Kulkukoira  Proturbo

240 Turbo -84

  • 89 Vastauksia
  • 41233 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JAMH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
240 Turbo -84
« : 25.11.2011, 15:54:15 »
Sain muiden puuhastelujen lomassa taas uutta intoa Volvo-projektin jatkoon ja aattelin samalla
aloittaa myös projektipäiväkirjan tänne jos se osaltaan vauhdittais ton projektin etenemistä.  :)

Auton ostin vuonna 2007 ja on siis malliltaan vuoden -84 Volvo 240.
Ostaessa autossa oli maahantuojan asentama (kuitenkin muutoskatsastamaton) R-sport turbosarja
ja ajelin autolla pari vuotta kunnes katsuri päätti että ilman muutoskatsastusta autolla ei ajeta.
Siinä vaiheessa päätin asentaa autoon kaasarin tilalle ruiskun ja katsastaa auton vasta sitten.
Pari vuotta tässä on vierähtänyt motivaatiotason vaihdellessa suuntaan jos toiseen.

Seuraavaksi tietoa autosta ja tämän hetken muutoksista:

Kori:
Volvo 240 -84
väri 200-2 blue metallic
ulospäin pysytään aikalailla pussihousulinjalla, ainoat muutokset on valkoiset vilkut ympäriinsä.
Gt-tukiraudat konehuoneessa.

Sisusta:
pussihousulinjalla tässäkin mennään. Hankittuna on alkuperäiset hattuhylly- ja etuovikaiuttimet.
Volvon omilla lisämittareilla ja AEM laajakaista seosmittarilla koristan kojetaulun.
Dave Bartonin mittarintaustat.

Moottori:
B19k  (eli puristukset jossain 10:1 huitteilla)
Omex 600 moottorinohjaus
suuttimet 440cc Lucas
kansi 405 ja D-nokka
turbo garret TO3
Kl-racing välijäähdytin
Triggeripyörä 36-1
Sytec bensapumppu: tuotto 165 l/h
Mitattu ja korjattu moottoriteho 176hv ja  276Nm 30.8.17

Alusta:
Koni sport -iskarit
Edessä kynätolpat 180lb jousilla
Takana Mad sportive jouset

Vanteet:
tällä hetkellä 17" barzetta baviera black


-Jussi-
« Viimeksi muokattu: 30.08.2017, 23:42:54 kirjoittanut JAMH »
Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

Poissa JAMH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Turbo -84
« Vastaus #1 : 25.11.2011, 16:18:01 »
Lähtökohta oli tässä


Tällä hetkellä (26.5.12) ollaan tässä


« Viimeksi muokattu: 27.05.2012, 10:55:24 kirjoittanut JAMH »
Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

Poissa JAMH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Turbo -84
« Vastaus #2 : 01.01.2012, 13:08:02 »
No niin jospa uusi vuosi alkaisi paremmin kuin vanha vuosi loppui. Ainakin siis projektin osalta...  :)

Jonkin verran on tässä kuukauden aikana käyty tallilla viilailemassa ja edistystäkin on tapahtunut.

Koko projektin ajan on käytäntönä ollut ostaa osia pikku hiljaa sitä myöden kun niitä tarvitsee ja niihin on varaa.
Monessa kohtaa oon jo huomannut että varsinkin ruiskuksi muuttamis hommassa tämä on ollut väärä tapa.
Olisi kannattanut ostaa huonokorinen 740 volvo ja ottaa siitä tekniikka kokonaisuudessaan, kun päätti että haluaa lh:n ruiskuksi.

Viimeiseksi ilmennyt ongelma johon apua tarvitsisin on liitinten sopiminen ohjausbokseihin.

Eli autoni johtosarja on 740 turbosta (vm.87?)
Ruiskuboksi (0 280 000 541) ja sytkäboksi (0 261 201 012) on 740 turbosta ja luultavasti vm.88
Johtosarjassa ruisku- ja sytkäboksin liittimet ovat samanlaiset, mutta bokseissa ne ovatkin erilaiset.
Ruiskuboksi sopii liittimeensä, mutta sytkäboksi ei.
Johtuuko tämä vuosimallieroista vai onko mulla väärä sytkäboksi? ???

Pitääkö tässä pyörtää päätöksensä ja laittaa tuhannen euroa ohjelmoitavaan ruiskuun..? :o
Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: 240 Turbo -84
« Vastaus #3 : 01.01.2012, 13:56:10 »
Laita megasquirt niin ei tule aivan niin kalliiksi kuin esim tatech jne. :)
Volvo 242 -77 B230
Garaget

Poissa JAMH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Turbo -84
« Vastaus #4 : 01.01.2012, 16:33:40 »
Laita megasquirt niin ei tule aivan niin kalliiksi kuin esim tatech jne. :)

Oon mä sitäkin harkinnut, mutta mulla ei taida osaaminen ja kärsivällisyys riittää että saisin sen toimimaan...   :-[
Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4107
Vs: 240 Turbo -84
« Vastaus #5 : 01.01.2012, 17:43:03 »
Onkos tässä nyt käynyt niin, että johtosarja on Motronic:n ja boksit LH 2.2 Jetronic:n ?

Poissa tero 84

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Turbo -84
« Vastaus #6 : 01.01.2012, 18:46:30 »
Oon mä sitäkin harkinnut, mutta mulla ei taida osaaminen ja kärsivällisyys riittää että saisin sen toimimaan...   :-[

Mega on ihan kohtullisen helppo laittaa toimimaan ja aika hyvin saa apuja ihan täältä foorumilta ongelma tilanteissa. Suosittelen itsekkin sitä megan asentamista tosin omat käyttö kokemukset eivät ylety tieliikenteessen asti mut onhan niitä sinnekkin jotkut laittaneet.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 240 Turbo -84
« Vastaus #7 : 01.01.2012, 19:30:20 »
Onkos tässä nyt käynyt niin, että johtosarja on Motronic:n ja boksit LH 2.2 Jetronic:n ?
Mulla olis kutina, että on LH:t vaan keskenään sekasin...

Osaatko kertoa tarkemmin, mitä osia sulla on mistäkin vermeestä? IMM osanumero, ja mistä autosta kotosin, ja verrataan sitä boksinumeroihin, niin tiedetään sitten hiukan, mikä versio on johtosarja ja pääkomponentit?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa JAMH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Turbo -84
« Vastaus #8 : 01.01.2012, 20:03:49 »
Onkos tässä nyt käynyt niin, että johtosarja on Motronic:n ja boksit LH 2.2 Jetronic:n ?

Mulla olis kutina, että on LH:t vaan keskenään sekasin...

Osaatko kertoa tarkemmin, mitä osia sulla on mistäkin vermeestä? IMM osanumero, ja mistä autosta kotosin, ja verrataan sitä boksinumeroihin, niin tiedetään sitten hiukan, mikä versio on johtosarja ja pääkomponentit?

740 korjausoppaasta sain sellaisen käsityksen että motronicissa olis vaan yksi boksi joka ohjaa molempia- ruiskua ja sytytystä.
Tässä johtosarjassa on kaksi eri liitintä ohjausbokseille.

IMM ostin englannin ebaysta joka mielestäni vastaa lh 2.2 IMMiä.
Johtosarjassa on Kampiakselin asennon tunnistimelle virranjakajan hall-anturiin sopiva liitin eli olis lh2.2.
Paitsi jos lh2.4 asennon tunnistimessa on samanlainen liitin... ???
Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 240 Turbo -84
« Vastaus #9 : 01.01.2012, 20:18:16 »
Kovasti yrittänyt muistella, niin taitaapi olla samanlainen liitin.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 240 Turbo -84
« Vastaus #10 : 01.01.2012, 21:07:26 »
Kovasti yrittänyt muistella, niin taitaapi olla samanlainen liitin.
Samaa mieltä, minusta siinä vp:tä lukevassakin anturissa on 3 pinniä?

Nyt palataankin siis siihen, että onko siinä johtosetissä vikadiagnoosipurkkia?

Motronicissa on vain yksi ohjausboksi, mutta suutinpäätteen liitin ei olisi kyllä kaukana kooltaan sytkäboksin liittimestä. Sensijaan motikan johtosarja sulla ei varmaankaan ole, immun liitin on erilainen eikä siihen kuulu nakuanturia lainkaan.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa JAMH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Turbo -84
« Vastaus #11 : 01.01.2012, 21:14:57 »
Nyt palataankin siis siihen, että onko siinä johtosetissä vikadiagnoosipurkkia?

En kyllä mitään diagnoosipurkkia nähnyt. Siinä on joitakin testipisteitä(esim sytytyksen testipiste), mutta kytkentäkaavion mukaan lh 2.2:ssa niitä pitäisikin olla...
Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

Poissa JAMH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Turbo -84
« Vastaus #12 : 02.01.2012, 11:28:52 »
Tuossa noi liittimet. Ruiskuboksin liittimessä on punaisessa kauluksessa nro: T1234705 olisko johtosarjan varaosanumero?

Liittimien kyljessä varaosanumero on 1928400953.
Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 240 Turbo -84
« Vastaus #13 : 02.01.2012, 18:04:08 »
Suoraan en kyllä osaa liittimistä sanoa, onko parempaa kuvaa koko johtosarjoista?

Itselläni on 245:ssa samat purkit ja ruisku. Eli LH-2.2:n setti kanssa, niin pystyisi hieman vertaamaan.

Poissa JAMH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Turbo -84
« Vastaus #14 : 02.01.2012, 18:26:00 »
En tiedä onko näistä paljon apua. Siinä on pari kuvaa mitkä oon ottanu silloin kun johtoja selvittelin...

Ruiskupuolen johtosarja


Sytkäpuolen johtosarja
Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

 

RallyBaron  Samppasport