Ateho  Elekma

Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"

  • 174 Vastauksia
  • 75522 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Pari vuotta sitten tuli hankittua tollanen yksilö lähinnä siksi, kun halvalla sain.

kuva tulee joskus.



Auto on ollut joskus diplomaattikilvellä CD-3701, mutta yllättävän huonoilla varusteilla. Ainoa mainitsemisen arvoinen varuste on kattoluukku, mutta sekin käsiveivillä  :(. Ei lohkolämmitintä, ei ilmastointia, ei sähköikkunoita, ei M46:sta, ei oikeastaan mitään. Jarrutehostin on jostain syystä talon kokoinen ja alusta on massattu erittäin huonosti; maali näkyy isoilta alueilta, mutta ei onneksi ole vielä ruostunut oikeastaan mistään.

Positiivista autossa on mittarinlukema(230tkm) ja kuin uusi, musta sisustus ja se, että ei ole kattia.

kuva tulee sitten kun kelit sallii auton pesun.

Aloitan energian tuhlaukseni asentamalla VEMS:in laajakaistalambdan+pakokaasunlämpömittarin ja SIMONS:in putkiston sekä tuntemattoman valmistajan peltisarjan.

Pari iltaa meni heti päätä raapiessa: Mihin vemssin näyttö? Neitseelliselle sisustalle kun ei viitsisi tehdä peruuttamatonta vahinkoa.
Parhaaksi paikaksi totesin keskimmäisten ilmaventtiilien kohdan. Raitista ilmaa saa ikkunasta. Ja jos joskus tuntuu siltä, niin saahan ne takaisin.
Siispä ritilät vex ja vähän muutakin vex.
« Viimeksi muokattu: 25.02.2011, 13:48:23 kirjoittanut järviin »

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
« Vastaus #1 : 18.01.2011, 23:56:24 »
Seuraava pähkäilyn aihe oli materiaalin valinta mittaripaneeliksi. Ekana tuli mieleen 2mm alumiini, mutta sitä ei ollut juuri käsillä.
Askillinen malboroa selvitti pääni, ja kävin ruuvaamassa varaosa-autosta hanskalootan yläpuolisen mikä-lieneekin-peitelevyn.
Peitelevystä alareuna pois, lyhennys, madallus(halusin sen hieman syvemmälle) ja 52mm reikä.





Kuin tehty.
Täytyykin vielä survoa vaahtomuovia tms. tuonne ilmakanavaan.
« Viimeksi muokattu: 28.03.2011, 16:58:49 kirjoittanut järviin »

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
« Vastaus #2 : 28.01.2011, 17:22:20 »


Siinä vanha ja uusi putkisto vertailussa. Uudet osat istuivat paikalleen, joten seuraavaksi piti tehdä simonssin ja sarjan välille puuttuva putki. Inspiraatio iski lauantaina, joten ainoa liike josta sain tarvikkeet oli mätänetti. Sieltä löytyi metrin pätkä 2,5" putkea ja joustoliitin. Ei tarvinut edes rälläkkää näyttää, vaan putki+liitin oli jämptin mittainen yhdistelmä, kun ei työntänyt täysin limiin. Liitin putkeen kiinni migillä ja samoin pari M18x1.5 mutteria ja NPT 1/8 muhvi.
« Viimeksi muokattu: 19.02.2011, 20:34:07 kirjoittanut järviin »

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "ADHD-Tuning"
« Vastaus #3 : 28.01.2011, 17:34:21 »
Tyylikkäästi toteutit tuon paneelin ;)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
« Vastaus #4 : 28.01.2011, 18:04:44 »
Putkeen suihkautin CRC zinc-kilikalia.(tuskin pysyy, kun en hiekkapuhaltanut)
Tuossa on anturit paikallaan, eli vemsin laajakaista, PKLM-anturi ja LH-jetin kapeakaista.


Peltisatsin sensijaan hiekkapuhalsin ja pinnoitin tech line turbo blue-pakosarjapinnoitteella.
Pitäisi kestää +1100C.



« Viimeksi muokattu: 19.02.2011, 19:54:38 kirjoittanut järviin »

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
« Vastaus #5 : 28.01.2011, 18:12:24 »
Tyylikkäästi toteutit tuon paneelin ;)
Kiitos, kiitos. Joskus harvoin mullakin välähtää.
« Viimeksi muokattu: 19.02.2011, 19:54:58 kirjoittanut järviin »

Poissa kauppine

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "ADHD-Tuning"
« Vastaus #6 : 28.01.2011, 18:25:47 »
Komeen värinen pakosarja  ;D

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
« Vastaus #7 : 28.01.2011, 18:30:26 »
Komeen värinen pakosarja  ;D
Ilmeisesti salamavalo vääristää, oikeasti paljon tummempi.
« Viimeksi muokattu: 19.02.2011, 19:55:18 kirjoittanut järviin »

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
« Vastaus #8 : 06.02.2011, 13:20:35 »
Osat ollu ~300km kiinni ja pinnoitekin näyttäisi kestävän. Lambda pysyy "kuin paska junttilan tuvassa" tasan 1,00, pintakaasulla ja lusikka pohjassa. Kylmäkäynnistyksessä näyttää 0,70.

« Viimeksi muokattu: 19.02.2011, 19:55:37 kirjoittanut järviin »

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
« Vastaus #9 : 06.02.2011, 13:27:42 »
Eilen puhalsin ja maalasin muutamia koneen ja lootan osia.




Mätänetin 25€ maaliruisku pääsee taivaaseen: vuotaa käsille.
« Viimeksi muokattu: 25.02.2011, 13:17:24 kirjoittanut järviin »

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
« Vastaus #10 : 06.02.2011, 13:37:12 »
Sähköflektille askartelin tollasen. Käsityön jälki näkyy kyllä aika selvästi  ;D
Rosteria rullasta.

Vanhempi peltiseppä antoi pikakurssin levitysopista, ja syntyi tällainen:

Kanttikoneen kanssa joutui hieman pähkäilemään, että missä järjestyksessä taivutetaan ja minne suuntaan.

Kehtaakohan tota laittaa kiinni?
« Viimeksi muokattu: 19.02.2011, 19:56:10 kirjoittanut järviin »

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "ADHD-Tuning"
« Vastaus #11 : 06.02.2011, 13:45:04 »
Kehtaa kehtaa ;)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
« Vastaus #12 : 12.02.2011, 12:53:14 »
Tänään jos saisi noista kolmesta M46 lootasta yhden toimivan.
J-type: ylivaihde luistaa
P-type:ylivaihde luistaa
P/J-type:ehjä ylivaihde, mutta pakin rattaat sököt.

Eli P/J-type pitäisi saada aikaiseksi. Tuossa ultraäänipesty ja kasattu P/J.


Näyttää siltä, että jokaisella ylivaihde tyypillä on omanlainen pääakseli. Kuitenkin vaihderattaiden kohdalta akseli on sama kaikissa. Siispä kasaan P/J-typen akselin P-typen rattailla, jotka siis ovat täysin vastaavat. J-typen osatkin olisivat todennäköisesti käyneet huolimatta siitä, että niiden laakerointi on toteutettu liukulaakerein(neulalaakerien sijaan) ja 3.vaihteen välitys eri(en jaksa nyt pähkäillä pidempi vai lyhempi).
« Viimeksi muokattu: 19.02.2011, 19:56:27 kirjoittanut järviin »

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "ADHD-Tuning"
« Vastaus #13 : 12.02.2011, 14:23:48 »
tuo mittari asennus näyttää aivan tehdas asennukselta  O0 hyvä ratkaisu varsinkin kun haluat pitää sisustan neitseellisenä  ;)

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740GLE B230FS -88 "Kankkulankaivo-Tuning"
« Vastaus #14 : 12.02.2011, 18:11:55 »
Kiitän. Siis "neitseellinen" siinä mielessä, että peruuttamatonta tuhoa ei tehdä.

Mutta vaihteistoprojekti koki takaiskun, joten palaan siihen, kun saan uudet sivuakselin laakerit.
Vinkkinä muillekin:Laakereita ei kannata lämmittää yli 120C :-[
« Viimeksi muokattu: 19.02.2011, 19:56:45 kirjoittanut järviin »

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy