Samppasport  Futurez

Volvo 760 2.3 Turbo -89 "BOSSI"

  • 6 Vastauksia
  • 4742 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Juippi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
Volvo 760 2.3 Turbo -89 "BOSSI"
« : 03.03.2015, 12:04:42 »
Morjens!

Ajattelin nyt alottaa ensimmäisen projektitopicin, en ennen ole näitä tehnyt, vaikkakin muutamat volvot on tullut omistettua ja tullut projektoitua niitä ihan kohtuudella. Tästä kyseisestä autosta pitäs juhannukseen mennessä tehdä käyttöauto kun intti loppuu ja sitä tulen heti töihin kulkemisen takia tarvitsemaan. Ja siinä käyttöautoksi muokkaamisen sivussa on tiettyjä muutoksiakin mitä pitäisi tehdä jotta hivelee omaa silmää ja toivottavasti myös muidenkin.

Elikkä ite autosta, tuli pari viikkoa takaperin haettua tää kyseinen auto Kajaanista ja oli varmaankin edellisenä iltana tullut myyntiin. Jonkun tovin etsin Volvoa kriteereillä takaveto, bensa ja sähköikkunat, sopivia ei oikeen tuntunut mun budjetilla löytyvän niin etsimistä jatkui parikin kuukautta. Sitten satuin oleen lomilla ja isoveljen kans puhuttiin aamupalapöydässä aiheesta ja se vinkkas että oli tullut tämmönen myyntiin ja se oli siinä, viis tuntia mietein, jahkailin ja arvuuttelin ja sitten loppujen lopuksi kun oli tullut kuvia ja soiteltu myyjän kanssa niin päätös oli tehty, ei muuta ko hypättiin 940 nahkajakkaroille ja lähettiin kajaania kohti, matkalta haettiin siirtokilvet kun Bossia ei ole viiteen vuoteen katsastettu, paikalle päästiin ja tinkailtiin ja vaihettiin renkaita ja muutamat sanat autosta ja hymy korvissa sitte kotia. Automaattilaatikko tuntus toimivan hyvin ja vaihdot ei turhia nykäse, kone ei haise öljyltä ja vedotkin tallella. Jopa peräpään Nivomatti tuntuisi olevan vielä hengissä.

Speksit ja lisävarusteet;
-B230ft LH2.2 ruiskulla, ahtoja myöten vakio
-Automaattilaatikko ilman lisävaihdetta, mikä malli se onkaan?
-Erillisjousitetulla peräpäällä, perässä ei tunnu olevan lukkoa
-Harmaa Plyyssi sisusta, kaikin puolin ok kunnossa, kattoverhoilukin on hengissä eikä vielä ole tupakanreikiäkään löytynyt, erittäin tunkkainen ja tupakka sielä haisee mutta asialle tapahtuu vielä jotain.
-Sähkölasit, -peilit ja -kattoluukku, kaikki näistä toimii moitteettomasti, kattoluukun etureunaa pitää vain säätää hieman ylemmäs.
-Nahkaratti, moitteettomassa kunnossa.
-Automaatti-ilmastointi, kuulemma ei toimi koska aineet vähänä, pitää tutkia sen kunto lähempänä kesää
-Sivulle taittuva vetokoukku.
-Tilttiratti
-Kontin päällä oleva kuminen sport mallin ankanlippa, takavalojen heijastinpaneeli.
-Loistava rekisteritunnus!  :pomo:

Vikojakin tästä löytyy tosin koska ei kovin hinnan kiroissa ollut;
-Ajettu 430tkm
-Ruostereikiä; vänkärinpuolella jarruputken(?) läpiviennin ympärillä noin 5cm X 5cm, Vänkärin sisälokasuojassa noin 15cm X 10cm, Vänkärin ja kuskinpuolella runkopalkin "yläpuolella" noin 10cm X 10cm reiät.
-Vänkärin lokasuojan etureunassa ruostetäplä ja kuskin ovessa myös ruostetäplä ja näyttäisi että se sauma tuosta ovesta revennyt ja sen takia ruostunut, näkyy kuvissa.
-Katolla ja molemmissa takakyljissä antenninreiät.  :facepalm:
-Öljynlauhdutin ei ole käytössä.
-Sisältä tajuttoman likainen, peräkontti likainen, konehuone likainen.
-Jostain pakopuolelta öljyää lohkoa.
-Kuskin puolen etuvilkku meinasi muutamaankin otteeseen lentää matkalla kun oli hieman irtoavaa mallia. Nyt jo uusi vaihdettu tilalle.
-Peilit ovat eriväriset.
-Kuskin puolen etulokasuoja joskus vaihdettu kuulemma jonkun moottoritieonnettomuuden johdosta, hieman eri sävyä ja lisävarusteraita puuttuu.  :(
-Maalipinta haalistunut.
-Konepellin etureuna ajan myötä kivipuhallettu ja pesurin suuttimien ympäriltä lähtenyt maali.
-Kuskin puolelta etupuskurin päältä puuttuu tuo lyhyt kromilista.

Yleiskuvia;









Sisustaa (kuvissa heti haun jälkeen, pitihän se hinausköysi olla mielenrauhaa tuomassa)











Konehuoneesta muutama kuva vaikka tuskin siinä on mitään ihmeellistä.





Sitten se kuskin oven ruostekohta, osaako muut sanoa että onko vaan fiksumpi ostaa uusi ovi vai yrittää pelastaa tuota?





Tällä hetkellä on tärkeimpänä hommana se ruostepaikkojen hitsaus, kaikkien sähkölaitteiden kuntoon laitto ja maadoitusten parantelu, valot kun tahtoo toimia miten ikinä haluavatkaan. Sitten leimalla käyttö niin saa alkaa sitten rakentelemaan kun tietää että on kuitenkin tieliikennekuntoinen. Siinä sivussa pesen matot ja penkit, sisustanpesuaineella, harjalla ja kunnon sisustapesurilla.

Sitten piilottakaa ja kätkekää pussihousunne, seuraavasta ne ei tule tykkäämään.(Listaa mitä olen ajatellut tekeväni katsastuksen jälkeen);
-Vaihtaa moottoriöljyt, kaikki suodattimet, jakopään osat, vesipumppu, kaikki sytytyksen osat ja peräöljyt.
-Vaihtaa manuaaliksi, m46 laatikoksi kevennetyllä vauhtipyörällä, nelilapaisella sintterillä ja turbon asetelmalla. Nestekytkin teräspunosletkulla.
-Laittaa öljynlauhdutin toimintaan.
-Vilkut vaihtaa kirkaslinssisiin, etuvilkut ottaa auki ja maalata koko umpio mustaksi. Löytyykö näihin 6 ruutusiin kirkkaita vilkun linssejä? Takavaloista pitää laittaa koko alarivi palamaan valot päällä ja takavaloista & heijastinpaneelista maalata ruutujen välit mustaksi.
-Etuvalot purkaa ja tehdä joey-modi eli maalata heijastamattomat pinnat mustiksi, ajovaloihin joko led polttimot tai xenonit 6000k värillä. Lisäpitkiin xenonit ja sumuvaloihin kusipolttimot tai sumuvalojen umpion pinta kusikalvolla.
-Kaikki sisätilan polttimot vaihtaa valkoisiin ledeihin, mittarivalot ja muut jotka näkyy kojelaudasta saa pysyä hehkulankaversioina mutta vaihdetaan nekin kaikki niin palavat mahollisimman pitkään.
-Ruutumaski
-Takapenkin vaihto jos tulee harmaa nahkapenkki sopivasti vastaan, eteen kuppipenkit.
-Ratin vaihto mokka pintaiseen syvään rallirattiin, tykästynyt niihin hieman liikaa.  S*
-Kaikki kromit pitäisi joko maalata tai teippauttaa mustaksi, tietysti jos on mustia listoja olemassa ja vaihtamalla sopivia niin voin enempi kuin mielelläni vaihtaa.
-Kaikki ikkunat paitsi etulasi tummentaa 35% kalvolla
-Tupakkamuovit ikkunoihin ja kattoluukkuun.
-Reiättömät etuvalojen listat.
-Myllyttää koko auto.
-Ehkä hommata uusi vänkärin lokasuoja ja kuskin ovi.
-Maalata konepelti, lokasuoja, ovi, lampun listat, puskurit Classic tyylillä ja toinenkin peili mustaksi.
-Ottaa vetokoukku pois.
-Keksiä alustaratkasu, ensin budjettimallinen jolla saa matalaksi ja myöhemmin bc-racing etupäähän ja takapäähän samantyylinen ratkaisu kun mitä kaplhenke myy.
-Spacerit 5x108->5x120 20mm (löytyy jo) ja vanteiksi laitan RH:t mitkä olivat edelliskesänä omassa 240, pitää vain kanttariosumat hio pois ja hiekkapuhaltaa ja pulverimaalata kunnolla valkoiseksi. Speksit ilman spacereita edessä 16x8.5 et10, takana 16x9.5 et14. Jos 16" on liian pieni vannekoko niin laitetaan Borbet c:t 17x8.5 et35 all around.
-Ahdot voisi nostaa sinne baarin tuntumaan.
-PLX laajakaista mittari ja varmaankin joku laadukas ahtopainemittari, asennetaan bilteman mittaritelineisiin ja hanskalokeroon sisälle.
-Nokka akseli vaihtaa johonkin budjetti malliin, todennäköisesti A.
-Cooleri vaihtaa bilteman isoon, onkai sekin nyt parempi ko tuo mikä nyt tuola on.
-Pakosarjaa hieman muotoilla plasmaleikkurilla ja vingulla, ehkä samalla saattaa eksyä 3/4 garretti myös.
-Putkisto tehdä kokonaan 3" putkesta, auton alla kulkeva osa lämmitetään ja litistetään niin saa laskettua enemmän.
-3" IMM, tais olla -006 mikä näihin sopii.
-Tehdä bilteman hukkiksesta by-pass.
-Add-on lipareet mutta niitä ei tulla vähään aikaan rahatilanteen takia näkemään.

Autoa tehdään pääosin viikonloppusin itseni toimesta ja veli saattaa auttaa tekemällä viikolla noita hommia. Itse kun olen armeijassa niin ei muuten pysty ja rahatkin on hieman rajalliset mutta katsotaan nyt mitä tästä kehkeytyy. Koitan muistaa ottaa kuvia ja pitää kameraa mukana niin saa päivitellä tännekkin sitten.

Muutamat kysymykset;
-Löytyykö näihin vaihdekepin ympärille tulevaa muoviosaa manuaaliversiona ja mistä kaikista malleista tämä osa käy? Vai pitääkö siitä leikata automaattipaneeli irti ja kehitellä jollain tapaa damaski kiinni siihen?
-Mikä on vikana kun pistää peilien lämmittimet/takalasinlämmittimen päälle niin ratin vierestä alkaa kuulumaan hirveä surina?
-Mikä mahtaa olla tämän värin värikoodi?
-Onko tommoselle täydelliselle automaattisetille kysyntää ja missä hinnoissa pyörii? Että puranko huolellisesti ja merkaten vai voiko purkaa tyylillä sivuleikkurit ja rälläkkä?

Listaa osista mitä saa tarjota yv:llä (osat mitkä väistyy näiden eeltä niin voin myydä tai vaihtaa, myös nuo etupenkit, sivulle taittuva vetokoukku ja nahkaratti joutaa myyntiin);
-Ruutumaski
-Tupakkamuovit etu ja takaoviin, kattoluukkuun.
-Kromilistojen tilalle mustia listoja jo käy nykyisten tilalle.
-Harmaa taka nahkapenkki.
-Kirkkaat vilkut.
-Reiättömät etuvalojen listat.
-Vänkärin puolen etulokasuoja
-Kuskin puolen etuovi
-Ratin keskiö joka sopii tähän malliin ja mihin saa "ralliratin" kiinni.
-Manuaalin poljin asetelma ja molemmat kytkinsylinterit.
-006 IMM
-Nokka-akseli, joku?

Kenenkään ei varmaan tarvitse kysyä mistä nimi "Bossi" juontaa juurensa?  ;)
« Viimeksi muokattu: 03.03.2015, 12:56:41 kirjoittanut Juippi »
760 Turbo "BOSSI"
242 Sotkettuna Saabin tekniikalla.

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Volvo 760 2.3 Turbo -89 "BOSSI"
« Vastaus #1 : 03.03.2015, 12:15:03 »
Itsekkin tätä katselin, mutta oli liikaa varusteita mm. kattoluukku niin ei sopinut minun tarkoituksiin.

Seurataan.
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa Juippi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 2.3 Turbo -89 "BOSSI"
« Vastaus #2 : 03.03.2015, 12:19:39 »
Itsekkin tätä katselin, mutta oli liikaa varusteita mm. kattoluukku niin ei sopinut minun tarkoituksiin.

Seurataan.

Itelle se on vaan hyvä että on enempi noita varusteita mitä hain. Kattoluukku on kaiken lisäksi piste i:n päälle jos se on kesällä pystyssä ja tupakkamuovin kanssa.

Ilmeisesti melko paljo oli puhelin soinut tästä vehkeestä myyjälle, sen takia olikin hieman kiire lähtä hakeen samana päivänä kyseinen kampe. Ja samana iltana tätä jo yritettiin ostatella poiskin multa.  :D
760 Turbo "BOSSI"
242 Sotkettuna Saabin tekniikalla.

Poissa Juke-Maza

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1344
  • Keskinkertaista yritetään mutta paskaa tuppaa.....
    • JAM Motorsports Club
Vs: Volvo 760 2.3 Turbo -89 "BOSSI"
« Vastaus #3 : 03.03.2015, 12:31:50 »
Jonkun sortin kiertolainen taisi jo olla. Oli muistaakseni alkukesästä ainakin jollain myynnissä 500-600€ hintaan.

EDIT: Jep 6kpl löytyi vanhoja myynti-ilmoituksia.
« Viimeksi muokattu: 03.03.2015, 12:34:26 kirjoittanut Juke-Maza »

Poissa Juippi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 2.3 Turbo -89 "BOSSI"
« Vastaus #4 : 03.03.2015, 12:35:50 »
Jonkun sortin kiertolainen taisi jo olla. Oli muistaakseni alkukesästä ainakin jollain myynnissä 500-600€ hintaan.

Varmaan ollut kiertolainen ko noi ruostereiät on aika pahan näkösiä, ei kuitenkaan tekemättömiä. Se jolta ostin oli ostanut joskus syksyllä tämän. Ja maksoin enemmän ko ton verran.  >:( Rahapulassa kuulemma myi, muuten ois pitäny itellään.
760 Turbo "BOSSI"
242 Sotkettuna Saabin tekniikalla.

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 553
Vs: Volvo 760 2.3 Turbo -89 "BOSSI"
« Vastaus #5 : 03.03.2015, 18:37:02 »
Tuo värikoodi on 601 (ja siihen viivanperään ne tarkentavat numerot on 02), kävin äsken vilkuileen

Tänää saatu viimesetki kosteikot kuivattua matoista ja kontin vesiputket todettu avonaisiks ja laitettu kiinni.
maadotukset käyty läpi, resistanssi pieneni  n.40-60% lähtötilanteeseen  ;)

ja eka viritys tehty, nimittäin avarreltu putsarinkotelo ^-^

epäilen et lohkorasvarina toimii osittain ainaki venakopan tiiviste ja öljykorkki, ko rasvattu pinta alkaa ylhäältä asti, venakopan pulteis oliki vara kiristellä hitusen.
jännä muuten, että perinteiset akun/sisälokarin ja sama putsarinpuolelta ei oo ko pintaruosteessa.

eiks näis autois oo sama ko naisis, halutuimmat on kovimpia kiertäjiä  :2funny:
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa Juippi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 2.3 Turbo -89 "BOSSI"
« Vastaus #6 : 18.10.2015, 16:29:32 »
Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 60 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Joo ei oo, suunnitelmat jäi totaalisesti työkiireiden ja elämän järkkäilyn takia, tietty motivaatiopulakin hieman kaiveli. Kaikki huollot tuli tehtyä ja ajettua reilusti ja nautittua ajamisesta, todella paljon! 9l/100km oli pienin millä pääsin mutta iloa oli sitäkin enemmän autosta. Etujousia laikkasin kierroksen jotta keuliminen hieman kurittui.

Noh, auto myytiin lauantaina kun kaveri halusi sen ostaa ja tilalle tuli haettua samanvärinen 240 joka onki nyt jo perä paskana tallissa, katotaan saisko siitä kirjoiteltua jotain tänne. Vähän jäänyt tämä foorumeilla pyöriminenkin.  :-\

Voi siis lukottaa, kiitos ja anteeksi.  :-*
760 Turbo "BOSSI"
242 Sotkettuna Saabin tekniikalla.

 

Autoracing  KL-varaosat