Race.fi  Puotilan autokorjaamo

D24 tehon lisäys keskustelu

  • 3080 Vastauksia
  • 890829 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #450 : 23.11.2011, 20:48:01 »
Kylla se pelkkä nestepään vaihto auttaa sen verran että parin testikiihdytyksen jälkeen oli kolmosen rattaat siliänä, pakko rajoittaa syötöllä tehoa että uskaltaa kolmosellakin polkea. 80-120km/h n. 5sec turvallisilla säädöillä laatikolle talveksi, syöttö isolla huomattavasti nopeampaa, ei vaan kerinny kellottaa sattuneesta syystä  :'(
melkoinen parannus vakioon, jolle mittasin 11-12 sec luokkaa 80-120km/h...

laiska mikä laiska :P

Poissa NBM

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #451 : 23.11.2011, 20:57:49 »
Ihan OT:na lainaus vanhasta volvo- viestistä:

"...D 24, joka antaa 60kW (82hv) DIN tehoa. Moottori on epätavallisen nopea dieseliksi, se kiihtyy o-100km/h 17 sek."

 :3/4 jättää sen:

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #452 : 23.11.2011, 22:22:08 »
Ihan OT:na lainaus vanhasta volvo- viestistä:

"...D 24, joka antaa 60kW (82hv) DIN tehoa. Moottori on epätavallisen nopea dieseliksi, se kiihtyy o-100km/h 17 sek."

 :3/4 jättää sen:

Juu noinhan se oli 30 vuotta sitten... onko sulla kyseinen Volvoviesti tallella? Paas oikein skannaten ;)
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa alarli00

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #453 : 23.11.2011, 23:05:04 »
joo tuo icharuksen teksti on tuosta mun autosta kun ite ei oo ehtiny käyä päivitteleen tänne...
siellä on jo paikallaan schwitserin s2 paikallaan ja kakkosella herää n 3700rpm ja kolomosella ja nelosella siinä vähän yli 3000rpm että ei se kovin allaalta vejä tuo  :) :)

tuosta pumpun ruuvauksesta sen verran että:
-kaasupolkimesta otettu vähän tavaraa pois
-siitä kaasurullasta rajottimet veks
-ahonalaisen kara rälläköity tappiin
-pumpun kaasuvivun sitä kuulaa johon tulee se tanko kiinni porattu reikä lähemmäs sitä pumpun akselia että liikerata kasvaa
 ja jotain muutaki saatto olla.

tällä hetkellä syöttö sillain että alakierroksilla ei savuta mutta kun ahot nousee 0,3 baariin niin sitte taivas tummenee ::)
jos ottaa ahonalaisen letkun irti niin menis päästöistä läpi heittämällä..

Tuossa eilen huomasin kun säätiin ennakkoa myöhäsemmälle niin ahot nousee alempaa mutta ei vejä yhtähyvin pienemmillä ahdoilla kuin aikasemmin...
nyt on vissiin turhan myöhäsellä kun kylmänä tupisee n 2min :o
« Viimeksi muokattu: 23.11.2011, 23:16:15 kirjoittanut alarli00 »

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #454 : 24.11.2011, 10:02:01 »
Tuossa eilen huomasin kun säätiin ennakkoa myöhäsemmälle niin ahot nousee alempaa mutta ei vejä yhtähyvin pienemmillä ahdoilla kuin aikasemmin...
nyt on vissiin turhan myöhäsellä kun kylmänä tupisee n 2min :o
Joo niihän se menee että mitä myöhäsemmälle säätää niin alavääntö kasvaa mutta ylhäältä teho häviää ja toisinpäin ;)

Vaparissakin tuolla ennakolla on yllättävän suuri vaikutus. Volkkarissa tuo vapari d24 antoi 75hv/155Nm mutta sitten kun sama moottori laitettiin Volvon keulalle niin teho kasvoi 7hv mutta vääntö tippui 10Nm. Ja käsittääkseni noissa ainut ero on se että volkkari käytti myöhäisempää ennakkoa...
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #455 : 24.11.2011, 18:15:37 »
Joo niihän se menee että mitä myöhäsemmälle säätää niin alavääntö kasvaa mutta ylhäältä teho häviää ja toisinpäin ;)

Vaparissakin tuolla ennakolla on yllättävän suuri vaikutus. Volkkarissa tuo vapari d24 antoi 75hv/155Nm mutta sitten kun sama moottori laitettiin Volvon keulalle niin teho kasvoi 7hv mutta vääntö tippui 10Nm. Ja käsittääkseni noissa ainut ero on se että volkkari käytti myöhäisempää ennakkoa...

VW CP eli "d24" koneen säätöarvo 0.97 +/- 0.02 tehtaan korjausohjeen mukaan.
Muut tiedot 55kw/4300 rpm 140Nm/2500rpm, tuotannossa 78-82.

VW DW eli "d24" koneen säätöarvo 0.80 +/- 0.02 mutta yllättäen muut tiedot samat
kuin edellisessä eli 55kw/4300 rpm 140Nm/2500rpm, tuotannossa 91-92.

VW ACT eli "d24" koneen säätöarvo 0.80 +/- 0.02
51kw/3750rpm 140Nm 1800-3000rpm (!) tuotannossa 92->

Eli siitä sitten miettimään vaparien osalta tuota ennakon merkitystä.

Joo niihän se menee että mitä myöhäsemmälle säätää niin alavääntö kasvaa mutta ylhäältä teho häviää ja toisinpäin ;)

Vaparissakin tuolla ennakolla on yllättävän suuri vaikutus. Volkkarissa tuo vapari d24 antoi 75hv/155Nm mutta sitten kun sama moottori laitettiin Volvon keulalle niin teho kasvoi 7hv mutta vääntö tippui 10Nm. Ja käsittääkseni noissa ainut ero on se että volkkari käytti myöhäisempää ennakkoa...

155Nm ei ole ollut yhdessäkään vw "d24" koneessa vääntöä. Tuo on joku huhutieto
wikipediasta tms.
« Viimeksi muokattu: 24.11.2011, 18:24:49 kirjoittanut InlineFour »
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #456 : 24.11.2011, 18:22:03 »
Joo niihän se menee että mitä myöhäsemmälle säätää niin alavääntö kasvaa mutta ylhäältä teho häviää ja toisinpäin ;)

Vaparissakin tuolla ennakolla on yllättävän suuri vaikutus. Volkkarissa tuo vapari d24 antoi 75hv/155Nm mutta sitten kun sama moottori laitettiin Volvon keulalle niin teho kasvoi 7hv mutta vääntö tippui 10Nm. Ja käsittääkseni noissa ainut ero on se että volkkari käytti myöhäisempää ennakkoa...

Volkkarissa pystyi ohjaamosta vivusta säätämään ennakkoa, ja kyllä se aina paremmin kulki ennakko tapissa kuin ilman. Kuulosti tosin vähän rumemmalta pienillä kierroksilla.

Poissa alarli00

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #457 : 24.11.2011, 23:43:59 »
Tänään oli pakko lisätä vartti lisää syöttöä ja alko heti kulukemaan ilosemmin mutta ei vielä uskaltanu kolomosella murjoa kaasu pohjassa mutta luulis jotenkin kestävän kun viimeksi hajos kolomonen oli noin 2 kierrosta vielä enemmän syöttöä... (ahot säätyy syötön mukaan nyt noin 1,7 bar)

tuon nelosen luulis kestävän allaalta asti vejätystä kun ois mukava nyt mitata tuo 80-120 km/h väli ja heräilee nelosella justiinsa siinä 80km/h kun lähtee vejättämään 60 km/h:sta
jos sitä pääsis alle 5 sec niin alkas olla kiva ens alkuun  :) :)
« Viimeksi muokattu: 24.11.2011, 23:45:42 kirjoittanut alarli00 »

Poissa smgt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • Projekti päällikkö
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #458 : 25.11.2011, 07:35:43 »
onko porukka mitannu tuon 80-100 silleen että alkaa kiihdyttää 80:sta vai alle ja kello käyntiin 80:n kohalla.

itse ainaki mittaan jälkimmäisellä tavalla. :)
volvo 240 tdi :)

Poissa alarli00

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #459 : 25.11.2011, 09:07:36 »
joo ite ainakin mitannu tuollain että 60:sta kympistä lähtee vejättään....
ite mitannu tuon välin racechronolla jonka saa puhelimeen ja se ottaa gps:stä se nopeuden

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #460 : 25.11.2011, 09:14:50 »
Volkkarissa pystyi ohjaamosta vivusta säätämään ennakkoa, ja kyllä se aina paremmin kulki ennakko tapissa kuin ilman. Kuulosti tosin vähän rumemmalta pienillä kierroksilla.
Volkkarissahan se on kylmäkäynnistystä varten, kunnei ole tota vahapatruunaa. Volvoonkin vois kuitenkin hajonneen vahapatruunan tilalle vaihtaa ton manuaalisen säädön. Laittas ryyppyvivun paikalle.  :P
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #461 : 25.11.2011, 09:40:46 »
Volkkarissahan se on kylmäkäynnistystä varten, kunnei ole tota vahapatruunaa. Volvoonkin vois kuitenkin hajonneen vahapatruunan tilalle vaihtaa ton manuaalisen säädön. Laittas ryyppyvivun paikalle.  :P

Toihan on tavallaan ihan hyvä idea. Sais alhaalle lisää vääntöö ja sit vasta kun ahdin herää ni vetäis nupista ennakkoo lisää. Kävis tyhjäkäyntiäkin vähän sirommin kun noilla 0,95-1 ennakoilla tuppaa olemaan jo aika raju toi käyntiääni... eri asia vaan kuka tollasta vipua jaksaa vedellä.

Mulla itseasiassa joskus olikin vahapatruuna pois ja se ennakonsäätövipu hirtetty nippusiteellä jumiin. Aikoina joilloin ei vielä osannut säätää ennakkoa niin kuin se kuuluu. Kyllähän tuo hiukan auttoi vaparissa silloin... ainakin v40 1.9D:n perässä pystyi roikkumaan ihan mukavasti.
« Viimeksi muokattu: 25.11.2011, 09:46:03 kirjoittanut VahuJ »
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #462 : 25.11.2011, 10:01:51 »
Toihan on tavallaan ihan hyvä idea. Sais alhaalle lisää vääntöö ja sit vasta kun ahdin herää ni vetäis nupista ennakkoo lisää. Kävis tyhjäkäyntiäkin vähän sirommin kun noilla 0,95-1 ennakoilla tuppaa olemaan jo aika raju toi käyntiääni... eri asia vaan kuka tollasta vipua jaksaa vedellä.

Oikein näppärä kun olisi, väsäisi tohon jonkun sähkömoottorin vetelemään ja ohjaus tietysti vaikka ahtojen perusteella... :smoke:

(ei, mitään en asiasta muuten tiedä mutta transportterin vapariviitosen kanssa tuli joskus ton vivun kanssa leikittyä...)
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #463 : 25.11.2011, 10:08:21 »
Eikö siihen voisi laittaa vaikka hukkaportin kellon liikuttelemaan sitä ennakkovipua?

Poissa Juke-Maza

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1344
  • Keskinkertaista yritetään mutta paskaa tuppaa.....
    • JAM Motorsports Club
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #464 : 25.11.2011, 10:29:14 »
Eikö siihen voisi laittaa vaikka hukkaportin kellon liikuttelemaan sitä ennakkovipua?
Erittäin hyvin sanottu siellä takana! Mainio idea kerrassaan! Miten paljon tuosta ennakkovivusta saa säädettyä ennakkoo?

 

RallyBaron  Samppasport