Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: järviin - 18.01.2011, 23:33:27
-
Pari vuotta sitten tuli hankittua tollanen yksilö lähinnä siksi, kun halvalla sain.
kuva tulee joskus.
Auto on ollut joskus diplomaattikilvellä CD-3701, mutta yllättävän huonoilla varusteilla. Ainoa mainitsemisen arvoinen varuste on kattoluukku, mutta sekin käsiveivillä :(. Ei lohkolämmitintä, ei ilmastointia, ei sähköikkunoita, ei M46:sta, ei oikeastaan mitään. Jarrutehostin on jostain syystä talon kokoinen ja alusta on massattu erittäin huonosti; maali näkyy isoilta alueilta, mutta ei onneksi ole vielä ruostunut oikeastaan mistään.
Positiivista autossa on mittarinlukema(230tkm) ja kuin uusi, musta sisustus ja se, että ei ole kattia.
kuva tulee sitten kun kelit sallii auton pesun.
Aloitan energian tuhlaukseni asentamalla VEMS:in laajakaistalambdan+pakokaasunlämpömittarin ja SIMONS:in putkiston sekä tuntemattoman valmistajan peltisarjan.
Pari iltaa meni heti päätä raapiessa: Mihin vemssin näyttö? Neitseelliselle sisustalle kun ei viitsisi tehdä peruuttamatonta vahinkoa.
Parhaaksi paikaksi totesin keskimmäisten ilmaventtiilien kohdan. Raitista ilmaa saa ikkunasta. Ja jos joskus tuntuu siltä, niin saahan ne takaisin.
Siispä ritilät vex ja vähän muutakin vex.
(http://img146.imageshack.us/img146/2427/img0261dt.jpg)
-
Seuraava pähkäilyn aihe oli materiaalin valinta mittaripaneeliksi. Ekana tuli mieleen 2mm alumiini, mutta sitä ei ollut juuri käsillä.
Askillinen malboroa selvitti pääni, ja kävin ruuvaamassa varaosa-autosta hanskalootan yläpuolisen mikä-lieneekin-peitelevyn.
Peitelevystä alareuna pois, lyhennys, madallus(halusin sen hieman syvemmälle) ja 52mm reikä.
(http://img403.imageshack.us/img403/3041/img0262e.jpg)
(http://img267.imageshack.us/img267/419/img0271fp.jpg)
(http://img683.imageshack.us/img683/7656/img0277tq.jpg)
Kuin tehty.
Täytyykin vielä survoa vaahtomuovia tms. tuonne ilmakanavaan.
-
(http://img522.imageshack.us/img522/4126/img0260qe.jpg)
(http://img806.imageshack.us/img806/6103/img0282j.jpg)
Siinä vanha ja uusi putkisto vertailussa. Uudet osat istuivat paikalleen, joten seuraavaksi piti tehdä simonssin ja sarjan välille puuttuva putki. Inspiraatio iski lauantaina, joten ainoa liike josta sain tarvikkeet oli mätänetti. Sieltä löytyi metrin pätkä 2,5" putkea ja joustoliitin. Ei tarvinut edes rälläkkää näyttää, vaan putki+liitin oli jämptin mittainen yhdistelmä, kun ei työntänyt täysin limiin. Liitin putkeen kiinni migillä ja samoin pari M18x1.5 mutteria ja NPT 1/8 muhvi.
(http://img522.imageshack.us/img522/5453/img0255ag.jpg)
-
Tyylikkäästi toteutit tuon paneelin ;)
-
Putkeen suihkautin CRC zinc-kilikalia.(tuskin pysyy, kun en hiekkapuhaltanut)
Tuossa on anturit paikallaan, eli vemsin laajakaista, PKLM-anturi ja LH-jetin kapeakaista.
(http://img96.imageshack.us/img96/2755/img0279sj.jpg)
Peltisatsin sensijaan hiekkapuhalsin ja pinnoitin tech line turbo blue-pakosarjapinnoitteella.
Pitäisi kestää +1100C.
(http://img683.imageshack.us/img683/5958/img0283gv.jpg)
(http://img227.imageshack.us/img227/8995/img0289pr.jpg)
-
Tyylikkäästi toteutit tuon paneelin ;)
Kiitos, kiitos. Joskus harvoin mullakin välähtää.
-
Komeen värinen pakosarja ;D
-
Komeen värinen pakosarja ;D
Ilmeisesti salamavalo vääristää, oikeasti paljon tummempi.
-
Osat ollu ~300km kiinni ja pinnoitekin näyttäisi kestävän. Lambda pysyy "kuin paska junttilan tuvassa" tasan 1,00, pintakaasulla ja lusikka pohjassa. Kylmäkäynnistyksessä näyttää 0,70.
(http://img695.imageshack.us/img695/1976/img0305ym.jpg)
(http://img132.imageshack.us/img132/607/img0303es.jpg)
-
Eilen puhalsin ja maalasin muutamia koneen ja lootan osia.
(http://img152.imageshack.us/img152/9126/img0301yq.jpg)
(http://img171.imageshack.us/img171/9738/img0302x.jpg)
Mätänetin 25€ maaliruisku pääsee taivaaseen: vuotaa käsille.
-
Sähköflektille askartelin tollasen. Käsityön jälki näkyy kyllä aika selvästi ;D
Rosteria rullasta.
(http://img94.imageshack.us/img94/4/img0295mq.jpg)
Vanhempi peltiseppä antoi pikakurssin levitysopista, ja syntyi tällainen:
(http://img41.imageshack.us/img41/4134/img0297tg.jpg)
Kanttikoneen kanssa joutui hieman pähkäilemään, että missä järjestyksessä taivutetaan ja minne suuntaan.
(http://img248.imageshack.us/img248/2145/img0300f.jpg)
Kehtaakohan tota laittaa kiinni?
-
Kehtaa kehtaa ;)
-
Tänään jos saisi noista kolmesta M46 lootasta yhden toimivan.
J-type: ylivaihde luistaa
P-type:ylivaihde luistaa
P/J-type:ehjä ylivaihde, mutta pakin rattaat sököt.
Eli P/J-type pitäisi saada aikaiseksi. Tuossa ultraäänipesty ja kasattu P/J.
(http://img29.imageshack.us/img29/8773/img0309bl.jpg)
Näyttää siltä, että jokaisella ylivaihde tyypillä on omanlainen pääakseli. Kuitenkin vaihderattaiden kohdalta akseli on sama kaikissa. Siispä kasaan P/J-typen akselin P-typen rattailla, jotka siis ovat täysin vastaavat. J-typen osatkin olisivat todennäköisesti käyneet huolimatta siitä, että niiden laakerointi on toteutettu liukulaakerein(neulalaakerien sijaan) ja 3.vaihteen välitys eri(en jaksa nyt pähkäillä pidempi vai lyhempi).
(http://img819.imageshack.us/img819/1070/img0307b.jpg)
-
tuo mittari asennus näyttää aivan tehdas asennukselta O0 hyvä ratkaisu varsinkin kun haluat pitää sisustan neitseellisenä ;)
-
Kiitän. Siis "neitseellinen" siinä mielessä, että peruuttamatonta tuhoa ei tehdä.
Mutta vaihteistoprojekti koki takaiskun, joten palaan siihen, kun saan uudet sivuakselin laakerit.
Vinkkinä muillekin:Laakereita ei kannata lämmittää yli 120C :-[
-
Menikö jumiin? tuo mainuttu lämpö on kyllä joitakin poikkeuksia lukuunottamatta aika maksimi...
No enskerralla viisaampi :juhau:
-
Pientä "nihkeyttä" havaittavissa. Joo, opiskelin vahingosta viisastuneena, että 120C on maksimi. Karkasi uunin lämpötila noin 200C :(
-
komian värisiä osia sulla tulossa kanttiin ;)
200 astetta laakeria asentaessa on kyllä liikaa :-[
tsemppiä rojektiin!
-
melko hieno oivallus tuo lisämittarin paikka tuosta "peitelevystä" ;) itellä on samassa paikkaan mittarit mutta tein vaan lasikuidusta telineen niille,on hyvä ko sojottaa mittarit kuskia päin mutta ei se kovin siistin näkönen ole :D laitas autosta ulko kuva kans.
-
No niin, tänään tuli uudet laakerit, ja nyt se tehdään oikein.
ATF:ää kattilaan ja laakerit perään. Antaa porista sadassa asteessa hetken.
Akseli oli yön ulkona. Pakkasta noin -20.
(http://img152.imageshack.us/img152/5455/img0316g.jpg)
Laakerit meni helposti paikalleen.
Vaihteisto-osa kasattuna:
(http://img80.imageshack.us/img80/6793/img0319xr.jpg)
Säätövälilevyn paksuuden määritystä:
(http://img401.imageshack.us/img401/4484/img0318g.jpg)
Kytkinakseliin ja pääakseliin löytyi säätölevyt vanhoista askeista, mutta sivuakseliin ei löytynyt, joten huomenna siniseltä tiskiltä kyselemään.
Tähän asti päästy jo:
(http://img705.imageshack.us/img705/6083/img0322ws.jpg)
-
Hiekka loppui. kele tana.
Lohkon kerran jo maalasin(ilman puhallusta), mutta koneistamon setä oli pelannut potkupalloa sillä. Tai siltä se näytti.
Kahteen kertaan kun tekee, niin tulee hyvä. :uglystupid2:
(http://img16.imageshack.us/img16/5927/img0325e.jpg)
-
Alakerran osat kutakuinkin haalittu kasaan. Vain kytkin ja vauhtipyörä puuttuu.
(http://img829.imageshack.us/img829/3917/img0333k.jpg)
Tuli panostettua vähän liikaa jakopään kevennykseen, mutta onpahan se nyt sitte 2632 grammaa kevyempi.
Pitääkin keksiä osuvampi otsikko tälle hölmöilylle. :D
-
VP hihnapyörästä toinen hihnaura pois: 976g-> 723g
Säädettävä nokkapyörä(alu): 542g-> 439g
Apuakseliin sama: :idiot2: 570g-> 439g
Kampuran kiilahihnapyörä(alu 120mm): 2930g->785g
Kampuran hihnapyörään täytyy vielä sommitella 36/1 triggeripyörä.
-
Lohko maalattu, plaanattu ja hoonattu. Pytyissä on hieman kulumaa, mutta jos into riittää, niin rakennan joskus uuden alakerran rahan kanssa. Kuvassa blokki menossa maalin loppukuivatukseen saunaan. :)
(http://img412.imageshack.us/img412/5261/img0339mc.jpg)
-
Lohko maalattu, plaanattu ja hoonattu. Pytyissä on hieman kulumaa, mutta jos into riittää, niin rakennan joskus uuden alakerran rahan kanssa. Kuvassa blokki menossa maalin loppukuivatukseen saunaan. :)
siis kulumaa jäi koneistuksenkin jälkeen ? :o
mutta hemmetin hienoa jälkeä jälleen kerran O0
-
Nii kun "säästin" enkä porauttanut, pelkkä hoonaus vain. :(
-
Näyttää pitkälti samalta kuin ennen koneistukseen lähtöä ;D Pitää joku päivä tulla ihailemaan. Jos saisi vaikka oman paskan kanssa taas inspiraation ja megaan säätöjä paremmaksi, pakosarjakin alkaa olla mallillaan :)
-
Näyttää pitkälti samalta kuin ennen koneistukseen lähtöä ;D Pitää joku päivä tulla ihailemaan. Jos saisi vaikka oman paskan kanssa taas inspiraation ja megaan säätöjä paremmaksi, pakosarjakin alkaa olla mallillaan :)
Osta se laajakaista. Se säästää hermoja säätöhommassa.
-
Nyt ei ainakaan kytkin lopu kesken. *taavih-> Orgaanisella levyllä 388Nm.
(http://img80.imageshack.us/img80/8449/img0346dh.jpg)
-
Loota olis vihdoinkin kasassa. Säätölevy löytyi siniseltä hintaan 2,50€.
Vaihteistopuoli olisi muuten valmis, paitsi loikkarin kytkentään pitää vielä perehtyä.
(http://img443.imageshack.us/img443/792/img0359at.jpg)
-
Nyt olis oma volvo ajossa ;) Veto alkaa siinä 6tonnin jälkeen joten nokkaa ajottamaan uusiksi :2funny: Huohottaa vain aika lailla :nohnoh
-
Hohhoijaa, eipä näy megasquirttia-> ei saa triggeripyörää paikalleen-> ei saa alakertaa tasapainotukseen-> homma jumittaa. :tickedoff:
Ai niin, huohotinpömpelin voisi kyllä suunnitella sekä asentaa ÖP- ja ÖL-mittarit.
-
Meinasitko samaan paneeliin kuin vems laittaa nuo? Onko kauankin aikaa sitten tilattu mega? Jokos sait selvyyttä al siimapyörän kiilahihnalinjaan?
-
Meinasitko samaan paneeliin kuin vems laittaa nuo? Onko kauankin aikaa sitten tilattu mega? Jokos sait selvyyttä al siimapyörän kiilahihnalinjaan?
Samaan paneliin. Pari milliä pitää höylätä hihnapyörän takapuolelta matalemmaksi, niin on linjassa. KG:llä käynny joku fiba.
Protopartsilla oli joku loma. Siksi ei tavara kulje.
-
No johan on ihme touhua! sorvi laulamaan :) Protopartsilta sitten kumminkin tilasit ;)
-
Osia varttuessa tein karkeita hahmotteluja YKK-anturin telineestä.
Materiaaliksi 10mm haponkestävä teräs, koska kuulemma joillain on ollut magnetisoitumis ongelmia VR tyyppisen anturin kanssa.
(http://img822.imageshack.us/img822/7475/img0364l.jpg)
Vanha(metriäkään ajettu) ammattikoululta ostettu opetusmoottori pääsi mittojen luovuttajaksi.
(http://img812.imageshack.us/img812/3241/img0365p.jpg)
-
ÖP- ja ÖL-mittarit paikallaan. Olisi saanut olla hieman lähempänä toisiaan.
Noi VDO:t sopii kyllä kokonaisuuteen paremmin, kuin autometer.
(http://img11.imageshack.us/img11/9827/img0394kr.jpg)
-
Mistä hankit VDO:n mittarit?
-
Mistä hankit VDO:n mittarit?
AutoPro kuusankoski(kahan jälleenmyyjiltä lyötyy). Anturit toimitetaan erikseen, joten hintaakin kertyi, mutta anturivalikoima on todella laaja, löytyy kaikki yleisimmät kierteet ja lämpöantureissa useita pituus vaihtoehtoja.
-
Tiskivuoro :2funny:
(http://img219.imageshack.us/img219/4483/img0395n.jpg)
-
Hiphei. Moottorinohjaus saapui... kusessa ollaan :(
(http://img851.imageshack.us/img851/7666/img0400.jpg)
Tänään ei paukut riitä Megan kasaukseen.
Puntaroidaan vaikka Volvon osia.
(http://i865.photobucket.com/albums/ab217/samijarviin/vp-paino_zps347cb515.jpg)
-
SRE -655(228mm) 5,416 kg
SRE -766(215mm) 4,014 kg
Vakiolevy228mm 1,158 kg
Vakiolevy215mm 1,165 kg( :o painavampi)
Potta 60/2-kehä 12,905 kg
Littu 9,396 kg
Asetelmat ja levyt käyttämättömiä sachseja, VP:t ultraäänipestyjä ja keventämättömiä.
Entten, tentten...valitsen 4,904kg kevyemmän vaihtoehdon, eli lituskan. :buck2:
-
SRE -655(228mm) 5,416 kg
SRE -766(215mm) 4,014 kg
Vakiolevy228mm 1,158 kg
Vakiolevy215mm 1,165 kg( :o painavampi)
Potta 60/2-kehä 12,905 kg
Littu 9,396 kg
Asetelmat ja levyt käyttämättömiä sachseja, VP:t ultraäänipestyjä ja keventämättömiä.
Entten, tentten...valitsen 4,904kg kevyemmän vaihtoehdon, eli lituskan. :buck2:
Vähän ot, mutta saisko tuon saman FAQ osioon O0
-
Vähän ot, mutta saisko tuon saman FAQ osioon O0
Joo, laittelen FAQ:iin joku kerta.
Mega läjässä. Olikin isompi homma mitä oletin.
(http://img847.imageshack.us/img847/562/img0404x.jpg)
Firmware sisällä ja ainakin TPS,MAP,MAT ja CLT toimii.
-
CLT-anturin kalibrointia.
(http://img862.imageshack.us/img862/3484/img0406g.jpg)
-
Hienolta näyttää ;) Gm anturit kylläkin pitäisi olla valmiiksi kalibroitu oikein
-
Hienolta näyttää ;) Gm anturit kylläkin pitäisi olla valmiiksi kalibroitu oikein
Pitäis ja pitäis. Huoneenlämmössä MAT heitti 6 astetta ja CLT 3 astetta. Ajoneuvojen lämpöantureissa on muutenkin isot toleranssit. Esim bosch 0280 130 026 ilmoittaa +20: 2.28...2.72kohmia. Parempi kun tarkastaa kaikki.
CLT-anturiksi laitan volvon oman, niin ei tarvi kierremuunnoksia.
-
Hyvä ratkaisu :) Näin itsellänikin megan kanssa :pomo: Kyllähän niissä isoja heittoja tosiaan on. Meinasitko seuraavaksi suuttimien aukeamis aikaa alkaa mittaamaan?
-
Meinasitko seuraavaksi suuttimien aukeamis aikaa alkaa mittaamaan?
Tuotot olisi varmaan hyvä mitata ja todeta että ovat riittävän lähellä toisiaan. Aukeamisaika lienee laskettavissa kun mittailee erilaisella aukiolo%:lla tuottoja.
-
Tuotot olisi varmaan hyvä mitata ja todeta että ovat riittävän lähellä toisiaan. Aukeamisaika lienee laskettavissa kun mittailee erilaisella aukiolo%:lla tuottoja.
Tätä juuri tarkoitin. Menee säätäminen muuten vaikeaksi, jos aukeamisajan heittää hatusta :nohnoh
-
Koneistamon setä sorvasi yhden hihnauran tasaiseksi ja triggeripyörään 5 satkua pienemmän reijän.
(http://img835.imageshack.us/img835/3859/img0409v.jpg)
-
Nyt vain uunia ja pakastinta kehiin 8) Puuttuva hammas tietysti oikeaan kohtaan. Minkä painoinen tuo triggeri pyörä on?
-
Alakerta tasapainotettu. Veiveissä oli yllättävän paljon heittoa.
(http://img291.imageshack.us/img291/488/img0413ir.jpg)
-
MS2 V3.0 Dead timen määritystä.
(http://img194.imageshack.us/img194/8438/img0410q.jpg)
(http://img199.imageshack.us/img199/5760/img0411mf.jpg)
(http://img197.imageshack.us/img197/5541/img0412yt.jpg)
Tuon verran tuli gasoa kun output interval 10,0ms,PW 4,0ms ja se 30000 kertaa.
Ainiin, ennenkuin kukaan ihmettelee, niin vakiokone saa kokea minun MS säätämisen opettelun aiheuttamat tuhot.
-
20 grammaa painoeroa on korjausoppaan antama toleranssi, oliko enemmän?
-
20 grammaa painoeroa on korjausoppaan antama toleranssi, oliko enemmän?
En punninnut ennen tasapainotusta, mutta kuten kuvasta ilmenee, niin runsaasti on lähtenyt tavaraa.
Painoero nyt 0,0g kun en löytänyt korjausopasta. :2funny:
-
Kampurassakin oli heittoa. :buck2:
(http://img33.imageshack.us/img33/3360/img0421qs.jpg)
Kauloja ei kiilloteltu, koska ne ovat nytkin kuin kyrvällä pyyhkästyjä.
(Kyrvällä pyyhkästy: esineen tahi kappaleen huomiota herättävä pinnan sileys.
-
Tämä jäi hieman epäilyttämään. 5 satkun rymppäys+4 kpl 3mm putkisokkia.
Kestääkö vääntövärähtelyt?
(http://img148.imageshack.us/img148/5725/img0424si.jpg)
-
Päivitellää nyt samin puolesta ;D Megan kanssa ajettu noin 5h ja säädetty, hyvin pelasi ja säädötkin löytyivät jo jokseenkin kohdalleen ;)
-
Joo, aika kova rapula. Ei pysty nyt päivittämään :buck2:
-
Uskon ;) Loppu illasta oli se megan säätäjä jo aika jurrissa ;D Pääasia, että pelaa eikä mitään katastrofia käynyt.
-
Matkahuolto toi SMP/Lucas 444cc valikoidun sarjan ja Walbron pumpun.
Malpassi löytyi hyllystä.
(http://img694.imageshack.us/img694/1562/img0425ks.jpg)
-
Dodii... täräytin suuttimet ja malpassin paikalleen ja mittailin DT:tä...
Voiko olla 14,2V: 0,214ms / 13,2V: 0,373ms?
Orkkissuuttimet olivat luokkaa 0,550ms. :o
-
Malpassi ei sitten pelaa ainakaan tässä asennossa :tickedoff:
Edit: Eikä kuulemani perusteella toimi missään asennossa.
(http://img97.imageshack.us/img97/3107/img0432up.jpg)
Paine värähtelee liikaa :(
Orkkis säädin palautuu paikalleen viimeistään siinä samalla, kun saan valmiiksi tämän:
(http://img715.imageshack.us/img715/5574/img0431hx.jpg)
Äsken puhalsin bensapumpun telineen ja maalasin sinkillä.
Walbro tulee alkuperäisen pumpun paikalle.
Nyt onkin sitten perse niin auki, että ei tartte vähään aikaan volvon osia ostella :(
(http://img594.imageshack.us/img594/9421/img0429h.jpg)
-
Nyt on tämä paketti paikallaan.
(http://img848.imageshack.us/img848/4359/img0438xo.jpg)
Samalla laitoin alkuperäisen p-säätimen kiinni-> painevärähtelyt puolittuivat.
Pitäisi varmaan kokeilla sekventiaalista ruiskutusta, jos vaikka pienenisi värinät kokonaan.
-
Tänä yönä ei tarvitse enää pähkäillä bensan ominaispainon vaikutusta DT mittaustuloksiin: Tilasin hydrometrin.
Tämä tankillinen näyttäisi olevan 749g/l. Neste oil ilmoittaa vaihteluväliksi 98E5:lle 720-775g/l.
(http://img18.imageshack.us/img18/2921/img0441yy.jpg)
Jos viikonloppuna mittailisi vielä kerran kuollutta aikaa.
-
Mielenkiintoinen ilmiö :o
Hydrometri on lillunut 2 päivää avonaisessa erlassa, lämpötila sama, mutta ominaispaino on noussut 3g/l.
Ilmeisesti bensasta on haihtunut kevyempiä komponentteja pois.
-
Hydrometri on lillunut 2 päivää avonaisessa erlassa, lämpötila sama, mutta ominaispaino on noussut 3g/l.
Ilmeisesti bensasta on haihtunut kevyempiä komponentteja pois.
Ja onkohan E5 sitonut ilmasta kosteutta itseensä?
-
Ja onkohan E5 sitonut ilmasta kosteutta itseensä?
Sekin mahdollista.
-
Mites täällä menee? :)
-
Mites täällä menee? :)
Laiskamato vaivaa. Pitää huilata välillä :)
-
No niin, laiskamatoa on lääkitty koko kesä runsaalla määrällä keskiolutta ja mato tuntuisi olevan kuollut.
Ainakin hetkeksi.
Tilasin sitten tollasen nakuluurin:
(http://img12.imageshack.us/img12/163/img0452nwa.jpg)
Täysin ylihinnoiteltu värkki. Purkasin sen ja sisällä oli vain operaatiovahvistin ja muutama oheiskomponentti. Tässä laitteessa ei ole kuunneltavan kaistanleveyden säätöä, joten kuuluu sitten ihan kaikki kolinat ja kilinät, jopa vaihdelaatikon äänet. Radiohäiriösuojaus on ala-arvoinen, mutta sen ansiosta ostin sitten uudet tulpat ja -johdot huoltikselta. Vieläkin rätisee hieman, mutta pitää hommata kunnolliset tulpanjohdot joskus.
Lohko lähti aikaisemmasta suunnitelmasta poiketen lahden kansityöhön porautukseen.
Männiksi tulee ihan normimännät 0,30 ylikoossa.
-
Lohko tuli porauksesta ja männät on veiveissä.
13mm veivi+pultit+mäntä+renkaat+tappi+sokat=1434...1437g. 3g painoeroa, mutta olkoon. :buck2:
(http://img695.imageshack.us/img695/5037/img0464ne.jpg)
-
Sinnepäin <Kippis>
(http://img851.imageshack.us/img851/9060/img0488bt.jpg)
-
Kone on läjässä ja paikallaan.
Megan asetukset aiheutti harmaita hiuksia, mutta nyt ne on kondiksessa.
VR-anturi lopettaa järkevän signaalin tuottamisen 4 tonnin jälkeen, kytkin vaijeri on liian pitkä, nokan ajoitus metässä, sähköflekti puuttuu, ym, ym.
Sisäänajo on kuitenkin jo aloitettu. Persdynossa tuntuu jo VOEMA, vaikka sytkäennakot ovat todella maltilliset sisäänajon takia. :3/4 jättää sen:
E: Ai niin, kanneksi tuli Myllärin tekemä 530 ja nokka on jokin hänen siihen asentama tuntematon. Yläkerta tehdään uusiksi sitten kun saan säästettyä muutaman dollarin. Tämä setti on väliaikainen.
-
Pieni tekninen yksityiskohta unohtui: Laitoin mätänetistä ostetun scantechin turboÖLJYPUMPUN kiinni tuohon. :idiot2:
Elämässä pitää olla jännitystä. :2funny:
-
Pieni tekninen yksityiskohta unohtui: Laitoin mätänetistä ostetun scantechin turboÖLJYPUMPUN kiinni tuohon. :idiot2:
Elämässä pitää olla jännitystä. :2funny:
Jaa ei pieni jännitys riitä sit :idiot2:
-
Jaa ei pieni jännitys riitä sit :idiot2:
Onhan se jo toiminut moitteettomasti ~50 km. :2funny:
Tämä on testi. Jos paineet alkaa yhtään tippua, niin alkuperäisosa löytää paikkansa.
-
VR-anturi alkoi toimia, kun pienensin ilmaraon 1mm-> 0,5mm.
Loppuviikon ajelen sisään ja 500km kohdalla vaihtuu öljyt+suodatin.
Viikonloppuna kannen jälkikiristys ja nokan ajoituksen arpomista.
-
Tuossa näkyy hienoa räkäsaumaa VR-anturin kiinnityksessä.
OT:n hihna puuttuu vielä kun en ole jaksanut mitata sen pituutta.
(http://img84.imageshack.us/img84/4800/img0496tba.jpg)
-
Pilkun viilaus ei ota loppuakseen.
Orkkis 80Ah laturi sai poistua ja tilalle kevyempi 65Ah.
(http://img838.imageshack.us/img838/1083/img0497l.jpg)
Laturin puslat saapuvat siniselle maanantaina, niin saa tuonkin linjaan.
-
Pilkun viilaus ei ota loppuakseen.
Orkkis 80Ah laturi sai poistua ja tilalle kevyempi 65Ah.
Paljonko huudat tuosta 80A laturista?
Virta mitataan ampeereina, varauskapasiteetti ampeeritunteina (Ah).
-
Paljonko huudat tuosta 80A laturista?
Virta mitataan ampeereina, varauskapasiteetti ampeeritunteina (Ah).
Olet oikeassa mittaus tavasta. Koppa karhua sekoitti lantun.
Valitettavasti 80A laturi meni vaihtolaturin panttina. :-\
-
Pitkään mieltäni vaivannut ongelma pääsee nyt työn alle.
Kun auton sammuttaa lämpimänä, niin tuo GM25036751 MAT-anturi(jota myydään oletusanturina megaan) lämpenee kuumassa konehuoneessa, joka on ihan normaalia. Moottorin kun käynnistää uudelleen, niin tietenkin imuilma alkaa taas "jäähdyttämään" anturia, MUTTA kun se jäähtyy niin pirun hitaasti. Siinä puhutaan minuuteista, ei sekunneista.
GM:än anturi oli ilmanputsarin ja kaasuläpän välisessä putkessa, mutta uusi anturi tulee imusarjaan lähelle MAP-mittauspistettä.
Kuvassa GM:än "läpivirtaava" oikealla, ja vasemmalla Boschin läpivirtaava 0 280 130 085.
(http://img197.imageshack.us/img197/7069/img0500ia.jpg)
Rojekti aloitetaan anturin kalibroinnilla.
-
Anturi kalibroitu alueella +20...+100c. Alapää kalibroidaan kun tulee pakkaset.
Paikka löytyi tuosta:
(http://img189.imageshack.us/img189/3439/img0501pb.jpg)
MAP ottaa tiedon alemmasta letkulähdöstä.
Huomaa HiTech-tulppa tyhjäkäyntimoottorin tulossa.
-
Kyllä toimii anturi hyvin. *taavih->
Kone lämpösenä nostaa kaasun ylös, niin anturi näyttää ~30c(koska imusarja on lämmin), mutta lähes heti kun survoo kaasun pohjaan-> tippuu lähelle ulkolämpötilaa. En uskonut, että toimisi noin hyvin.
Nokan ajoitus alkaa olla siinä missä pitääkin. Tosin kaasuläppä ja kaikki mikä on ennen sitä ahdistaa. Mutta ahdistakoon. LH:n imusarja+imuputkisto+vapaavirtaussuodatin lentää roskikseen jossain vaiheessa kuitenkin.
VR-anturin pärkkele alkoi taas jägäämään ~5000 jengalla. olisiko ilmarako muuttunut?
Katsastaakin pitäisi tässä kuussa. :(
-
Nii joo. Imupuolihan on tällanen:
80mm puruletkua
(http://img27.imageshack.us/img27/4943/img0506qf.jpg)
Turhat leegot poistettu
(http://img703.imageshack.us/img703/150/img0509m.jpg)
Rälläkkää
(http://img37.imageshack.us/img37/9037/img0514hf.jpg)
Kuvia kun alettiin räpsiä niin, rosterituulitunneli paikallaan. Sisältää mittavirheen.
(http://img845.imageshack.us/img845/4002/img0510w.jpg)
Ja tietenkin kaasarimallin putsarikotelonkansi.
-
Raju tietopläjäys megaruuttaajille:
Jos muutat sim4->sim2 ja sen seurauksena lambda-arvo nousee(laihenee), niin se kertoo sen että DT on liian pitkä.
-
Tovin ollut inspiksen puutetta, mutta niille jotka tätäkin rojuktiota lukee, niin infoa, että ei ole hyvä paikka tuolle MAT:ille tossa.
Imusarjan lämpösäteily sekoittaa anturin, pienillä imuilman virtausnopeuksilla.
Pitää siirtää se ennen kaasuläppää olevaan putkeen.(kuitenkin)
-
Paljonko huudat tuosta 80A laturista?
Virta mitataan ampeereina, varauskapasiteetti ampeeritunteina (Ah).
Ihan vain silkkaa uteliaisuutta... miksi pienempitehoiseen laturiin siirryit ???
Allekirjottanut toimii aina päinvastoin, mahisten mukaan - nytkin tuohon ikuisuusprojektiin tuli rakennettua 90 A laturi ....
-
Vähemmän kiihdytettäviä massoja. ::)
Eikä tässä projektissa kamalasti ole virtaa kuluttavia laitteita(esim.:humppalaite), joten pieni laturi riittää.
-
:) ookke, toi riittää mulle.
Mähän nyt varauduin -paitsi tupla-hehkutukseen talvipakkasilla - niin myös mahdolliseen webaston asentamiseen, jos hyvin sattuu.... Ja ohan koko rojekti muutoinki ihan ylimitoitettu ;D
Muutoin tää sun homma on ollu varsinki koneen osalta mielenkiintonen, eikä siihen vaikuta sama olut-mieltymys ;D
-
:) ookke, toi riittää mulle.
Mähän nyt varauduin -paitsi tupla-hehkutukseen talvipakkasilla - niin myös mahdolliseen webaston asentamiseen, jos hyvin sattuu.... Ja ohan koko rojekti muutoinki ihan ylimitoitettu ;D
Muutoin tää sun homma on ollu varsinki koneen osalta mielenkiintonen, eikä siihen vaikuta sama olut-mieltymys ;D
Heh. Karhu on aika hyvää. :2funny:
-
http://www.youtube.com/watch?v=wgY2hl0BI3Q (http://www.youtube.com/watch?v=wgY2hl0BI3Q)
-
http://www.youtube.com/watch?v=wgY2hl0BI3Q (http://www.youtube.com/watch?v=wgY2hl0BI3Q)
saakeli minkä teki :'(
-
Taka-akselirojektia aloiteltu.
Löytyi yhden kerran SRC:ssä kokeiltu 4,56 välitys isoon perään. Onkohan liian tiuha, kun tällä autolla tulee ajettua työmatkatkin. :D Vertailunvuoksi oikealla 3,31 vetopyörä.
(http://img585.imageshack.us/img585/8792/img0534wv.jpg)
Välityksen kaveriksi truetrac ja laakereiksi timkeniä.
(http://img7.imageshack.us/img7/6207/img0537qj.jpg)
Muutamia osia jo puhaltelin.
(http://img249.imageshack.us/img249/7724/img0533o.jpg)
-
Oli niin hyvä hiekkapuhalluskeli(-11c), että hönkäsin taka-akselin.
(http://img26.imageshack.us/img26/2402/img0538zxn.jpg)
-
Nimimerkki "Morjenz":ille kiitokset=> Megan säätäminen tuntuu pitkästä aikaa hauskalta, kun ei tartte olla v*****levaa USB-adapteria välissä.
DB-9=>DB-9 toimii moitteettomasti.
-
Muuttamalla ruiskutusta sim4 ja sim2 välillä, totesin jo syksyllä, että DT=600-650µs.
Nyt oli niin paljon inspiraatiota, että otin suuttimet irti ja mittasin kunnolla, ja oikeilla parametreillä.
Tällä kokoonpanolla DT=~629µs@Outputinterval5.0ms@PW1,5-2,5ms@13,2V@3.0bar.
Mittaustulos heittää vielä hieman, koska tuo pilipali jännitelähde seilasi 13,22-13,30V välillä.
-
Taas MAT-anturi eri paikassa *nuqquun->
(http://img687.imageshack.us/img687/6406/img0576z.jpg)
-
Fixukselta tarttui muutama osa.
(http://img515.imageshack.us/img515/6699/img0577q.jpg)
Ja Autosalvasta myös.
(http://img859.imageshack.us/img859/4013/img0580d.jpg)
Muutama osa puuttuu vielä.
-
TrueTrac heikennetty vapariin sopivaksi.
Koneistamon sedät tekivät siihen 48 kpl 2mm syviä uria. (EDIT: olikin 2,2mm)
(http://img39.imageshack.us/img39/7811/img0626h.jpg)
Kuvassa näkyvä punainen tiivisteliima poistetaan kohta. Se oli suojana, että ei mene ylimääräisiä partikkeleita sisuksiin.
-
Pitkästä aikaa tätäkin.
Volvon päämekaanikko ystävälliseti simmasi truuträkin.
(http://img694.imageshack.us/img694/6594/img0664bi.jpg)
-
sattuuko nopeusanturi sopivasti paikoilleen, vai pitääkö lyödä vähän sisäänpäin?
-
sattuuko nopeusanturi sopivasti paikoilleen, vai pitääkö lyödä vähän sisäänpäin?
Todennäköisesti tarvii säätöä. Syvyys suunnassa ja ehkä hieman sivusuunnassakin.
Pitää testata ensin. Tsägällä toimii noin.
-
Toimii mutta näyttää värin... minulla myös samoin tehty lukkoratkaisu, anturi on 1,5 cm sivussa, näytti vähän alakanttiin 60 km/h asti ja sitten epälineaarisesti seuraavasti;
78 = 85 km/h (todellinen nopeus)
85 = 105 km/h
110 = 125 km/h
Tuo perän takakansi kun on alumiinia niin tein anturin päähän tämmöisen viritelmän rautanaulasta, lasikuidusta ja epoxista. Ruma mutta toimiva ;)
http://crazyracing.pp.fi/Kuvat/nopeusmittarinanturi_945.jpg
-
Ei kait se sen enempää valehtele, kuin alkuperäinenkään?
Mulla on jemmassa peltinen kansi, johon meinasin tehdä uuden paikan anturille.
-
Ei kait se sen enempää valehtele, kuin alkuperäinenkään?
Mulla on jemmassa peltinen kansi, johon meinasin tehdä uuden paikan anturille.
Ennen perämurinakan vaihtoa mittari näytti +5 km/h ja murikan vaihdon jälkeen esim. 110 km/h mittarissa oli jo tosi nopeutena navigaattorilla katsottuna 125 km/h. Tuolla "viritelmäanturilla" toimii ok, mittarivirhe on taas n. +5 km/h.
Anturin siirtäminen peltisessä perän kannessa on hyvä idea ja varmaan paljon helpommin toteutettavissa kuin alumiinissa. Se anturin etäisyys hammastukseen pitäisi saada säädetyksi <2 mm että toimii oikein.
Jälkeenpäin mietittynä sen alkuperäisen hammaskehän olisi saanut aika helposti siihen eatonin murikan kylkeen kiinni, vaikka hitsaamalla. Eipä olisi tarvinnut jyrsiä 48 uraa ja siirrellä anturia takakannessa. ;)
-
Posti toi 48mm läppärungot ja polttoainekiskon.
Uutta osaa on niin, että hyllyt notkuu, mutta koskahan tulee inspis laittaa ne paikallee. :buck2:
(http://img717.imageshack.us/img717/3171/img0698nw.jpg)
-
Tutun näköinen imusarja, omassa rojektissa on samanlainen :pomo:
-
Tutun näköinen imusarja, omassa rojektissa on samanlainen :pomo:
MISAB on hyvä. ;)
-
Yllättävän paljon tota joutu silti muokkailemaan, että meni 531 kylkeen, laippa oli hiukan ton termarin kuoren tiellä ja toisessa päässä siinä alhaalla semmosen tulpatun vesikanavan tiellä.
Nii ja pulttien reiät oli parissa kohtaa niin lähellä tota kanavaa, jotta parin kyljestä joutu hiukan hieraseen, että mutterin mahtuu kiertämään kiinni.
E: Lukasin vähän enemmän tätä projektia, erittäin mielenkiintoinen ! :P
Onkos mitään veikkausta/tavoitetta, että paljonko voimaa tällä kokoonpanolla?
-
Yllättävän paljon tota joutu silti muokkailemaan, että meni 531 kylkeen, laippa oli hiukan ton termarin kuoren tiellä ja toisessa päässä siinä alhaalla semmosen tulpatun vesikanavan tiellä.
Nii ja pulttien reiät oli parissa kohtaa niin lähellä tota kanavaa, jotta parin kyljestä joutu hiukan hieraseen, että mutterin mahtuu kiertämään kiinni.
Pientä hienosäätöähän näissä aina on.
Kun talous antaa seuraavan kerran myöten, niin tuo paketti ja 531 lähtee portattavaksi.
Samalla tulee 46/38 venttiilit.
-
Eheit just väliin, kun muokkasin edelliseen viestiini juttua ;D
Kyllähän tuo 531 ja 46/38 kuulostaa hyvältä suunnitelmalta ;)
-
Onkos mitään veikkausta/tavoitetta, että paljonko voimaa tällä kokoonpanolla?
Katotaan nyt mitä tulee... sitten joskus.
-
Pitkästä aikaa tuli tekemisen puute.
Päätin heivata kaikki tai ainakin lähes kaikki turhat sähkövärkit pois.
Lähtöpassit saa:
-Ajovalon pyyhkijät
-Penkin lämmittimet
-Turvavyön muistutin
-LH-Jetronik
-Kaikki tähän varustetasoon kuulumattomat sähköjohdot(M46-piuhat jätän)
-Paljon muutakin varmaan poistuu
(http://img547.imageshack.us/img547/4374/img0713e.jpg)
Kahden päivän tulos:
(http://img689.imageshack.us/img689/5246/img0714zu.jpg)
Yllättävän paljon lähti piuhaa. :o
Piti keskeyttää homma, ja laittaa tärkeimmät johdot paikalleen, että pääsee huomenna työmaalle.
-
itekkin yllätyin kun lähti kaks jätesäkillistä piuhoja,vaikka jätin sähköikkunat, peilit kattoluukun yms :)
-
Paklasin ajovalonpyyhkijöiden reijät umpeen ja laitoin väriä päälle.
Samalla vaihdoin kirkkaat vilkut ja tyhjiin sumarin aukkoihin laitoin pelkät kivisuojat.
(http://img33.imageshack.us/img33/9552/img0712xi.jpg)
(http://img854.imageshack.us/img854/6686/img0715cy.jpg)
Saakeli. Kuskinpuoleinen kivisuoja näköjään vinossa.
-
Ruutumaskia huutaa ja maalaa noi vilkkujen alaosat korin väriin kanssa.
-
Ruutumaskia huutaa ja maalaa noi vilkkujen alaosat korin väriin kanssa.
Ruutumaski ei jostain syystä näytä hyvältä silmissäni.
Täytyy meditoida oluen kera, miltä noi vilkun alaosat näyttäisi korin värisenä.
-
Vihdoinkin sain modattua tuon ikuisuus-torssenin nopeusmittarin anturin paikan.
(http://img153.imageshack.us/img153/3872/img0713as.jpg)
(http://img835.imageshack.us/img835/1733/img0717al.jpg)
Piti sattuneesta syystä siirtää sitä 5mm.
-
Ei niitä vilkkuja pidä mennä töhrimään :idiot2:
-
Ei niitä vilkkuja pidä mennä töhrimään :idiot2:
Tiedän jo.
2 ämpärillistä kaljaa, ja olin samaa mieltä.
-
Alkaa jo hahmottua.
(http://img600.imageshack.us/img600/3888/img0722qx.jpg)
(http://img211.imageshack.us/img211/9523/img0723z.jpg)
-
Asiallisen näköstä!
PS. Voit lahjottaa maskista poistuneen Lambda-Sond merkin mulle ellet roskiin nakannu. V:>
-
Asiallisen näköstä!
PS. Voit lahjottaa maskista poistuneen Lambda-Sond merkin mulle ellet roskiin nakannu. V:>
Joutenhan se tuossa on. Haetko vai laitanko postiin?
-
Varmaan postitteluks menee ellet 945 miitin aikaan Kouvostoliiton keskustassa liiku?
-
Etupään jousitusta kasailtu.
Bilstein B6+Lesjö+IPD:n 25mm kallistuksen vakaaja.
(http://img153.imageshack.us/img153/4773/img0725zm.jpg)
Samalla kun tolpat olivat pois tieltä, niin jynssäsin pyöränkotelot tiskiharjalla, tolulla ja painepesurilla,ja sitten dinitrolia päälle.
Camber-kulmaa käänsin hieman:
(http://img856.imageshack.us/img856/7608/img0726pg.jpg)
-
Jokos se takapää alkaa näyttää samalta kun etupää ;)
-
Ei kerkee. Täytyy hakata 13 mottia halkoja ensin.
-
Nyt vasta kerkesin mittoittamaan kulmat.
Camber tuli säädettyä tällä ohjeella:http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=230362 (http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=230362)
Siirsin reikää 23mm, ja camberit muuttuivat arvoon : oik. -1.12° ja vas. -1.11°.
Tuo IPD:n kallistuksenvakaaja on aika jämäkkä. Muhkuraisilla teillä ajettaessa aivan kamala, mutta valtatiellä hyvä.
Mielessä kävi jo vaihtaa se hennompaan, mutta on tuohon jo vähän tottunut.
-
Ennen:
(http://img191.imageshack.us/img191/8957/dlwp.jpg)
-
Ennen? Missäs Jälkeen vai mitä ennen? TÄ!?
-
Huomenna tulee "jälkeen" kuva.
-
Jälkeen:
(http://imageshack.us/a/img6/8569/jikc.jpg)
Vetokoukku pitää vielä konservoida.
-
Huomattavan paljon paremman näkönen jälkeen :)
-
Siistin näköinen tuli. Uudet kilvet vielä (tietenkin ilman EU tunnuksia) ja vetokoukulle mustaa miranolia ja musta suojus niin on ihan täydellinen ;)
-
Siistin näköinen tuli. Uudet kilvet vielä (tietenkin ilman EU tunnuksia) ja vetokoukulle mustaa miranolia ja musta suojus niin on ihan täydellinen ;)
Totta puliset. Kilvet ovat aika kypsät.
-
Noi vilkut oli jotkut sovitetut 240 versioista vai löysitkö oikeen valmiita jostaki?
-
Noi vilkut oli jotkut sovitetut 240 versioista vai löysitkö oikeen valmiita jostaki?
Valmiina tuli Ruåtsista vpartsilta.
-
Hyvältä näyttää O0
-
Valmiina tuli Ruåtsista vpartsilta.
Höh, mie kun jo meinasin että tarttee tilata mutta ehän mie mokomia sieltä löydä, nää oli jottai vanhaa varastoa? ???
-
näyttää siltä ettei huonolta näytä! ;)
-
Höh, mie kun jo meinasin että tarttee tilata mutta ehän mie mokomia sieltä löydä, nää oli jottai vanhaa varastoa? ???
2 viikkoa takaperin siellä oli 5 paria, mutta eipä näytä enää olevan.
Nyt kun muistelen, niin olisiko siinä lukenut jotain, että ne on hommannu pienen satsin noita.
Pakettia tässä katselen, ja valmistaja näyttäisi olevan eurolites italiasta.
-
Bendix vaihtui girlingiin.
(http://imageshack.us/a/img856/1898/pox1.jpg)
-
Näyttää nätiltä. Päästölappukin saatiin tulostettua leiman kera oikeastaan yhtään ihmettelemättä säätöjä. Nätisti käy kun katittomassa hc:kin niin matala.
-
Näyttää nätiltä. Päästölappukin saatiin tulostettua leiman kera oikeastaan yhtään ihmettelemättä säätöjä. Nätisti käy kun katittomassa hc:kin niin matala.
Ööö.. Säätöjähän ei paljon tarvinnu ihmetellä, koska läppärin ja megan yhteys oli yllättäen poikki. :D
Lapusta tuli hyvä. ;)
Huomenna inssi kertoo tuomion.
-
Jaksa uskoa, että paljon voi sanomista inssi keksiä. Kaikki kun käytännössä on uutta tai parempaa kun uusi. Unohdin notta olisimme voineet ottaa jarrutestin samalla kun päästöjä mitattiin, no myöhäistä.
-
Jaksa uskoa, että paljon voi sanomista inssi keksiä. Kaikki kun käytännössä on uutta tai parempaa kun uusi. Unohdin notta olisimme voineet ottaa jarrutestin samalla kun päästöjä mitattiin, no myöhäistä.
Inssi sanoi, että takajarrulevyt pitää vaihtaa ja perän stefa vuotaa.
Nou hätä. Ongelmat poistuu, kun ruuvaan tuon kunnostetun torsseniakselin kiinni.
-
Onpahan tekosyy laittaa torseni talveksi!
-
Onpahan tekosyy laittaa torseni talveksi!
Jep. Häiritsee vaan tuo 4,56-välitys. Onkohan perkele liian tiheä.
-
Tuskimpa se nyt liian tiheä on. Johtajan rs evo mitsussa taitaa olla vakiona semmoinen perävälitys, ettei yli 120km/h mielellään edes ajele ;D Saa siinäkin sitä seuraavaa vaihdetta tikata aika tiheästi. Matka-ajossa voi olla jokseenkin jo häiritsevää. Kokeilemallahan se selviää.
-
(http://img690.imageshack.us/img690/954/frvj.jpg)
Melkein 2 vuotta meni ennenkuin taka-akselista valmista.
Bilstein B6, Lesjö, IPD:n vakaaja, säädettävä panhard, truetrack, 4,56-välitys ja 40mm jarrusylinterit.
-
Siistiä on :) Onko tuo säädettävä panhard valmisosa vai itse tehty?
-
Siistiä on :) Onko tuo säädettävä panhard valmisosa vai itse tehty?
Valmis IPD:ltä.
-
Eipä taidettu tsekata onko perä vinossa? Aika hatusta kun tuo panhardin pituus nykäistiin.
-
Eipä taidettu tsekata onko perä vinossa? Aika hatusta kun tuo panhardin pituus nykäistiin.
Sen kerkee.
Nyt lukon käytöksen opettelua ja hieman kilometrejä tauluun, että voi vaihtaa öljyjen mukana ylimääräiset partikkelit pois.
-
Kieltämättä oli aika härski viedä pitkä kylki edellä! Lukottomalla kun oppinut sladittamaan, niin apinakin nyt tuolla vetää kylki edellä! Herkkä on kyllä lukittamaan!
-
Kieltämättä oli aika härski viedä pitkä kylki edellä! Lukottomalla kun oppinut sladittamaan, niin apinakin nyt tuolla vetää kylki edellä! Herkkä on kyllä lukittamaan!
Mitä nyt siinä repsikassa sain tuntumaa... Talvella voi olla perseestä.
-
Kieltämättä oli aika härski viedä pitkä kylki edellä! Lukottomalla kun oppinut sladittamaan
Syöpää, syöpää kaikkialla syöpää.
Bilstein B6, Lesjö, IPD:n vakaaja, säädettävä panhard, truetrack, 4,56-välitys ja 40mm jarrusylinterit.
Oikein mukavannäköinen akselisto. S*
-
Voi tätä iloa. Torssenin kanssa menee märällä asfaltilla kuin olisi lumi maassa. *taavih->
Mobilube HD 80W-90:llä ajelin 400km. Tosi tiukoissa käännöksissä kuului joskus ruoskutusta joskus narinaa ja vihellystä.
Väihdoin äsken Mobilube SHC 75W-90, eikä ääntely ainakaan vähentynyt, ehkä jopa lisääntyi.
Huomenna kokeilen ilman järjellistä syytä Mobilube LS 75W-90- ööliä.
Edit: Rouskutus ei liitykkään truetrackkiin... Takapyörän laakerissa näyttäisi olevan asennusvirhe tai jotain. Huomenna pitää tehdä lisää testiajoa.
-
Voi tätä iloa. Torssenin kanssa menee märällä asfaltilla kuin olisi lumi maassa.
Odotas kun tulee se lumi maahan ;D
-
Onkos tässä se Jeepin etuperään tarkoitettu Torsen vai se Volvoon tarkoitettu? Asiallista meininkiä!
-
Odotas kun tulee se lumi maahan ;D
Vttu, että menee lintassa.
-
Onkos tässä se Jeepin etuperään tarkoitettu Torsen vai se Volvoon tarkoitettu? Asiallista meininkiä!
912A588.
-
Känniasennuksesta aiheutunut laakerirouskutus on poistettu.
HD:llä kurveissa kuului sellainen ääni kuin jokin pieni ratas pyörisi pirun lujaa.
Nyt kun SHC:t on vielä sisällä, niin sitä ääntä ei kuulu enää, mutta jotain narinaa se vielä pitää.
Pitää tänään vielä pähkäillä mitä öljyä sinne huomenna kippaan.
Tuon LS:än jätän viimeiseksi vaihtoehdoksi, koska mielestäni se on tarkoitettu kitkalukoille.
-
HD:llä kurveissa kuului sellainen ääni kuin jokin pieni ratas pyörisi pirun lujaa.
Kerro jos keksit mistä tuo voisi johtua. Itselläni ilmeisesti sama vika, juuri ennenkuin alkaa kumi palamaan alkaa juurikin sellainen viheltävä änni. Muistuttaa tosiaan kuin joku pieni hyrrä pyörisi vimmattua vauhtia ;D
-
Kerro jos keksit mistä tuo voisi johtua. Itselläni ilmeisesti sama vika, juuri ennenkuin alkaa kumi palamaan alkaa juurikin sellainen viheltävä änni. Muistuttaa tosiaan kuin joku pieni hyrrä pyörisi vimmattua vauhtia ;D
Heko, heko... :uglystupid2:
-
Nonnii!
Löin tupaan Neste Hypoidi MP 80W-90. Paras näistä kolmesta !
Niin paljon väheni äänet, että en nyt vähään aikaan kokeile mitään muuta.
Edit: kyllä tuolla SHC:lläkin se pikkuratas piti ääntä, mutta ei aina. Olisiko lämpötilalla vaikutusta siihen.
-
Peräöljyn lämpötilalla on selkeä vaikutus. Lyhyellä ajolla ei äännä, mutta kun ajaa työmaalle 50km, niin pihan tiukassa käännöksessä pitää ääntä.
4,56 välitys on liian tiheä minun käyttöön, koska tulee ajettua töihinkin tällä. 4,10 välitys odottaa asennusintoa.
TrueTrackki toimii lumella TODELLA hyvin: Jos haluaa kääntyä risteyksestä kahvassa, niin se menee kahvassa. Jos taasen ei halua, niin pystyy kiihdyttämään huomattavan ripeästi ilman pidonmenetystä. Onneksi en ostanut räikkälukkoa.
-
TrueTrackki toimii lumella TODELLA hyvin: Jos haluaa kääntyä risteyksestä kahvassa, niin se menee kahvassa. Jos taasen ei halua, niin pystyy kiihdyttämään huomattavan ripeästi ilman pidonmenetystä. Onneksi en ostanut räikkälukkoa.
On siihen joku syy, miksi joku toinen merkki valitsi tuon tekniikan jo joku tovi sitten.
-
Rapuloissani piruuttani rakensin Evacin testausräpellyksen:
(http://i865.photobucket.com/albums/ab217/samijarviin/IMG_0740_zps3d58ea95.jpg)
(EVAC on ejektori, jonka pitäisi imeä kampikammion huohotuskaasut pakoputkeen)
2 kpl 60W puhallinta hönkii 60mm sisähalkaisijalliseen putkeen.
Putken päästä tulee suunnilleen saman verran hönkää, kuin vakio vinokoneesta tyhjäkäynnillä.
Ohjeen mukaan asennettu Evac sai aikaan 0,2 hPa alipainetta. :D
Mutta kun käänsin sitä kierteellään 180astetta, niin antoikin 0,4 hPa. :o
-
Ei sinne saa järkevää virtausta. Kompurasta loppuu tehot.
(http://i865.photobucket.com/albums/ab217/samijarviin/IMG_0742_zpse6f3adf5.jpg)
Olisihan tuossa argonipullossa 150bar... ::)
-
Miksi et laita autoasi käymään, olettaen sen toimivan ja lykkää tuota putken jatkoksi? Vuola pakokaasun virtaussimulaattori on valmis.
Ps: Kaasuläppää avaamalla virtaus kasvaa ;)
-
Miksi et laita autoasi käymään, olettaen sen toimivan ja lykkää tuota putken jatkoksi? Vuola pakokaasun virtaussimulaattori on valmis.
Ps: Kaasuläppää avaamalla virtaus kasvaa ;)
Pitäisi ensin korjata tuo nykyinen putki. :P