Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: järviin - 18.01.2011, 23:33:27

Otsikko: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 18.01.2011, 23:33:27
Pari vuotta sitten tuli hankittua tollanen yksilö lähinnä siksi, kun halvalla sain.

kuva tulee joskus.



Auto on ollut joskus diplomaattikilvellä CD-3701, mutta yllättävän huonoilla varusteilla. Ainoa mainitsemisen arvoinen varuste on kattoluukku, mutta sekin käsiveivillä  :(. Ei lohkolämmitintä, ei ilmastointia, ei sähköikkunoita, ei M46:sta, ei oikeastaan mitään. Jarrutehostin on jostain syystä talon kokoinen ja alusta on massattu erittäin huonosti; maali näkyy isoilta alueilta, mutta ei onneksi ole vielä ruostunut oikeastaan mistään.

Positiivista autossa on mittarinlukema(230tkm) ja kuin uusi, musta sisustus ja se, että ei ole kattia.

kuva tulee sitten kun kelit sallii auton pesun.

Aloitan energian tuhlaukseni asentamalla VEMS:in laajakaistalambdan+pakokaasunlämpömittarin ja SIMONS:in putkiston sekä tuntemattoman valmistajan peltisarjan.

Pari iltaa meni heti päätä raapiessa: Mihin vemssin näyttö? Neitseelliselle sisustalle kun ei viitsisi tehdä peruuttamatonta vahinkoa.
Parhaaksi paikaksi totesin keskimmäisten ilmaventtiilien kohdan. Raitista ilmaa saa ikkunasta. Ja jos joskus tuntuu siltä, niin saahan ne takaisin.
Siispä ritilät vex ja vähän muutakin vex.
(http://img146.imageshack.us/img146/2427/img0261dt.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 18.01.2011, 23:56:24
Seuraava pähkäilyn aihe oli materiaalin valinta mittaripaneeliksi. Ekana tuli mieleen 2mm alumiini, mutta sitä ei ollut juuri käsillä.
Askillinen malboroa selvitti pääni, ja kävin ruuvaamassa varaosa-autosta hanskalootan yläpuolisen mikä-lieneekin-peitelevyn.
Peitelevystä alareuna pois, lyhennys, madallus(halusin sen hieman syvemmälle) ja 52mm reikä.
(http://img403.imageshack.us/img403/3041/img0262e.jpg)

(http://img267.imageshack.us/img267/419/img0271fp.jpg)

(http://img683.imageshack.us/img683/7656/img0277tq.jpg)
Kuin tehty.
Täytyykin vielä survoa vaahtomuovia tms. tuonne ilmakanavaan.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 28.01.2011, 17:22:20
(http://img522.imageshack.us/img522/4126/img0260qe.jpg)
(http://img806.imageshack.us/img806/6103/img0282j.jpg)
Siinä vanha ja uusi putkisto vertailussa. Uudet osat istuivat paikalleen, joten seuraavaksi piti tehdä simonssin ja sarjan välille puuttuva putki. Inspiraatio iski lauantaina, joten ainoa liike josta sain tarvikkeet oli mätänetti. Sieltä löytyi metrin pätkä 2,5" putkea ja joustoliitin. Ei tarvinut edes rälläkkää näyttää, vaan putki+liitin oli jämptin mittainen yhdistelmä, kun ei työntänyt täysin limiin. Liitin putkeen kiinni migillä ja samoin pari M18x1.5 mutteria ja NPT 1/8 muhvi.
(http://img522.imageshack.us/img522/5453/img0255ag.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "ADHD-Tuning"
Kirjoitti: Huikkoster - 28.01.2011, 17:34:21
Tyylikkäästi toteutit tuon paneelin ;)
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 28.01.2011, 18:04:44
Putkeen suihkautin CRC zinc-kilikalia.(tuskin pysyy, kun en hiekkapuhaltanut)
Tuossa on anturit paikallaan, eli vemsin laajakaista, PKLM-anturi ja LH-jetin kapeakaista.
(http://img96.imageshack.us/img96/2755/img0279sj.jpg)

Peltisatsin sensijaan hiekkapuhalsin ja pinnoitin tech line turbo blue-pakosarjapinnoitteella.
Pitäisi kestää +1100C.
(http://img683.imageshack.us/img683/5958/img0283gv.jpg)
(http://img227.imageshack.us/img227/8995/img0289pr.jpg)

Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 28.01.2011, 18:12:24
Tyylikkäästi toteutit tuon paneelin ;)
Kiitos, kiitos. Joskus harvoin mullakin välähtää.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "ADHD-Tuning"
Kirjoitti: kauppine - 28.01.2011, 18:25:47
Komeen värinen pakosarja  ;D
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 28.01.2011, 18:30:26
Komeen värinen pakosarja  ;D
Ilmeisesti salamavalo vääristää, oikeasti paljon tummempi.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 06.02.2011, 13:20:35
Osat ollu ~300km kiinni ja pinnoitekin näyttäisi kestävän. Lambda pysyy "kuin paska junttilan tuvassa" tasan 1,00, pintakaasulla ja lusikka pohjassa. Kylmäkäynnistyksessä näyttää 0,70.
(http://img695.imageshack.us/img695/1976/img0305ym.jpg)
(http://img132.imageshack.us/img132/607/img0303es.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 06.02.2011, 13:27:42
Eilen puhalsin ja maalasin muutamia koneen ja lootan osia.

(http://img152.imageshack.us/img152/9126/img0301yq.jpg)

(http://img171.imageshack.us/img171/9738/img0302x.jpg)
Mätänetin 25€ maaliruisku pääsee taivaaseen: vuotaa käsille.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 06.02.2011, 13:37:12
Sähköflektille askartelin tollasen. Käsityön jälki näkyy kyllä aika selvästi  ;D
Rosteria rullasta.
(http://img94.imageshack.us/img94/4/img0295mq.jpg)
Vanhempi peltiseppä antoi pikakurssin levitysopista, ja syntyi tällainen:
(http://img41.imageshack.us/img41/4134/img0297tg.jpg)
Kanttikoneen kanssa joutui hieman pähkäilemään, että missä järjestyksessä taivutetaan ja minne suuntaan.
(http://img248.imageshack.us/img248/2145/img0300f.jpg)
Kehtaakohan tota laittaa kiinni?
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "ADHD-Tuning"
Kirjoitti: Huikkoster - 06.02.2011, 13:45:04
Kehtaa kehtaa ;)
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 12.02.2011, 12:53:14
Tänään jos saisi noista kolmesta M46 lootasta yhden toimivan.
J-type: ylivaihde luistaa
P-type:ylivaihde luistaa
P/J-type:ehjä ylivaihde, mutta pakin rattaat sököt.

Eli P/J-type pitäisi saada aikaiseksi. Tuossa ultraäänipesty ja kasattu P/J.
(http://img29.imageshack.us/img29/8773/img0309bl.jpg)

Näyttää siltä, että jokaisella ylivaihde tyypillä on omanlainen pääakseli. Kuitenkin vaihderattaiden kohdalta akseli on sama kaikissa. Siispä kasaan P/J-typen akselin P-typen rattailla, jotka siis ovat täysin vastaavat. J-typen osatkin olisivat todennäköisesti käyneet huolimatta siitä, että niiden laakerointi on toteutettu liukulaakerein(neulalaakerien sijaan) ja 3.vaihteen välitys eri(en jaksa nyt pähkäillä pidempi vai lyhempi).
(http://img819.imageshack.us/img819/1070/img0307b.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "ADHD-Tuning"
Kirjoitti: skebazu - 12.02.2011, 14:23:48
tuo mittari asennus näyttää aivan tehdas asennukselta  O0 hyvä ratkaisu varsinkin kun haluat pitää sisustan neitseellisenä  ;)
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 12.02.2011, 18:11:55
Kiitän. Siis "neitseellinen" siinä mielessä, että peruuttamatonta tuhoa ei tehdä.

Mutta vaihteistoprojekti koki takaiskun, joten palaan siihen, kun saan uudet sivuakselin laakerit.
Vinkkinä muillekin:Laakereita ei kannata lämmittää yli 120C :-[
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "ADHD-Tuning"
Kirjoitti: sitkuura - 12.02.2011, 20:16:00
Menikö jumiin? tuo mainuttu lämpö on kyllä joitakin poikkeuksia lukuunottamatta aika maksimi...

No enskerralla viisaampi :juhau:
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 12.02.2011, 20:36:57
Pientä "nihkeyttä" havaittavissa. Joo, opiskelin vahingosta viisastuneena, että 120C on maksimi. Karkasi uunin lämpötila noin 200C :(
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "ADHD-Tuning"
Kirjoitti: tarmo - 12.02.2011, 23:31:11
komian värisiä osia sulla tulossa kanttiin ;)
200 astetta laakeria asentaessa on kyllä liikaa :-[
tsemppiä rojektiin!
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "ADHD-Tuning"
Kirjoitti: Zero - 13.02.2011, 11:17:50
melko hieno oivallus tuo lisämittarin paikka tuosta "peitelevystä"  ;) itellä on samassa paikkaan mittarit mutta tein vaan lasikuidusta telineen niille,on hyvä ko sojottaa mittarit kuskia päin mutta ei se kovin siistin näkönen ole  :D laitas autosta ulko kuva kans.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 15.02.2011, 19:45:08
No niin, tänään tuli uudet laakerit, ja nyt se tehdään oikein.
ATF:ää kattilaan ja laakerit perään. Antaa porista sadassa asteessa hetken.
Akseli oli yön ulkona. Pakkasta noin -20.
(http://img152.imageshack.us/img152/5455/img0316g.jpg)

Laakerit meni helposti paikalleen.
Vaihteisto-osa kasattuna:
(http://img80.imageshack.us/img80/6793/img0319xr.jpg)

Säätövälilevyn paksuuden määritystä:
(http://img401.imageshack.us/img401/4484/img0318g.jpg)

Kytkinakseliin ja pääakseliin löytyi säätölevyt vanhoista askeista, mutta sivuakseliin ei löytynyt, joten huomenna siniseltä tiskiltä kyselemään.
Tähän asti päästy jo:
(http://img705.imageshack.us/img705/6083/img0322ws.jpg)

Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 17.02.2011, 22:09:05
Hiekka loppui. kele tana.
Lohkon kerran jo maalasin(ilman puhallusta), mutta koneistamon setä oli pelannut potkupalloa sillä. Tai siltä se näytti.
Kahteen kertaan kun tekee, niin tulee hyvä. :uglystupid2:
(http://img16.imageshack.us/img16/5927/img0325e.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 18.02.2011, 21:40:54
Alakerran osat kutakuinkin haalittu kasaan. Vain kytkin ja vauhtipyörä puuttuu.
(http://img829.imageshack.us/img829/3917/img0333k.jpg)

Tuli panostettua vähän liikaa jakopään kevennykseen, mutta onpahan se nyt sitte 2632 grammaa kevyempi.
Pitääkin keksiä osuvampi otsikko tälle hölmöilylle. :D
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 18.02.2011, 23:03:02
VP hihnapyörästä toinen hihnaura pois: 976g-> 723g
Säädettävä nokkapyörä(alu):                  542g-> 439g
Apuakseliin sama: :idiot2:                          570g-> 439g
Kampuran kiilahihnapyörä(alu 120mm): 2930g->785g

Kampuran hihnapyörään täytyy vielä sommitella 36/1 triggeripyörä.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 21.02.2011, 18:27:17
Lohko maalattu, plaanattu ja hoonattu. Pytyissä on hieman kulumaa, mutta jos into riittää, niin rakennan joskus uuden alakerran rahan kanssa. Kuvassa blokki menossa maalin loppukuivatukseen saunaan. :)
(http://img412.imageshack.us/img412/5261/img0339mc.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: skebazu - 21.02.2011, 18:33:26
Lohko maalattu, plaanattu ja hoonattu. Pytyissä on hieman kulumaa, mutta jos into riittää, niin rakennan joskus uuden alakerran rahan kanssa. Kuvassa blokki menossa maalin loppukuivatukseen saunaan. :)

siis kulumaa jäi koneistuksenkin jälkeen ?  :o

mutta hemmetin hienoa jälkeä jälleen kerran  O0
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 21.02.2011, 18:35:22
Nii kun "säästin" enkä porauttanut, pelkkä hoonaus vain. :(
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: miikel - 21.02.2011, 22:11:43
Näyttää pitkälti samalta kuin ennen koneistukseen lähtöä ;D Pitää joku päivä tulla ihailemaan. Jos saisi vaikka oman paskan kanssa taas inspiraation ja megaan säätöjä paremmaksi, pakosarjakin alkaa olla mallillaan :)
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 22.02.2011, 19:43:49
Näyttää pitkälti samalta kuin ennen koneistukseen lähtöä ;D Pitää joku päivä tulla ihailemaan. Jos saisi vaikka oman paskan kanssa taas inspiraation ja megaan säätöjä paremmaksi, pakosarjakin alkaa olla mallillaan :)
Osta se laajakaista. Se säästää hermoja säätöhommassa.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 22.02.2011, 19:51:27
Nyt ei ainakaan kytkin lopu kesken. *taavih->  Orgaanisella levyllä 388Nm.
(http://img80.imageshack.us/img80/8449/img0346dh.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 24.02.2011, 18:15:42
Loota olis vihdoinkin kasassa. Säätölevy löytyi siniseltä hintaan 2,50€.
Vaihteistopuoli olisi muuten valmis, paitsi loikkarin kytkentään pitää vielä perehtyä.
(http://img443.imageshack.us/img443/792/img0359at.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: miikel - 26.02.2011, 17:41:59
Nyt olis oma volvo ajossa ;) Veto alkaa siinä 6tonnin jälkeen joten nokkaa ajottamaan uusiksi :2funny: Huohottaa vain aika lailla :nohnoh
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 28.02.2011, 18:53:54
Hohhoijaa, eipä näy megasquirttia-> ei saa triggeripyörää paikalleen-> ei saa alakertaa tasapainotukseen-> homma jumittaa. :tickedoff:
Ai niin, huohotinpömpelin voisi kyllä suunnitella sekä asentaa ÖP- ja ÖL-mittarit.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: miikel - 28.02.2011, 20:13:04
Meinasitko samaan paneeliin kuin vems laittaa nuo? Onko kauankin aikaa sitten tilattu mega? Jokos sait selvyyttä al siimapyörän kiilahihnalinjaan?
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 28.02.2011, 20:23:31
Meinasitko samaan paneeliin kuin vems laittaa nuo? Onko kauankin aikaa sitten tilattu mega? Jokos sait selvyyttä al siimapyörän kiilahihnalinjaan?
Samaan paneliin. Pari milliä pitää höylätä hihnapyörän takapuolelta matalemmaksi, niin on linjassa. KG:llä käynny joku fiba.
Protopartsilla oli joku loma. Siksi ei tavara kulje.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: miikel - 28.02.2011, 23:13:03
No johan on ihme touhua! sorvi laulamaan :) Protopartsilta sitten kumminkin tilasit ;)
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 03.03.2011, 18:51:48
Osia varttuessa tein karkeita hahmotteluja YKK-anturin telineestä.
Materiaaliksi 10mm haponkestävä teräs, koska kuulemma joillain on ollut magnetisoitumis ongelmia VR tyyppisen anturin kanssa.
(http://img822.imageshack.us/img822/7475/img0364l.jpg)

Vanha(metriäkään ajettu) ammattikoululta ostettu opetusmoottori pääsi mittojen luovuttajaksi.
(http://img812.imageshack.us/img812/3241/img0365p.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 06.03.2011, 11:40:44
ÖP- ja ÖL-mittarit paikallaan. Olisi saanut olla hieman lähempänä toisiaan.
Noi VDO:t sopii kyllä kokonaisuuteen paremmin, kuin autometer.
(http://img11.imageshack.us/img11/9827/img0394kr.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: Okko - 06.03.2011, 12:35:57
Mistä hankit VDO:n mittarit?
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 06.03.2011, 13:43:30
Mistä hankit VDO:n mittarit?
AutoPro kuusankoski(kahan jälleenmyyjiltä lyötyy). Anturit toimitetaan erikseen, joten hintaakin kertyi, mutta anturivalikoima on todella laaja, löytyy kaikki yleisimmät kierteet ja lämpöantureissa useita pituus vaihtoehtoja.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 06.03.2011, 15:31:10
Tiskivuoro :2funny:
(http://img219.imageshack.us/img219/4483/img0395n.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 08.03.2011, 17:31:03
Hiphei. Moottorinohjaus saapui... kusessa ollaan :(
(http://img851.imageshack.us/img851/7666/img0400.jpg)
Tänään ei paukut riitä Megan kasaukseen.

Puntaroidaan vaikka Volvon osia.
(http://i865.photobucket.com/albums/ab217/samijarviin/vp-paino_zps347cb515.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 08.03.2011, 19:01:22
SRE -655(228mm)  5,416 kg
SRE -766(215mm)  4,014 kg
Vakiolevy228mm    1,158 kg
Vakiolevy215mm    1,165 kg( :o painavampi)
Potta 60/2-kehä   12,905 kg
Littu                        9,396 kg

Asetelmat ja levyt käyttämättömiä sachseja, VP:t ultraäänipestyjä ja keventämättömiä.

Entten, tentten...valitsen 4,904kg kevyemmän vaihtoehdon, eli lituskan. :buck2:
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: Ari E - 08.03.2011, 19:49:21
SRE -655(228mm)  5,416 kg
SRE -766(215mm)  4,014 kg
Vakiolevy228mm    1,158 kg
Vakiolevy215mm    1,165 kg( :o painavampi)
Potta 60/2-kehä   12,905 kg
Littu                        9,396 kg

Asetelmat ja levyt käyttämättömiä sachseja, VP:t ultraäänipestyjä ja keventämättömiä.

Entten, tentten...valitsen 4,904kg kevyemmän vaihtoehdon, eli lituskan. :buck2:
Vähän ot, mutta saisko tuon saman FAQ osioon O0
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 12.03.2011, 13:55:22
Vähän ot, mutta saisko tuon saman FAQ osioon O0
Joo, laittelen FAQ:iin joku kerta.

Mega läjässä. Olikin isompi homma mitä oletin.
(http://img847.imageshack.us/img847/562/img0404x.jpg)
Firmware sisällä ja ainakin TPS,MAP,MAT ja CLT toimii.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 12.03.2011, 18:36:55
CLT-anturin kalibrointia.
(http://img862.imageshack.us/img862/3484/img0406g.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: miikel - 12.03.2011, 19:50:09
Hienolta näyttää ;) Gm anturit kylläkin pitäisi olla valmiiksi kalibroitu oikein
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 12.03.2011, 22:30:44
Hienolta näyttää ;) Gm anturit kylläkin pitäisi olla valmiiksi kalibroitu oikein
Pitäis ja pitäis. Huoneenlämmössä MAT heitti 6 astetta ja CLT 3 astetta. Ajoneuvojen lämpöantureissa on muutenkin isot toleranssit. Esim bosch 0280 130 026 ilmoittaa +20: 2.28...2.72kohmia. Parempi kun tarkastaa kaikki.
CLT-anturiksi laitan volvon oman, niin ei tarvi kierremuunnoksia.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: miikel - 13.03.2011, 00:24:09
Hyvä ratkaisu :) Näin itsellänikin megan kanssa :pomo: Kyllähän niissä isoja heittoja tosiaan on. Meinasitko seuraavaksi suuttimien aukeamis aikaa alkaa mittaamaan?
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: TOK - 13.03.2011, 02:21:23
Meinasitko seuraavaksi suuttimien aukeamis aikaa alkaa mittaamaan?

Tuotot olisi varmaan hyvä mitata ja todeta että ovat riittävän lähellä toisiaan. Aukeamisaika lienee laskettavissa kun mittailee erilaisella aukiolo%:lla tuottoja.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: miikel - 13.03.2011, 19:22:12
Tuotot olisi varmaan hyvä mitata ja todeta että ovat riittävän lähellä toisiaan. Aukeamisaika lienee laskettavissa kun mittailee erilaisella aukiolo%:lla tuottoja.
Tätä juuri tarkoitin. Menee säätäminen muuten vaikeaksi, jos aukeamisajan heittää hatusta :nohnoh
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 16.03.2011, 16:53:10

Koneistamon setä sorvasi yhden hihnauran tasaiseksi ja triggeripyörään 5 satkua pienemmän reijän.
(http://img835.imageshack.us/img835/3859/img0409v.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: miikel - 16.03.2011, 22:15:16
Nyt vain uunia ja pakastinta kehiin 8) Puuttuva hammas tietysti oikeaan kohtaan. Minkä painoinen tuo triggeri pyörä on?
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 26.03.2011, 19:56:41
Alakerta tasapainotettu. Veiveissä oli yllättävän paljon heittoa.
(http://img291.imageshack.us/img291/488/img0413ir.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 26.03.2011, 19:59:27
MS2 V3.0 Dead timen määritystä.
(http://img194.imageshack.us/img194/8438/img0410q.jpg)

(http://img199.imageshack.us/img199/5760/img0411mf.jpg)

(http://img197.imageshack.us/img197/5541/img0412yt.jpg)
Tuon verran tuli gasoa kun output interval 10,0ms,PW 4,0ms ja se 30000 kertaa.

Ainiin, ennenkuin kukaan ihmettelee, niin vakiokone saa kokea minun MS säätämisen opettelun aiheuttamat tuhot.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: janne81 - 26.03.2011, 20:02:39
20 grammaa painoeroa on korjausoppaan antama toleranssi, oliko enemmän?
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 26.03.2011, 20:05:28
20 grammaa painoeroa on korjausoppaan antama toleranssi, oliko enemmän?
En punninnut ennen tasapainotusta, mutta kuten kuvasta ilmenee, niin runsaasti on lähtenyt tavaraa.
Painoero nyt 0,0g kun en löytänyt korjausopasta.  :2funny:
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 26.03.2011, 20:39:14
Kampurassakin oli heittoa. :buck2:
(http://img33.imageshack.us/img33/3360/img0421qs.jpg)
Kauloja ei kiilloteltu, koska ne ovat nytkin kuin kyrvällä pyyhkästyjä.
(Kyrvällä pyyhkästy: esineen tahi kappaleen huomiota herättävä pinnan sileys.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 28.03.2011, 17:58:32
Tämä jäi hieman epäilyttämään. 5 satkun rymppäys+4 kpl 3mm putkisokkia.
Kestääkö vääntövärähtelyt?
(http://img148.imageshack.us/img148/5725/img0424si.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: miikel - 04.04.2011, 16:48:34
Päivitellää nyt samin puolesta ;D Megan kanssa ajettu noin 5h ja säädetty, hyvin pelasi ja säädötkin löytyivät jo jokseenkin kohdalleen ;)
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 04.04.2011, 18:15:06
Joo, aika kova rapula. Ei pysty nyt päivittämään :buck2:
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: miikel - 04.04.2011, 22:27:04
Uskon ;) Loppu illasta oli se megan säätäjä jo aika jurrissa ;D Pääasia, että pelaa eikä mitään katastrofia käynyt.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 09.04.2011, 11:50:32
Matkahuolto toi SMP/Lucas 444cc valikoidun sarjan ja Walbron pumpun.
Malpassi löytyi hyllystä.
(http://img694.imageshack.us/img694/1562/img0425ks.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 09.04.2011, 22:06:47
Dodii... täräytin suuttimet ja malpassin paikalleen ja mittailin DT:tä...
Voiko olla 14,2V: 0,214ms / 13,2V: 0,373ms?
Orkkissuuttimet olivat luokkaa 0,550ms. :o
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 22.04.2011, 12:38:11
Malpassi ei sitten pelaa ainakaan tässä asennossa :tickedoff:
Edit: Eikä kuulemani perusteella toimi missään asennossa.
(http://img97.imageshack.us/img97/3107/img0432up.jpg)
Paine värähtelee liikaa :(
Orkkis säädin palautuu paikalleen viimeistään siinä samalla, kun saan valmiiksi tämän:
(http://img715.imageshack.us/img715/5574/img0431hx.jpg)
Äsken puhalsin bensapumpun telineen ja maalasin sinkillä.
Walbro tulee alkuperäisen pumpun paikalle.

Nyt onkin sitten perse niin auki, että ei tartte vähään aikaan volvon osia ostella :(
(http://img594.imageshack.us/img594/9421/img0429h.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 27.04.2011, 17:10:43
Nyt on tämä paketti paikallaan.
(http://img848.imageshack.us/img848/4359/img0438xo.jpg)
Samalla laitoin alkuperäisen p-säätimen kiinni-> painevärähtelyt puolittuivat.
Pitäisi varmaan kokeilla sekventiaalista ruiskutusta, jos vaikka pienenisi värinät kokonaan.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 12.05.2011, 22:00:17
Tänä yönä ei tarvitse enää pähkäillä bensan ominaispainon vaikutusta DT mittaustuloksiin: Tilasin hydrometrin.
Tämä tankillinen näyttäisi olevan 749g/l. Neste oil ilmoittaa vaihteluväliksi 98E5:lle 720-775g/l.
(http://img18.imageshack.us/img18/2921/img0441yy.jpg)
Jos viikonloppuna mittailisi vielä kerran kuollutta aikaa.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 14.05.2011, 08:09:01
Mielenkiintoinen ilmiö :o
Hydrometri on lillunut 2 päivää avonaisessa erlassa, lämpötila sama, mutta ominaispaino on noussut 3g/l.
Ilmeisesti bensasta on haihtunut kevyempiä komponentteja pois.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: TOK - 14.05.2011, 10:54:43
Hydrometri on lillunut 2 päivää avonaisessa erlassa, lämpötila sama, mutta ominaispaino on noussut 3g/l.
Ilmeisesti bensasta on haihtunut kevyempiä komponentteja pois.

Ja onkohan E5 sitonut ilmasta kosteutta itseensä?
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 14.05.2011, 13:32:23
Ja onkohan E5 sitonut ilmasta kosteutta itseensä?
Sekin mahdollista.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: InlineFour - 21.05.2011, 16:34:49
Mites täällä menee? :)
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 21.05.2011, 21:12:48
Mites täällä menee? :)
Laiskamato vaivaa. Pitää huilata välillä :)
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 09.08.2011, 22:51:13
No niin, laiskamatoa on lääkitty koko kesä runsaalla määrällä keskiolutta ja mato tuntuisi olevan kuollut.
Ainakin hetkeksi.

Tilasin sitten tollasen nakuluurin:
(http://img12.imageshack.us/img12/163/img0452nwa.jpg)
Täysin ylihinnoiteltu värkki. Purkasin sen ja sisällä oli vain operaatiovahvistin ja muutama oheiskomponentti. Tässä laitteessa ei ole kuunneltavan kaistanleveyden säätöä, joten kuuluu sitten ihan kaikki kolinat ja kilinät, jopa vaihdelaatikon äänet. Radiohäiriösuojaus on ala-arvoinen, mutta sen ansiosta ostin sitten uudet tulpat ja -johdot huoltikselta. Vieläkin rätisee hieman, mutta pitää hommata kunnolliset tulpanjohdot joskus.

Lohko lähti aikaisemmasta suunnitelmasta poiketen lahden kansityöhön porautukseen.
Männiksi tulee ihan normimännät 0,30 ylikoossa.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 15.08.2011, 18:55:58
Lohko tuli porauksesta ja männät on veiveissä.
13mm veivi+pultit+mäntä+renkaat+tappi+sokat=1434...1437g. 3g painoeroa, mutta olkoon. :buck2:
(http://img695.imageshack.us/img695/5037/img0464ne.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 20.08.2011, 21:02:29
Sinnepäin <Kippis>
(http://img851.imageshack.us/img851/9060/img0488bt.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 22.08.2011, 21:16:15
Kone on läjässä ja paikallaan.
Megan asetukset aiheutti harmaita hiuksia, mutta nyt ne on kondiksessa.
VR-anturi lopettaa järkevän signaalin tuottamisen 4 tonnin jälkeen, kytkin vaijeri on liian pitkä, nokan ajoitus metässä, sähköflekti puuttuu,  ym, ym.
Sisäänajo on kuitenkin jo aloitettu. Persdynossa tuntuu jo VOEMA, vaikka sytkäennakot ovat todella maltilliset sisäänajon takia. :3/4 jättää sen:

E: Ai niin, kanneksi tuli Myllärin tekemä 530 ja nokka on jokin hänen siihen asentama tuntematon. Yläkerta tehdään uusiksi sitten kun saan säästettyä muutaman dollarin. Tämä setti on väliaikainen.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 22.08.2011, 22:31:32
Pieni tekninen yksityiskohta unohtui: Laitoin mätänetistä ostetun scantechin turboÖLJYPUMPUN kiinni tuohon. :idiot2:
Elämässä pitää olla jännitystä. :2funny:
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: InlineFour - 22.08.2011, 22:36:20
Pieni tekninen yksityiskohta unohtui: Laitoin mätänetistä ostetun scantechin turboÖLJYPUMPUN kiinni tuohon. :idiot2:
Elämässä pitää olla jännitystä. :2funny:

Jaa ei pieni jännitys riitä sit :idiot2:
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 22.08.2011, 22:44:10
Jaa ei pieni jännitys riitä sit :idiot2:
Onhan se jo toiminut moitteettomasti ~50 km. :2funny:
Tämä on testi. Jos paineet alkaa yhtään tippua, niin alkuperäisosa löytää paikkansa.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 23.08.2011, 19:33:33
VR-anturi alkoi toimia, kun pienensin ilmaraon 1mm-> 0,5mm.
Loppuviikon ajelen sisään ja 500km kohdalla vaihtuu öljyt+suodatin.
Viikonloppuna kannen jälkikiristys ja nokan ajoituksen arpomista.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 23.08.2011, 19:51:46
Tuossa näkyy hienoa räkäsaumaa VR-anturin kiinnityksessä.
OT:n hihna puuttuu vielä kun en ole jaksanut mitata sen pituutta.
(http://img84.imageshack.us/img84/4800/img0496tba.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 26.08.2011, 23:44:12
Pilkun viilaus ei ota loppuakseen.
Orkkis 80Ah laturi sai poistua ja tilalle kevyempi 65Ah.
(http://img838.imageshack.us/img838/1083/img0497l.jpg)
Laturin puslat saapuvat siniselle maanantaina, niin saa tuonkin linjaan.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: Elk - 26.08.2011, 23:56:15
Pilkun viilaus ei ota loppuakseen.
Orkkis 80Ah laturi sai poistua ja tilalle kevyempi 65Ah.
Paljonko huudat tuosta 80A laturista?
Virta mitataan ampeereina, varauskapasiteetti ampeeritunteina (Ah).
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 27.08.2011, 00:06:18
Paljonko huudat tuosta 80A laturista?
Virta mitataan ampeereina, varauskapasiteetti ampeeritunteina (Ah).
Olet oikeassa mittaus tavasta. Koppa karhua sekoitti lantun.
Valitettavasti 80A laturi meni vaihtolaturin panttina. :-\
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 08.09.2011, 12:17:07
Pitkään mieltäni vaivannut ongelma pääsee nyt työn alle.
Kun auton sammuttaa lämpimänä, niin tuo GM25036751 MAT-anturi(jota myydään oletusanturina megaan) lämpenee kuumassa konehuoneessa, joka on ihan normaalia. Moottorin kun käynnistää uudelleen, niin tietenkin imuilma alkaa taas "jäähdyttämään" anturia, MUTTA kun se jäähtyy niin pirun hitaasti. Siinä puhutaan minuuteista, ei sekunneista.

GM:än anturi oli ilmanputsarin ja kaasuläpän välisessä putkessa, mutta uusi anturi tulee imusarjaan lähelle MAP-mittauspistettä.

Kuvassa GM:än "läpivirtaava" oikealla, ja vasemmalla Boschin läpivirtaava 0 280 130 085.
(http://img197.imageshack.us/img197/7069/img0500ia.jpg)
Rojekti aloitetaan anturin kalibroinnilla.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 09.09.2011, 20:18:17
Anturi kalibroitu alueella +20...+100c. Alapää kalibroidaan kun tulee pakkaset.
Paikka löytyi tuosta:
(http://img189.imageshack.us/img189/3439/img0501pb.jpg)
MAP ottaa tiedon alemmasta letkulähdöstä.
Huomaa HiTech-tulppa tyhjäkäyntimoottorin tulossa.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 11.09.2011, 22:39:52
Kyllä toimii anturi hyvin. *taavih->
Kone lämpösenä nostaa kaasun ylös, niin anturi näyttää ~30c(koska imusarja on lämmin), mutta lähes heti kun survoo kaasun pohjaan-> tippuu lähelle ulkolämpötilaa. En uskonut, että toimisi noin hyvin.

Nokan ajoitus alkaa olla siinä missä pitääkin. Tosin kaasuläppä ja kaikki mikä on ennen sitä ahdistaa. Mutta ahdistakoon. LH:n imusarja+imuputkisto+vapaavirtaussuodatin lentää roskikseen jossain vaiheessa kuitenkin.

VR-anturin pärkkele alkoi taas jägäämään ~5000 jengalla. olisiko ilmarako muuttunut?

Katsastaakin pitäisi tässä kuussa. :(
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 11.09.2011, 23:04:33
Nii joo. Imupuolihan on tällanen:
80mm puruletkua
(http://img27.imageshack.us/img27/4943/img0506qf.jpg)

Turhat leegot poistettu
(http://img703.imageshack.us/img703/150/img0509m.jpg)

Rälläkkää
(http://img37.imageshack.us/img37/9037/img0514hf.jpg)

Kuvia kun alettiin räpsiä niin, rosterituulitunneli paikallaan. Sisältää mittavirheen.
(http://img845.imageshack.us/img845/4002/img0510w.jpg)

Ja tietenkin kaasarimallin putsarikotelonkansi.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 21.09.2011, 20:28:26
Raju tietopläjäys megaruuttaajille:

Jos muutat sim4->sim2 ja sen seurauksena lambda-arvo nousee(laihenee), niin se kertoo sen että DT on liian pitkä.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 20.11.2011, 22:43:48
Tovin ollut inspiksen puutetta, mutta niille jotka tätäkin rojuktiota lukee, niin infoa, että ei ole hyvä paikka tuolle MAT:ille tossa.
Imusarjan lämpösäteily sekoittaa anturin, pienillä imuilman virtausnopeuksilla.
Pitää siirtää se ennen kaasuläppää olevaan putkeen.(kuitenkin)
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: patera - 20.11.2011, 22:57:50
Paljonko huudat tuosta 80A laturista?
Virta mitataan ampeereina, varauskapasiteetti ampeeritunteina (Ah).

Ihan vain silkkaa uteliaisuutta... miksi pienempitehoiseen laturiin siirryit ???
Allekirjottanut toimii aina päinvastoin, mahisten mukaan - nytkin tuohon ikuisuusprojektiin tuli rakennettua 90 A laturi ....
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 20.11.2011, 23:03:30
Vähemmän kiihdytettäviä massoja. ::)
Eikä tässä projektissa kamalasti ole virtaa kuluttavia laitteita(esim.:humppalaite), joten pieni laturi riittää.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: patera - 20.11.2011, 23:33:52
 :) ookke, toi riittää mulle.
Mähän nyt varauduin -paitsi tupla-hehkutukseen talvipakkasilla - niin myös mahdolliseen webaston asentamiseen, jos hyvin sattuu.... Ja ohan koko rojekti muutoinki ihan ylimitoitettu  ;D
Muutoin tää sun homma on ollu varsinki koneen osalta mielenkiintonen, eikä siihen vaikuta sama olut-mieltymys  ;D
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 20.11.2011, 23:42:36
:) ookke, toi riittää mulle.
Mähän nyt varauduin -paitsi tupla-hehkutukseen talvipakkasilla - niin myös mahdolliseen webaston asentamiseen, jos hyvin sattuu.... Ja ohan koko rojekti muutoinki ihan ylimitoitettu  ;D
Muutoin tää sun homma on ollu varsinki koneen osalta mielenkiintonen, eikä siihen vaikuta sama olut-mieltymys  ;D
Heh. Karhu on aika hyvää. :2funny:
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: miikel - 28.11.2011, 10:21:57
http://www.youtube.com/watch?v=wgY2hl0BI3Q (http://www.youtube.com/watch?v=wgY2hl0BI3Q)
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: viiksivallu - 30.11.2011, 16:34:21
http://www.youtube.com/watch?v=wgY2hl0BI3Q (http://www.youtube.com/watch?v=wgY2hl0BI3Q)
saakeli minkä teki  :'(
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 07.01.2012, 16:36:52
Taka-akselirojektia aloiteltu.
Löytyi yhden kerran SRC:ssä kokeiltu 4,56 välitys isoon perään. Onkohan liian tiuha, kun tällä autolla tulee ajettua työmatkatkin.  :D Vertailunvuoksi oikealla 3,31 vetopyörä.
(http://img585.imageshack.us/img585/8792/img0534wv.jpg)

Välityksen kaveriksi truetrac ja laakereiksi timkeniä.
(http://img7.imageshack.us/img7/6207/img0537qj.jpg)

Muutamia osia jo puhaltelin.
(http://img249.imageshack.us/img249/7724/img0533o.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 08.01.2012, 15:32:10
Oli niin hyvä hiekkapuhalluskeli(-11c), että hönkäsin taka-akselin.
(http://img26.imageshack.us/img26/2402/img0538zxn.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 15.01.2012, 22:28:10
Nimimerkki "Morjenz":ille kiitokset=> Megan säätäminen tuntuu pitkästä aikaa hauskalta, kun ei tartte olla v*****levaa USB-adapteria välissä.
DB-9=>DB-9 toimii moitteettomasti.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 21.01.2012, 16:57:15
Muuttamalla ruiskutusta sim4 ja sim2 välillä, totesin jo syksyllä, että DT=600-650µs.
Nyt oli niin paljon inspiraatiota, että otin suuttimet irti ja mittasin kunnolla, ja oikeilla parametreillä.
Tällä kokoonpanolla DT=~629µs@Outputinterval5.0ms@PW1,5-2,5ms@13,2V@3.0bar.
Mittaustulos heittää vielä hieman, koska tuo pilipali jännitelähde seilasi 13,22-13,30V välillä.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 21.01.2012, 18:51:10
Taas MAT-anturi eri paikassa *nuqquun->
(http://img687.imageshack.us/img687/6406/img0576z.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 26.01.2012, 18:26:14
Fixukselta tarttui muutama osa.
(http://img515.imageshack.us/img515/6699/img0577q.jpg)

Ja Autosalvasta myös.
(http://img859.imageshack.us/img859/4013/img0580d.jpg)

Muutama osa puuttuu vielä.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 21.03.2012, 21:12:50
TrueTrac heikennetty vapariin sopivaksi.
Koneistamon sedät tekivät siihen 48 kpl 2mm syviä uria. (EDIT: olikin 2,2mm)
(http://img39.imageshack.us/img39/7811/img0626h.jpg)

Kuvassa näkyvä punainen tiivisteliima poistetaan kohta. Se oli suojana, että ei mene ylimääräisiä partikkeleita sisuksiin.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 05.08.2012, 19:05:58
Pitkästä aikaa tätäkin.

Volvon päämekaanikko ystävälliseti simmasi truuträkin.
(http://img694.imageshack.us/img694/6594/img0664bi.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: Ari E - 05.08.2012, 19:20:46
sattuuko nopeusanturi sopivasti paikoilleen, vai pitääkö lyödä vähän sisäänpäin?
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 05.08.2012, 19:26:58
sattuuko nopeusanturi sopivasti paikoilleen, vai pitääkö lyödä vähän sisäänpäin?

Todennäköisesti tarvii säätöä. Syvyys suunnassa ja ehkä hieman sivusuunnassakin.
Pitää testata ensin. Tsägällä toimii noin.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: Hannu_264 - 07.08.2012, 15:36:33
Toimii mutta näyttää värin... minulla myös samoin tehty lukkoratkaisu, anturi on 1,5 cm sivussa, näytti vähän alakanttiin 60 km/h asti ja sitten epälineaarisesti seuraavasti;

78 = 85 km/h (todellinen nopeus)
85 = 105 km/h
110  = 125 km/h

Tuo perän takakansi kun on alumiinia niin tein anturin päähän tämmöisen viritelmän rautanaulasta, lasikuidusta ja epoxista. Ruma mutta toimiva ;)

http://crazyracing.pp.fi/Kuvat/nopeusmittarinanturi_945.jpg

Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 07.08.2012, 16:19:14
Ei kait se sen enempää valehtele, kuin alkuperäinenkään?

Mulla on jemmassa peltinen kansi, johon meinasin tehdä uuden paikan anturille.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: Hannu_264 - 08.08.2012, 10:42:49
Ei kait se sen enempää valehtele, kuin alkuperäinenkään?

Mulla on jemmassa peltinen kansi, johon meinasin tehdä uuden paikan anturille.

Ennen perämurinakan vaihtoa mittari näytti +5 km/h ja murikan vaihdon jälkeen esim. 110 km/h mittarissa oli jo tosi nopeutena navigaattorilla katsottuna 125 km/h. Tuolla "viritelmäanturilla" toimii ok, mittarivirhe on taas n. +5 km/h.

Anturin siirtäminen peltisessä perän kannessa on hyvä idea ja varmaan paljon helpommin toteutettavissa kuin alumiinissa. Se anturin etäisyys hammastukseen pitäisi saada säädetyksi <2 mm että toimii oikein.

Jälkeenpäin mietittynä sen alkuperäisen hammaskehän olisi saanut aika helposti siihen eatonin murikan kylkeen kiinni, vaikka hitsaamalla. Eipä olisi tarvinnut jyrsiä 48 uraa ja siirrellä anturia takakannessa. ;)
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 29.10.2012, 17:56:14
Posti toi 48mm läppärungot ja polttoainekiskon.
Uutta osaa on niin, että hyllyt notkuu, mutta koskahan tulee inspis laittaa ne paikallee.  :buck2:
(http://img717.imageshack.us/img717/3171/img0698nw.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: t0mpp4 - 29.10.2012, 18:05:41
Tutun näköinen imusarja, omassa rojektissa on samanlainen  :pomo:
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 29.10.2012, 18:06:41
Tutun näköinen imusarja, omassa rojektissa on samanlainen  :pomo:
MISAB on hyvä. ;)
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: t0mpp4 - 29.10.2012, 18:13:07
Yllättävän paljon tota joutu silti muokkailemaan, että meni 531 kylkeen, laippa oli hiukan ton termarin kuoren tiellä ja toisessa päässä siinä alhaalla semmosen tulpatun vesikanavan tiellä.
Nii ja pulttien reiät oli parissa kohtaa niin lähellä tota kanavaa, jotta parin kyljestä joutu hiukan hieraseen, että mutterin mahtuu kiertämään kiinni.

E: Lukasin vähän enemmän tätä projektia, erittäin mielenkiintoinen !  :P
Onkos mitään veikkausta/tavoitetta, että paljonko voimaa tällä kokoonpanolla?
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 29.10.2012, 18:24:16
Yllättävän paljon tota joutu silti muokkailemaan, että meni 531 kylkeen, laippa oli hiukan ton termarin kuoren tiellä ja toisessa päässä siinä alhaalla semmosen tulpatun vesikanavan tiellä.
Nii ja pulttien reiät oli parissa kohtaa niin lähellä tota kanavaa, jotta parin kyljestä joutu hiukan hieraseen, että mutterin mahtuu kiertämään kiinni.
Pientä hienosäätöähän näissä aina on.
Kun talous antaa seuraavan kerran myöten, niin tuo paketti ja 531 lähtee portattavaksi.
Samalla tulee 46/38 venttiilit.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: t0mpp4 - 29.10.2012, 18:29:19
Eheit just väliin, kun muokkasin edelliseen viestiini juttua  ;D
Kyllähän tuo 531 ja 46/38 kuulostaa hyvältä suunnitelmalta  ;)
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 29.10.2012, 18:32:12
Onkos mitään veikkausta/tavoitetta, että paljonko voimaa tällä kokoonpanolla?
Katotaan nyt mitä tulee... sitten joskus.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 21.04.2013, 21:37:40
Pitkästä aikaa tuli tekemisen puute.
Päätin heivata kaikki tai ainakin lähes kaikki turhat sähkövärkit pois.
Lähtöpassit saa:
-Ajovalon pyyhkijät
-Penkin lämmittimet
-Turvavyön muistutin
-LH-Jetronik
-Kaikki tähän varustetasoon kuulumattomat sähköjohdot(M46-piuhat jätän)
-Paljon muutakin varmaan poistuu
(http://img547.imageshack.us/img547/4374/img0713e.jpg)

Kahden päivän tulos:
(http://img689.imageshack.us/img689/5246/img0714zu.jpg)

Yllättävän paljon lähti piuhaa.  :o
Piti keskeyttää homma, ja laittaa tärkeimmät johdot paikalleen, että pääsee huomenna työmaalle.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: dumppi - 21.04.2013, 22:25:40
itekkin yllätyin kun lähti kaks jätesäkillistä piuhoja,vaikka jätin sähköikkunat, peilit kattoluukun yms :)
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 28.04.2013, 21:28:08
Paklasin ajovalonpyyhkijöiden reijät umpeen ja laitoin väriä päälle.
Samalla vaihdoin kirkkaat vilkut ja tyhjiin sumarin aukkoihin laitoin pelkät kivisuojat.

(http://img33.imageshack.us/img33/9552/img0712xi.jpg)

(http://img854.imageshack.us/img854/6686/img0715cy.jpg)

Saakeli. Kuskinpuoleinen kivisuoja näköjään vinossa.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: ässäarpa - 29.04.2013, 02:11:43
Ruutumaskia huutaa ja maalaa noi vilkkujen alaosat korin väriin kanssa.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 29.04.2013, 17:33:51
Ruutumaskia huutaa ja maalaa noi vilkkujen alaosat korin väriin kanssa.

Ruutumaski ei jostain syystä näytä hyvältä silmissäni.
Täytyy meditoida oluen kera, miltä noi vilkun alaosat näyttäisi korin värisenä.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 29.04.2013, 21:17:58
Vihdoinkin sain modattua tuon ikuisuus-torssenin nopeusmittarin anturin paikan.

(http://img153.imageshack.us/img153/3872/img0713as.jpg)

(http://img835.imageshack.us/img835/1733/img0717al.jpg)

Piti sattuneesta syystä siirtää sitä 5mm.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: VTH - 30.04.2013, 19:34:03
Ei niitä vilkkuja pidä mennä töhrimään  :idiot2:
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 30.04.2013, 20:40:34
Ei niitä vilkkuja pidä mennä töhrimään  :idiot2:

Tiedän jo.
2 ämpärillistä kaljaa, ja olin samaa mieltä.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 11.05.2013, 23:51:17
Alkaa jo hahmottua.

(http://img600.imageshack.us/img600/3888/img0722qx.jpg)

(http://img211.imageshack.us/img211/9523/img0723z.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: Kalamies - 12.05.2013, 00:09:15
Asiallisen näköstä!

PS. Voit lahjottaa maskista poistuneen Lambda-Sond merkin mulle ellet roskiin nakannu.  V:>
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 12.05.2013, 00:16:14
Asiallisen näköstä!

PS. Voit lahjottaa maskista poistuneen Lambda-Sond merkin mulle ellet roskiin nakannu.  V:>

Joutenhan se tuossa on. Haetko vai laitanko postiin?
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: Kalamies - 12.05.2013, 00:19:40
Varmaan postitteluks menee ellet 945 miitin aikaan Kouvostoliiton keskustassa liiku?
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 18.05.2013, 23:19:40
Etupään jousitusta kasailtu.
Bilstein B6+Lesjö+IPD:n 25mm kallistuksen vakaaja.

(http://img153.imageshack.us/img153/4773/img0725zm.jpg)

Samalla kun tolpat olivat pois tieltä, niin jynssäsin pyöränkotelot tiskiharjalla, tolulla ja painepesurilla,ja sitten dinitrolia päälle.

Camber-kulmaa käänsin hieman:
(http://img856.imageshack.us/img856/7608/img0726pg.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: miikel - 21.06.2013, 11:07:59
Jokos se takapää alkaa näyttää samalta kun etupää ;)
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 23.06.2013, 20:27:15
Ei kerkee. Täytyy hakata 13 mottia halkoja ensin.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 16.08.2013, 14:19:13
Nyt vasta kerkesin mittoittamaan kulmat.
Camber tuli säädettyä tällä ohjeella:http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=230362 (http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=230362)
Siirsin reikää 23mm, ja camberit muuttuivat arvoon : oik. -1.12° ja vas. -1.11°.

Tuo IPD:n kallistuksenvakaaja on aika jämäkkä. Muhkuraisilla teillä ajettaessa aivan kamala, mutta valtatiellä hyvä.
Mielessä kävi jo vaihtaa se hennompaan, mutta on tuohon jo vähän tottunut.



Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 13.09.2013, 19:24:11
Ennen:

(http://img191.imageshack.us/img191/8957/dlwp.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: VTH - 14.09.2013, 21:43:53
Ennen? Missäs Jälkeen vai mitä ennen? TÄ!?
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 14.09.2013, 22:32:56
Huomenna tulee "jälkeen" kuva.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 15.09.2013, 14:04:04
Jälkeen:

(http://imageshack.us/a/img6/8569/jikc.jpg)

Vetokoukku pitää vielä konservoida.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: Kaziganth - 15.09.2013, 14:08:32
Huomattavan paljon paremman näkönen jälkeen :)
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: D`Artagnan - 15.09.2013, 19:25:14
Siistin näköinen tuli. Uudet kilvet vielä (tietenkin ilman EU tunnuksia) ja vetokoukulle mustaa miranolia ja musta suojus niin on ihan täydellinen ;)
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 15.09.2013, 19:27:34
Siistin näköinen tuli. Uudet kilvet vielä (tietenkin ilman EU tunnuksia) ja vetokoukulle mustaa miranolia ja musta suojus niin on ihan täydellinen ;)
Totta puliset. Kilvet ovat aika kypsät.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: TVS - 15.09.2013, 23:06:28
Noi vilkut oli jotkut sovitetut 240 versioista vai löysitkö oikeen valmiita jostaki?
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 16.09.2013, 09:22:16
Noi vilkut oli jotkut sovitetut 240 versioista vai löysitkö oikeen valmiita jostaki?
Valmiina tuli Ruåtsista vpartsilta.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: jogiin - 16.09.2013, 09:47:59
Hyvältä näyttää  O0
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: TVS - 16.09.2013, 16:52:51
Valmiina tuli Ruåtsista vpartsilta.
Höh, mie kun jo meinasin että tarttee tilata mutta ehän mie mokomia sieltä löydä, nää oli jottai vanhaa varastoa? ???
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: jen - 16.09.2013, 17:13:13
näyttää siltä ettei huonolta näytä! ;)
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 16.09.2013, 17:22:30
Höh, mie kun jo meinasin että tarttee tilata mutta ehän mie mokomia sieltä löydä, nää oli jottai vanhaa varastoa? ???
2 viikkoa takaperin siellä oli 5 paria, mutta eipä näytä enää olevan.
Nyt kun muistelen, niin olisiko siinä lukenut jotain, että ne on hommannu pienen satsin noita.

Pakettia tässä katselen, ja valmistaja näyttäisi olevan eurolites italiasta.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 26.09.2013, 19:08:12
Bendix vaihtui girlingiin.

(http://imageshack.us/a/img856/1898/pox1.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: miikel - 26.09.2013, 19:36:48
Näyttää nätiltä. Päästölappukin saatiin tulostettua leiman kera oikeastaan yhtään ihmettelemättä säätöjä. Nätisti käy kun katittomassa hc:kin niin matala.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 26.09.2013, 19:41:42
Näyttää nätiltä. Päästölappukin saatiin tulostettua leiman kera oikeastaan yhtään ihmettelemättä säätöjä. Nätisti käy kun katittomassa hc:kin niin matala.

Ööö.. Säätöjähän ei paljon tarvinnu ihmetellä, koska läppärin ja megan yhteys oli yllättäen poikki.  :D
Lapusta tuli hyvä.   ;)

Huomenna inssi kertoo tuomion.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: miikel - 26.09.2013, 20:48:58
Jaksa uskoa, että paljon voi sanomista inssi keksiä. Kaikki kun käytännössä on uutta tai parempaa kun uusi. Unohdin notta olisimme voineet ottaa jarrutestin samalla kun päästöjä mitattiin, no myöhäistä.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 27.09.2013, 11:47:32
Jaksa uskoa, että paljon voi sanomista inssi keksiä. Kaikki kun käytännössä on uutta tai parempaa kun uusi. Unohdin notta olisimme voineet ottaa jarrutestin samalla kun päästöjä mitattiin, no myöhäistä.

Inssi sanoi, että takajarrulevyt pitää vaihtaa ja perän stefa vuotaa.

Nou hätä. Ongelmat poistuu, kun ruuvaan tuon kunnostetun torsseniakselin kiinni.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: miikel - 27.09.2013, 11:55:42
Onpahan tekosyy laittaa torseni talveksi!
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 27.09.2013, 11:58:09
Onpahan tekosyy laittaa torseni talveksi!
Jep. Häiritsee vaan tuo 4,56-välitys. Onkohan perkele liian tiheä.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: miikel - 27.09.2013, 12:00:41
Tuskimpa se nyt liian tiheä on. Johtajan rs evo mitsussa taitaa olla vakiona semmoinen perävälitys, ettei yli 120km/h mielellään edes ajele ;D Saa siinäkin sitä seuraavaa vaihdetta tikata aika tiheästi. Matka-ajossa voi olla jokseenkin jo häiritsevää. Kokeilemallahan se selviää.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 06.10.2013, 13:56:15
(http://img690.imageshack.us/img690/954/frvj.jpg)

Melkein 2 vuotta meni ennenkuin taka-akselista valmista.

Bilstein B6, Lesjö, IPD:n vakaaja, säädettävä panhard, truetrack, 4,56-välitys ja 40mm jarrusylinterit.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: Customer - 06.10.2013, 15:31:53
Siistiä on  :) Onko tuo säädettävä panhard valmisosa vai itse tehty?
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 06.10.2013, 17:47:45
Siistiä on  :) Onko tuo säädettävä panhard valmisosa vai itse tehty?
Valmis IPD:ltä.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: miikel - 06.10.2013, 20:02:02
Eipä taidettu tsekata onko perä vinossa? Aika hatusta kun tuo panhardin pituus nykäistiin.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 06.10.2013, 20:13:51
Eipä taidettu tsekata onko perä vinossa? Aika hatusta kun tuo panhardin pituus nykäistiin.
Sen kerkee.
Nyt lukon käytöksen opettelua ja hieman kilometrejä tauluun, että voi vaihtaa öljyjen mukana ylimääräiset partikkelit pois.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: miikel - 06.10.2013, 21:22:37
Kieltämättä oli aika härski viedä pitkä kylki edellä! Lukottomalla kun oppinut sladittamaan, niin apinakin nyt tuolla vetää kylki edellä! Herkkä on kyllä lukittamaan!
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 06.10.2013, 21:29:55
Kieltämättä oli aika härski viedä pitkä kylki edellä! Lukottomalla kun oppinut sladittamaan, niin apinakin nyt tuolla vetää kylki edellä! Herkkä on kyllä lukittamaan!
Mitä nyt siinä repsikassa sain tuntumaa... Talvella voi olla perseestä.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: ässäarpa - 07.10.2013, 00:42:18
Kieltämättä oli aika härski viedä pitkä kylki edellä! Lukottomalla kun oppinut sladittamaan

Syöpää, syöpää kaikkialla syöpää.


Bilstein B6, Lesjö, IPD:n vakaaja, säädettävä panhard, truetrack, 4,56-välitys ja 40mm jarrusylinterit.

Oikein mukavannäköinen akselisto.  S*

Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 09.10.2013, 12:55:28
Voi tätä iloa. Torssenin kanssa menee märällä asfaltilla kuin olisi lumi maassa. *taavih->

Mobilube HD 80W-90:llä ajelin 400km. Tosi tiukoissa käännöksissä kuului joskus ruoskutusta joskus narinaa ja vihellystä.
Väihdoin äsken Mobilube SHC 75W-90, eikä ääntely ainakaan vähentynyt, ehkä jopa lisääntyi.

Huomenna kokeilen ilman järjellistä syytä Mobilube LS 75W-90- ööliä.

Edit: Rouskutus ei liitykkään truetrackkiin... Takapyörän laakerissa näyttäisi olevan asennusvirhe tai jotain. Huomenna pitää tehdä lisää testiajoa.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: miikel - 09.10.2013, 22:01:01
Voi tätä iloa. Torssenin kanssa menee märällä asfaltilla kuin olisi lumi maassa.

Odotas kun tulee se lumi maahan ;D
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: Kontti76 - 10.10.2013, 00:19:41
Onkos tässä se Jeepin etuperään tarkoitettu Torsen vai se Volvoon tarkoitettu? Asiallista meininkiä!
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: ässäarpa - 10.10.2013, 02:55:22
Odotas kun tulee se lumi maahan ;D
Vttu, että menee lintassa.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 10.10.2013, 08:58:08
Onkos tässä se Jeepin etuperään tarkoitettu Torsen vai se Volvoon tarkoitettu? Asiallista meininkiä!
912A588.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 10.10.2013, 13:00:27
Känniasennuksesta aiheutunut laakerirouskutus on poistettu.

HD:llä kurveissa kuului sellainen ääni kuin jokin pieni ratas pyörisi pirun lujaa.
Nyt kun SHC:t on vielä sisällä, niin sitä ääntä ei kuulu enää, mutta jotain narinaa se vielä pitää.

Pitää tänään vielä pähkäillä mitä öljyä sinne huomenna kippaan.
Tuon LS:än jätän viimeiseksi vaihtoehdoksi, koska mielestäni se on tarkoitettu kitkalukoille.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: miikel - 10.10.2013, 19:54:29
HD:llä kurveissa kuului sellainen ääni kuin jokin pieni ratas pyörisi pirun lujaa.

Kerro jos keksit mistä tuo voisi johtua. Itselläni ilmeisesti sama vika, juuri ennenkuin alkaa kumi palamaan alkaa juurikin sellainen viheltävä änni. Muistuttaa tosiaan kuin joku pieni hyrrä pyörisi vimmattua vauhtia ;D
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 10.10.2013, 23:24:58
Kerro jos keksit mistä tuo voisi johtua. Itselläni ilmeisesti sama vika, juuri ennenkuin alkaa kumi palamaan alkaa juurikin sellainen viheltävä änni. Muistuttaa tosiaan kuin joku pieni hyrrä pyörisi vimmattua vauhtia ;D
Heko, heko... :uglystupid2:
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 11.10.2013, 14:05:27
Nonnii!

Löin tupaan Neste Hypoidi MP 80W-90. Paras näistä kolmesta !

Niin paljon väheni äänet, että en nyt vähään aikaan kokeile mitään muuta.

Edit: kyllä tuolla SHC:lläkin se pikkuratas piti ääntä, mutta ei aina. Olisiko lämpötilalla vaikutusta siihen.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning" TrueTrack
Kirjoitti: järviin - 05.12.2013, 15:08:00
Peräöljyn lämpötilalla on selkeä vaikutus. Lyhyellä ajolla ei äännä, mutta kun ajaa työmaalle 50km, niin pihan tiukassa käännöksessä pitää ääntä.

4,56 välitys on liian tiheä minun käyttöön, koska tulee ajettua töihinkin tällä. 4,10 välitys odottaa asennusintoa.

TrueTrackki toimii lumella TODELLA hyvin: Jos haluaa kääntyä risteyksestä kahvassa, niin se menee kahvassa. Jos taasen ei halua, niin pystyy kiihdyttämään huomattavan ripeästi ilman pidonmenetystä. Onneksi en ostanut räikkälukkoa.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning" TrueTrack
Kirjoitti: Roki - 08.12.2013, 04:13:46
TrueTrackki toimii lumella TODELLA hyvin: Jos haluaa kääntyä risteyksestä kahvassa, niin se menee kahvassa. Jos taasen ei halua, niin pystyy kiihdyttämään huomattavan ripeästi ilman pidonmenetystä. Onneksi en ostanut räikkälukkoa.
On siihen joku syy, miksi joku toinen merkki valitsi tuon tekniikan jo joku tovi sitten.
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 26.04.2014, 12:55:43
Rapuloissani piruuttani rakensin Evacin testausräpellyksen:

(http://i865.photobucket.com/albums/ab217/samijarviin/IMG_0740_zps3d58ea95.jpg)
(EVAC on ejektori, jonka pitäisi imeä kampikammion huohotuskaasut pakoputkeen)
2 kpl 60W puhallinta hönkii 60mm sisähalkaisijalliseen putkeen.
Putken päästä tulee suunnilleen saman verran hönkää, kuin vakio vinokoneesta tyhjäkäynnillä.

Ohjeen mukaan asennettu Evac sai aikaan 0,2 hPa alipainetta.  :D
Mutta kun käänsin sitä kierteellään 180astetta, niin antoikin 0,4 hPa.  :o
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 27.04.2014, 12:38:28
Ei sinne saa järkevää virtausta. Kompurasta loppuu tehot.

(http://i865.photobucket.com/albums/ab217/samijarviin/IMG_0742_zpse6f3adf5.jpg)

Olisihan tuossa argonipullossa 150bar...  ::)
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: miikel - 27.04.2014, 16:15:50
Miksi et laita autoasi käymään, olettaen sen toimivan ja lykkää tuota putken jatkoksi? Vuola pakokaasun virtaussimulaattori on valmis.

Ps: Kaasuläppää avaamalla virtaus kasvaa ;)
Otsikko: Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
Kirjoitti: järviin - 27.04.2014, 16:35:59
Miksi et laita autoasi käymään, olettaen sen toimivan ja lykkää tuota putken jatkoksi? Vuola pakokaasun virtaussimulaattori on valmis.

Ps: Kaasuläppää avaamalla virtaus kasvaa ;)
Pitäisi ensin korjata tuo nykyinen putki.  :P