Ateho  Elekma

744 T5 Holset & Eaton

  • 46 Vastauksia
  • 24871 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 744 T5 HX55 + M112
« Vastaus #30 : 17.09.2017, 23:02:04 »
 O0

Jossain vaiheessa uusiksi penkkiin, kyllä sieltä varmasti vielä löytyy ne kadoksissa olevat hevoset, kun saat kaiken natsaamaan kohdalleen  :) Ja onhan siinä nytkin jo löylyä melkoisesti!

Poissa Makru

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
Vs: 744 T5 HX55 + M112
« Vastaus #31 : 03.10.2017, 20:28:11 »
Moottorin kun olin saanut niputettua oli ahtopaineet vähän häviksissä. Heräili myöhempään ja ahtoja oli vähemmän. Päätin sitten koeponnistaa paineilmalla ahtoputkiston ja imusarjan jotta mahdolliset vuodot löytyisitvät. Useampi pieni vuoto löytyi, mutta suurin vika taisi olla imusarjan ja painekotelun väliin tulevan silikoniletkun reikä:





Taisi olla noin viikko ennen kesämiittiä niin kävi sitten aika ikävästi..







Onneksi vauhtia oli alle 10km/h. Olin tekemässä käännöstä risteyksessä, kun rengas päätti jatkaa matkaa ilman isäntää.
Volvo 855 T5 -95
Volvo 744 T5  Holset & Eaton -86
Volvo 745 -86

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: 744 T5 HX55 + M112
« Vastaus #32 : 03.10.2017, 20:33:57 »
Mistä adapterit ostettu?

Poissa Makru

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
Vs: 744 T5 HX55 + M112
« Vastaus #33 : 03.10.2017, 20:40:30 »
Mistä adapterit ostettu?

Noi on ihan vaan pultattavat 20mm lätyt. En tiedä edes noiden alkuperää. Käytettynä muistaakseni ostin joskus.
Volvo 855 T5 -95
Volvo 744 T5  Holset & Eaton -86
Volvo 745 -86

Poissa Makru

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
Vs: 744 T5 HX55 + M112
« Vastaus #34 : 21.11.2017, 20:29:57 »
Päivitellääs taas...

Vähä isommat kumit "sovittelin" taakse. Pitkät ja jäykät jouset vaan laitoin, että mahtuvat alle.





Kiikalan boxer speed day -tapahtumassa tuli käytyä



Pitoja oli, muttei vetoja. Ahdot nousi todella hitaasti ja voimaa puuttui. Nopein aika oli 12,808 ja 183km/h.

Myöhemmin tuli huomattua viaksi, että suuttimet alkavat nousta ahdoilla ylös imusarjasta. Noh, suutinkisko kunnolla kiinni venakoppaan niin alkoi rokkaamaan.

Penkissäkin tuli tuossa käytyä:



Eli 600hp moottoritehoa @2,5bar
Kytkinhän siellä alkoi luistaa. Hieman aluksi ihmetytti, kun näytölle piirtyi huippukierrokset reilu 6500rpm ja moottorinohjauksen mukaan kierroksia piti olla 8000rpm. Logissakin näkyi mielenkiintoinen "hyppy" kierroksissa. Seuraavaksi sintterilevyä massan tilalle ja holsettiin isompaa kompressori siipeä.

Volvo 855 T5 -95
Volvo 744 T5  Holset & Eaton -86
Volvo 745 -86

Poissa Makru

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
Vs: 744 T5 HX55 + M112
« Vastaus #35 : 24.01.2018, 17:54:28 »
Kytkintä ja turboa on päivitelty. Seuraavaksi pitäis leima käydä uusimassa ja varmaankin penkissä. Saa nähdä pääseekö tänä talvena jäälle ajamaan ollenkaan  :(


« Viimeksi muokattu: 24.01.2018, 18:01:09 kirjoittanut Makru »
Volvo 855 T5 -95
Volvo 744 T5  Holset & Eaton -86
Volvo 745 -86

Poissa Makru

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
Vs: 744 T5 Holset & Eaton
« Vastaus #36 : 31.12.2020, 15:39:41 »
Päivitelläänpä täällä vähän tilannetta. Tuli vähä innostuttua harrastelu mielessä driftingistä. Toki auto tarkoitus pitää ihan katuautona. Lämpöjen kanssa ollut ongelmia, niin päätin kokeilla tuollaista BMW/Pierburgin sähköistä vesipumppua mitä ohjataa megalla pulssilla.




Sopiva paikka löytyi pakosarjan alta.



Muutama kuva Kaanaan reissulta (2019 toukokuu).









Volvo 855 T5 -95
Volvo 744 T5  Holset & Eaton -86
Volvo 745 -86

Poissa Makru

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
Vs: 744 T5 Holset & Eaton
« Vastaus #37 : 11.01.2021, 16:19:25 »
Ei tehokas sähköinen vesipumppukaan ihmeitä tehnyt. Päivitin syylärin pinta-alaltaan jopa vähän pienempään, mutta paksumpaan alumiiniseen. Samalla toinen cooleri jäi pois.







Tällä setupilla alkoi lämmöt pysymään jo kurissa, niin radalla kuin kadullakin. Ehkei nyt vielä kovimmilla helteillä tosin ole koeponnistettu..
Volvo 855 T5 -95
Volvo 744 T5  Holset & Eaton -86
Volvo 745 -86

Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 360
  • Jee jee
Vs: 744 T5 Holset & Eaton
« Vastaus #38 : 11.01.2021, 16:50:48 »
Tiivistä vielä toi flektin kehyksen ja syylärin väli. Mulla ainakin toi autto ihan helvetisti flektien toimintaa.

https://www.instagram.com/p/CEJ3pmcBNrA/?igshid=176qwytz6xjlc
!

Poissa Makru

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
Vs: 744 T5 Holset & Eaton
« Vastaus #39 : 09.02.2021, 16:55:37 »
Tiivistä vielä toi flektin kehyksen ja syylärin väli. Mulla ainakin toi autto ihan helvetisti flektien toimintaa.

https://www.instagram.com/p/CEJ3pmcBNrA/?igshid=176qwytz6xjlc

Kiitos vinkistä. Tuli nyt tiivistettyä, kun coolerin ja syylärin kiinnitykset meni uusiksi. Mutta niistä myöhemmin.

Viime keväänä käytiin penkissä vähän säätelemässä. Itse siis tuli säädöt tehtyä pienellä opastuksella. Ekaa kertaa penkissä itse siis säätelin. Kuvassa ensimmäinen ja viimeinen veto. Tulos oli se mitä lähdettiinkin hakemaan. Vähän jäi mietityttämään, kun jossain vaiheessa ei enää vain oikein reagoinut ahtopaineen nostoon ja tuli mahdollisesti myös jonkinmoinen ahtopaine vuoto, koska ahdot eivät nousseet enää samalla tavalla. Auto kummiskin kesti hyvin, mikä oli pääasia.



Penkissä mikään ei hajonnut, mutta taka-akselissa tuntui olevan reilusti välystä, joten laakerien vaihdoksi meni. Tasauspyörästönkotelon toinen poskilaakeri oli kuluttanut itse kotelon alimittaiseksi, niin että laakeri pääsi siinä pyörimään tyhjää. Kotelo meni siis vaihtoon.




« Viimeksi muokattu: 10.02.2021, 11:45:12 kirjoittanut Makru »
Volvo 855 T5 -95
Volvo 744 T5  Holset & Eaton -86
Volvo 745 -86

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: 744 T5 Holset & Eaton
« Vastaus #40 : 10.02.2021, 12:02:30 »
Makeasti käyttäytyy teho/vääntökäyrät. On varmaan aika pehmeä ja vääntävä ajaa.

Miten olit toteuttanut tuon ahtoilman kierron tässä? Puhaltaako mekaaninen ahdin turboon vai toisinpäin? Ja missä välissä oli välijäähdyttimet  ???
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 744 T5 Holset & Eaton
« Vastaus #41 : 10.02.2021, 17:58:26 »
Miten paljon myöhemmin paine nousi penkissä kuin kadulla?
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Makru

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
Vs: 744 T5 Holset & Eaton
« Vastaus #42 : 11.02.2021, 16:25:38 »
Miten paljon myöhemmin paine nousi penkissä kuin kadulla?
Vanhoista logeista katottuna 4800rpm 250kpa ja 5100rpm 300kpa. Nyt ei tähän hätään ollu penkki reissusta logia, mutta jos tosta lapusta kattelee niin ehkä 500rpm myöhemmin samat paineet tuli penkissä mitä kadulla.

Makeasti käyttäytyy teho/vääntökäyrät. On varmaan aika pehmeä ja vääntävä ajaa.

Miten olit toteuttanut tuon ahtoilman kierron tässä? Puhaltaako mekaaninen ahdin turboon vai toisinpäin? Ja missä välissä oli välijäähdyttimet  ???
Eatoni puskee ilmaa Holsetille ja Holsetilta coolerin kautta imusarjaan. Eatonin ja Holsetin välissä on Penta läppä. Eli sitten kun Holset tarvii enemmän ilmaa mitä Eaton puskee, niin läppä aukeaa. Ja tosiaan vaan yksi cooleri nykyisessä kokoonpanossa. Imuilmanlämmöt olivat penkissä kyllä liian korkeat. Ehkei se Bilteman 600x300x76mm cooleri enää ole paras.
Volvo 855 T5 -95
Volvo 744 T5  Holset & Eaton -86
Volvo 745 -86

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: 744 T5 Holset & Eaton
« Vastaus #43 : 11.02.2021, 21:07:58 »
Eatoni puskee ilmaa Holsetille ja Holsetilta coolerin kautta imusarjaan. Eatonin ja Holsetin välissä on Penta läppä. Eli sitten kun Holset tarvii enemmän ilmaa mitä Eaton puskee, niin läppä aukeaa. Ja tosiaan vaan yksi cooleri nykyisessä kokoonpanossa. Imuilmanlämmöt olivat penkissä kyllä liian korkeat. Ehkei se Bilteman 600x300x76mm cooleri enää ole paras.

Oolrait. Ja tuossa isossa Eatonissa ei ilmeisesti ole mankkukytkintä, eli pyörii kokoajan mukana? Oma setuppi on näköjään ahtimia lukuunottamatta hyvinkin samanlainen.
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: 744 T5 Holset & Eaton
« Vastaus #44 : 11.02.2021, 21:59:55 »
Vanhoista logeista katottuna 4800rpm 250kpa ja 5100rpm 300kpa. Nyt ei tähän hätään ollu penkki reissusta logia, mutta jos tosta lapusta kattelee niin ehkä 500rpm myöhemmin samat paineet tuli penkissä mitä kadulla.
Eatoni puskee ilmaa Holsetille ja Holsetilta coolerin kautta imusarjaan. Eatonin ja Holsetin välissä on Penta läppä. Eli sitten kun Holset tarvii enemmän ilmaa mitä Eaton puskee, niin läppä aukeaa. Ja tosiaan vaan yksi cooleri nykyisessä kokoonpanossa. Imuilmanlämmöt olivat penkissä kyllä liian korkeat. Ehkei se Bilteman 600x300x76mm cooleri enää ole paras.

Kerro sitten minkä coolerin laitoit, kun itellä kanssa edessä coolerin osto ja tarkoitus on laittaa kerralla kunnollinen, olisikohan do88:n 102mm paksu kenno mitään?

 

Elekma  Autoracing