Carcom Oy  Ateho

Kirjoittaminen foorumille

  • 96 Vastauksia
  • 29203 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kirjoittaminen foorumille
« Vastaus #45 : 07.11.2013, 20:54:44 »
Itse aikanaan sain toisella merkkifoorumilla ylläpidolta melko ystävällisen yksityisviestin, koskien kirjoituksieni siisteyttä. Siinä ystävällisesti pyydettiin jatkossa hieman enemmän keskittymään edes isoihin alkukirjaimiin, pilkkuihin ja pisteisiin.

Syynä moiselle kehoitukselle oli, että tekstini olisivat helpommin ja nopeammin luettavissa ja ymmärrettävissä.

Minä tunsin lähinnä häpeää moisesta "huomautuksesta" ja kyllä alkoi onnistumaan kirjoittaminen (vaikka äidinkieleni Suomi on aina ollut heikoin aineeni koulussa). Jos moisesta, todella asiallisesta huomautuksesta kiskaisee herneitä nenään, olisi ehkä suotavaa pysyä pelkkänä lukijana...

Joskus kuulin vinkin isoveljen kaverilta, laittaa pilkun jokaiseen kohtaan, jossa normaalisti sanoisi "*ittu". Aika hyvin toimii... :2funny:

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Vs: Kirjoittaminen foorumille
« Vastaus #46 : 07.11.2013, 21:14:55 »
Itse aikanaan sain toisella merkkifoorumilla ylläpidolta melko ystävällisen yksityisviestin, koskien kirjoituksieni siisteyttä. Siinä ystävällisesti pyydettiin jatkossa hieman enemmän keskittymään edes isoihin alkukirjaimiin, pilkkuihin ja pisteisiin.

Syynä moiselle kehoitukselle oli, että tekstini olisivat helpommin ja nopeammin luettavissa ja ymmärrettävissä.

On helpompaa lukea kun kaikki on "oikein".  Nortti aiemmin ihmetteli muutamia sanoja, tässä yksi lisää kume...
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Kirjoittaminen foorumille
« Vastaus #47 : 07.11.2013, 21:22:44 »
Yhteenvetona foorumi on juurikin sen näköinen kuin sen käyttäjät.

Miksi siis haluamme foorumin joka näyttää täydeltä perseeltä? Kuitenkin suomessa on aika hyvällä tasolla tuo opetus ihan peruskoulussakin että luulis edes perusjutut saavan oikein tekstissä. Välimerkitöntä tekstiä on aivan kauhea lukea (sekä viilata). Eikait kukaan hae virheetäntö tekstiä täällä, kuitenkin foorumille on tarkoitettu puhekielistä tekstiä kuten esim irkki, mutta rajansa kuitenkin kaikella.

Otto automaatilla on kieltämättä hyvät pointit.


Edit: PELLI, esim pelliseppä, pelliruuvi jnejne.
« Viimeksi muokattu: 07.11.2013, 21:33:17 kirjoittanut sekokupu »

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Kirjoittaminen foorumille
« Vastaus #48 : 07.11.2013, 21:41:40 »
Miksi siis haluamme foorumin joka näyttää täydeltä perseeltä? Kuitenkin suomessa on aika hyvällä tasolla tuo opetus ihan peruskoulussakin että luulis edes perusjutut saavan oikein tekstissä. Välimerkitöntä tekstiä on aivan kauhea lukea (sekä viilata).


Edit: PELLI, esim pelliseppä, pelliruuvi jnejne.

Tätä juuri tarkotan. Ei se niin haittaa, jos yks pilkku puuttuu, mutta jos se teksti on muuten täyttä syheröä, niin ei saa mitään selvää. Kyllä mä ymmärrän mikä on virsikirja, kun puhutaan rälläkästä. Toisinsanoen kulmahiomakone. Rälläkän laikalle on toinenkin nimi, "lentävä", en tiä mistä tuo nimi tulee, mutta oon kuullu vaan. "Vedä lentävällä putki poikki ja hitsataan uus sitten jatkoks". Eli jotakin tuollaista kommenttia vois tallikaverilta kuulla.
V70 TDI

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kirjoittaminen foorumille
« Vastaus #49 : 07.11.2013, 22:56:47 »
Kuka ehtii tutkimaan tätä foorumia ja sen evoluutiota. Mielenkiintoinen ilmiö. ensin hapuilujen kautta todennäköisesti Suomen parhaiten organisoiduksi ja ylläpidetyksi foorumiksi, Kävijämäärät lienee huipputasoa Suomessa. Nyt evoluutio on alkanut viedä itsemoderoinnin suuntaan - eli hajoaminen  kyllästymisestä on lähellä? Vai onko kyseessä pelkästään yksittäistapaukset?

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2395
  • www.vrcf.fi
Vs: Kirjoittaminen foorumille
« Vastaus #50 : 07.11.2013, 23:10:46 »
Kuka ehtii tutkimaan tätä foorumia ja sen evoluutiota. Mielenkiintoinen ilmiö. ensin hapuilujen kautta todennäköisesti Suomen parhaiten organisoiduksi ja ylläpidetyksi foorumiksi, Kävijämäärät lienee huipputasoa Suomessa. Nyt evoluutio on alkanut viedä itsemoderoinnin suuntaan - eli hajoaminen  kyllästymisestä on lähellä? Vai onko kyseessä pelkästään yksittäistapaukset?

KUn on paljon käyttäjiä niin foorumi puuroutuu aika paljonkin chatti-tyylisestä viestinnästä tyyliin "seurantaan" tai ihan vaan selkääntaputteluviesteistä. Joillakin foorumeilla on vain sellainen "tykkää"-laatikko jossa tykkäämiset näkyy FB-tyyliin. Onnettominta tälläisessä foorumissa on se, kun esitetään tyhmä idea (siis oikeasti ei toimiva) ja 9/10 sanoo "ei" ja yksi "joo hyvä idea" niin se tyhmän kysyjä kuuntelee mieluiten sitä tyhmää vastajaa.

Totuuden puhujalla ei ole yösijaa, sanoo Iso Kirja. Halleluja !
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6585
  • 1% Hybridi
Vs: Kirjoittaminen foorumille
« Vastaus #51 : 07.11.2013, 23:14:15 »
OT: Onkos jossain saatavilla listausta eri forumien käyttäjämääristä ?
Jos ei ole, niin joku, jolla on tunnukset eri autoforumeille, voisi listata uuteen topiciin kyseisen kerhon jäsenmäärän / yhdistyksen jäsenmäärän.
Saataisiin siten selville todellinen sijaintimme forumien kesken.
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kirjoittaminen foorumille
« Vastaus #52 : 07.11.2013, 23:18:19 »
The_OttoB: eli kaikki turhat topikit veke ja vain asia-topikit jätetään? Siinä puuroutuminen vähenee, kun ei ole kuin männistä ja niiden välyksistä juttua. Samalla menee kuitenkin vireys. Toisaalta kaikkea skeidaksi kokemaansa tarvitse lukea tai kommentoida, vai?


Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Kirjoittaminen foorumille
« Vastaus #53 : 08.11.2013, 12:17:02 »
Siirsin tämän topcin tänne foorumin palauteosioon, keskustelu sopinee paremmin tänne.

KUn on paljon käyttäjiä niin foorumi puuroutuu aika paljonkin chatti-tyylisestä viestinnästä tyyliin "seurantaan" tai ihan vaan selkääntaputteluviesteistä. Joillakin foorumeilla on vain sellainen "tykkää"-laatikko jossa tykkäämiset näkyy FB-tyyliin. Onnettominta tälläisessä foorumissa on se, kun esitetään tyhmä idea (siis oikeasti ei toimiva) ja 9/10 sanoo "ei" ja yksi "joo hyvä idea" niin se tyhmän kysyjä kuuntelee mieluiten sitä tyhmää vastajaa.

Näinhän siinä helposti käy. Mutta tiukkaan natsimoderoimalla tai muuten rajaamalla saadaan sellainen pienen piirin hifistelijöiden hiekkalaatikko, joka taasen ei anna muille juuri mitään. Tasapainoiluahan tämä on.

Itse näen laajassa ja heterogeenisessa käyttäjäkunnassa kuitenkin niin paljon hyötyjä, että lieveilmiöt kuittaantuvat.

Kuka ehtii tutkimaan tätä foorumia ja sen evoluutiota. Mielenkiintoinen ilmiö. ensin hapuilujen kautta todennäköisesti Suomen parhaiten organisoiduksi ja ylläpidetyksi foorumiksi, Kävijämäärät lienee huipputasoa Suomessa. Nyt evoluutio on alkanut viedä itsemoderoinnin suuntaan - eli hajoaminen  kyllästymisestä on lähellä? Vai onko kyseessä pelkästään yksittäistapaukset?

Kiitokset tästä palautteesta, kolmisen vuotta tätä hommaa on nyt pyöritetty ja hyvä että ainakin jonkun mielestä on onnistuttu! -H-

Suomen Volvoharrastus- ja Volvofoorumikenttä on jo muutenkin niin hajallaan, että itse toivoisin pikemminkin yhdistymistä ja/tai yhteistyötä. Tätäkin yhdistystä/foorumia perustettaessa tavoite oli nimenomaan se, ettei hajoteta kenttää vaan vanha olemassaoleva yhteisö siirtyy toimimaan uuden yhdistyksen alle. Ja tältä pohjalta alunperin asiasta sovittiinkin. Valitettavasti asiat eivät sitten menneet ihan sovitun mukaisesti.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Kirjoittaminen foorumille
« Vastaus #54 : 08.11.2013, 15:53:34 »
Ongelma taitaa olla juuri siinä, että uudet jäsenet ei lue sääntöjä. Olen huomannut, että myynti- ja osto-osiossa on monesti huomautettu puutteellisista tiedoista. Se on hyvä asia.

Muihinkin viesteihin voisi puuttua tarkemmin. Monesti näkee, että joku kirjottaa vastaukseksi "??" kun ei saa mitään selvää, mitä kirjottaja tarkottaa. No, moderointi ei mulle kuulu onneks.
V70 TDI

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1457
    • That´s me!
Vs: Kirjoittaminen foorumille
« Vastaus #55 : 08.11.2013, 17:35:46 »
En nyt ihan ymmärrä, miksi lassiia kohtaa on hyökätty tässä niin kovin. Olen ihan samaa mieltä, että asiatopiceissa huolimatonta kirjoitusasua tai huolimattomuudesta johtuvia (selvinnee palautteella/yhteydenotolla) kirjoitusvirheitä voisi yrittää kitkeä huomauttamalla kirjoittajaa. Jos yritys on ollut kova, mutta suomea ei tule niin kovin sujuvasti, niin sitten ei voi mitään.

Minä en ole kovinkaan hyvä kieliopissa, mutta esimerkiksi yhdyssanavirheet pistävät kyllä jostain kumman syystä silmään (teen niitä toki itsekin). Ja (sic) kun viestissä puolet yhdyssanoista on kirjoitettu tavalla tai toisella väärin, tulee auttamatta mieleen tuo huolimattomuus/välinpitämöttömyys.

Itse olen huomannut kirjoittavani usein väärällä sijapäätteellä, jostain kumman syystä.

Oli miten oli, keskustelu ja tällainen yleinen huomautus ovat mielestäni oikein paikallaan. Ja ovathan tällaiset väännöt hauskoja...




edit: oohhoh, mikä typo!
« Viimeksi muokattu: 08.11.2013, 17:38:50 kirjoittanut adrock »

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Kirjoittaminen foorumille
« Vastaus #56 : 08.11.2013, 19:25:26 »
En nyt ihan ymmärrä, miksi lassiia kohtaa on hyökätty tässä niin kovin. Olen ihan samaa mieltä, että asiatopiceissa huolimatonta kirjoitusasua tai huolimattomuudesta johtuvia (selvinnee palautteella/yhteydenotolla) kirjoitusvirheitä voisi yrittää kitkeä huomauttamalla kirjoittajaa. Jos yritys on ollut kova, mutta suomea ei tule niin kovin sujuvasti, niin sitten ei voi mitään.


Kiitosta vaan kun muutama edes pitää mun puolia. Tuo sana "mun" olis tietetysti pitäny olla "minun". Minun mielestäni on ihan aiheellista näpäyttää moderaattoreitakin välillä, jos kokee jonkun asian olevan vinossa. Sitä vartenhan moderaattorit on, että huolehtivat foorumista ja sen kirjotuksista. Tunnen ja tiedän monta moderaattoria henkilökohtaisesti, joten ei tämä mikään hyökkäys ole teitä vastaan.
V70 TDI

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7974
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Kirjoittaminen foorumille
« Vastaus #57 : 08.11.2013, 19:35:04 »
Sitä vartenhan moderaattorit on, että huolehtivat foorumista ja sen kirjotuksista.

Tähän on nyt hyvä tarkentaa, että foorumille tulee lähes 1000 viestiä päivässä, niin ei moderaattorit niitä kaikkia voi seurata.

Jokaisessa viestissä on nappula ilmoita valvojille, josta lähtee viesti kaikille valvojille.

Käyttämällä tätä ominaisuutta kuka tahansa käyttäjä pystyy ilmoittamaan viestistä, jota olisi tarpeellista katsoa moderaattorin silmin.

Raportoimalla ylläpidolle - voit helpolla vaikuttaa foorumin sisältöön.

Paikalla remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3471
Vs: Kirjoittaminen foorumille
« Vastaus #58 : 08.11.2013, 19:44:18 »
Tähän on nyt hyvä tarkentaa, että foorumille tulee lähes 1000 viestiä päivässä, niin ei moderaattorit niitä kaikkia voi seurata.

Jokaisessa viestissä on nappula ilmoita valvojille, josta lähtee viesti kaikille valvojille.

Käyttämällä tätä ominaisuutta kuka tahansa käyttäjä pystyy ilmoittamaan viestistä, jota olisi tarpeellista katsoa moderaattorin silmin.

Raportoimalla ylläpidolle - voit helpolla vaikuttaa foorumin sisältöön.
Tämä kyllä kieltämättä unohtuu itseltäkin helposti.

Kiitosta vaan kun muutama edes pitää mun puolia. Tuo sana "mun" olis tietetysti pitäny olla "minun". Minun mielestäni on ihan aiheellista näpäyttää moderaattoreitakin välillä, jos kokee jonkun asian olevan vinossa. Sitä vartenhan moderaattorit on, että huolehtivat foorumista ja sen kirjotuksista. Tunnen ja tiedän monta moderaattoria henkilökohtaisesti, joten ei tämä mikään hyökkäys ole teitä vastaan.
Niin, eihän se ole tarkoituskaan kirjoittaa kirjakieltä. Itsekin räplään jotain kirjakielen ja puhekielen sekoitusta ja mun mielestä sun pointti oli asiallinen ja oikeutettu. En tiedä oikeasta lukihäiriöstä mitään, mutta ei ole iso vaiva tsekata kirjoitustaan ennen "lähetä"-napin painallusta sillä silmällä että siitä saisi edes jotain tolkkua.

Näihin pahimpiin voisivat modet tosiaan puuttua, ei minuakaan häiritse joku yksittäinen ison alkukirjaimen puuttuminen tai kirjoitusvirhe, mutta jos teksti on yhtäpötköäalustaloppuunilmanmitään.tolkkuaseei olekenenkäänmielestä edesSiedettävää luettavaa.

Hyvätkin neuvot/pointit jää tuolla tavalla saavuttamatta kohteensa koska kukaan ei kykene tai jaksa niitä suomentaa.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Kirjoittaminen foorumille
« Vastaus #59 : 08.11.2013, 20:08:11 »
Itse olen muutaman kerran kanssa raportoinu ylläpidolle viesteistä, joista ei saa mitään selvää. Ostoilmotukset on yksi pahimpia. Kaveri X rekisteröityy foorumille ja kyselee osia Y ja Z ja yhteystiedot puuttuu. Niinkun jo aiemmin mainitsin niin tähän epäkohtaan on onneks puututtu. En tiedä sitten onko mahdollista pakottaa rekisteröivää käyttäjää lukeen joku foorumin oppikirja, ennen kun saa luvan kirjoittaa yhtään mitään. Se vois toisaalta karsia uusia käyttäjiä, kun ei jaksa lukee sitä.
V70 TDI

 

Futurez  Kulkukoira