Autodiagnoosi  Carcom Oy

Tiilikeula 740 pitkäisku B230 8v 503whp // Kuulumisia!

  • 809 Vastauksia
  • 387892 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Joku laittaa hanttiin oikeen tosissaan tuossa kokoonpanossa? Cooleri kunnollisella kennolla ja iso?
Enem V16 Turbo nokalla mitattu Harisella nykyaikaisella penkillä isolla rullalla jossa pyörä ei luista 2.1 Bar 655 hv ja 825 nm. Siis 8 v vinokoneesta.
Ahdin Holset HX50MFS 67/72 19# pakopesä.
Auto käy vieläpä alle 1000 rpm tyhjäkäyntiä tasaisesti. RE85 polttoaineena.

Tämä sama peusmotti antoi aikoinaan 1.15 bar:lla 428 hevosvoimaa 98E:llä.

On myös hyvä tulla muistiin että nuo kaksi mainitsemaasi penkitettyä tapausta on konetehoa. Tässä oli tuo karvan yli 500hp pyörältä joka tekee konetehoa 570-580hp voimansiirtohäviöstä riippuen.. Joten tässä lienee teoriassa perusmoottoritehoa n.155hp.

Mutta kyllä siellä joku tosiaan on vikana ja/tai rajoittaa hommaa. Jos vertaa vaikka tuohon omaan setuppiin jolla ajettu samassa penkissä joten tulokset on hyvin vertailukelposia. Mulla on aikalailla samat rutut ja hyvin samantyyppinen kansi mutta pienempi isku ja ahdin. Ja siitä tuli karvan yli 480hp pyörältä @1,95bar. Toki etanolilla mutta kumminkin. Joten sen perusteella mulla perusmoottoriteho 185hp.

Joten vaikuttaa että siellä jotain on nytten vialla. Toki kaipailee varmaan järeämpää nokkaa ja ehkä pientä hienostelua kanteen mutta kummallista jos samalla kannella&nokalla edellisellä omistajalla oli perusmoottoritehoa ~170hp ja nytten vain ~155. Ja se oli vielä pienemmillä rutuilla ja iskulla varustetussa alakerrassa. Varmaan vois olla paikallaan tsekata että alakerrassa kaikki kunnossa ja kannesta venttiilien tiiveydet ja jousipaineet yms.. Ja yksi muuttuja mikä on edellisen omistajan setuppiin on tuo imusarja joten senkin läpikäyminen ja mahdollisesti virtausmittaus vois olla paikallaan? Vaikkakin tuskin se huonompi on kuin se edellinenkään mutta eihän sitä koskaan tiedä jos on jotain suunnittelu tai toteutus mokaa.
« Viimeksi muokattu: 11.12.2016, 13:57:45 kirjoittanut Likonen »
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Kyllä nimenomaan konetehoa.
Tuo voimansiirtohäviöiden arvaus/arviointi on vähän kakspiippuinen juttu.
Sitähän ei voi ilmoittaa suoraan prosentteina pelkästä pyörätehosta.
Siis ei ainakaan millään vakiolla prosentilla.
« Viimeksi muokattu: 11.12.2016, 12:32:10 kirjoittanut Eikka »

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Kyllä nimenomaan konetehoa.
Tuo voimansiirtohäviöiden arvaus/arviointi on vähän kakspiippuinen juttu.
Sitähän ei voi ilmoittaa suoraan prosentteina pelkästä pyörätehosta.
Siis ei ainakaan millään vakiolla prosentilla.

Näinhän tuo on. Siinä on kovin monta muuttujaa jotka vaikuttaa voimansiirtohäviiön. Sillä tuo tulosten vertailu onkin eri penkkipaikkojen kesken hieman hankalaa koska jotkut ilmoittaa pyörätehon ja jotkut konetehon. Mutta jollainhan ne penkittäjät/penkitkin sen konetehon laskee koska penkki mittaa aina pyörätehoa ellei moottori ole sitten nimenomaan moottoripenkissä.

Joten helpoinhan se olisi aina verrata tuloksia jos kaikki rullilla penkittäjät ilmottaisi pyörätehon. Olisi kiva tietää millä prosentilla tai kaavalla nuo penkit laskee missä teho ilmoitetaan konetehona vaikka rullilla mitataan.

Tuntuu että yleisin prosentti millä nuo yhdestä päästä vetävät manuaalivehkeet lasketaan on 12%. Vaikkakaan se ei luonnollisesti kaikkien vehkeiden ja olosuhteiden kanssa päde. Jotkut laskee myös jopa 15% mukaan. Eli jos ottaa vaikka esimerkkitapauksen tästä keissistä niin mitataan pyörätehoa 500hp. Sitten lasketaan se 12% häviön mukaan = 570hp. Mutta sitten samalla vehkeellä samoilla säädöillä meneekin eri penkkiin missä penkki ilmoittaa konetehona. Mutta tämä laskeekin sitten 15% mukaan niin sitten onkin yhtäkkiä lähes 600hp paperilla.

Mutta jotenkin se mitattu pyöräteho pitää muuttaa konetehoksi jos sitä haluaa verrata toisiin tuloksiin missä ilmoitettu vain koneteho. Ja siihen tuo 12% lienee yleispätevin muuntokaava.
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa migl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 721
  • Ventelä Racing Team



Sori kun ollu kiirettä, eikä oo kerenny tätä seuraamaan. Tuossa kuva käppyrästä. Onhan se vähän niin ja näin, että tuostakin sen jo näkee, että parantamisen varaa löytyy. Hattuhan on jo irti. 77 dynovetoa oli massapahville liikaa + kaikki revitykset viime vuonna.. :D 400hp dynosessarilla tuli sielläkin reipas 20 vetoa kiskottua. Tässä nyt mietinnän alla mitä tekis. Lompakossa ei nyt oikeen hirveesti oo löysääkään erinnäisistä muista tekijöistä johtuen. Sprinter pitäis maalata ja tehdä jne.. Ehkä ens kesä haetaan tuntumaa vaan uudella nokalla vaikka mieli tekis puuhastella vaikka ja mitä..Tuosta AFR taulukosta ei kannata välittää. Se ei ollut ihan mukana. :D

Tuli muuten jokunen aika sitten päivitettyä vanteet. RH ZW1:set alkaa pyörimään alla ens vuonna. Tämmöiset kuin kuvassa (ei kuvan vanteet). Ehdotelkaas jotain väriä noille keskiöille? Huulet tulee kiiltäviks. Vaatiihan ne vähän ehostusta, mutta tämmöseen rässiin ne sopii täydellisesti :D

« Viimeksi muokattu: 14.12.2016, 16:23:26 kirjoittanut migl »
Nykyiset Volvot: Volvo 740 sedan 8v vinokoneella +500whp ja pari perus 740 sedania.   
Edelliset Volvot: Niitä on paljon ja vähän päälle.

Poissa Labitch

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Sama väri ku turvakaarissa  ::)

Poissa Bansku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vanhat vanhteet jos jää ylimääräiseksi niin kiinnostavat kovin. Siis nämä levipellit. Päräytä privalla hintaa jos ovat myynnissä

Poissa migl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 721
  • Ventelä Racing Team
Kukkuu ! Vähän väliprojektia ja väliprojektin väliprojekteja.. :D Ei oo prässissä Volvo vielä. Talven aikana kone avattu ja laakeroitu uudestaan. Kansinahka vaihdeltu, kampura kiilloteltu ym perus settiä. USA umpiot ja vilkut tuli ostettua. Sumareita kaipaan ja add-onia. Saa tarjota ! Mutta joo. Ei olis iso homma lyyä läjään. Renkaitakin löytyy reippaasti :D vois herätellä tän topicin henkiin. Kuvia vois ottaa viikonloppuna :D

Näillä mennään !

-Miika
Nykyiset Volvot: Volvo 740 sedan 8v vinokoneella +500whp ja pari perus 740 sedania.   
Edelliset Volvot: Niitä on paljon ja vähän päälle.

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1470
  • www.vrcf.fi
Tuleeko kone vielä samoilla speceillä vai onko päivityksiä tiedossa

Poissa migl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 721
  • Ventelä Racing Team
Tuleeko kone vielä samoilla speceillä vai onko päivityksiä tiedossa

Nyt mennään budjettimallilla. Nokka-akseli vaihtolistalla oikeestaan. Nyt lyödään ahtopaineita alas, että pääsee edes ajohaluja taltuttamaan.. Mutta ens talvena tarkotus enempi hifistelyä koneeseen ym ! 
Nykyiset Volvot: Volvo 740 sedan 8v vinokoneella +500whp ja pari perus 740 sedania.   
Edelliset Volvot: Niitä on paljon ja vähän päälle.

Poissa migl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 721
  • Ventelä Racing Team
Kukkuu ! Tää nyt on ollut enempi tämmönen välivuosi. Onhan sitä tullu puuhasteltua vaikka mitä, mutta ei niin paljoo volvoon liittyen. Vähän takapakkia tullut senkin kanssa, mutta loppusyksylle, jos sais muutamat ajot ajeltua, niin tietää, mitä talvella tehdä. Ens talvena höyrytään taas hullunlailla ja visiointiakin on. Ahdin vaihtumassa sun muuta. Joskos saisi sitä kannellekkin jotain tehtyä, että sais tota tehonpaskaa takapyörille vähemmillä paineilla. Jokatapauksessa tulevien viikkojen aikana lyyään romu läjään ja pestään melkeen vuoden pölyt päältä ja ajellaan hetki, ennen ku talvella sit puuhastellaan ihan tosissan taas ;) On sitä talvella muutakin projektia, etten oikeen vielä tiedä, miten saan kaiken tehtyä =D Ehkä se siitä.. Toivon mukaan ei mitään teknistä murhetta Volvon kanssa tuu, niin sit selviää jo aika helpolla, kun ei tarvii muutaku koppaa ja sisustaa ehostaa. Siistiä konehuonetta yms..! :D Mutta aletaan täälläkin päivittelemään taas ja herätellään topic henkiin. Voisin huomenna jonkun kuvan räpsästä, kun hallille eksyn !
Nykyiset Volvot: Volvo 740 sedan 8v vinokoneella +500whp ja pari perus 740 sedania.   
Edelliset Volvot: Niitä on paljon ja vähän päälle.

Poissa migl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 721
  • Ventelä Racing Team
Kirjotin pitkän viestin. Kiroilen kuin rantaryssä. Tää paska kaatu. Kirjotan joskus myöhemmin uudelleen. V*tuttaa ku pientä oravaa. Tässä oleelliset... Burnisvideo keskellä yötä, kun sain auton läjään: https://www.youtube.com/watch?v=XH8xlqO5MZI

Helvetin upeita J.Kainulainen (foorumilta Yesse) räpsimiä kuvia. Liian kiirettä pitää edelleen ja auto paskanen.. Noh tässä näitä :



















Helvetisti on talveks hommaa, mutta nyt se toimii jopa toistaseks. Mä runoilen myöhemmin kun ei kiukuta. Sana vapaa. Kommentoikaa ny jottai..
Nykyiset Volvot: Volvo 740 sedan 8v vinokoneella +500whp ja pari perus 740 sedania.   
Edelliset Volvot: Niitä on paljon ja vähän päälle.

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1470
  • www.vrcf.fi
Lainaus
Kommentoikaa ny jottai..
Leikkivä laps on terve

Mutta joo hienosti ulvoo ei voi kyllä erehtyä 8v äänestä
« Viimeksi muokattu: 02.11.2017, 10:34:02 kirjoittanut bolinder »

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Muuten aivan mahtavan näkönen ja kuulonen laite, mutta konehuoneen siniset silikoniletkut  :P
Penkissä päästy ilmeisesti käymään?
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa skokk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Hienoja kuvia! Saaneen kysyä etupään speksejä, lähinnä camber kulmaan liittyen kun näyttäisi olevan vakio iskarin yläpäät?  ::)

Poissa volgaman

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 436
  • www.vrcf.fi
Asiasta enempää tiiä mut oisko alatukivartta pidennetty?
740 katudrifteri projekti -87, 745 b230et -88, 940 b230ft -95,          945 b230fk winterdrifteri, 960 2,5 -95

 

Futurez  Kulkukoira