Autodiagnoosi  Carcom Oy

Myydään: 1985 Volvo 240 2,0 GL (B200K) kunnostettavaksi tai varaosiksi

  • 0 Vastauksia
  • 2712 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tonilind

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
Myydään tekniikaltaan hyväkuntoinen, mutta koriltaan ruostevikainen vuosimallin 1985 Volvo 240 2,0 GL kunnostettavaksi tai varaosiksi. Auto on Paraisilla (25 km Turusta) ja sitä voi sopimuksen mukaan tulla paikan päälle katsomaan.

Nimellinen hintapyyntö voisi olla 300 euron paikkeilla, mutta auto myydään toki tarjousten perusteella. Auton arvo tuskin on muutamaa satasta enempää, vähän mukana tulevista osista ja tarvikkeista riippuen. Lopullinen hinta riippuu siis siitä, mitä tässä viestissä myöhemmin listaamiani uusia osia ostaja haluaa auton mukana ostaa.

Auton valmistenumero on YV1244233F1136249 ja väri on metallinhohtoharmaa (värikoodi 130-1). Autolla on ajettu 288 754 km ja se on ostettu uutena 11.06.1985 Salon Keskusautohallista. Autossa on Solex-kaasuttimella varustettu B200K-moottori, jonka EGR- ja Pulse-Air -järjestelmät on poistettu käytöstä (osat ovat toki tallella, jos uusi omistaja haluaa palauttaa moottorin ennalleen). Vaihteistona on 5-vaihteinen M47-vaihteisto. Autossa on sähkötoiminen keskuslukitus.

Oma aikani ei riitä tämän auton kunnostamiseen, joten valitettavasti joudun luopumaan siitä. Auto ei ole ajokuntoinen, vaan sen liikuttamisenkin estää kuljettajan puoleisen etujousen alalautasen ruostuminen irti, jonka vuoksi etujousi lepää renkaan päällä.

Mikään mahdoton projekti tämän auton saattaminen ajokuntoiseksi harrasteautoksi ei varmastikaan osaavalle tekijälle ole, kunhan peltitöistä on kokemusta. Palkaksi vaivannäöstä saa itselleen hyvän, pitkäikäisen, helppohoitoisen ja varmatoimisen harrasteauton, jolla on myös mukava ajaa. Eikä näitä enää kovin paljon ole liikenteessä näkynytkään, ainakaan alkuperäiskuntoisina.

Mieluitenkin myyn auton kunnostettavaksi, mutta jollei kiinnostusta keneltäkään siihen löydy, niin sitten puran auton ja myyn sen varaosina.

Auto myydään joko yksityisviestillä tai sähköpostitse esitettyjen tarjousten perusteella. Hinta tuskin muodostuu ongelmaksi sopivan ostajan löytyessä. Pääasia on, että auto pääsisi hyvään kotiin ja kenties vielä joskus kunnostettuna takaisin tien päälle tai edes osien luovuttajaksi toiseen autoprojektiin.

Ohessa kuvia autosta vuodelta 2008, jolloin auto poistettiin väliaikaisesti liikennekäytöstä (rekisterikilvet siis vielä tallella). Sen jälkeen auto on seissyt pihalla, välillä peitteen alla ja välillä ilman peitettä. Ruostevauriot eivät ole kahdeksan vuoden seisonnan aikana ainakaan vähentyneet, joten sinänsä nuo vanhat kuvat antanevat autosta todellista paremman kuvan.

http://peugeot505.info/index.php?spgmGal=Temp/Volvo_240/2008-07-01&id=media&lang=2

Tuoreempia (27.07.2014) kuvia autosta (ei ole sen jälkeen kahdessa vuodessa ainakaan paremmaksi muuttunut):

http://peugeot505.info/index.php?spgmGal=Temp/Volvo_240/2014-07-27&id=media&lang=2

Auton sininen sisusta on todella siistissä kunnossa, varsinkin istuimet, joiden suojana on ollut uudesta lähtien suurimman osan ajasta istuinsuojat. Etuovien muoviset ovitaskut ovat hieman rikki.

Autossa on Fixus-merkkinen vetokoukku.

Auton etupäätä on hieman ehditty purkaa kunnostusta aloitettaessa eli mm. etulokasuoja, ajovaloumpiot ja etupuskuri on irrotettu. Kaikki osat ovat kuitenkin tallessa. Lisäksi vasemman helmapellin päältä poistettiin aikoinaan vanhat massat ja se hiottiin peltipinnalle, joten se on nyt pintaruosteessa (vanhojen ruostereikien lisäksi), koska kunnostus jäi kesken. Asialla ei liene käytännössä merkitystä, koska uudet helmapellit voi tarvittaessa ostaa minulta auton mukana ja ne kannattaa varmaan vaihtaa kokonaan.

Auto on ollut saman suvun omistuksessa uudesta lähtien; käytännössä omistajia on ollut vain kaksi. Autoa on huollettu säännöllisesti ja huolellisesti, rahaa säästämättä ja auton parasta ajatellen. Moottoriöljyt ja suodatin on vaihdettu aina ajallaan, alkuvuosina vain n. 5000 km välein. Varsinkin kulutusosia on vaihdettu sitä mukaa, kun vikoja on havaittu.

Viimeisten n. 15 000 km:n aikana on vaihdettu mm. sytytyspuola (alkup. osa, Bosch), sytytysjohdot ja sytytyksenohjausyksikkö. Kaikki autolle uudesta lähtien tehdyt toimenpiteet on kirjattu huoltokirjaan (nykyään Excel-muotoinen taulukko). Tässä joitakin viimeisen n. 90 000 km:n sisällä tehtyjä korjauksia (muutakin on toki tehty, mutta tuossa ehkä merkittävimmät tavallisista huolloista poikkeavat toimet):

200 600 km: vaihdettu uusi tuulilasi (yläreunan tummennuksella)
215 870 km: vaihdettu takajarrulevyt ja -palat
215 870 km: vaihdettu takaiskunvaimentimet (Sachs Advantage) ja takajouset
230 500 km: vaihdettu etuvaimennin, väliputki, takavaimennin ja takaputki
242 769 km: vaihdettu etuvakaajan pystytangon yläpuslat ja aluslevyt
242 769 km: puhdistettu, kotelosuojattu ja massattu etupyöräkotelot
242 769 km: vaihdettu yläkääntölaakerit
242 769 km: vaihdettu vasen raidetangonpää
242 769 km: vaihdettu uudet etujouset (Lesjöfors)
242 769 km: vaihdettu uudet hammastangon suojakumit, puhdistettu ja rasvattu nivelet
242 769 km: vaihdettu jakohihna ja kiristin
242 769 km: vaihdettu vesipumppu
242 769 km: vaihdettu vesipumpun ja laturin hihnat
242 769 km: vaihdettu jäähdytysnesteet ja letkuliitoksien kiristimet
242 769 km: vaihdettu ylä- ja alavesiletkut
242 769 km: vaihdettu termostaatti
249 923 km: vaihdettu uusi tuulilasinpyyhkijän moottori
257 763 km: vaihdettu uusi polttoainepumppu, tiivisteet, suodatin, letkut ja kiristimet
257 763 km: vaihdettu lämmityslaitteen konetilan puoleiset vesiletkut (2 kpl)
257 763 km: sylinterikannen, imusarjan ja kaasuttimen välisten tiivisteiden vaihto (tiivisteet ja välikappale)
265 635 km: vaihdettu käsijarrukengät
273 438 km: vaihdettu pakoputken kiinnityskumit (4 kpl)
275 000 km: vaihdettu etujarrupalat
275 025 km: Vaihdettu puola (Volvon alkuperäisosa, Bosch)
275 025 km: vaihdettu virranjakajan kansi ja pyörijä
275 025 km: venttiilivälysten tarkastus
275 025 km: vaihdettu sytytystulpat
275 025 km: vaihdettu ilmansuodatin
275 025 km: mitattu puristuspaineet (kaikissa 10,5 bar)
275 139 km: vaihdettu tulpanjohdot (ei puolan johtoa), lämpösuojat siirretty vanhoista uusiin
275 139 km: kaasutin ja sytytysennakko säädetty, päästömittaus
276 581 km: vaihdettu sytytyksenohjausyksikkö
284 480 km: otettu käyttöön uudet kupukantaiset pyöränmutterit
287 076 km: vaihdettu venttiilikoneiston kannen tiiviste
287 076 km: vaihdettu öljyt ja suodatin
288 754 km: laitettu auto seisontaan

Moottoria on myös seisonnan aikana käytetty muutamia kertoja vuodessa ja se tuntuu käyvän hyvin.

Mukaan saa hinnasta riippuen sekä kesä- että talvirenkaat peltivanteilla. Continental ContiEcoContact3 185/70/R14 -kesärenkailla on ajettu alle 9000 km ja Nokian Hakkapeliitta 4 185/70/R14 -talvirenkaatkin ovat ainakin lailliset. Toki kumpikin rengassarja on jo vanha.

Ruostekorjauksia vaativat ainakin seuraavat kohdat:

- Vasen etulokasuoja (uusi ostettu ja pintamaalattukin)
- Helmapellit/kynnyskotelot (uudet ostettu)
- Tavaratilan pohjan sivuosat (takahelmat sivuilta, varapyöräsyvennykset)
- Ovipeltien alareunat (ruostuneet kaikista ovista enemmän tai vähemmän rikki)

Lisäksi polttoainetankki vuotaa hieman, jos sen tankkaa aivan täyteen. Pinnaltaan tankki vaikuttaa ehjäpeltiseltä, joten ehkä vika on täyttöputken tiivistyksessä tms. Auton pohja lienee muuten melko hyvässä kunnossa (uutena ruosteenestokäsitelty), vaikka en sitä lähivuosina olekaan tarkastanut.

Jos autosta haluaa saada ajokuntoisen esim. sen siirtämistä varten, pitää ainakin vasen etujoustintuki korjata alalautasen osalta tai uusia kokonaan. Varmaan oikean puolen joustintukikin vaatii jo korjaamista, mutta voi vielä kestää auton siirtämisen pihalla. Peräkärrylle siirto voi onnistua niinkin, että ko. eturenkaan alle laitetaan jokin lavetti tms.

Mahdollinen uusi omistaja voi auton nykyisessä olinpaikassa vaihtaa tuon etujoustintuen. Työkalujakin voi sitä varten lainata ja kenties korjausapuakin voi olla saatavilla. Jos auton aikoo siirtää pois ajamalla tai hinaamalla, niin ehkä myös oikean etujoustintuen alalautasen kunto kannattaa varmistaa.

Hinnasta ja ostajan toiveista riippuen mukana voi ostaa mm. seuraavia UUSIA varaosia:

- Vasen etulokasuoja (maalattu huolellisesti sekä sisä- että ulkopinnoilta, sisäpinnalla kestävä epoksimaali, Motonet 90-35313, ovh 119,90 e)
- Sivuhelmapellit (Motonet 90-25001 ja 90-25002, ovh 39,90 e/kpl)
- Etu- ja takajarrukilvet (maalattu kestävällä epoksimaalilla, Motonet 90-30370, 90-30877 ja 90-30878, ovh 34,90 e/kpl)
- Moottorin vasen tukikumi (Motonet 18-2005, ovh 7,90 e)
- Moottorin oikea tukikumi (Motonet 18-2006, ovh 8,90 e)
- Etujarrulevyt (Motonet 22-5080, ovh 21,90 e/kpl)
- Asennussarja käsijarrukengille (Motonet 23-0594, ovh 6,90 e)
- Takajarrupalasarja (Motonet 22-1008, merkki A.B.S., ovh 10,90 e)
- Alapallonivel (Motonet 17-1062, ovh 17,90 e)
- Lämmityslaitteen hana (uusi muovinen malli, Motonet 30-7721, ovh 24,50 e)
- Pyörien pinnapultteja 10 kpl (47 mm, Motonet 40-2034, ovh 2,40 e/kpl)
- Etuoven ikkunanmekanismin tiiviste (Volvo 1268231, ovh 13,78 e)
- Lokasuojien reunojen kromatut suojakaaret
- Jalopuumuovijäljitelmäsarja kojelautaan (tarrakiinnitteinen)
- Tuulilasinpyyhkijän varsi (Volvon alkup. osa, Bosch)
- Maskin muovinen valkoinen kiinnitysruuvi, (Motonet 40-2010, ovh 1,10 e/kpl)
- Ajovaloumpion heijastimen kiinnike, 3 kpl (Motonet 48-4657, ovh 1,70 e/kpl)
- Virranjakajan HALL-anturi (Motonet 10-9082, "B200/230 84->90 Anturi+levy (ei Kat/Rex)", ovh 38,50 e)

Kuvia em. osista:

http://peugeot505.info/index.php?spgmGal=Temp/Volvo_240/Osat&id=media&lang=2

Tiedustelut ja tarjoukset sähköpostitse (), kiitos. Tätä foorumin viestiketjua en juurikaan ehdi seuraamaan.

 

RallyBaron  Samppasport