Autoracing  KL-varaosat

945 -93 D5252T köyhänmiehen suorakytkyllä (MB 722.6)

  • 464 Vastauksia
  • 196519 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T köyhänmiehen suorakytkyllä (MB 722.6)
« Vastaus #285 : 16.09.2017, 23:00:28 »
Nojoo, viime postauksen jälkeen on tapahtunut taas kaikenlaista.

MAF:n poisto on saatu päätökseen, ja sen sai ohitettua kahdella 220ohm vastuksella.



Punaisella ympäröity MAF. Pinnien 1 ja 4 välissä on NTC-imulämpöanturi, 2, 3 ja 4 taas menevät siihen läpälle. 4 on signaalimaa. Vaikka kuva antaa olettaa läpän olevan vain tavallinen potikka, se ei sitä ole. Nimittäin kytkemällä minkä tahansa vastuksen vain pinnien 2 ja 3 välille, ecu antoi vikakoodiksi EGR signaalia. :idiot2: MAF:n signaalimaan irtoaminen sotkee siis jonkun referenssipisteen ecun sisällä tjsp, ja antaa erittäin harhaanjohtavan vikakoodin...

Kun MAF:n otti pöydälle, ja sen pinneihin 4 ja 3 syötti 5v käyttöjännitteen, pinnistä 2 sai ulos jänniteviestin joka oli suoraan verrannollinen läpän asentoon. MAF:n sisällä on siis jotain elektroniikkaa, eikä se ole pelkkä potentiometri kuten kuva antaa olettaa. Ratkaisu oli tehdä jännitteenjako, eli 220 ohmiset vastukset sarjaan pinnien 3 ja 4 välille ja niiden välipiste pinniin 2. Läppä näkyy siis eculle olevan osapuilleen puoliksi auki, mutta sillä ei ole enää mitään merkitystä, kun savunrajoitus on tehty nyt MAP:llä. Tämä viritys on vain vikakoodin poistoon.

Jakohihna tuli uusittua kampuran etupään stefan vaihdon yhteydessä, ja tiivisteliimaa tuli sörkittyä öljypumpun ympäristöön. Öljyä alkoi polkiessa tulemaan ulos suorastaan koominen määrä, ja hihnapyörä vielä huiskoi sitä pitkin konehuonetta. Voidaan puhua hieman reipaahkosta huohotuksesta, onhan koneella jo takana reilut 600tkm. Huohotin on nyt siirretty turbon imuun.

Moniurahihnapyörä tuli myös vaihdettua uuteen, tosin Gatesilaiseen (luin vasta jälkeenpäin niistä huonoa) saapa nähdä miten pitkään kestää.

Pakopaine putosi hieman MAF:n poiston yhteydessä. Jos aiemmin 3000rpm kohdilla oli 2,3bar ja 3500rpm kohdilla 2,5, nuo luvut ovat nyt kutakuinkin 2,0 ja 2,3. 4000rpm kohdalla ollaan sitten taas 3,0 barissa, eli pakopesä jää siinä sitten jo pieneksi. Ahtoa on siis hyvinkin tasainen 2,0.



Kampuran stefaa vaihtaessa huomasin, että nokkahihnapyörän kiila oli murtunut. Jako ei ollut kuitenkaan mennyt sekaisin, sillä pultti oli oikeessa momentissaan. Kiristystapa taisi olla aikanaan hieman väärä; lukitustyökalua kun ei ollut, vedin vaihdetta vasten kampuran pultin 160 Nm:iin, ja sitten tussilla merkki, ja pulttipyssyllä 180 astetta. Pulttipyssylläkin meni kotvanen, kun kone pyörähti aina "karkuun" (pyssy on mallia ISO), ja tässä kohtaa voima on tietty välittynyt sen kiilan kautta kampuralle. Luottosorvari väänsi lukitustyökalun. Pumpun ajoituksen säätöä varten tein vielä lattaraudasta ja hylsystä D5252T RWD-asennukseen sopivan hihnapyörän pultin avaustyökalun.



Niin, ja sitten tein vielä sellaisen muutoksen laatikon softaan, jolla saadaan turbiinilukko kytkettyä kun kickdown on pohjassa. Eli ensimmäistä kertaa on nyt testattu turbiinilukkoa täydellä kuormalla:

https://www.youtube.com/watch?v=lO6m60DOVFg

Mittaristossa näkyvä nuoli on kytketty rinnan lukkoa ohjaavan solenoidin kanssa, jotta kuskikin voi seurata milloin se on aktiivinen.

Nyt kun turbiini ei enää anna vaihteenvaihdossa periksi, vaihdot on vielä raaempia kuin aiemmin ja sutiminen alkaa vaihdossa herkemmin.
« Viimeksi muokattu: 29.10.2019, 20:20:58 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 380
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 -93 D5252T köyhänmiehen suorakytkyllä (MB 722.6)
« Vastaus #286 : 17.09.2017, 10:42:23 »
Onko sulla nyt siis turbiini lukossa vaihdon ajan?
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T köyhänmiehen suorakytkyllä (MB 722.6)
« Vastaus #287 : 17.09.2017, 16:49:59 »
Onko sulla nyt siis turbiini lukossa vaihdon ajan?

Kyllä, niin kauan kuin kickdown on pohjassa. Sen kun saa ohjelmoitua tuolla omavalmistepurkilla minkä tahansa anturi/kytkintiedon perään, niin kokeilin nyt kickdownia aluksi.
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 380
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 -93 D5252T köyhänmiehen suorakytkyllä (MB 722.6)
« Vastaus #288 : 18.09.2017, 14:23:20 »
Kyllä, niin kauan kuin kickdown on pohjassa. Sen kun saa ohjelmoitua tuolla omavalmistepurkilla minkä tahansa anturi/kytkintiedon perään, niin kokeilin nyt kickdownia aluksi.

Suprastick boksin mukana seuranneissa ohjeissa tätä kehoitettiin välttämään viimeiseen kuolonkorahdukseen saakka. Oman päättelyn mukaan tämä on loogista: tilanne vastannee manuaaliaskilla tehtyä vaihtoa ilman kytkimen käyttöä. Tomaatissa toki pääsee pakat luistamaan, mutta mikään muu ei tällöin muunna momenttia, jos turbiini on lukossa.

Mulla tippuu lukko pois 100 ms ennen vaihtoa ja kytkeytyy vaihdon 100 ms vaihdon jälkeen.
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T köyhänmiehen suorakytkyllä (MB 722.6)
« Vastaus #289 : 18.09.2017, 14:34:41 »
Nosiis tokihan askiin kohdistuu silloin enemmän rykäiseviä voimia, mutta ei sitä nyt oikeen voi manuaalilla kytkimettömään vaihtoon verrata, koska kytkinpakathan ne automaatissakin kytkee pykälät päälle. Lukko auki oleva turbiinihan vaan antaa vähän anteeksi tuota rykäisyä, mutta lukko kiinni olevalla turbiinillahan vaihto vastaa manuaalilla suunnilleen kaasu pohjassa tehtyä tosinopeeta vaihtoa (kytkintä käyttäen)? Sillä eihän tässäkään tilanteessa sentään runnota rattaita toistensa lomaan vedon katkematta...
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 945 -93 D5252T köyhänmiehen suorakytkyllä (MB 722.6)
« Vastaus #290 : 18.09.2017, 18:34:37 »
Traktoreissahan on myös kielletty pikavaihteilla moottorijarrutus ja ei ne niidenkään pakat taida tykätä täyskaasulla vaihdoista. Tuo tilannehan on samankaltainen kuin tässäkin turbiinilukossa vaihto. Kytkinpakoillahan ne nuokin toimivat.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 945 -93 D5252T köyhänmiehen suorakytkyllä (MB 722.6)
« Vastaus #291 : 18.09.2017, 18:41:28 »
Ainakin AW30 kestää ihan tajutonta rääkkiä 500nm voimalla tuolla turbiinilukko päällä. Hirveätä pauketta se pitää ja hampaat tippuu suusta, mutta vaihteita rykiessä perä tulee sivulle.  :D
Mutta joo, ei liikkunu auto eteenpäin ilman lukon pakotusta, oli vähän rikki muuten... Sen takia tuli ajettua vähän pidemmän aikaa noin.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T köyhänmiehen suorakytkyllä (MB 722.6)
« Vastaus #292 : 23.09.2017, 15:34:25 »
Nojoo. Tein ohjelmamuutoksen, jolla avattiin turbiini 60ms ennen vaihteenvaihtoa. Eilen illalla alkoi kuitenkin koneesta kuulua kolinaa ja öljyvalo kävi vilkkumaan. Moottori kävi normaalisti, mutta ajaa ei enää tohtinut. Tänään:




Eli tämä näiden ilmeisesti melko yleinenkin vika. Neljä runkolaakeripukin pulttia poikki kolmesta eri laakeripukista. Tuosta kuvassa olevasta molemmat, toisista yksi per pukki. Kuvassa olevasta myöskin laakerit pyörähtäneet kampiakselin ympäri, eli kampiakseli menisi ainakin koneistukseen. Taidan katsella vaihtokoneen jostakin, ja se laitetaan sitten 12.9 pulteilla...
« Viimeksi muokattu: 29.10.2019, 20:17:32 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: 945 -93 D5252T köyhänmiehen suorakytkyllä (MB 722.6)
« Vastaus #293 : 23.09.2017, 22:04:09 »
No voi paska.
Aika yleinen vaiva, varsinkin rimmatuissa tuo pulttien pettäminen tosin vissiin paljon ajetuissa vakioissakin mahdollista.
Mulla löytyis heti keski-Suomesta irrallaan oleva alakerta tilalle, löytyy myös kansikin jos tarvii. Paa YV mikäli tarvetta.

Poissa oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 889
  • TDI POWER
Vs: 945 -93 D5252T köyhänmiehen suorakytkyllä (MB 722.6)
« Vastaus #294 : 24.09.2017, 20:06:10 »
Voivoi ::) eihän ne ikuisia ole nämäkään koneet...

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T köyhänmiehen suorakytkyllä (MB 722.6)
« Vastaus #295 : 25.09.2017, 10:49:36 »
Ei ole ei. Kauppaa on alustavasti käyty 850TDI purkuautosta, josta liikenisi myös laatikko vastikään taloon tulleeseen v70 TDI:hin. Monta rautaa tulessa taas... Ja näköjään tuota tiivisteliimaa vois ensi kerralla annostella tuohon öljypohjan tiivistepintaan vähän vähemmän.

Seuraavaan moottoriin laitetaan nyt sitten ne 12.9 pultit, ja samalla tuli mieleen pitäskö sille kannelle nyt tehdä samalla jotain. Oliko näiden jäykempiin jousiin joku selkeä ratkaisu, ja oliko se nyt R-Koneistus joka näihin niitä nokkia hioo? Mitäs täällä ihmiset on nokille tuolla teettäneet?
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 889
  • TDI POWER
Vs: 945 -93 D5252T köyhänmiehen suorakytkyllä (MB 722.6)
« Vastaus #296 : 25.09.2017, 15:29:04 »
Soitat sinne r-koneistukseen vaan mikä moottori on kyseessä niin osaavat asiansa :) ja rosten performancelta löytyy tuplajouset.

Poissa HenkkaR1

  • Kiillottaja - 93% Pussihousu
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3620
  • Isi, tiiän miks volvo murisee. Sillä on nälkä.
Vs: 945 -93 D5252T köyhänmiehen suorakytkyllä (MB 722.6)
« Vastaus #297 : 25.09.2017, 18:38:59 »
1.9tdin virinokkaprofiilia on käytetty.
V70 D5 AWD 2011 ja C70 T5 1998
Showroom
Eksät S60 T5 r-look, V40 T4 1998, s40 1998 2.0i V70 TDI 2001 261/510

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3435
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: 945 -93 D5252T köyhänmiehen suorakytkyllä (MB 722.6)
« Vastaus #298 : 26.09.2017, 00:01:30 »
Ite vedellyt kierrelukitteen kanssa nuo runkopultit kiinni.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T köyhänmiehen suorakytkyllä (MB 722.6)
« Vastaus #299 : 26.09.2017, 16:45:56 »
Ite vedellyt kierrelukitteen kanssa nuo runkopultit kiinni.

Nythän nää ei ole kierineet auki, vaan ihan katkenneet.
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

 

Samppasport  Futurez