Elekma  Autoracing

240 B230FT

  • 625 Vastauksia
  • 227158 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4397
Vs: puppetin Volvo 240//Out with the old, in with new
« Vastaus #195 : 25.10.2014, 17:39:16 »
Öljyinä Mobil super 3000 tai 2000 ja 5w40, liekkö liian ohuet? ei ylimääräisiä ääniä havaittavissa
Super 3000 on kyllä pysynyt perusviritetyn FKn sisällä. Toivotaan ettei oo mitään isompaa vikaa.

Poissa mirok

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Vs: puppetin Volvo 240//Out with the old, in with new
« Vastaus #196 : 25.10.2014, 17:54:44 »
Omassa koneessa vilkkui öljyvalo ja syy oli solmuun menny  öljypumpun paineputken tiiviste.

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240//Out with the old, in with new
« Vastaus #197 : 25.10.2014, 17:59:30 »
Super 3000 on kyllä pysynyt perusviritetyn FKn sisällä. Toivotaan ettei oo mitään isompaa vikaa.

Vaihdoin koneeseen paksummat öljyt ja siinä öljyjä laskiessa huomasin että kone on aika öljyinen pakosarjan puolelta. Käytin auton lämpimäksi, ja pyöritellessä tarkkailin vuotoja, joita en havainnut.  Valokaan ei palanut. Testilenkillä ajoin hissukseen kierroksilla 2000-3000rpm raotin hieman enemmän kaasua (rpm 3700) ja havaitsin takana savupölläyksen. Kotipihassa käytin tyhjäkäynnillä, jolloin valo alkoi taas vilkkua, mutta pienikin kaasunpainallus sammutti valon. Ajoin talliin kirosin koko paskan suohon ja koitin uudestaan. 2sek käynnistyksen jälkeen valo paloi.

Öljypumppu? Ölppää lenkille lähtiessä OLI 4,5Litraa kotiin tullessa en enää katsonut.ahtimen öljynpaluu on suoraan sieltä ja ehkä vähän syvemmältäkin, kun on tollasta tökättävää mallia  :idiot2:
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240//Out with the old, in with new
« Vastaus #198 : 26.10.2014, 10:55:47 »
Taidan ensmäisenä vaihtaa öp anturin ja putsata/vaihtaa huohotinpöntön, kun vanha kaksltranen on vielä tiluksilla. Toivottavasti ei tosiaan mitään vakavampaa :buck2:
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240//Out with the old, in with new
« Vastaus #199 : 26.10.2014, 14:13:00 »
Luulin hetken jo anturinvaihdon auttaneen, mutta n. 15km lenkin jälkeen se taas syttyi joutokäynnillä. Huohotusletkuissa oli sanomista, poistin myös sen suodattimen mikä on ennen huohotusboksia. Kotiin ajaessa polkasin kerran reilummin ja savua tuli. Voikohan tukossa oleva huohotin vaikuttaa öljyn paineeseen negatiivisesti? Taidan vielä tarkistaa sen. Sitten jääkin enää sisäiset ongelmat; öljypumppu/sen tiivisteet, laakerit, sylinterit?! Jos näin käy että lohko on sohlo niin sitten alkaakin budjetin uudelleen kasaus :-\
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: puppetin Volvo 240//Out with the old, in with new
« Vastaus #200 : 27.10.2014, 21:38:12 »
kokeilen ensin jotain paksumpia öljyjä. 5w/50 tai 10w/60
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: puppetin Volvo 240//Out with the old, in with new
« Vastaus #201 : 27.10.2014, 23:44:58 »
Huohotus ja sen kaverit ei tee tuota ilmiötä. Lototaan että öljypumpun ja lohkon välisen putkiasian o-renkaat on hypänny pois paikoltaan.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240//Out with the old, in with new
« Vastaus #202 : 28.10.2014, 08:07:51 »
Öljypumppuun liittyvät tiivisteet on hyvinkin mahdollisia tuolle oireilulle. Öljypohjan irrotus taisi olla mahdoton näissä moottoria kohottamatta?
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: puppetin Volvo 240//Out with the old, in with new
« Vastaus #203 : 28.10.2014, 08:55:40 »
Öljypumppuun liittyvät tiivisteet on hyvinkin mahdollisia tuolle oireilulle. Öljypohjan irrotus taisi olla mahdoton näissä moottoria kohottamatta?
Taisi sen saada kun etupalkin laskee niin alas kun pultit antaa myöden ja koneen nostaa rintapeltiä vasten
No kun halvalla sai.

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240//Out with the old, in with new
« Vastaus #204 : 28.10.2014, 16:55:25 »
Taisi sen saada kun etupalkin laskee niin alas kun pultit antaa myöden ja koneen nostaa rintapeltiä vasten

Eli nosturihommiks menee. Pitää kasata ja hissukseen ajella johonkin nosturi paikalle.   :-\

Ihan vastaisuuden varalta aattelin hommata öljynpaine mittarin, vaikka tämä nyt kuntoon saataisiinkin. Minkäslaisia anturi/mittari paketteja suosittelette? Lisäksi se ahtopaine mittari, että laajakaista seos mittareineen vielä hankkimatta, näistä onkin jo vaihtoehdot kutakuinkin tiedossa.

E: http://www.k-jet.org/files/greenbooks/200/Section%202%20-%20Engine/TP30156-2_engine_b21_b23.pdf

Löysin tuosta tiedostosta, että paineen pitäisi olla 2000rpm vähintään 2500kPa= 2,5bar. Juutuubista kattelin myös mittaus videota jossa tuumattiin, että paineen pitää olla suht tasaista. Taidan vielä hommata jostain mittarin lainaan niin näkee vähän että mitä siellä tapahtuu. Tuosta greenbookista tuntuu myös löytyvän mittaus ohjeet pumpun välyksille, luulis olevan samanlaiset toleranssit turbon pumpulle, kun noille b21/b23:lle on annettu.
« Viimeksi muokattu: 28.10.2014, 17:37:16 kirjoittanut puppet »
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240//Out with the old, in with new
« Vastaus #205 : 01.11.2014, 12:20:40 »
Otetaan projektin etenemiseen hidastusta varaosatiskin kautta. Ainakin nokasta pinnote lähtenyt ja öljyn seassa pientä hippua. Eli koko paska keulilta pois ja uusiksmän! Pitänee tällä kertaa kaikki viedä pesuun että saadaan metallipaskat pois koneesta.

Vapuksi ajoon, 2016.

E: Heittäkääs keski-suomen/pirkanmaan alueelta moottori pajoja, joissa olette asioineet. Tiedossa Tammer diesel jämsässä, sekä pikaisella googlettelulla löysin keskisuomen moottorikoneistamon tjsp. Jolla oli hyvät ja selkeät netti sivut. Tarkotuksena nyt siis räjäyttää kone päreiksi ja tutkiskella mitä kaikkea sille tehdään, viimeksi en porannut sylintereitä, koska totesin niiden kunnon olevan hyvä, mutta nyt se tehdään niin saadaan ajettua toivottavasti vähän pidempään, kuin 25 km. Tehotavoite edelleen maltillinen yli 165hv.

Eli kaikki osat pesuun ja mittaukseen.
« Viimeksi muokattu: 01.11.2014, 15:05:26 kirjoittanut puppet »
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #206 : 06.11.2014, 11:33:58 »
Eilen illalla purin keulan ja moottoria autosta sen verran, että kiinni jäi pakoputki, laatikko, startti ja lämppärin letkut. Tänään yritän saada koneen irti ja viikonloppuna ihmettelen tuhoja  :buck2:
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #207 : 06.11.2014, 14:08:24 »
Hiomo Kantanen OY, Jyväskylä, Kankitie.

Sinne kun menee, esittää asiansa niin aina on tullut sellaista kuin on halunnut. Jos haluaa priimaa, niin kyllä tekevätkin sitten senverran priimaa mitä pystyvät.

Hyvänä puolena, että ongelmia kohdatessa soittavat asiakkaalle ja kysyvät mielipiteen ennen jatkotoimia. Näin esim. KS-Koneistamo ei tee....

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #208 : 06.11.2014, 14:38:07 »
Hiomo Kantanen OY, Jyväskylä, Kankitie.

Sinne kun menee, esittää asiansa niin aina on tullut sellaista kuin on halunnut. Jos haluaa priimaa, niin kyllä tekevätkin sitten senverran priimaa mitä pystyvät.

Hyvänä puolena, että ongelmia kohdatessa soittavat asiakkaalle ja kysyvät mielipiteen ennen jatkotoimia. Näin esim. KS-Koneistamo ei tee....

Luin siitä corveten koneesta ja totesin että tuskin ne porausta vituiksi saa, mutta ei sitä koskaan tiedä... Työkaveri suositteli kantasta myös :)
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #209 : 06.11.2014, 17:33:10 »
Luin siitä corveten koneesta ja totesin että tuskin ne porausta vituiksi saa, mutta ei sitä koskaan tiedä... Työkaveri suositteli kantasta myös :)
No minulla on KS-Koneistamosta monta monta muutakin mielenkiintoista tarinaa, mutta jääköön ne nyt kertomatta.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo