Autoracing  KL-varaosat

B200K -86 tiedon tarvetta ja selvitystä

  • 27 Vastauksia
  • 15651 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Black Widow

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • General BW
B200K -86 tiedon tarvetta ja selvitystä
« : 30.08.2011, 20:57:38 »
Toivotan itseni tervetulleeksi tälle foorumille ja kiitän siitä heti  :)

Heti alkuun sanon että vaikeat ja suuren työn omaavat työt/työstöt ei pelota, ovat siis tervetulleita: DIY on mieleeni  :D

Asia koskee siis ilmaiseksi saamaani 86vm 240:stä mikä omaa siis B200K koneen, jolla on ajettu vain 215tkm  ;)
Olen sen verran saanut tietoa kalasteltua, että tuon ikäinen volvo omaa tuon heikoimman koneen, sisältäen siis 9mm kiertokanget ja thrust bearing (suomeksi, mikä laakeri?) on tässä koneversiossa keskellä kampiakselia.

Kymysys 1: saakoa ko. koneeseen h-profiilin 145mm kiertokanget?

Kymysys 2: tuon yllämainitseman laakerin sijaitessa keskellä kampiakselia, onko se suuri piikki peffassa, jos koneesta aikoo joskus ottaa hummia vaikkapa 300?

Kymysys 3: edelliseen kymysykseen liityen: voiko tuon ko. laakerin pesää/paikkaa vaihtaa ja jollain tapaa saada uudemman -89vm--> kampiakselin lohkoon paikalleen? (tämä siis jos tuo laakerin sijainti on kriittinen)

kiitän kaikkia vastauksia jo etukateen ja pahoittelen jos kysymyksiini on vastaukset tuolla jossain foorumin kätköissä, en hakemalla saanut mitään tulosta  :)

EDIT: jättäkää turhat mielipiteet, niitä en muistaakseni pyytänyt.. kaipaan vain vastaukset noihin kolmeen (3) kysymykseen.. linkkejä saa jaella, kuten jo muutama tulikin  :)
« Viimeksi muokattu: 30.08.2011, 22:58:35 kirjoittanut Black Widow »

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: B200K -86 tiedon tarvetta ja selvitystä
« Vastaus #1 : 30.08.2011, 21:33:39 »
Ihan ensimmäinen vinkki on, että heitä sillä B200K-maamoottorilla vaikkapa vesilintua ja hommaa esim 90-luvun puolelta joku B230 kone, lähtökohta on paljon parempi rakentelulle. En kyllä lähtisi virittelymielessä tuota nykyistä konetta kovin paljon parantelemaan.

EDIT: vai pitääkö sen olla joidenkin kilpailusääntöjen takia juuri alle 2-litrainen...?
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa polar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: B200K -86 tiedon tarvetta ja selvitystä
« Vastaus #2 : 30.08.2011, 21:34:50 »
Näistä mitään ymmärrä, mutta 145mm kangilla B200 k:sta stroukki? ööh...


Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: B200K -86 tiedon tarvetta ja selvitystä
« Vastaus #3 : 30.08.2011, 22:20:28 »
Hieman luettavaa aiheesta:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=63.0
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=63.0

Sitten mitä tulee vinokoneista tehon ottamiseen, niin kannattaa lueskella näitä projektipäiväkirjoja läpi täältä.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Black Widow

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • General BW
Vs: B200K -86 tiedon tarvetta ja selvitystä
« Vastaus #5 : 30.08.2011, 22:45:05 »
HUUOOH..... kuten jo mainitsinkin, tiedän tuon iän B200K:n olevan kakka, siihen ei viestitilaa tarvitse tuhlata..  :idiot2: 

haluan katsoa mitä tuosta koneesta saa tehtyä, ja haluan tietoa koskien sen mekaanisia heikkouksia (kiertokanget ohuet, kampiakselin thrust bearingin sijainti, mitä muuta??) koska sen nyt satun omistamaan..

jättäkää mielipiteet sivuun ja antakaa tietävät vastauksia kysymyksiin..  :nohnoh

kiitosta annan kuitenkin linkeistä!

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: B200K -86 tiedon tarvetta ja selvitystä
« Vastaus #6 : 30.08.2011, 22:58:11 »
Selvennä mulle tuo stroukki  ;D

Kyllä sinne saat H profiili veivit mutta runsaisiin tehoihin (~350hv) riittänee myös uudemmista vinokoneista 13mm vahvat kanget, käyvät suoraan paikalleen.

Niin ja se laakeri, mitä lie tarkoitatkaan, ei ole 300 hevosen tiellä.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Black Widow

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • General BW
Vs: B200K -86 tiedon tarvetta ja selvitystä
« Vastaus #7 : 30.08.2011, 23:04:15 »
stroukki termin kanssa kävi ,pienen googlaamisen jälkeen, käsitysvirhe   :D selvä, H-profiilit ovat oman mielen tyydykseen  :) mistä yhteensopivat 13mm ja 145mm kanget ?   :P

Kiitos sinulle rivakkaasta vastauksesta, olet nyt henk. kohta. PELASTAJANI  8) tulen vielä muistamaan tämän !!!
« Viimeksi muokattu: 30.08.2011, 23:07:32 kirjoittanut Black Widow »

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: B200K -86 tiedon tarvetta ja selvitystä
« Vastaus #8 : 30.08.2011, 23:04:52 »
Tuon ikäiset B200 ja B230 lohkot ovat kaikki samaa valua *). Ks. esim. http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=94.0 ja http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=63.0

Sillä ei ole merkitystä laakerien suhteen millainen polttoaineen syöttö alunperin on koneessa ollut. B200K on korkeapuristeinen kone, huono aihio turbotukselle. Ahtaminen sinulla ilmeisesti oli mielessä?

Kiertokanget ovat ohuet (ns. linnunluut) kaikissa tietyn ikäisissä B200 ja B230 koneissa. Noin vuodesta 91 alkaen ovat vahvempia.

Tietysti jos nyt välttämättä haluat rakentelun ilosta tehdä tuosta aihiosta virikoneen itsellesi, niin siitä vaan. Mutta koska rahaa ja aikaa tuohon kolmeensataan kaakkiin tulee kuitenkin palamaan jonkin verran niin B230 lohkon hankkiminen ei nyt kovin suuri satsaus ole.

Tästä eteenpäin voivat jatkaa sitten ihan oikeastikin vinokoneiden rakentelusta jotain tietävät. :)

*) EDIT: siis ettei eroa ole vapareiden/turbojen/ruiskujen/kaasareiden välillä, tämä täsmennyksenä. Samat laakeroinnit niissä on?
« Viimeksi muokattu: 30.08.2011, 23:14:44 kirjoittanut Taavi.H »
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: B200K -86 tiedon tarvetta ja selvitystä
« Vastaus #9 : 31.08.2011, 07:00:52 »
Noita paksuja kankia on välillä tuolla kierrätyskeskuksessa (foorumin myynti palsta) myynnissä, kannattaa sieltä katsella.

Kyllähän se pikkulohkokin riittää ihan samanlailla mutta ei se isolohko tietenkään suuri investointi olisi. Tuohon lohkoon vaan vahvat kanget ja vaikka vanhat B200ET männät niin eiköhän niillä se 300hv irtoa ahtamalla ja vielä nipussa pysytään.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa polar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: B200K -86 tiedon tarvetta ja selvitystä
« Vastaus #10 : 31.08.2011, 07:51:55 »
mistä yhteensopivat 13mm ja 145mm kanget ?   

Ei mistään, tossa on 152mm kanget.

Poissa Black Widow

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • General BW
Vs: B200K -86 tiedon tarvetta ja selvitystä
« Vastaus #11 : 31.08.2011, 09:34:49 »
naapurissa lojuu B230 K-Jetillä sekin linnunluilla, vm85, mutta nyt koin haasteeksi tuon kaksi litrasen  ;) tiedän ko. koneen omaavan 152mm kanget, ja ihmettelen jos tosiaan ei mistään saa 145mm kankia mitkä saa kiinni, edes työstämällä? jos tosiaan ei yhteensopivia ole, niin johtuuko vain
 ala-/yläpäänpään kiinnityksen erikoosta, vaiko ottaisiko kanki sylinterin alapään seinämiin kiinni ??    :o  tai jostain edes jotkut lyhyemmät kanget?
« Viimeksi muokattu: 31.08.2011, 09:37:33 kirjoittanut Black Widow »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2395
  • www.vrcf.fi
Vs: B200K -86 tiedon tarvetta ja selvitystä
« Vastaus #12 : 31.08.2011, 10:00:38 »
1. http://www.stenparnermotor.se/default.aspx?NodeId=42

2. Ei suuri piikki, keskilaakeriin voi lisätä toisen thrust bearingin eli painelaakerin puolikkaan.

3. Ei voi.







1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Black Widow

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • General BW
Vs: B200K -86 tiedon tarvetta ja selvitystä
« Vastaus #13 : 31.08.2011, 11:46:17 »
kiitos vinkeistä! SPM onkin tuttu. ruotsi ei oikein taivu, niin en tiedä onko 145mm ja 13mm kankia oikeilla laakerin ja ylälenkin mitoilla..
Mutta sitten osui silmään: http://www.it-motorsport.com/era/viewtopic.php?t=755
pitää lähettää mailia ja udella vieläkö tekevät mittatilaustyönä  ;)

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2395
  • www.vrcf.fi
Vs: B200K -86 tiedon tarvetta ja selvitystä
« Vastaus #14 : 31.08.2011, 11:50:08 »
Mitkä männät ja mikä isku sulla tulee moottoriin?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

 

Elekma  Autoracing