
Se tosin oli neljä tai viisi hammasta pielessä eli jotain outoa on ehkä tapahtunut, kun mielestäni
jaon aika tarkkaan paikalleen pistin. Olisko se voinut startatessa hypätä?
Joka tapauksessa käyntiin auto lähti ja olo on aika huojentunut.  :)
Seuraavaksi jarrunesteet ja ilmaus, että voi ajaa auton pihalle raittiiseen ilmaan ja voi ruveta
tarkemmin ruiskua sääteleen. Perussäädöt kun saa kohdalleen niin loput dynossa ja kesä saa tulla vauhdilla.  8)
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: P0UT14IN3N - 28.03.2012, 23:01:00
Mullakin seiso auto kaks kuukautta kun jako oli hypänny ;D
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: JAMH - 09.04.2012, 21:49:03
No niin tuli tänään käytyä vähän penkissä autoa säätämässä ja tehoja mittailemassa.
Ja tehoahan löytyi! Meinaan 117hv takapyöriltä  :2funny:
Tässä vaiheessa sitten bensapumppu antoi periksi ja säätelyt loppui siihen.  :'(
Perussäädöt kyllä saatiin sitä ennen hyvinkin hahmolleen ja takaisin trailerille siirtäessä auto tuntui jo ihan autolta.
Seuraavaksi täytyy sitten vaihtaa bensapumppu ja tutkia pientä öljyvuotoa joka penkissä ilmeni.
Näillä eväillä taas eteenpäin ja säätöä lisää, kun pelit saadaan kuntoon.
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: JAMH - 15.04.2012, 20:56:33
Tässä viikolla sain vaihdettua bensapumpun uuteen (Sytec 165 l/h) ja tänään käytiin uudestaan penkissä.
Homma ei tänäänkään mennyt ihan putkeen ja pidemmän kaavan kautta auto säädettiin.
Bensanpaineet teki säätelyssä vähän kiusaa ja jossain vaiheessa sit tajuttiin että säädin on paskana.
Uusi säädin tilalle ja johan rupesi helpottaan. Ilmeisesti bensapumpussa ei alunperinkään ollut vikaa
vaan säädin aiheutti kaiken harmin.  :-\
Korjattu moottoriteho lappuun kirjattiin 156 hv 0,5 barin ahdoilla ja vääntö oli 250nm tienoilla.
Ei järisyttäviä lukemia, mutta ainakin katsastuskonttorille pitäis kelvata.
Sitten kun saa auton katsastettua ja liikkeelle niin täytyy varmaan vähän koitella isompiakin paineita koneelle.
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: JAMH - 15.04.2012, 21:09:47
Pari fiilistelykuvaa vaikka auto onkin ihan pölyssä ja likainen.
Lähinnä fiilistelyn aihe on auton liikkuminen omalla voimalla...  8)

(http://i437.photobucket.com/albums/qq92/JAMH_2009/Volvo%20projekti/puhelimenkuvat002-1.jpg)

(http://i437.photobucket.com/albums/qq92/JAMH_2009/Volvo%20projekti/puhelimenkuvat003.jpg)
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: JAMH - 02.05.2012, 20:20:41
Penkityksen aikana huomasin, että öljypohjan tiivisteen välistä koneen takaosasta
vuoti öljyä. Tässä jonkun aikaa hain motivaatiota asian korjaamiseen ja eilen vihdoin
jaksoin "projektin" aloittaa. Olen kuullut että öljypohjan saa irti kun vähän nostaa
vaan konetta.. Eilen vähän aikaa väännettyäni totesin ettei se ihan niin mee.  ::)
En saanut muuta kuin paskottua vaihteiston tukikumin.
Tänään sitten menin uudestaan kokeilemaan ja tulin siihen tulokseen että
öljypohjaa raotettuani oli pakko irroittaa öljypumppu että sain pohjan vekslattua irti.
Sitten olikin jo pakko lähteä oikeisiin töihin ja huomenna jatkuu projekti.

Vähän tässä mietityttää että miten saan palikat takaisin paikoilleen, kun
oli jo niin vaikeat irroittaakin.  ???
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: Justus - 02.05.2012, 21:35:04
Penkityksen aikana huomasin, että öljypohjan tiivisteen välistä koneen takaosasta
vuoti öljyä. Tässä jonkun aikaa hain motivaatiota asian korjaamiseen ja eilen vihdoin
jaksoin "projektin" aloittaa. Olen kuullut että öljypohjan saa irti kun vähän nostaa
vaan konetta.. Eilen vähän aikaa väännettyäni totesin ettei se ihan niin mee.  ::)
En saanut muuta kuin paskottua vaihteiston tukikumin.
Tänään sitten menin uudestaan kokeilemaan ja tulin siihen tulokseen että
öljypohjaa raotettuani oli pakko irroittaa öljypumppu että sain pohjan vekslattua irti.
Sitten olikin jo pakko lähteä oikeisiin töihin ja huomenna jatkuu projekti.

Vähän tässä mietityttää että miten saan palikat takaisin paikoilleen, kun
oli jo niin vaikeat irroittaakin.  ???

Oliko -78 ja vanhemmisssa saa tuon helposti pois, uudempien ohjeena on: Irrota etupalkki.
Kävi meinaan itelle aikoinaan -84 mallisen kans, niin et olin joskus tuon haynesistä lukenut, mutten sit muistanutkaan.
No sai sen pohjan sieltä pois parin tunnin ähellyksen jälkeen ilman etupalkin irrotusta ja vielä ehjänä takaisinkin.
Arvaa vaan huvittiko, kun rempan jälkeen tuota haynesistä uudestaan tavasin.
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: JAMH - 02.05.2012, 23:47:50
No jää nähtäväks joudunko vielä sen etupalkin irrottaan että saan palikat takaisin paikalleen.
Mä en ees huomannu korjausopasta avata. Rupesin vaan pulttaa palikoita irti..  ::)
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: JAMH - 03.05.2012, 14:34:04
Taas kävin vähän vääntelemässä tallilla eikä siitä taas oikein mitään tullut.
Huomenna täytyy irroittaa se etupalkki että saan vähän tilaa sinne.

Sen verran rupes toi lattialla makaaminen vituttaan että päätin
ennen seuraavaa autoprojektia rakentaa tallin missä on nosturi.  >:(
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: Niko_S - 03.05.2012, 16:16:50
Pari fiilistelykuvaa vaikka auto onkin ihan pölyssä ja likainen.
Lähinnä fiilistelyn aihe on auton liikkuminen omalla voimalla...  8)

(http://i437.photobucket.com/albums/qq92/JAMH_2009/Volvo%20projekti/puhelimenkuvat002-1.jpg)

(http://i437.photobucket.com/albums/qq92/JAMH_2009/Volvo%20projekti/puhelimenkuvat003.jpg)

On silti hieno, ja hyvin säilynyt  8)
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: JAMH - 07.05.2012, 12:21:53
On silti hieno, ja hyvin säilynyt  8)

Kiitos! Kyllä se aika erilaiselta näytti kun mulle tuli. Sisusta on vaihdettu ja ulkopuoli on
maalattu.  :)

Eilen sain vihdoin öljypohjan tiivisteen vaihdettua kun olin purkanut melkein koko auton (tai
ainakin siltä tuntui). Paskottua vaihteiston tukikumia vaihtaessa huomasin, että
pakkivalon johdot roikkui ilmassa. Mistään en löytänyt liittimiä joihin olisin johdot lykännyt.
Haynesin oppaassa luki että vaihteiston takapäässä vasemmassa ylänurkassa olis
johdoille paikka. Ilmeisesti se paikka on vaihteensiirtäjän tukirautojen takana, joten
taas joutuu purkaan "puoli autoa" jotta saa pakkivalon toimintaan...  :idiot2:
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: JAMH - 27.05.2012, 02:24:00
Tänään oli vihdoin se päivä kun volvo sai leiman paperiin.  8)
Tossa ajellessa huomasin muutamia pikku juttuja joita tarvis vielä laittaa,
mutta kyllä oli mukavaa pitkästä aikaa päästä volvon rattiin.  S*
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: Motronic - 27.05.2012, 02:36:38
Tänään oli vihdoin se päivä kun volvo sai leiman paperiin.  8)
Tossa ajellessa huomasin muutamia pikku juttuja joita tarvis vielä laittaa,
mutta kyllä oli mukavaa pitkästä aikaa päästä volvon rattiin.  S*
Itellä sama tunne viimeviikolla, volvo sai leiman.  :) Siisti peli sulla.  ;)
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: JAMH - 27.05.2012, 11:11:55
Itellä sama tunne viimeviikolla, volvo sai leiman.  :) Siisti peli sulla.  ;)

Kyllä se kivalta tuntui kun vuosien räpläämisen jälkeen sai taas ulkoiluttaa Volvoa.  :)

Eilen illalla ajellessa sit huomasin että ajovalot himmenee välillä. Samalla mittariston valot himmeni
ja bensa- ja lämpömittari lähti laskemaan. Jotain vikaa kenties laturin jännitteensäätimessä?

Sitten tyhjäkäynnillä paikallaan lämmöt meinaa nousta. Täytyy asentaa tuulitunneli muokattuna paikoilleen
ja katsoa miten se vaikuttaa. Myös sähköflektin vois asentaa. Tuntuu siltä että toi viskoflekti on jumiutunut
vapaapyörimis asentoon kun en oo vielä kertaakaan sitä Volvomaista huminaa kuullut...  ::)
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: Fileman - 27.05.2012, 12:22:50
Kyllä se kivalta tuntui kun vuosien räpläämisen jälkeen sai taas ulkoiluttaa Volvoa.  :)

Eilen illalla ajellessa sit huomasin että ajovalot himmenee välillä. Samalla mittariston valot himmeni
ja bensa- ja lämpömittari lähti laskemaan. Jotain vikaa kenties laturin jännitteensäätimessä?

Sitten tyhjäkäynnillä paikallaan lämmöt meinaa nousta. Täytyy asentaa tuulitunneli muokattuna paikoilleen
ja katsoa miten se vaikuttaa. Myös sähköflektin vois asentaa. Tuntuu siltä että toi viskoflekti on jumiutunut
vapaapyörimis asentoon kun en oo vielä kertaakaan sitä Volvomaista huminaa kuullut...  ::)

suosittelen sähköflektiä :) itsellä meni hermo huminaan joten visko lensi mäkeen ja sähköflekti tilalle ja hyvin se viilentää konehuoneen vaikka ei ole tuulitunnelia.
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: TVS - 27.05.2012, 19:30:28
Jos ja kun tää on pienellä syylärillä ja sillä "syylärin paikalle" tulevalla IC:llä, en kyllä lähtisi sähköflektiä laittamaan kun se sitten pyörii kaupungilla ajaessa koko ajan, ehjä visko vaan ja ajoa.
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: JAMH - 28.05.2012, 11:52:23
Jos ja kun tää on pienellä syylärillä ja sillä "syylärin paikalle" tulevalla IC:llä, en kyllä lähtisi sähköflektiä laittamaan kun se sitten pyörii kaupungilla ajaessa koko ajan, ehjä visko vaan ja ajoa.

Juu täytyy ensin muokata tohon tuulitunneli kiinni ja kattoo jos vaikka visko rupeis toimiin kun hetken sillä ajelee.
Eilen piti lähteä Volvolla liikkeelle, mutta akku oli tyhjentynyt. Ei taida laturi oikein toimia tai pahemmassa tapauksessa joku johto ottaa maihin ja syö akkua.  :(
Latailkoon rauhassa huomiseen asti ja sit ruvetaan selvittään vikaa...
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: JAMH - 11.06.2012, 17:44:44
Laturin jännitteensäädin tuli vaihdettua tossa viikko sitten ja rupes auto taas lataileen.
Volvon oma jännitelisämittari näyttää vieläkin ihan omiaan, tarvii varmaan tarkistaa sen
liitokset josko niissä olis vikaa. Kai se mittarikin tietty hajalla voi olla.

Bensamittari näyttää koko ajan täyttä tankkia. Tankin lähettäjäyksikön ostin
jenkeistä samalla kun muutin auton ruiskuksi. Ilmeisesti sitäkin täytyy vähän tutkia.

Ekat auton pesut ja sadeilmalla ajo paljasti vuodon tuulilasin oikeassa reunassa.
Saatoin kyllä muutama vuosi sitten sinne jotain sikatättää väliin laittaa kun auto
viimeksi ajossa oli..  ???
Olisko siinä ideaa että veis tuulilasikorjaajalle joka ottais lasin irti ja asentais uudestaan
saman vanhan lasin paikoilleen?
Saako noita kromilistoja lasin ympärille enää uustuotantona?
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: TVS - 12.06.2012, 08:43:25
Kannattaa varautua korjaamaan karmin ruosteet samaa soittoa, ei olis eka kerta kun lasi on kiinni siinä mihin se on liimattu, mutta se osa ei ole enää kiinni autossa... Lasin saa itsekin irti jos liima ei ole älykireetä tavaraa, hyviä mattopuukkoja vaan useampi, saa jopa ehjänä irti. Toisaalta ei mahtane maksaa paljoa yli satasen tuo 91-93 lasi, jossa tulee uudenmallinen siro lista mukana?
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: Niko_S - 12.06.2012, 23:54:52
Saako noita kromilistoja lasin ympärille enää uustuotantona?

Kromisista en tiedä, mutta mustia (ainakin kulmapaloja) saa Motonetista

Ps. Volvolla oltu niin laiskoja että original listat on maalattu ja alla on kromi (ainakin 700-sarja)
      Eli omaankin seiskaan saisin tinnerillä vetämällä kromilistat  :D
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: JAMH - 13.06.2012, 12:08:16
Täytyy käydä kyseleen lasin vaihtajilta minkälaista apua niiltä löytyy ongelmaan.
Helsingissä Autolasipalvelussa on näköjään tarjouksessa 79-90 sävylasi 160€ asennettuna.
En vaan viitti sinne asti lähteä vielä ajelemaan kun luultavasti lähempääkin löytyy apua.

Mustia listoja en halua laittaa, kun kaikki muut listat on kromisia.
Täytyy vaan yrittää sit varovasti irroittaa lista ettei mee paskaks.
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: TVS - 13.06.2012, 15:06:06
Lasin voi irrotella listan kanssakin, kun listahan on tosiaan kiinni lasissa. Kyselepäs tampereen tuulilasipisteestä vielä tuo hinta. Vaikutti vallan asialliselta sälliltä.
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: JAMH - 27.08.2012, 10:15:12
Tällä rintamalla ei ole uutta tapahtunut, mutta pikkuhiljaa tarvis tapahtua.
Ens kuussa tarvis auto leimata ja aiemmin vaihtamani öljypohjan tiiviste vuotaa taas.
Myös turbon öljynpaluu vuotaa jonkun verran.
Tuulilasia en ole vaihtanut ja taitaa jäädä vaihtamatta tälle ajokaudelle.
Kohtahan se auto talviteloillekin jo laitetaan.

Toista r-sport öljypohjaa en ole löytänyt ja eilen asiaa mietittyäni päätin tehdä
vakio öljypohjaan öljyn paluulle paikan.
Ideana olisi hitsata lambdalle tarkoitettu kierresovite öljypohjan kylkeen samalle
kohtaa kuin r-sportissa on. Siihen laitan adapterin ja AN-12 liittimellä teräspunosletkun kiinni.
Turbon päähän näyttäis ebaysta saavan laipan myös AN-12 liittimellä.
AN-12 letkun sisähalkaisija on n. 17,5mm jonka luulis riittävän öljyn paluulle.
Jos vaikka tällä tapaa sais vuotavat klemmarit pois letkuista...  :)
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: JAMH - 10.09.2012, 20:58:13
Tänään tuli palikoita, joilla pitäis öljynpaluu saada rakennettua.
Teräspunosletku on vielä tulossa ja suora öljypohja tarvis vielä löytää.
Ajattelin että öljypohjan olis soodapuhaltanut ja sen jälkeen keltapassivoinut kauniin näköiseksi,
mutta ainakaan täälläpäin toimiva Teollisuusniklaamo ei sinkitystä tee.
Kauhean pitkälle ei viitsisi lähettää osia pintakäsittelyyn, joten täytyy varmaan unohtaa sinkitys
ja vaan maalata öljypohja.

Noilla pitäis öljynpaluu hoitua.  8) (ja pätkä teräspunosletkua tietty väliin)
(http://i437.photobucket.com/albums/qq92/JAMH_2009/Volvo%20projekti/puhelimenkuvat014.jpg)
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: JAMH - 26.11.2012, 14:45:36
Eilen saatiin vihdoista viimein vaihdettua öljypohja.

Vähän se laittoi vastaan niinkuin moni muukin asia tässä projektissa
ja ainakaan seuraavaan koneseen kyseistä öljypohjaa ei voi laittaa vaan
öljyn paluu tehdään samanlaiseksi kuin alkuperäisessä turbossa.

Uuteen öljypohjaa hitsasin AN12-liittimen ja vähän ihmettelin että öljyn paluu
tulee loiskelevyn alle vaikka laitoin samaan paikkaan kuin r-sport öljypohjassa paluu on.

Syy selvisi, kun sain eilen vanhan öljypohjan irti. Loiskelevyt on erimuotoiset.
R-sport öljypohjan loiskelevyä on pudotettu, jotta öljynpaluu tulee levyn yläpuolelle.
Myös öljypumpun reikä loiskelevyssä on erilainen ja turbon öljypumppua varten jouduin
tavallisen öljypohjan loiskelevyyn leikkaamaan isomman aukon.  :-\

Ei taida olla pitkäikäinen viritys tämä.
Muuta vaihtoehtoa ei kuitenkaan ollut. Olin laittanut vanhan öljypohjan wurthin tiivisteliimalla
kiinni ja sen verran joutui voimaa käyttämään irroittaessa, että kieroonhan se meni.  :idiot2:

Auto täytyy katsastaa perjantaihin mennessä ja sen jälkeen se saakin jäädä talviteloille.
Nähtäväksi jää minkälaisiin päivityksiin rahat riittää talven aikana vai tyydytäänkö vain korjailemaan edellisiä kokeiluja...  :D
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: Ari E - 26.11.2012, 14:47:27
tuota, onko miten paksu sisähalkaisija noissa liittimissä, ettei vaan rupeis turbo tulvimaan.
öljypaluuhan pitäis koittaa saada öljynpinnan yläpuolelle
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: JAMH - 26.11.2012, 14:55:50
tuota, onko miten paksu sisähalkaisija noissa liittimissä, ettei vaan rupeis turbo tulvimaan.
öljypaluuhan pitäis koittaa saada öljynpinnan yläpuolelle

Se oli muistaakseni 17,5mm.
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: JAMH - 30.11.2012, 20:08:42
Ei päässyt tälläkään sit leimalle tänään.  :-[

Tyhjäkäyntiä säätelin kun ei alkukesästä tullut kauhean tarkkaan sitä katteltua ja koko kesän on vähän korkea ollut.
Siinä säädellessä huomasin että tps-anturi ei toimi oikein. Piti kaasua painaa jonkun matkaa ennen kuin ecu huomasi kuskin aikeet.
Ostin tähän aikoinaan imusarjan johon oli valmiiksi asennettu v70 volvon tps, kun moottorinohjaus sellaisen vaatii.
Tässä tapauksessa vaan kaasuläpän akseli oli katkaistu sen verran lyhyeksi että se pääsee ilmeisesti vähän muljahtelemaan anturin
sisällä eikä anturi siten näytä oikeita lukemia. Nyt tarvii hommata toinen kaasuläpän akseli jonka saa katkaista oikean mittaiseksi.

No. Ehtii tän keväälläkin sit katsastaan...  ::)
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: JAMH - 02.03.2013, 20:41:26
Tänään tuli vihdosta viimein käytyä laittamassa uusi kaasuläppä paikoilleen. Pitää vielä säätää se kun saan kaverilta läppärin lainaan.
Koitin kuitenkin piruuttaan, että lähteekö auto vielä käyntiin. Lähtihän se. Sitten rupeskin bensa haiseen ja lattia kastuun.  :(
Jostain bensapumpun tai suodattimen liittimistä sitä tuli. Ei auttais jättää näitä vehkeitä käyttämättä liian kauaks aikaa: autohan tykkää
kun sillä ajetaan. "sanoi ohjeistamispäällikkö Jaakko Parantainenkin aikoinaan"  :D
Täytyy tarkistella liitokset kun seuraavan kerran meen tallille. Konehuoneessakin oli yks bensaletkun klemmari löystynyt.
Pitäis varmaan laittaa kunnon An-liittimet noille teräspunosletkuille...  ???
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: JAMH - 24.04.2013, 19:51:13
Paljoa ei tullut tehtyä autolle talven aikana kun raha ja motivaatio oli yhtä lailla vähissä.
Ehkä se tästä alkaa taas, kun aurinko paistaa ja mieli paranee.  :)
Tänään tuli pestyä auton päältä pölykerros pois ja huomenna olis tarkoitus mennä koittaan josko sitä sais tuoreen leiman otteeseen.

(http://i437.photobucket.com/albums/qq92/JAMH_2009/Volvo%20projekti/puhelimenkuvat018_zps2eaa8952.jpg)
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: JAMH - 25.04.2013, 21:20:25
huomenna olis tarkoitus mennä koittaan josko sitä sais tuoreen leiman otteeseen.
*pitkä huokaus* ... Eihän siihen leimaa tullut.  :'(
Toinen raidetangon pää väljä ja takana jarruero liian suuri.
Raidetangon pään vaihdoin ja sit herkistelin jarruja.
Oikean puolen jarrusatulassa toinen mäntä oli jumissa ja sen sain liikkeelle, sit jarrujen ilmaus ja konttorille.
Eikä vieläkään tarpeeks tasaiset jarrut. Ensin lukemat oli 1,2/0,5 ja uudella yrittämällä 1,6/1,0.

Voiko näissä mennä jarrupaineensäädin hajalle vai löytyykö vika ilmauksesta tai mäntien jumituksesta?
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: jen - 25.04.2013, 21:25:12
eiköhän se sieltä mäntien tahmaisuudesta johdu?miksi jarruja on ilmattu,eihän sinne itsestään ilmaa mene,vai onko joku ollut nyt sitten auki ja sinne jäänyt ilmaa.
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: JAMH - 25.04.2013, 22:16:58
eiköhän se sieltä mäntien tahmaisuudesta johdu?miksi jarruja on ilmattu,eihän sinne itsestään ilmaa mene,vai onko joku ollut nyt sitten auki ja sinne jäänyt ilmaa.
Jouduin irrottaan satulan kokonaan, että oli helpompi saada mäntä liikkeelle.
Sen jälkeen poljintuntuma oli pehmeä, joten ilmattiin jarrut.
Ilmauksessa jarrunesteen mukana tuli vähän jotain muutakin(ehkä vettä) ulos.
Täytyy vielä kertaalleen herkistellä se mäntä ja samalla ajaa uudet jarrunesteet sisään.
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: TVS - 26.04.2013, 00:16:50
On tullut vastaan rikkinäinen jarrupaineen rajoitinmokkula sielä vasemman takalattian alla. Silti veikkaan vahvasti tuota jumittelua, männät kunnolla liikkeelle ja sitten huolellinen ilmaus, etusatulat kakkosnelosessa tuppaa oleen välillä haluttomia ilmaantumaan. Ja takapiiristä voi tulla yllättävän pitkään pelkkää nestettä ja sitten vielä kupla, joskus ihmeteltiin pitkään kumipallomaista jarrutuntumaa...
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: lassii - 26.04.2013, 00:38:12
Komppaan TVS kommenttia. Kun on kakspiiri jarrut niin saa kikkailla aikalailla väliin et saa toimiin. Mut alota niistä satuloista ihan ekana. Kyllähän noissa hommissa hermo menee heikkoon kuntoon mut jotain se on pakko keksii. Tietenkin yks konsti on ilmata järjestelmä yläkautta, joissain jenkkiautoissa se on ollu ihan vakio käytäntö.
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: JAMH - 18.05.2013, 02:21:24
Torstaina tuli vaihdettua uudet satulat taakse kun en saanut oikein vanhoihin tehoa enkä jaksanu enää niiden kanssa leikkiä.
Tänään perjantaina kävin leimalla ja arvot oli 2,4/1,9 ja läpi meni.  :)
Ahvenistolle olis tarkoitus päivällä lähteä, mutta radalle en taida viitsiä mennä, kun säädöt ei tunnu olevan vieläkään ihan kohdillaan.
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: JAMH - 25.05.2013, 19:26:11
Tänään tuli säädeltyä kaverin kanssa autoa ja sehän rupes jo tuntuun ihan mukavalta.  :)
Säätäminen loppui sitten siihen, kun pakosarjan tiiviste rupes vuotaan.    :(
Onneksi näin, koska nokkapellin avattuani huomasin syylärin kaatuneen viskoflektiä vasten(kiinnikkeet petti) ja
flekti oli kaivanut paisuntasäiliön vesiletkuun reiän ja syylärissäkin oli vähän flektin jälkiä(ei kuitenkaan reikää).  :-[

Aikaisemmin auto röpötteli 3000rpm ylöspäin, mutta bensamäärien reilulla tiputtamisella rupes koneesta vetoa löytyyn.
Sytkäkarttaa täytyy vielä hioa ja varsinkin yläkierroksilla meno rupeaa hyytymään.
Kuinkakohan paljon sitä ennakkoa kannattaa oikein laittaa..?

Ahtopaineet on säädetty 0,8bar. Turbo herää vähän ennen 2500rpm, mutta jo ennen 5000rpm paineet tippuu johonkin 0,6bar tienoille.
Luulis paineiden pysyvän paremmin vaikka eihän toi To3 mikään viriahdin olekkaan...  :D
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: JAMH - 09.06.2013, 21:29:32
Palasin työreissusta perjantaina ja eilen hain siniseltä pakosarjan tiivisteet (30€  :o).
Tänään ne sitten vaihtelin paikoilleen. 4. pytyn tiiviste oli alareunastaan hajonnut tiivistekerrosten välistä.
Lämmittelykierroksen heitin ja jälkikiristin mutterit. Toivottavasti noi originelli tiivisteet kestää nyt vähän pidempään kuin motonetin vastaavat.
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: JAMH - 20.06.2013, 11:18:20
Äsken tuli käytyä ohjauskulmien säädössä. On se vaan mukavaa ajaa, kun on ratti taas suorassa.  :)

Vaikuttaako noi coiloverit niin paljon vai onko jotain muuta pielessä,
kun oikean puolen camberia ei saatu säädettyä ihan ohjearvoihin kun säätö loppui kesken?  ???

Säädettiin vasen puoli sit samaan. Olisko ollu jotain -0,04 kun ohjearvo oli +0,15-0,40.
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: JAMH - 01.08.2013, 02:50:51
Tänään tuli vaihdettua nokka-akselin etupään tiiviste, kun vanha rupes vuotaan.
Vanha oli elringin tekele, uusi Volvon valmiste.
Samalla ostin uuden jakohihnan Käyttöautosta, kun vanha ehti saada öljyä itteensä.

Siinä kun syyläriin nojailin niin huomasin, että letkuliitoksista vähän vuotaa nestettä.
Täytyy ottaa se huomenna työn alle. Kova on yritys että sais auton siihen malliin, että
uskaltais Botniaringille tällä lauantaina lähteä.

Pientä lämpö-ongelmaa on koko ajan ollut. Liikennevaloissa lähtee lämmöt nousemaan,
mutta yli 40 vauhdissa taas jäähtyy normitasolle.
Autossa on vielä viskoflekti ilman tuulitunnelia, kun en sitä saanut paikalleen mahtumaan.

En tiedä sitten kuinka paljon toi kampuran alumiininen (normaali pienempi) hihnapyörä vaikuttaa jäähdytykseen, kun vesipumppu pyörii normaalia hitaammin..?

Syylärillekään en sisäpesua muistanut tehdä, kun se irrallaan oli...  :-[
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: keskone - 01.08.2013, 10:44:18
En huomannut että olisi ollenkaan mainintaa öljynlauhduttimesta.
Ellei sellaista ole, niin suosittelisin asentamista.
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: JAMH - 01.08.2013, 14:38:32
En huomannut että olisi ollenkaan mainintaa öljynlauhduttimesta.
Ellei sellaista ole, niin suosittelisin asentamista.

Kyllä tässä vakio r-sport- lauhdutin on. Olettaisin että se myös vielä toimii vaikka taitaa sieltä 80-luvulta olla...  ::)
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: JAMH - 01.08.2013, 23:02:38
Tänään irroitin syylärin joka oli ylävesiletkun juuresta pikkusen haljennut.
Kaverilta sain tilalle toisen syylärin. Ilmeisesti turbon syyläri, kun on flektin anturille paikka.
(Vai oliko niitä automaattivaihteisissakin?)
Uuden termostaatin vaihdoin myös.
Käynnistys jäi huomiselle, kun mulla ei ollutkaan tarpeeksi jäähdytinnestettä.
Olin kattonut vaan, että iso pöntöllinen sitä on tallin nurkassa. Olihan siellä, mutta ne olikin käytettyjä nesteitä mitä olin sinne keräilly kaatsille vietäväks...  :idiot2:
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: keskone - 02.08.2013, 10:52:25
Tehokkaampi öljynjäähdytin, ja vaikkapa REd Line Water Wetteriä (http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=60-8011) jäähdytysnesteen joukkoon saattaisi auttaa tuollaisissa pienissä lämpöongelmissa.
Ei välttämättä poista vikaa, mutta pienentää oireita.
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: JAMH - 10.10.2013, 11:20:33
Eilen tuli käytyä ottamassa päästötesti ja saman tien sitten kävin auton katsastamassa.
Peruutusvalo ei toimi ja etujarruletkujen kiinnitys iskaritolppaan on huono. Muuta vikaa autossa ei ole.
Bensanpainemittarin tilasin kaverilta. Sen kun saa paikalleen niin käydään vielä vähän autoa säätelemässä.
Sen jälkeen voikin auton laittaa talviteloille ensi kesää odottelemaan.
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: JAMH - 30.01.2014, 18:42:20
Posti toi tällä viikolla racing- ja styling osia.
Toivottavasti kevät tulee nopeasti, että pääsee asentaan ja testaileen.  8)
Ei oikein kiinnosta tuolla kylmässä ahtaassa tallissa mitään puuhastella...  :(

Talmut keulille ja Kaplhenken quick steer roll correction- palikat alatukivarsien asentoa korjaan.
(http://i437.photobucket.com/albums/qq92/JAMH_2009/Volvo%20projekti/puhelimenkuvat031_zps9ab3f1f0.jpg)
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: Beris - 30.01.2014, 22:36:51
Mitä steer roll correctionit makso postikuluineen Suomeen?
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: JAMH - 31.01.2014, 05:50:04
Mitä steer roll correctionit makso postikuluineen Suomeen?
276€ + tulli ja alv 78€. Aika kalliita palikoitahan noi on...  :-\
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: Beris - 31.01.2014, 07:29:20
Tota just mietin et tohon hintaan alkaa itse valmistaminen kuulostamaan vähintään yrityksen arvoselta :D
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: JAMH - 31.01.2014, 08:21:57
Tota just mietin et tohon hintaan alkaa itse valmistaminen kuulostamaan vähintään yrityksen arvoselta :D
Aina kannattaa yrittää!  :D
Itsekin sitä mietin, mutta en tarvittavia koneita omista niin päädyin valmiiseen ratkaisuun.
Noi palikat näyttäis olevan valua, johon on koneistettu reiät ja upotukset ja koneistettu tasopinnat suoriksi.
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: S4ce - 31.01.2014, 09:54:35
Täältä (http://www.l-m-r.se) tilasin itse, saa osat nopeasti ja vaivattomasti ja ilmeisesti halvemmallakin.

(http://www.l-m-r.se/product_thumb.php?img=/images//produkter/240/VO24098liten.jpg)
KaplHenke L-M-R.se:ltä (http://www.l-m-r.se/p/modellanpassande-tillbehor/240/lankarmsdistanser-240-med-justerbar-styrvinkel.html)
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: JAMH - 31.01.2014, 10:26:00
Täältä (http://www.l-m-r.se) tilasin itse, saa osat nopeasti ja vaivattomasti ja ilmeisesti halvemmallakin.
Näköjään olis muutaman kympin säästänyt, kun ei tarvi tulleja maksaa.
Noitakin sivuja oon selaillut jonkun aikaa sitten, mutta ei pistänyt silloin silmään noi.
Vaivattomasti nää kyllä jenkeistäkin asti tulee, vaikka siihen tulli ilmoitukseen joutuu muutaman minuutin aikaa käyttään...  :)
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: JAMH - 31.03.2014, 21:57:11
Eilen tuli vaihdettua öljyt ja suodatin ajokauden alkuvalmisteluissa.
Samalla rupesin vaihtaan noita quick steer roll correction-palikoita. Kuskin puolelle laitoin palikan paikalleen vain huomatakseni ettei ne
sovikaan 14" vanteen kanssa. Raidetangon pää ottaa normiasennossa vanteeseen kiinni. Siinä vaiheessa ilta oli niin pitkällä että auto jäi pukeille.
Tänään en asiaan ehtinyt perehtyä muuta kuin netin kautta. Ilmeisesti vakio 15" vanne mahtuu pyöriin jos raidetangon laittaa noista kolmesta reiästä
keskimmäiseen tai sisimpään. Uloimmassa reiässä raidetangon pää osuu myös 15" vanteeseen.
Näköjään täytyy laittaa noi 14" vanteet ja melkein ajamattomat renkaat sit myyntiin.
Tarkoitus oli kyllä jossain vaiheessa levipellit tähän laittaa, se vaihto tuli nyt sit näköjään vähän nopeammin eteen.
Yhdet 15" 9-satkun peltivanteet mulla tossa on, mutta pari niistä on niin ruosteisia ettei niistä taida levitys aihioiksi olla.
Täytyy vähän tutkailla asiaa.
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: JAMH - 23.04.2014, 20:39:47
Päätin sitten laittaa nuo 9-satkun vanteet tähän ja käytin ne jauhemaalauksessa.
Väriksi tuli grafiitin harmaa helmiäislakalla.

Noiden alustapalikoiden kanssa ei tosiaan 14" vanne sovi vaan pitää olla vähintään 15" vanne.
Laitoin noi 14" vanteet sit myyntiin jos jonkun muun autoon vaikka sopis.

Varjossa noista vanteista tulee lähinnä mieleen Amerikan police interceptor- autot, mutta auringossa ne jo näyttää ihan mukavalta.  :D
(http://i437.photobucket.com/albums/qq92/JAMH_2009/Volvo%20projekti/puhelimenkuvat051_zps38b6233f.jpg)

Talmujakin sovittelin tonne keulalle, mutta en oikein tykännyt niin otin ne pois.

Kesäkautta varten asensin myös pitkään hyllyllä lojuneet gt-tukiraudat.
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: JAMH - 11.05.2014, 15:46:44
Nyt on vähän ajeltu, säädelty ja ihmetelty autoa.
Auto tuntui menevän kiihdytyksessä aina 3000rpm hujakoilla rikkaalle koko lailla ruiskun säädöistä riippumatta.
Sitten muistin jostain lukeneeni, että ilmansuodattimen ja turbon välinen letku saattaa mennä lyttyyn ja aiheuttaa
jotain ton tyyppisiä murheita. Vaihdoin sen letkun tilalle nyt 45 asteen pakoputki käyrää ja auto muuttuikin sitten heti erilaiseksi.

Nyt saakin ruiskun säädöt hakea uusiksi, kun seos menikin sitten aika laihalle koko alueelta..  :idiot2:

Bonuksena dump-valven ääni voimistui huomattavasti syystä jota en ymmärrä.?  ???

(http://i437.photobucket.com/albums/qq92/JAMH_2009/Volvo%20projekti/puhelimenkuvat002_zps01834cc8.jpg)

(http://i437.photobucket.com/albums/qq92/JAMH_2009/Volvo%20projekti/puhelimenkuvat001_zpse2b1b3e0.jpg)
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: JAMH - 26.04.2015, 10:29:35
Tääkin tuli katsastettua perjantaina, että pääsi hot rod rock showhun omalla harrastepelillä.
Vanteiksi vaihtui 17" alut, kun halusin siirtää raidetangon päät orggis asetukseen ja 15" vanteilla se ei onnistunut.
Vanteiden keskiöihin tarvii vielä saada volvo-merkit että näyttää vähän fiksummalta.
Jouduin autoa säilyttään pihalla talven talliremontin takia ja pikkusen pintaruostetta on helmoihin iskenyt.
Täytyy ne putsata ja eheyttää kun ehtii.

(http://i437.photobucket.com/albums/qq92/JAMH_2009/Volvo%20projekti/20150423_201728_zpsxuccxe18.jpg) (http://s437.photobucket.com/user/JAMH_2009/media/Volvo%20projekti/20150423_201728_zpsxuccxe18.jpg.html)
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84
Kirjoitti: JAMH - 31.08.2017, 01:26:46
Pari vuotta tässä näköjään vierähti edellisestä kirjoituksesta. Viime kesänä piti helmoja vähän putsata ja mennä sitten leimalle.
Sieltä löytyikin muutama reikä ja motivaatio karisi vauhdilla eikä autoa tullut laitettua ajokuntoon ennen tätä kesää.
Tänä vuonna sitten kesän kynnyksellä kaveri hitsasi helmat kuntoon ja itse viimeistelin niistä pinnat.
Auton katsastin kuitenkin vasta elokuun alussa uuden katsastuskauden alettua.
Viime viikolla tuli asennettua jo pari vuotta sitten hankkimani kl-racing iso välijäähdytin ja tänään auto säädettiin w-dynossa Hattulassa vähän isommilla paineilla (0,8bar).
Teholukemat ovat nyt 176hv@5285rpm/276Nm@3155rpm. Ei siis mikään urheiluauto vieläkään, mutta ihan hyvältä se pitkästä aikaa tuntuu.
Otsikko: Vs: 240 Turbo -84. Aiheen voisi lukita.
Kirjoitti: JAMH - 03.09.2017, 18:27:42
Kymmenen vuotta tuli tätä auto harrastettua, mutta perjantaina volvo lähti uuteen kotiin. Nyt aiheen voisi puolestani lukita.