Elekma  Autoracing

D24 tehon lisäys keskustelu

  • 3079 Vastauksia
  • 886027 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #420 : 13.11.2011, 11:10:42 »
No joo kyllähän se sen merkki on että se siinä ainakin toimi se kara.

Niin pointti oli siis se tossa kun tyhjäkäynti laski kun tappia painoi sisään, että se teki sen vain sillon kun syötön ruuvasi tarpeeksi pienelle. Noissa säädöissä missä se on mulla ollut, tapin liikuttelu ei vaikuttanut tyhjäkäynnillä mitään. Eikä myöskään noin 3000rpm tasakaasulla.

Mutta täytyy tosiaan kokeilla vielä ajella letku kiinni ja irti, niin näkee vaikuttaako se sitten kuormituksessa, vaikka tyhjäkäynnillä ei vaikutakaan.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #421 : 17.11.2011, 20:38:14 »
Ai niin, piti kokeilla vielä ajossa oikein niin kyllä se ahdoilla syöttöä lisää vaikka tyhjäkäynnillä ei sitä teekään.
Olisin vaan jotenkin kuvitellut tosiaan että tuo ahdonalaisen säätö tekee samaa kun syöttöruuvi, mutta ei näköjään.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Hannu_264

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #422 : 18.11.2011, 10:15:38 »
Tuosta kuvasta sen voisi myös nähdä että saksalainen ingenjöör on vähän miettinyt mekaniikkaa, että on saanut tuon ahdonalaisen säätimen vaikuttamaan vasta kun tehopyynti on päällä. Se tappi vaikuttaa tuohon vivun kärkeen mikä on osan nro 700 alapuolella tuossa kuvassa, vivun sisässä ovat nuo muut mekanismit mitkä säätävät nestepään ympärillä olevan luistin asemaa. Tuon vivun asento näyttäisi vaikuttavan siihen miten paljon luistin asento muuttuu samalla säätimien korjauksella, eli toimii tavallaan välityksenä tai "kertojana".




Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #423 : 19.11.2011, 16:08:47 »
Äsken kävin penkittämässä uudestaan samassa penkissä, nyt erillisellä siirtopumpulla.
Tulos 196,2kw, eli noin 267hv. nyt otettiin koneelta tarkka pyörintänopeus ja kilowatit muutamasta kohdasta ja niitten perusteella laskin väännöiksi noin 420nm. Pistän lappua taas esiim kun pääsen skannerin ääreen.

Kokeilin myös kääntää syöttöruuvia vielä puoli kierrosta isommalle mutta teho vain laski pari kilowattia. Eli kai se on sitten niin että enempää sieltä ei vaan tule.

Nyt on taas skebazulla muutama heppa petrattavaa ;)
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3422
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #424 : 19.11.2011, 16:56:12 »
Itse tuossa mietiskellyt tuota ahdinvalintaa tuohon deekuun niin mielessä käynyt että laittaisi Holset hx35 kylkeen mutta 10 pakopesällä jos saisi heräämään aikaisemmin kuin 3000 rpm.
Tosin muodostuuko noin pienellä pakopesällä ongelmaksi pakopaineet ?
Ahtimen kaveriksi tulee 12mm nestepäällä olevapumppu ja tietysti iso cuuleri.
Putkisto on jo päivitetty 3"
Autostahan ei revitä kaikkea mahdollista ulos vaan pyrkimys päästä +200hv luotettaviin lukemiin kun kyseessä on käyttöauto :)
Tuo oma kolmosgarretti alkaa vetelemään viimeisiään niin tulee pakosta ahtimen vaihto eteen, mutta jotain muuta sinne konehuoneeseen tungetaan kuin tuo vakioahdin.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa SanttuM

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 196
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #425 : 20.11.2011, 12:38:35 »
Asiaa..
Onneks muutkin jaksaa viilata näitä vanhoja deekuja.
Paljonko  Lanttola sulla oli ahtopainetta ja millä turbolla?
Perseaukiselle kaikki on kallista
Volvo 245 D24Tic -82 Paku
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=9499.0

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #426 : 20.11.2011, 14:48:11 »
Nyt on taas skebazulla muutama heppa petrattavaa ;)

yllytätkö ?  >:D

tätä voidaan jatkaa suureen pamahdukseen saakka  :D (käyn vääntämässä ahtoja ja syöttöä vähän suuremmalle  *karkuun->) no en mene  :D

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #427 : 20.11.2011, 15:42:06 »
Paljonko  Lanttola sulla oli ahtopainetta ja millä turbolla?

Allekirjoituksessahan lukee että HX35:sella....paineiksi veikkaan 1.7-2.0bar väliltä...

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #428 : 20.11.2011, 17:46:36 »
Tuosta kuvasta sen voisi myös nähdä että saksalainen ingenjöör on vähän miettinyt mekaniikkaa, että on saanut tuon ahdonalaisen säätimen vaikuttamaan vasta kun tehopyynti on päällä. Se tappi vaikuttaa tuohon vivun kärkeen mikä on osan nro 700 alapuolella tuossa kuvassa, vivun sisässä ovat nuo muut mekanismit mitkä säätävät nestepään ympärillä olevan luistin asemaa. Tuon vivun asento näyttäisi vaikuttavan siihen miten paljon luistin asento muuttuu samalla säätimien korjauksella, eli toimii tavallaan välityksenä tai "kertojana".

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Ai niin ja kiitos tuosta kuvasta  -H-
Tuota jo aiemminkin ihmettelin mutta en osannut hahmottaa miten se systeemi pelaa. täytyisi joskus avata tuo ylimääräinen pumppu ja tutkia ihan omakätisesti jos siitä jotain ymmärtäisi. Sitten kun on aikaa... (joskus eläkepäivinä?)
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #429 : 20.11.2011, 17:58:27 »
Tuo oma kolmosgarretti alkaa vetelemään viimeisiään niin tulee pakosta ahtimen vaihto eteen, mutta jotain muuta sinne konehuoneeseen tungetaan kuin tuo vakioahdin.

Hyvä päätös  ;)
Jos tavoittena ei ole kuin vähän reilu 200hv, niin käyttöalueesta ei varmaan tarvitse juuri tinkiä vakioon nähden jos ahdinvalinta osuu nappiin.
Muistaakseni Lehtosen Pasi sanoi holsetin 12# pesän vastaavan noin 0.8 a/r lukua ja vakioahtimessahan on pahimmillaan muistaakseni 0.36 (kuten mulla) ja sekin kuitenkin riittää kevyesti 150hv lukuihin (caidemanhan penkitti liki 200hv sillon joskus, mikähän pakopesä sillä oli?).

Eli siihen nähden veikkaisi että jos siis 10# pakopesällä on saatavilla? HX35:sta, niin sinne 200hv lukemiin pääsisi tuollakin, varsinkin kun ottaa huomioon että siipikoko on huomattavasti suurempi tuossa holsetissa. Periaatteessa isommalla kompurasiivelläkin saisi tuota heräämistä parannettua.

Itsehän en noista ahdinhommista kyllä juuri mitään tajua, varsinkaan että miten vaikuttaa isot siipikoot ja pieni pakopesä tai toisinpäin. Lehtonen kyllä sanoi että isommalla kompurasiivellä saadaan heräämään aikaisemmin ja riittämään pidemmälle mutta miksi se ei sitten ole jo vakiona paljon isompi jos siitä on pelkästään hyötyä?
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #430 : 20.11.2011, 18:04:16 »
Hyvä päätös  ;)
Jos tavoittena ei ole kuin vähän reilu 200hv, niin käyttöalueesta ei varmaan tarvitse juuri tinkiä vakioon nähden jos ahdinvalinta osuu nappiin.
Muistaakseni Lehtosen Pasi sanoi holsetin 12# pesän vastaavan noin 0.8 a/r lukua ja vakioahtimessahan on pahimmillaan muistaakseni 0.36 (kuten mulla) ja sekin kuitenkin riittää kevyesti 150hv lukuihin (caidemanhan penkitti liki 200hv sillon joskus, mikähän pakopesä sillä oli?).

Eli siihen nähden veikkaisi että jos siis 10# pakopesällä on saatavilla? HX35:sta, niin sinne 200hv lukemiin pääsisi tuollakin, varsinkin kun ottaa huomioon että siipikoko on huomattavasti suurempi tuossa holsetissa. Periaatteessa isommalla kompurasiivelläkin saisi tuota heräämistä parannettua.

Itsehän en noista ahdinhommista kyllä juuri mitään tajua, varsinkaan että miten vaikuttaa isot siipikoot ja pieni pakopesä tai toisinpäin. Lehtonen kyllä sanoi että isommalla kompurasiivellä saadaan heräämään aikaisemmin ja riittämään pidemmälle mutta miksi se ei sitten ole jo vakiona paljon isompi jos siitä on pelkästään hyötyä?

Caidemanillahan oli muistaakseni Gt32 ahdin, vakio se ei kuitenkaan ollut.
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #431 : 20.11.2011, 18:04:55 »
yllytätkö ?  >:D

tätä voidaan jatkaa suureen pamahdukseen saakka  :D (käyn vääntämässä ahtoja ja syöttöä vähän suuremmalle  *karkuun->) no en mene  :D

Pakkohan sitä vähän on kiusata ;)
Todellisuudessahan tuo ero on kyllä niin pieni että käytännön merkitystä sillä ei ole, ja kun vedetty eri penkeissä niin huono oikeastaan edes verrata..

Se voi olla kyllä että molemmilla alkaa tuo pumppu loppua noissa lukemissa, sama mieshän ne on tehnyt samoilla osialla ja taitaa olla jopa liki samoihin aikoihinkin. Itsellä ainakin savutus lakkaa kokonaan täysillä ahdoilla. Aluksi kun sain pumpun kiinni niin olin näkevinäni jotain savua vielä ahdoillakin mutta taisi olla näköharhaa tms.
Pumpun ruuvauksella ainakin teho vain väheni  :idiot2:


SanttuM:
Tässä topicissa aikaisemmin on tarkat specsit ja projektiosiosta löytyy myös juttua :)
Ahtimena HX35 12# pakopesällä, ahtoja vähän reipas 2bar.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #432 : 20.11.2011, 18:07:34 »
Caidemanillahan oli muistaakseni Gt32 ahdin, vakio se ei kuitenkaan ollut.

Vakioahtimella ja pp-dieselin pumpullahan caideman sen sillon penkitti vai muistanko ihan väärin? Oliko 198hv tai jotain sinnepäin. Sen jälkeenhän autoon tuli GT32 ja vasta skebazu vihdoin penkitti tuolla 32:lla, tuloksena se 262,5/420
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #433 : 20.11.2011, 18:08:29 »
yllytätkö ?  >:D

tätä voidaan jatkaa suureen pamahdukseen saakka  :D (käyn vääntämässä ahtoja ja syöttöä vähän suuremmalle  *karkuun->) no en mene  :D

Suurin käytännön ero meillä taitaa olla se että mä oon kevyempi kuski :D
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #434 : 20.11.2011, 18:12:30 »
Vakioahtimella ja pp-dieselin pumpullahan caideman sen sillon penkitti vai muistanko ihan väärin? Oliko 198hv tai jotain sinnepäin. Sen jälkeenhän autoon tuli GT32 ja vasta skebazu vihdoin penkitti tuolla 32:lla, tuloksena se 262,5/420

Niinpä muuten olikin, oli ihan pakko kätdä varmistamassa volvolandian puolelta,
ja niinhän se meni että sinä muistit oikein :-[
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

 

KL-varaosat  Race.fi