Samppasport  Futurez

D24 tehon lisäys keskustelu

  • 3080 Vastauksia
  • 891403 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hannu_264

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #345 : 29.09.2011, 14:06:59 »
Tuntuu vaan olevan ettei pumppu itse jaksa imeä määräänsä enempää.
Monella ainakin auttanut yläpään vetoon kun on laittanut erillisen pumpun.

Itsekin kyllä jostain luin että pumpussa pitäisi riittää imukyky, mutta ainakin ne noihin pätkämoottoreihinkin näkyy siirtopumppuja virittelevän.

Tuo olisi aika helppo selvittää tarvitseeko oikeasti siirtopumppua, lisää vain painemittauksen pumpun ulostulon välille, niin pääsee näkemään miten pumpun sisäinen paine (=ruiskutus ennakko) käyttäytyy kuormituksessa.

Tuolleen tuli joskus selvitetyksi ettei bensa-auton siirtopumppua+imusihtiä voinut jättää tankkiin...
« Viimeksi muokattu: 29.09.2011, 14:10:35 kirjoittanut Hannu_264 »

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #346 : 29.09.2011, 14:26:40 »
Niin oon olettanutkin että siihen joku konsti olisi, mutta siis mistä se paine mitataan?
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #347 : 29.09.2011, 17:44:44 »
Hipo-löytöjä, joita tein tänään töissä vanhoja luetteloita katsoessa.
Ja noihin on vielä osanumerotkin, pitää huviksee kattoa saako vielä
jostain saksan varastoista, ja paljon maksais.

Klonkswaagenin deekuun on ollu saatavilla esilämmityksellä olevaa pa-suodattimen jalkaa.

Ja nyt todellinen HIPO-osa...!

Klonkswaagenin deekun on ollut saatavissa koneen vasemmalle kyljelle tulevaa
kiertovesipumppua, joka käynnistyy moottorin sammutuksen yhteydessä
ajaksi x, kierrättäen nestettä yhä ja näin ehkäisten lämpövauroita johtuen
aikaisesta sammutuksesta kun kone vielä hohkaa rasituksen jälkeen,
ja taaten tasaisen jäähtymisen moottorille.
Tää oli kyllä löytö, jos noita vielä saa eikä maksa miljoonaa niin ois aika porno OEM hipo-osanen.
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa smgt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • Projekti päällikkö
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #348 : 29.09.2011, 17:45:23 »
voihan se olla että puolimiljoona ajettu ei jaksa imee enää tarpeeksi :)
volvo 240 tdi :)

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #349 : 29.09.2011, 19:00:03 »
voihan se olla että puolimiljoona ajettu ei jaksa imee enää tarpeeksi :)

Onko siitä jotain fakta/kokemusperäistä tietoa että kunnossa oleva syöttöpumppu jaksaa imeä tarpeeksi löpöä ihan reippaammillakin tehoilla?
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Hannu_264

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #350 : 29.09.2011, 20:42:59 »
Niin oon olettanutkin että siihen joku konsti olisi, mutta siis mistä se paine mitataan?

Aikoinaan mittaisin sen siitä pumpusta poistuvan polttoaineen ulostuloaukosta, siihen kytkin y-haaran, jonka yhteen haaraan tuli mittari ja toiseen se orgis banjonpultti (kuristus sisällä) + paluuletkun liittin.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4107
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #351 : 29.09.2011, 21:32:18 »
Tuo olisi aika helppo selvittää tarvitseeko oikeasti siirtopumppua, lisää vain painemittauksen pumpun ulostulon välille, niin pääsee näkemään miten pumpun sisäinen paine (=ruiskutus ennakko) käyttäytyy kuormituksessa.

Tuolleen tuli joskus selvitetyksi ettei bensa-auton siirtopumppua+imusihtiä voinut jättää tankkiin...
Eikös tuossa pumpussa ole ihan mekaaninen säädin ?

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #352 : 29.09.2011, 21:33:02 »
Eikös tuossa pumpussa ole ihan mekaaninen säädin ?

Jep.
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4107
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #353 : 29.09.2011, 21:34:28 »
Ei kai se kotelon paine silloin pitäisi ruiskutusennakkoon vaikuttaa.

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #354 : 29.09.2011, 21:48:51 »
Ei kai se kotelon paine silloin pitäisi ruiskutusennakkoon vaikuttaa.

Ruiskutuspumppu kehittää suuttimen aukaisemiseen vaadittavan 155bar ( oletusarvo) jo ennen männän yläkuolokohtaa,
2.2mm vakio nokkalevyllä. Jos kotelon paine on vajaa, tulee vajaatäytös sylinteriin=
mäntä on ehtinyt liikkua lähemmäs YKK:ta kuin toimiessaan suunnitellusti, koska
vajaalla täytöllä vaaditaan pidempi männän liikerata riittävän paineen aikaansaamiseksi
että suutin aukeaa -> ruiskutusajankohta myöhästyy -> sopan määräkin on pienempi
samaisesta vajaatäytöstä johtuen
« Viimeksi muokattu: 29.09.2011, 21:50:24 kirjoittanut InlineFour »
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4107
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #355 : 29.09.2011, 21:52:57 »
Ruiskutuspumppu kehittää suuttimen aukaisemiseen vaadittavan 155bar ( oletusarvo) jo ennen männän yläkuolokohtaa,
2.2mm vakio nokkalevyllä. Jos kotelon paine on vajaa, tulee vajaatäytös sylinteriin=
mäntä on ehtinyt liikkua lähemmäs YKK:ta kuin toimiessaan suunnitellusti, koska
vajaalla täytöllä vaaditaan pidempi männän liikerata riittävän paineen aikaansaamiseksi
että suutin aukeaa -> ruiskutusajankohta myöhästyy -> sopan määräkin on pienempi
Onko tosiaan niin pienestä kiinni se täytös ? Eikö se riitä että kun kotelo on täynnä nestettä ?

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #356 : 29.09.2011, 22:04:19 »
Onko tosiaan niin pienestä kiinni se täytös ? Eikö se riitä että kun kotelo on täynnä nestettä ?

Ei riitä. Se mäntä syöttää jokaiselle suuttimelle erikseen paineen, eli jokaisen 1 rev/ min
sen pitää mennä akk:sta ykk:hon, ja takaisin, ja tuossa välissä täyttyä naftalla.
Silloin kotelossa on pakko olla ylipainetta, että se ehtii täyttyä.

Itsellä tuo tuleekin vasta ongelmaksi, eli siirtopumppu on pakollinen.
Nestepään vaihto 10mm->12mm kasvattaa iskutilavuutta 16.7%,
ja kun tähän lisätään 2.8mm nostoinen nokkalevy, ollaan jo tilanteessa
että iskutilavuus on kasvanut yli 50% normaaliin verrattuna, johonka meidän
volvoissa olevan VE6 pumpun "pumppu" ei enää riitäkään.
Siinä siirtopumppu on jo pakollinen. Näitä VE6 pumppuja on myös ollut eri sisuskaluilla,
niinkuin nuo nokkalevyt ja nestepäät, mutta myös suurempituottoisia mäntiä jotka tuottavat
sen pumpun sisäisen paineen ja polttonesteen imun.
« Viimeksi muokattu: 29.09.2011, 22:06:11 kirjoittanut InlineFour »
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #357 : 30.09.2011, 08:09:21 »
Ja nyt todellinen HIPO-osa...!

Klonkswaagenin deekun on ollut saatavissa koneen vasemmalle kyljelle tulevaa
kiertovesipumppua, joka käynnistyy moottorin sammutuksen yhteydessä
ajaksi x, kierrättäen nestettä yhä ja näin ehkäisten lämpövauroita johtuen
aikaisesta sammutuksesta kun kone vielä hohkaa rasituksen jälkeen,
ja taaten tasaisen jäähtymisen moottorille.
Tää oli kyllä löytö, jos noita vielä saa eikä maksa miljoonaa niin ois aika porno OEM hipo-osanen.

paljonkohan tuommoinen maksaisi  ::)

vaikka tilallehan nyt pitäisi käydä vesiletkuun asennettava ihan yleismallinenkin, mutta paljonko sellainen sitten kustantaisi ? jos projektiin ja tähän käyttikseen vaikka sellaiset jostain löytäisi.

säästäisi deekussakin tuota pitkää kantta ihan mukavasti kun vesi jäisi kiertämään muutamaksi minuutiksi :)
hipojen hipoa olisi laittaa vielä sähköflekti paikalleen joka pyörisi samalla kuin tuo ulkoinen vesipumppu  ;)

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #358 : 30.09.2011, 09:16:49 »
Motonetista löytyy esim. VW;n T4 pakun kiertovesipumppuja muutamalla kympillä.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #359 : 30.09.2011, 09:28:26 »
Myös vw T3:sta kyseinen pumppu löytyy :)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

 

Elekma  Autoracing