RallyBaron  Samppasport

D24 tehon lisäys keskustelu

  • 3079 Vastauksia
  • 886230 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa räkänokka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
  • Mäntsälän moottori tärväämö - MMT #1
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #675 : 14.01.2012, 19:15:56 »
eiköhän tuo ihan uskottavalta kuullosta, voi olla kyllä että putkisto tehty edellä mainittujen lisäksi. tai mistä sitä tietää, tuskin he ainakaan valehtelevat.

pumpun huolto 350e ? onko siinä jotain vikaa ? mitä tarkoitat rukaamisella ?

Siis koko paketti olis pp:llä tuon 350€ vaihtaisivat tiivisteet ja huoltaisivat pumpun muutenkin lähes uudenveroiseksi + säätäisivät sen jotta olisi mahdollista saada sen verran mitä 10mm nestepäällä irtoaa. Sitä tarkoitin. Ja juu puhui 3" putkestakin.
Suunnittelun yksinkertaisuus korostaa rakennelman luovuutta.
"Teoriassa se mutteri kyllä pyörii, mut käytännössä se on ruosteessa"

Poissa TDIC

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #676 : 16.01.2012, 10:46:52 »
Omassa on 100km/h vauhdissa kierrokset mittarin mukaan 3000rpm ja laatikkona kans M90...

Omassa oli myös kierrokset n.3000rpm/ 100km/h ennenkuin vaihdoin laturin hihnapyörän. Laturistahan moottorin kierrosluku "mitataan".

Kulunutta hihnapyörää ei kannata vaihtaa ainakaan ennen penkkireissua jos penkissä moottorin kierrokset katsotaan auton kierroslukumittarista tai laturin W-liittimestä kalibrointivaiheessa.
Näin saadaan edullisesti jopa kymmeniä lisähevosvoimia paperille...  ;)

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #677 : 16.01.2012, 20:48:11 »
Omassa oli myös kierrokset n.3000rpm/ 100km/h ennenkuin vaihdoin laturin hihnapyörän. Laturistahan moottorin kierrosluku "mitataan".

Kulunutta hihnapyörää ei kannata vaihtaa ainakaan ennen penkkireissua jos penkissä moottorin kierrokset katsotaan auton kierroslukumittarista tai laturin W-liittimestä kalibrointivaiheessa.
Näin saadaan edullisesti jopa kymmeniä lisähevosvoimia paperille...  ;)

Eikös se mene juuri päin vastoin, eli teho tulee sama joka tapauksessa, mutta dyno laskee väännön kierrosluvusta, eli mitä pienemmät kierrokset koneelle syötetään, sitä suuremman vääntölukeman se laskee paperille?
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa TDIC

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #678 : 17.01.2012, 00:47:09 »
Eikös se mene juuri päin vastoin, eli teho tulee sama joka tapauksessa, mutta dyno laskee väännön kierrosluvusta, eli mitä pienemmät kierrokset koneelle syötetään, sitä suuremman vääntölukeman se laskee paperille?

Kyllä vaan taitaa niin olla että vääntö mitataan ja teho lasketaan väännöstä moottorin eri kierrosnopeuksilla.

Pari linkkiä esimerkkinä:
http://www.autowiki.fi/index.php/Teho
http://www.jkauppi.fi/convert/power_calculation.php

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #679 : 17.01.2012, 07:40:04 »
Kyllä vaan taitaa niin olla että vääntö mitataan ja teho lasketaan väännöstä moottorin eri kierrosnopeuksilla.

Pari linkkiä esimerkkinä:
http://www.autowiki.fi/index.php/Teho
http://www.jkauppi.fi/convert/power_calculation.php

Kahdessa eri penkissä olen penkittänyt auton sekä moottoripyörän ja molempien penkittäjä sanoi että tehon saa kyllä mutta vääntöä ei, jos ei saada kierroslukua koneelle. Autosta vääntö jäi saamatta, pyörästä se saatiin laskettua kun saatiin kierroluku.
Tiedossa on kyllä miten teho ja vääntö muodostuu, mutta jos dyno ei tiedä tarkkaa välityssuhdetta, ei se voi mitata moottorin vääntömomenttia, ainoastaan renkailta välittyvän momentin, joka taas muuttuu välityksen mukaan. Tehohan taas pysyy vakiona, riippumatta välityksistä, koska nopeus kasvaa sen mitä voima vähenee pitkillä välityksillä.


Voi kyllä olla että kaikki dynot ei näin toimi, mutta yleensä kuitenkin tehon saa mitattua ilman mitään kierroslukutietoa dynolle.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #680 : 20.01.2012, 18:55:15 »
No kun saat sen tapin käsiis, niin kattele sitä.
Mitä ylemmäs, eli pumpun kantta kohti mennään, sitä syvempi se alkuperäinen viiste on.
Ja kun enemmän ahtopainetta, se tappi painuu alemmas, jolloin se seuraajaneula
vastaa siihen viisteeseen.

Eli siitä vähän kattoen, oman maun mukaan rälläköiden

Kuinka virityskelpoinen tuo Volvon vakio kara on? Mul on nyt 12mm nestepää ja sit ku tulee viel turbo (esim. T3/T4) ja cooleri niin saako vakiokaralla reilu 200hp max. 1,5bar ahdoilla vai pitääkö karaa muokata?

Sitten mikä on kanta tuon kannen suhteen? onko tarvetta hioa kanavia "sulavimmiksi" / isommiksi ja kenties hiekkapuhaltaa ne? "sulavalla" tarkotan sitä, että terävät kulmat poies jarruttamasta. :D
« Viimeksi muokattu: 20.01.2012, 18:57:28 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #681 : 20.01.2012, 20:22:09 »
Kuinka virityskelpoinen tuo Volvon vakio kara on? Mul on nyt 12mm nestepää ja sit ku tulee viel turbo (esim. T3/T4) ja cooleri niin saako vakiokaralla reilu 200hp max. 1,5bar ahdoilla vai pitääkö karaa muokata?

riittää vakio karaa mutta joudut toki perussyöttöä nostamaan, parempi että muokkaat karaa ammattilaisen apua käyttäen.

Sitten mikä on kanta tuon kannen suhteen? onko tarvetta hioa kanavia "sulavimmiksi" / isommiksi ja kenties hiekkapuhaltaa ne? "sulavalla" tarkotan sitä, että terävät kulmat poies jarruttamasta. :D

tuohon kysymääsi 200hp:seen riittää vakio kansi, mutta parempi tietenkin jos innostusta riittää avartaa kanavia, jos tietää mitä tekee

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #682 : 20.01.2012, 20:30:54 »
riittää vakio karaa mutta joudut toki perussyöttöä nostamaan, parempi että muokkaat karaa ammattilaisen apua käyttäen.

tuohon kysymääsi 200hp:seen riittää vakio kansi, mutta parempi tietenkin jos innostusta riittää avartaa kanavia, jos tietää mitä tekee

No pitäähän sitä perussyöttöä nostaa joka tapauksessa jonku verra.. mutta joo, pitää kysellä. :)

Joo tiedän et riittää mut ois kiva vähä värkätä.. :P Eikö perusohje oo se että jos haluaa virtausta parantaa, niin hio niitä teräviä kulmia poies ja sit hiekkapuhaltaa jos viel haluaa hifistellä. Ite kyl aattelin vaan ehkä pirrailla.

Sitte kanavien suurentaminen..eikös pakokanavaa pidä suurentaa yläreunasta, koska pakokaasuvirtaukset "myötäilevät yläreunaa"..? Tämmösen tiedon sain ainakin bensakoneen kannen muokkaukseen. Imukanava kannata varmaa antaa olla vakio (pyöristyksiä ja h.puhallusta lukuunottamatta) jotta paine säilyis mahdollisimman korkeana? Turbokoneessa kierroksilla ylipaine säilyy ja alakierroksilla sekä vaparissa alipaine säilyy.
« Viimeksi muokattu: 20.01.2012, 20:38:19 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Juke-Maza

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1344
  • Keskinkertaista yritetään mutta paskaa tuppaa.....
    • JAM Motorsports Club
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #683 : 20.01.2012, 20:41:26 »
No pitäähän sitä perussyöttöä nostaa joka tapauksessa jonku verra.. mutta joo, pitää kysellä. :)

Joo tiedän et riittää mut ois kiva vähä värkätä.. :P Eikö perusohje oo se että jos haluaa virtausta parantaa, niin hio niitä teräviä kulmia poies ja sit hiekkapuhaltaa jos viel haluaa hifistellä. Ite kyl aattelin vaan ehkä pirrailla.

Sitte kanavien suurentaminen..eikös pakokanavaa pidä suurentaa yläreunasta, koska pakokaasuvirtaukset "myötäilevät yläreunaa"..? Tämmösen tiedon sain ainakin bensakoneen kannen muokkaukseen. Imukanava kannata varmaa antaa olla vakio (pyöristyksiä ja h.puhallusta lukuunottamatta) jotta paine säilyis mahdollisimman korkeana? Turbokoneessa kierroksilla ylipaine säilyy ja alakierroksilla sekä vaparissa alipaine säilyy.
Ei kyllä ole mitään varmaa tietoa mutta kannattaa kyllä kysellä ja perehtyä tolkusti diesel koneiden kannen työstöön ennen kun rupeaa itse muotoilemaan kanavia. Toki varmasti samat säännöt pätee terävien kulmien kanssa kuin bensiini moottoreissa. Tällainen kuva on jäänyt itselle eli en osaa tarkkaan sanoa mutta kannattaa perehtyä huolella.

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #684 : 20.01.2012, 20:47:25 »
Ei kyllä ole mitään varmaa tietoa mutta kannattaa kyllä kysellä ja perehtyä tolkusti diesel koneiden kannen työstöön ennen kun rupeaa itse muotoilemaan kanavia. Toki varmasti samat säännöt pätee terävien kulmien kanssa kuin bensiini moottoreissa. Tällainen kuva on jäänyt itselle eli en osaa tarkkaan sanoa mutta kannattaa perehtyä huolella.

Joo, aattelin kyl vaan et pyöristelen teräviä kulmia ja sit puhdistan kanavat ja venttiilit.

Mites kannentiiviste? Ku turbottaa (1,2-1,5 bar) niin kuinka paksu tiiviste kannattaa ostaa? 1.4, 1.5 vai 1,6mm?
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #685 : 20.01.2012, 20:58:51 »
Aika sama minkä tiivisteen sinne laitat, puristus
ei o sama asia dieselissä kun bensassa.
Laita vaikka 3-lovinen eli paksuin, jääpähän eniten
pelivaraa venttiilin ja männän venttiiliupotuksen väliin, josko sillä väliä on
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa SanttuM

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 196
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #686 : 21.01.2012, 01:02:25 »
Tilaa suosiolla tammerdieseliltä kolmelovinen peltitiiviste
Oli jotain 85egee kuluineen.
Perseaukiselle kaikki on kallista
Volvo 245 D24Tic -82 Paku
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=9499.0

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #687 : 21.01.2012, 01:23:54 »
Tilaa suosiolla tammerdieseliltä kolmelovinen peltitiiviste
Oli jotain 85egee kuluineen.
Tai hae mistä tahansa asiansa osaavasta varaosaliikkeestä.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa MJF

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #688 : 21.01.2012, 13:13:51 »
Moottori toimii parhaiten oikean paksuisella tiivisteellä ja sen määrää männänylitys lohkon tasosta.

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #689 : 21.01.2012, 15:07:47 »
Moottori toimii parhaiten oikean paksuisella tiivisteellä ja sen määrää männänylitys lohkon tasosta.

Näinhän se on, mutta tässä jätemoottorissa se on yks ja sama mitä sinne tunkee,
kaikilla se toimii. Paitsi jos laittaa 1-lovisen 3-lovisen tilalle,
saattaa jopa kilahtaa käynnistäessä venttiili mäntään, en tiedä kun en o jaksanu/
ei kiinnosta kattoa niitä välejä. Mutta paksuimman kun laittaa niin tosiaan
ei tarvi miettiä ja toimii varmasti.
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

 

Elekma  Autoracing