Kulkukoira  Proturbo

240 B230FT

  • 625 Vastauksia
  • 230066 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #270 : 21.05.2015, 17:26:47 »
Katsastusmiehen kanssa keskusteltu puhelimessa, ja hän toivotti huomenna klo 1300 katsastamaan auton noilla tiedoilla mitä hälle annoin. Huomenna sitten "viisaampana"  ;D
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #271 : 22.05.2015, 20:30:01 »
Tänään katsasteltiin, 30min testailua, tiirailua ja jutustelua, sen jälkeen odottelin n. 30min vielä papereita. 14% tuli muutos prosentteja joista 2 alustaan ja 12% moottoriin. Auto, puoli tankkia bensaa, työkalupakki ja minä painettiin yhteensä 1420kg. Katsuri siinä vähän mietiskeli ja muisti ettei näin vanhaa katsasteta kuskin kanssa, minä en näistä tiedä :D Otteeseen kuitenkin merkattiin alkuperäinen paino.

Muuta huomautettavaa ei löytynyt, kun 2% vuotava putki jonka kyllä arvasin jo lähtiessä, kun pientä supsutusta kuuluu jostain auton alta.

Elikkäs mulla on sitten kaksi laillista turbo Volvoa  S* ELK
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: puppetin Volvo 240 Turbo
« Vastaus #272 : 22.05.2015, 21:13:16 »
Onnittelut! Kyllä nyt kelpaa päästellä.  :)

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240 Turbo
« Vastaus #273 : 22.05.2015, 21:45:08 »
Onnittelut! Kyllä nyt kelpaa päästellä.  :)

Kiitos!  :D tätä päivää onkin odotettu! Seuraavaksi sitten oikea laatikko, turbo, kuuleri jajajaja...
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240 Turbo
« Vastaus #274 : 25.05.2015, 20:26:08 »
Minkälaisia pumppuja porukka on käyttäny -044:sen kanssa? Riittääkö tuollanen alkuperänen ''vaparimallin'' tankkipumppu, vai pitääkö siellä olla joku järeämpi? Pistin kiinni ja surauttelin alkuun muutaman kerran paineet linjaan, mutta kyllä se aika kovaa ääntä pitää  :o  Tarkistelin vuodot ja kiristelin pumpun banjon uudestaan ja kävin koittamassa. Ensmäiset 50 metriä pumppu piti aika eläimellistä ääntä, vähän niinkun aikoinaan, kun tankki pumppu oli väärinpäin kytketty virheellisten napa merkintöjen takia, mutta sitten se hiljeni ja tasi ''siedettävälle'' tai tasaisemmalle äänelle. Tietynlainen nykiminen taisi hävitä ''ahdoilla'' (0,2-0,6bar).

Katsastusta ennen antautui ilmeisesti lämppärinhana, joka on vaihdettu 2007, joten mukavan lämpöiset 120km on tullut auton kanssa tässä vietettyä  :D  Mistähän paras laatuisen nykyään saa, jos purkuautoja ei oteta lukuun. Tuli voitettua katsastuskonttorilta 2kg jauhesammutin, saapahan pössäytettyä vielä vitutukseen sammutimen, jos sattuu syttymään  :nohnoh
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240 Turbo
« Vastaus #275 : 06.06.2015, 19:51:15 »
Tuli tehtyä ensimmäinen isompi lenkki autolla, n. 360km. Ihan ongelmitta en selvinnyt, kävin motonetistä hakemassa uuden (aika onnettoman näköisen) lämppärin hanan matkalla ja päästelin Jyväskylästä Vaajakoskelle, tarkoituksena pyörähtää savon puolella. Vaajakoskella koko kosla simahti, vikakoodin sain kun heti kävin lukemassa ja LH tuumasi että nakutusanturin signaali on epäluotettava: 3-1-2 Nakutusanturin signaali puuttuu, nakutukseen liittyvä polttoaineen rikastaminen. Heiluttelin siinä kirosanoja muristessani johtoja ja kokeilin käynnistää auton, tuloksena yksi onnistunut käynnistys, jonka jälkeen ei lähtenyt enää käyntiin, vaan starttasi vaan. Mittaristoa tuijottaessa huomasin, ettei lambda valo syty kun virrat laittaa päälle. Heiluttelin molempien boksien johdot ja kokeilin, ei mitään vaikutusta. Kone pelti auki ja etsimään pää sulaketta. Sulake oli hienosti pitimen rungossa mutta pohja oli irronnut rungosta. Pistin sulakkeen suoraan pitimeen ja rock rock! Tais siinä vähän nykiminenkin vähentyä... Uutta sulake rasiaa metästämään, samaan laitettava flektin sulake niin eipähän ole useampaa paikkaa mistä sulakkeita löytyy.  :)
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: puppetin Volvo 240 Turbo
« Vastaus #276 : 08.06.2015, 09:42:50 »
LH:n pääsulakkeen sijoitus on kyllä A1. Jos proppu ei muuten happane konehuoneessa niin kyllä akun huurut hoitaa homman kotiin. 200-sarjaan on ihan etsimällä etsitty huonoimmat sulakkeen paikat...
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240 Turbo
« Vastaus #277 : 08.06.2015, 10:24:12 »
LH:n pääsulakkeen sijoitus on kyllä A1. Jos proppu ei muuten happane konehuoneessa niin kyllä akun huurut hoitaa homman kotiin. 200-sarjaan on ihan etsimällä etsitty huonoimmat sulakkeen paikat...

Noh, nyt on flektin ja LH:n sulakkeet omassa kannellisessa kotelossaan. Joskus jos tuosta alkaa sähköjä penkomaan niin tekee samantien uudet sulake rasiat. Pääsee samalla niistä iänikuisista sukkula sulakkeista eroon :D
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240 Turbo
« Vastaus #278 : 08.06.2015, 21:21:30 »
Tähän väliin kuvia, joita on jäänyt laittamatta omaa laiskuuttaan  :-[

Poikki tukeen tein päät joihin väänsin kierteet M8 pultille. Toinen pää on jumissa ja toisesta päästä saa jenkaa pihalle, jos nyt sattuu tarviimaan.


Sisustaan ei oikeen muuta, kun sysi ruma soittimen teline reikäisestä vanerista, sekä kellolle ja jollekkin toimivalle (seos?) mittarille teline/kehys tuonne alas.

Jännitemittarille tein paikan tuhkakuppiin. Vähän sai kairata että on luettavissa. Jännite näyttö on päällä, kun ajovalot on päällä myöhemmin laittanen kytkimen ja mittauksen akun navasta, nykyisen sulakerasian sijasta. Ompahan vittumaisesti viliseviä numeroita niinku lentokoneessa, nääs.

Lämmityslaitteessa oli AIRMIX vaijeri lähtenyt sijoiltaan niin tuuppasi lämmintä tulemaan vaikka kuinka namiskuukkelia käänsi. Nyt tulee ulkoilman lämpöistä  :)
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240 Turbo
« Vastaus #279 : 22.06.2015, 19:00:45 »
Tuli huomattua auton ollessa parkissa pari päivää, että bensa haisee aikas voimakkaasti. Näpsäytin PA-pumpulle menevästä letkustan. 5cm pätkän pois, koska se oli epäilyttävän löysä eikä ollut ollenkaan tiukka pumpun nippaan. Huomasin vasta palan ollessa kourassa, että sehän oli ihan oikeesti kikki ja ois voinu vaikka revetä mokoma  :buck2: Päivityslistalle kunnnollinen PA-letku siis. Sammuttimenkin näpertelin konttiin, onpahan mukana eikä pyöri lattialla. Pakoputken päähän hitsasin n.15cm lisää putkea, kun tuntui että pörinät jää jotenkin kumisemaan auton alle. Mustaa päälle niin ei hypi silmille.

Tallia tuli myös siivottua moottorin vaihdon jäljiltä vihdoin ja viimein. Poistin kaikki ylimääräiset rojujen säilytyspaikat, niin eipähän tule hamstrattua liikaa turhaa roinaa, koska ''tohon toi on hyvä heittää''. Eräät tarrat sain vihdoin raaputettua pois ikkunoista. Nyt kelpaa miittiin lähteä  :P



 
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240 Turbo
« Vastaus #280 : 28.06.2015, 17:12:16 »
Kesäinen kuvapläjäys  :)




Nuo hiontavahan raiskaamat listat ajattelin poistaa koko autosta, joka paikasta, samalla lähtenee merkit. Eilen ruuvasin 13c:n Garretin tilalle, joka tasapainottomuuttaan jo suhahteli hauskasti. Homma oli aika simppeli jopa meikälaiselle, putkisto vaatii hiukan muutosta, sillä DP laski ~2,5-3cm alaspäin, jo aiemminkin alhaalla ollut putki ottaa nyt talliin pakittaessa kynnykseen kiinni. Suunnittelu virhe siis.
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240 Turbo
« Vastaus #281 : 03.07.2015, 15:45:40 »
Tais nykimiselle löytyä syy, vikakoodi 1-3-1 Sytytysjärjestelmän RPM-anturin signaali puuttuu startatessa on tullut joskus vuosi sitten viimeksi, nyt ei lähde enää nollaamalla, niinkuin viimeksi. Mahtaakohan tuo anturi pelata vielä kauankin, huomenna piti tällä miittinkiin lähteä, mutta vituttaahan se jäädä matkalle tiedossa olevan vian kanssa :buck2:

E: Kierroslukumittari toimii, käynnistyy normaalisti, mutta kolmannella käynnistyksellä antaa uudelleen koodin.

Muutenhan tällä ei ole ollut kun niitä kuuluisia huolettomia kilometrejä  :2funny:






« Viimeksi muokattu: 03.07.2015, 16:00:02 kirjoittanut puppet »
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240 Turbo
« Vastaus #282 : 05.07.2015, 10:15:26 »
Ensimmäinen muttei viimeinen miitti käyty heittämässä, ei kyllä pahaa sanottavaa jäänyt. mitä nyt kädet palo Kaiken muun muistin ottaa, (lähinnä työkalut ja öljyt jne.) paitsi kameran, jolla olisi voinut vähän enemmän kuvaillakin. Kuvia tuli harmillisen vähän otettua, eikä niistä mitään olisi tullutkaan kun suu vaahdossa piti toisten laitteita katsella ja se järkkärikin jäi.

Perjantaina ihmettelin vielä anturia, joka siis on rikki, luulin onnistuneeni käyttäessäni LH:n liittimen irti. Näin saatiin koodi pysymään pois n.10-15 käynnistystä ja melkein koko matka Ahvenistolle ja takaisin. Edellisen kerran tällä vehkeellä on tullut pidempi siivu päästettyä kesäaikaan pari vuotta sitten, ja tummennuksien tuoma hyöty tuntui kyllä selvästi  :o Kyllä tuossa nyt ilmastointia ihan pikkusen kaipaa, mutta fiilis ja kaikki muu kyllä jättää ko. laitteiston unholaan.  S*

Tommi m:n autoa katsellessa iski silmään vapari mallin kusipojan säiliö vasemmalla puolella, ahto putken alla. Tuo täytyy kyllä tänä kesänä (HETI) apinoida omaan autoon! :nälkä: Samoiten putkiston etuosa on tämän kesän pää projekti, sillä nykyinen on varsinainen viritys, tästä onkin kuvia tullut haalittua ympäri nettiä.

Jos joku tästä kötöksestä kuvia otti, niin paiskatkaa ihmeessä YV:tä  :hello:
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240 Turbo
« Vastaus #283 : 09.07.2015, 18:43:48 »
Pari päivää tullu naputeltua uutta putkea auton alle, tai Dpn laipasta lähtien piti muokata että sai putkiston nousemaan ja siirtymään taaksepäin; oishan se öljynsuodatin kiva saada vaihdettua, nyt onnistuu. Taka-akselin etupuolella tein väistön pohjan muotoja mukaillen. Katti oli tarkotus nostaa ylemmäs, noh nousi se, muttei ihan sinne lokoseensa. Musta maali päälle ja ajoa  :3/4 jättää sen:

Kusipojan säiliö tuli siirrettyä miitin jälkeen vasemmalle ahtoputkien alle. Helpostihan se sinne sujahti, telinettä kavensin vähän, niin sain ohjaustehostimen pumpun siivapyörälle vähän tilaa. Kuumailma puhaltimella ja 22mm lenkkiavaimella pyörittelin säiliö myös väistön. Säiliö hommasta ei olekkaan hyviä kuvia tallessa niin empäs niitä laitakkaan.  :idiot2:
Loppuun #teinikenovalokuva

240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240 Turbo
« Vastaus #284 : 08.08.2015, 19:52:45 »
Tilasin kilvet vanhojen kärsineiden tilalle, toimituksessa meni noin neljä viikkoa. Viime viikolla alkoi ihmetyttää matala jännite käydessä, oli valot päällä tai ei. Laski sinne jopa 12,2V tietämiin. Näpertelin jopa uuden syöttökaapelin akulta siihen jakohässäkälle, mutta eihän se mitään auttanut. Syyksi paljastui löysällä ollut laturin plussakaapeli. Samassa hävisi vikakoodi, eikä sen jälkeen ole enää palannutkaan, myös Bilteman ''044'' tykkää ilmeisesti reilummasta syöttöjännitteestä, koska lopetti huutamasta, niinkuin se kuuluisa tapettava sika.

DLR-valot nakkasin keulille, itselleni uskottelen niiden säästävän akkua; palavat 0-asennossa. Tänään sain sen verran itseä niskasta kiinni, (mitä nyt päivällä ihmettelin tulevia alustan osia) että sain hiottua, kiveniskusuojattua ja maalattua helmat valkoiseksi. Omaan silmään istuu paremmin nyt, kun on nuo 740 add-onit paikoillaan. Takarenkaan takapuolella olevat palaset voisi vielä ehkä maalata valkoiseksi, ite en osaa kuvitella onko ne hirveät vai kammottavat valkoisena.







240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy