Kyseessä volvo v40, -96 2.0 vaparikoneella.
Katalysaattori vaihdettu, kun vanha oli jo entinen. Tämän jälkeen syttyi vikavalo ja koodia antaa lambda-anturista. Päästöt nousi taivaisiin ja lambda-arvo oli matala. Ostettiin uusi lambda (tässä autossa vaan yksi lambda), ja valo pysyi poissa pitkään (n.puoli vuotta). Nyt kun putki alkoi vuotaa (loppupäästä) niin valo syttyi taas. Jonkun aikaa ajoin niin että valo paloi kunnes ostin koko putken uusiksi, nyt ei vuoda mutta lambda-arvo taas matala ja päästöt korkeat hc: ~300 ja co: ~6500. Happi-arvo tosi matala. Vikakoodia antaa jälleen lambda-anturista ja vaikka vikakoodin poistaa, tulee takaisin. Mietin vaan nyt että kun noin rikkaalla käy, niin mistä etsiä vikaa jos sekä katti että lambda on uusittu?
Jos ajan kovilla kierroksilla ja pienillä vaihteilla, vikavalo ei syty. Syttyy useimmiten vaan tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla.
Kiitti jo etukäteen jos joku osaa neuvoa