Autoracing  KL-varaosat

D24 tehon lisäys keskustelu

  • 3079 Vastauksia
  • 886115 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
  • savua!
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1110 : 11.12.2012, 18:51:48 »
Meillä on tuon kuorma-auton eberin kanssa tultu siihen tulokseen että se on perhanan tarkka löpön juoksevuudesta. Eli -5/-15 syksy naftalla se eberi lakkaa toimimasta -6°C lämmössä. Eli se ei välttämättä ole vesi siinä löpössä, vaan yksinkertaisesti vetää kohmeeseen. Pakussa eperi pörrää samalla naftalla johonkin -10°C asti.

Voi olla joo, en oikein tiedä vaihtaako ne tuolla itänaapurissa näillä keleillä vielä talvilöpöön, huhu kertoo että jatkavat kesä/syksyälaatua valopetrolilla ja bensalla. Siis ihan asemalla, pumpusta saatavaan kamaan ::)

Outoa taas on se, että niillä vain vähän reilummilla pakkasilla lähtee kyllä polttamaan kun toisen kerran painaa napista päälle. Automaatio senverran tyhmä. Ei lähde siis ykkösellä esim kellon mukana, köhäsee ja jää miettimään. Sitten ihan kunno pakkasilla -25 ja alle ei mitään eloa.

Jotta ei menisi ihan OT:ksi mainitaan että D24 on kyllä käynyt samaisella löpöllä samat pakkaset ongelmitta.
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Harri_82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1111 : 11.12.2012, 19:17:01 »
Meillä on tuon kuorma-auton eberin kanssa tultu siihen tulokseen että se on perhanan tarkka löpön juoksevuudesta. Eli -5/-15 syksy naftalla se eberi lakkaa toimimasta -6°C lämmössä. Eli se ei välttämättä ole vesi siinä löpössä, vaan yksinkertaisesti vetää kohmeeseen. Pakussa eperi pörrää samalla naftalla johonkin -10°C asti.

Tarkistappas onko eberin polttoainepumpussa tulopuolella todella hieno sihti. Aika yleinen paikka mistä löpö ei taho jaksaa kulkea läpi. Sihti löytyy ku irroitat pumpusta sen putken mihin imuletku tulee kiinni. Meillä on ohjeena ottaa se jokaisesta pumpusta pois ku laitetaan lämmittimiä koneisiin. Näissä tulee letkuun isompi suodatin.

Toinen mikä ahistaa on et jos eberi imee polttoaineen auton/koneen oman polttoainesuodattimen läpi. Ei taho pumpun teho riittää siihen.

Kolmas sit et minkä kokoisella putkella löpö otetaan eberille. Me vaihdetaan sekin n. milliä isompi reikäiseksi. Tarkistan huomenna letkujen koot ja otan kuvan siitä sihdistä.

Poissa vpernu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 595
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1112 : 12.12.2012, 19:38:42 »
Kukaan perehtyny tohon kuvernöörii? Pitäs saada alapään syöttöä pienemmälle yläpään syötön kärsimättä..vai onnistuuko perussyöttöä pienentämällä ja ahdonalasen karaa viilaamalla?

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1113 : 13.12.2012, 07:32:14 »
Kukaan perehtyny tohon kuvernöörii? Pitäs saada alapään syöttöä pienemmälle yläpään syötön kärsimättä..vai onnistuuko perussyöttöä pienentämällä ja ahdonalasen karaa viilaamalla?

Itekki ois kiva saada tietoa tosta kuvernööristä vähä tarkemmin..

Onnistuu. Pumpusta saa samat max. syötöt irti karalla tai ruuvilla, mutta karalla niitä saa ohjattua paremmin oikeelle kierrosaslueella. Sitä karaa voi muokata, sen lähtöasentoa voi muuttaa ja sen reagointia ahtopaineisiin (jousta säätämällä) voi muuttaa, niinku varmaan ehkä tiedätkin. Mut lähtökohtasesti syöttöä lisäät sitä vilaamalla ja sen asentoa muuttamalla ainoastaan. Semmonen tasanen tummahko savu ku tulee kiiihdytyksessä putken päästä niin hyvä on!  :pomo:
Pitäs omaa ahdonalaista vähä kyl puottaa, savuttaa yläkierroksilla meinaan aika paljon...  V:>

Btw, onko muuten 12mm nestepää vai vakiopumppu?
« Viimeksi muokattu: 13.12.2012, 07:35:09 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa vpernu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 595
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1114 : 13.12.2012, 10:15:33 »
12mm on..ihan selkeesti meinaa pienil kierroksil tukehtuu ku antaa monoo..sitte ku kaasuu nostaa sen verran ylös et savun määrä vähän pienenee ni lähtee menee heti paljon paremmin.

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1115 : 13.12.2012, 12:37:35 »

Pitäs omaa ahdonalaista vähä kyl puottaa, savuttaa yläkierroksilla meinaan aika paljon...  V:>


Jos yläkierroksilla savuttaa niin silloin on liian pieni ahdin tai ahtopainetta liian vähän :D
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1868
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1116 : 13.12.2012, 18:52:15 »
Tarkistappas onko eberin polttoainepumpussa tulopuolella todella hieno sihti. Aika yleinen paikka mistä löpö ei taho jaksaa kulkea läpi. Sihti löytyy ku irroitat pumpusta sen putken mihin imuletku tulee kiinni. Meillä on ohjeena ottaa se jokaisesta pumpusta pois ku laitetaan lämmittimiä koneisiin. Näissä tulee letkuun isompi suodatin.

Toinen mikä ahistaa on et jos eberi imee polttoaineen auton/koneen oman polttoainesuodattimen läpi. Ei taho pumpun teho riittää siihen.

Kolmas sit et minkä kokoisella putkella löpö otetaan eberille. Me vaihdetaan sekin n. milliä isompi reikäiseksi. Tarkistan huomenna letkujen koot ja otan kuvan siitä sihdistä.

Suoraan tankista imee. En ole kattonut onko itse pumpussa jotain filsua, ainakin pumpun ja tankin välissä on letkussa filtteri. Mikään kovin isohan se ei ole, muttei siihen kovin isoa filsua voi oikein laittaakaan.

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1117 : 13.12.2012, 19:25:16 »
Jos yläkierroksilla savuttaa niin silloin on liian pieni ahdin tai ahtopainetta liian vähän :D

Varmaan sekä että.. :D Se tyyppi joka ton pumpun laitto vakuutti että ainaki 270hp teholuokkaan tossa pumpussa pitäs riittää syötöt..ja 300hp nurkillekkin jos kaikki paikat ja virtaukset on kunnossa. Eli pumpussa on kyllä aika paljonki varaa..toi T3/T4 turbo on liian pieni, ainakin pakopesän puolesta.
Toivottavasti parin viikon sisällä saadaan mitattua pakopaineet uudella pakosarjalla ja nestevaimennetulla painemittarilla, ja vielä sallituissa rajoissa. :) Haluaisin yrittää 1,3barin ahdoilla saada pakopaineen 1,2bariin, mutta en tiiä..tulee varmaan pakopesän koko vastaan. Pitäs myös heivata tuo sorvattu/jyrsitty kara poies ja laittaa vakiokara hieman viilattuna paikalleen. :)

12mm on..ihan selkeesti meinaa pienil kierroksil tukehtuu ku antaa monoo..sitte ku kaasuu nostaa sen verran ylös et savun määrä vähän pienenee ni lähtee menee heti paljon paremmin.

No joo ei sitä mustaa tarvis tulla putkesta ku sillee pikkasen. Mut onhan se "voimasavu" hienoo..  :pomo:
« Viimeksi muokattu: 13.12.2012, 19:30:46 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1118 : 13.12.2012, 19:37:57 »
Milläs kierroksilla tuollainen T3/T4 alkaa ahtamaan 2500rpm vai vähän myöhemmin ?

Poissa vpernu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 595
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1119 : 13.12.2012, 22:40:20 »
Nii meinasin itekki tota että lisää ahtoja..vaikka mul on ruuvista ja karasta säädetty syötöt tappii ni ei tuu ahdoilla mustaa putkesta (2,1 kiloo )..ei ees harmaata

Poissa vpernu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 595
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1120 : 13.12.2012, 22:44:43 »
Ainii ja noi k-mitan vaikutus ja jyrkempi nokkalevy..kellään faktaa niistä/omakohtast kokemust? Nokkalevy löytyy mutten rupee sitä vaihtamaa ennenku siit on jotain tarkempaa tietoo

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1121 : 14.12.2012, 08:15:06 »
Milläs kierroksilla tuollainen T3/T4 alkaa ahtamaan 2500rpm vai vähän myöhemmin ?

Ei oo kiekkamittaria vieläkään toiminnassa.. mut veikkaus on joku 2500 paikkeilla.. Tekis kyl itsekkin mieli selvittää se..voihan sen tehä ilmankin kiekkamittaria ku kattoo millä nopeudella vaikka 2 vaihteella se lähtee ja laskee välityssuhteiden ja renkaan vierintämatkan avulla kierrokset. Ei oo ees isohomma..laskin sillon niitä ku yritin sitä kiekkamittaria kalibroida mut mittari ei vaan oikee pelitä.

Nii meinasin itekki tota että lisää ahtoja..vaikka mul on ruuvista ja karasta säädetty syötöt tappii ni ei tuu ahdoilla mustaa putkesta (2,1 kiloo )..ei ees harmaata

Laitan ahtoja niin paljon ku pakopaineet sallii. mut ei tuolla ahtimella saa niin paljoa ahtoja että musta häviäisi..en ainakaan oikee usko niin. :)
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1122 : 14.12.2012, 10:27:34 »
Ainii ja noi k-mitan vaikutus ja jyrkempi nokkalevy..kellään faktaa niistä/omakohtast kokemust? Nokkalevy löytyy mutten rupee sitä vaihtamaa ennenku siit on jotain tarkempaa tietoo

Ei kannata laittaa ainakaan paljoa jyrkempää... soppa kyllä lisääntyy mutta vetävät laskee entisestään ja pumpun käyttö-ikä lyhenee radikaalisti. Noin mulle on kerrottu. Eikös ne tähän asti kovimmat hepat oo vakionokkalevyllä otettuja?

Älkääkä muutenkaan tuhlatko aikaanne ton jakajapumpun kanssa ku sillä ei pitkälle mennä ja moottorin käyttöalue on muutenkin naurettava(3500-5500). Laittakaa nyt joku suosiolla mersunrivipumppu ni pääsee kaikista polttoainepuolen ongelmista. Sitten tulee varmasti tehoa niin paljon kun d24 ja voimansiirto ikinä kestää sekä vetäviä 1500rpm lisää. Ehkä enemmänkin...
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1123 : 14.12.2012, 10:50:18 »
Älkääkä muutenkaan tuhlatko aikaanne ton jakajapumpun kanssa ku sillä ei pitkälle mennä ja moottorin käyttöalue on muutenkin naurettava(3500-5500). Laittakaa nyt joku suosiolla mersunrivipumppu ni pääsee kaikista polttoainepuolen ongelmista. Sitten tulee varmasti tehoa niin paljon kun d24 ja voimansiirto ikinä kestää sekä vetäviä 1500rpm lisää. Ehkä enemmänkin...

Tosta oon samaa mieltä..jos mielii yli 250-270hp lukemia niin suosiolla kannattaa laittaa rivari..
Samalla rahalla, pumppu + elementtienvaihto (sis. elementit) ku jakajapumppuun huolto sis. nestepään vaihdon ja pumpun..? ja tehoero on syöttöjen puolesta jtn ihan älytöntä.. ainoa työ on sovittamisessa mut kyl se onnistuu.
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa vpernu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 595
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1124 : 14.12.2012, 12:07:46 »
pumpputyöt ei itellee maksa mitää ja samalla sovittamisen vaivalla sinne sovittaa sitte vaikka sen toisen jakajapumpun kaveriks ku niitäki löytyy pari ylimääräst  ::)

 

Carcom Oy  Ateho