Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: bolinder - 30.09.2013, 18:42:35
-
Tekniset tiedot
Stage1 vuonna noin 2013
Moottori
b200et lähes vakio
Linnunluut
nokka T
Visko
suuttimet joku aero saapi
cuuleri vakio
Dp 3" myös loppuputki 3" perään asti
Voimansiirto
Kytkin vakio 228
Laatikko M47
Perä 1030 lukko ZF 4.1
Jarrut
Vakio turbon
Käsijarru EI
Jousitus
Etujouset 164
Takajouset 944 pehmeät
Eessä sachsin kaaasut
Taka bilsteenit b4 alapään kiinnitys muokattu
Stage 2
Oliko 2015 keväästä
Moottori
b200k
Motronic lastutettu rajotin poistettu myös sytkänkatko poistettu
Pakosarja alas ylös
Turbo garret T4
Hukkaportti biltema vastapaine "ohjauksella"
Dekki tasoitettu
Öljypaine hieman nostettu
13mm kanget
nokka A
Sähköflekti
suuttimet deka 630cc
cuuleri kiina
Dp 3.5" loppuputki 3" sivulle
530 kanavat siistitty höylätty noin 2-3mm (en muista)
Pentan venajouset
Voimansiirto
Vauhtipyörä "Home made" noin 5.5kg
Paineasetelma 228mm M3 +sintteri
Laatikko M47
Perä 1030 lukko ZF 4.1
Jarrut
Vakio turbon
Käsijarru EI
Jousitus
Etujouset 164
Takajouset 944 pehmeät
Eessä sachsin kaaasut
Taka bilsteenit b4 alapään kiinnitys muokattu
Stage 3
Työnalla 1.11.2017-----
Moottori
b230F
Motronic lastutettu rajotin poistettu myös sytkänkatko poistettu (Päivittyy kohta megaan)
Pakosarja alas ylös (Sama kun edellinen)
Turbo garret T4 (Sama kun edellinen)
Hukkaportti biltema vastapaine "ohjauksella" (Sama kun edellinen)
Dekki tasoitettu
Öljypaine hieman nostettu
13mm kanget
nokka A (Toistaiseksi)
Sähköflekti
suuttimet deka 630cc (Toistaiseksi)
cuuleri kiina
Dp 3.5" loppuputki 3" sivulle
530 kanavat siistitty höylätty noin 2-3mm (en muista)
Pentan venajouset
Säädettävä nokkapyörä
Voimansiirto
Vauhtipyörä "Home made" noin 5.5kg
Paineasetelma 228mm M3 +sintteri
Laatikko M47
Perä 1030 lukko ZF 4.1
Jarrut
Vakio turbon
Käsijarru EI
Jousitus
Etujouset 164
Takajouset 944 pehmeät
Eessä sachsin kaaasut
Taka bilsteenit b4 alapään kiinnitys muokattu
Tästä lähtee
tai oikestaan vähän aloitettu jo ,tarkoitus ois tehä tällainen yleis rata kinneri 8)
Ei mitään leimattuja turvavarusteita vaan ihan kasata mitä nurkista löytyy .
Ja sen mukaan vähän osallistua erilaisiin epäviralisiin jää/ rata kisoihin
tällainen hommatiin vaimon iloksi syksy 2012
(http://farm8.staticflickr.com/7323/9571447780_d90cfaf98a_z.jpg)
Tämä on sitten ihan aito b200k
lisävarustelista
en ole vielä mitään löytäny , niin onhan siinä vetokoukku ;D
Tässä kesä 2013 puunattuna
(http://farm3.staticflickr.com/2847/10004666094_66e076feca_c.jpg)
(http://farm8.staticflickr.com/7382/10004667844_cb0d3b715f_c.jpg)
(http://farm6.staticflickr.com/5503/10004738286_6357cacbbe_c.jpg)
Elinluovuttaja toimii tämä
tässä vielä nättinä
(http://farm4.staticflickr.com/3744/10342686385_fba4b654a4_b.jpg)
(http://farm8.staticflickr.com/7369/10004728654_0b8c164156_z.jpg)
oli ihan fiksu vehje 200et varusteet suht kaikki
mutta sattui pieni kömmähdys ja karkas käsistä ,vauhti oli kova mutta selvis säikähdyksellä siitä KIITOS volvo -H-
Tuon kolarin takia niin Talvella osalistuttiin kahteen endurance kisaan sen takia toi jokkis look
ois muutenkin lähteny paaliin
luovuttaja lähtee
(http://farm3.staticflickr.com/2876/10004814653_0a7364cd92_o.jpg)
siinä alkufiilikset ...aikatauluista sen verran että talvella pitäis jäälle päästä
-
Tossa viikolla nousi 200k+47 pois keulalta ja samalla johtosarja lattialle .
Otin 200et pakosarja irti ja hyvänen aika kun oli puhtaat kanavat , hyvää karstanpoistoa tommoset 4h enduraanset ;D
(http://farm8.staticflickr.com/7384/10311069994_93fd511a82_z.jpg)
(http://farm3.staticflickr.com/2841/10311106035_df8685bc00_z.jpg)
-
tossa vp keveni semmoset 2.8 kilogrammaa samalla kun oli irti , ja tutkailin vähän öljypohjaa tosta et myllystä vähän irto lastua siellä koneen sisallä mutta eikai ne ajoa haittaa :)
jänskätti vähän että mitkät kanget linnuthan siellä kuitenkin
-
oho melkein kk taas menny , mutta onhan tuolla jotain tapahtunu et kone on paikalla .Tein sitä maholisimman valmiiks ennenkuin nostin paikalle mm turbossa oli yks pultti katkennu ja samalla tein dp kiinnityksen paremmin .
Sai öljyjalka vähän uutta orengasta ja myöskin öljypalun niin ja m47 aan vaihoin nestekytkin hilut.
Laitan vähän kuvia kun saan ne koneelle
-
Kinkkua on syöty ja lomat pidetty , arki koittaa niin hyvä päivittää tämä "kuukausikirja"
Perä tuli laitettua
(http://farm6.staticflickr.com/5511/11851801324_26c11fc908_z.jpg)
kävi hyvä säkä kun tämä oli niin karvalakki malli niin alta löytyi 1030 perän ,niin mulla oli hyllyssä sopivan 4.1 välityksen
Etuna tässä pikkuperässä on välityksen saatavuus siis lyhkäset välitykset muita etuja ei taida olla ???
Ja tämä pikkuperä riittää ihan hyvin tähän mun viritysastelle
(http://farm6.staticflickr.com/5487/11852179436_118150f8df_z.jpg)
Kitkalukko tottakai
(http://farm3.staticflickr.com/2843/11851377225_34e08a277b_z.jpg)
perä on nyt alla ja piste iin päälle tuli vielä 940 alukoppa :P
Laitan varmaan enskaudelle joku 4.55-4.8 välityksen jos tuo tuntuu liian ukkomaiselta :pomo:
-
Koitin tossa eilen pyöritellä konetta ...mutta kone kyllä pyörii mut ei tuu kipinä tai pumpulle virtaa :-[ johtosarja on täysin riisuttu kaikki "joutavaa" poistettu ,mielestäni tein oikein kaikki mutta oisko tullu joku fiba kuitenkin ???
mitkä jutut toi motronici tarvii kipinälle ? meinaan vaan mistä kannattais lähtee mittailee
Niin ja oisko vaan rele sökö kun ei tuu virta pumpulle ,täys peli oli kyllä kun purin luovariautosta
-
Jee jee kipinä :pupu: tutkin vähän nettiä eilen ,ja kaks juttua mitä tuli esiin aina kun oli kyse kipinän puutteesta oli ykk anturit ja pumppu rele .Noh pumppu pystyy pakkosyöttää mutta sitten nuo anturit ,pojat puhui jostain 1000ohm .Lähin tota mittailee ecu sta niin asento anturi antoi jotain 900ohm ja taas vauhti anturi 0ohm
Koitin vaihtaa ja jopa rupes kipinöi (mulla voi olla nuo ohmi luvut väärin että onko 1kohm vai 0.9k miten nuo nyt määrittele )mutta netissä ne puhui jostain 1000
oli ykk anturipiuhat väärinpäin
-
Vähän fiilistely kuvia väliin
(http://farm3.staticflickr.com/2827/12327364774_17d4605280_z.jpg)
(http://farm3.staticflickr.com/2812/12327366094_4d66ec5b84_z.jpg)
(http://farm4.staticflickr.com/3796/12327369744_f3e42147cb_z.jpg)
Etelän lomasta tarttui mukaan penkit ja piikit ,penkit jotain ikivanhoja sparcoja en tiedä muuta kun että kunto ok ja penkki painaa noin 7.9kg vyön kanssa :) Sopii mulle
Punainen auto punaiset penkit ei puutu kun se punainen turbo :)
-
Onko tietoo millon pääsee jäälle? Pistähän sitten video todistettakin jonnekin ;)
-
Onko tietoo millon pääsee jäälle? Pistähän sitten video todistettakin jonnekin ;)
Eiköhän joku siellä paltamossa kameran kanssa :)
-
No niin auto käy ,käytiin tossa eilen suorittaa (loska)jäällä testilenkin :) Motronicin kanssa selvis että oli lämpötila anturin töpseli irti niin lähti kyllä käymään kylmänä ,mutta sitten kun sammutti niin lähti sillai röpötellen käymään ja hetken päästä sammui vähän kuin ois ppaine loppunut .Nyt pelaa
Tai ei enää :D eilen loskassa hävis ppaine näyttää siltä että ois nosto pumppu hajonnut pitääpä tutkia ....
Todoo ennen paltamo näyttää tältä
-ppaine selvittely
-lataa huonosti
-vöiden kiinitys
-yks rengas vähän vuotaa
-tukkia vähän reikiä lattiassa (sukat kastuu) :D
-sähkö flektin asennus
- joku tupakan pistoke (gps varten)
muuten hyvät fiilikset ajoasento nuilla penkeillä tuli mun mielestä ihan hyväksi .Vielä vaivaa tota tehotomuutta kolmosella parani paljon kyllä tolla uudella 4.1 välityksellä vs 3.54, noh eilen oli kyllä niin raskas keli (sanotaan niin ) ;)
-
Sattui eilen kivasti olen tässä pikkasen haaveillut että vois koittaa tommonen A nokka .Noh niitä kyllä löytyy hyllystä mutta ei niin urallisia, ei mitään mietin koneistetaan samalla urallisen D nokan myöskin .Mulla on tuolla B19e kone niin siellähän on D keppi aattelin ,avasin venakopan ja huomasin uran ??? jaa joku on heittäny jonkun hikisen Y kepin sinne tai jotain sitten hokasin A :) Wau mulle ei ikään käy näin :nälkä:.....mukava pääsee heti koittaa tommonen
Onko muuten nuo A kepit ollut pääty jaka tuotannossa ? vai onko kaikki urat jälkitehtyjä?
-
On ollut jakajan uria jo tehtaalta a-nokissa. Mm. B230ET-moottorissa on tehtaalta moinen 531-kannen kaverina.
-
http://www.uusitorppa.fi/korjaamo/nokka_akselit2.htm (http://www.uusitorppa.fi/korjaamo/nokka_akselit2.htm)
katos joo mulla oli tosta taulukosta köykäsempi versio vaan
tänään värkkäsin laput lattia reikiin ja vöille kiinnitykset ....pikkuhiljaan
-
Löytyi vika bensasaantiin oli nostopumpun letkuliitin murtunu niin pumppas "ohi "nyt on paikalla 440 sen turpo pumppu. Pumppas semmoset 181L /h kun testasin ,riittää enemmän kuin hyvin täyttää tota keräinsäiliötä pääasia että pumppaa
Tossa konehuone ennen ja nyt
(http://farm6.staticflickr.com/5503/10004738286_6357cacbbe_z.jpg)
(http://farm3.staticflickr.com/2885/12326910045_69d6daa89d_z.jpg)
Tulee siinä vaan väkisinkin tavaraa
Todoo
-ppaine selvittely
-lataa huonosti
-vöiden kiinitys
-yks rengas vähän vuotaa (rengasliikeessä)
-tukkia vähän reikiä lattiassa (sukat kastuu) :D
-sähkö flektin asennus
- joku tupakan pistoke (gps varten)
-käydä läpi pultit että kaikki on kiinni (testi lenkin jälkeen )
-kaasu polkimelle joku toppari
-
Kuukausikirjan päivitys :) Kovasti siltä näytää että ne piikit saa peruunakellariin laittaa odottaa seuraava kautta .Ajoa tuli jos laskee että 4kk värkkäsin ja 4h ajoa paltamossa niin eikö se on ihan tyypillinen motorsport hyötysuhde ;)
Tossa kuin otsikko sanoo niin seuraavaks ois tarkoitus lähteä kemoralle asfalltia koittaa ,kokemus on niinkuin 16veen pojalla silloin makkarissa eka kertaa ,eli eka kertaa asfallti radalla mutta ei siinä mitään ei onnistunut silloin niin miks ois yhtään sen kummempi nyt ;D
Kyse on tämmösestä kun PEDE MK järjestämä track day sinne saa kuka vaan tulla autolla kuhan "perusjutut" on ok
Vähän pitää päivittää tota kulkinetta mutta ei mitään suurta pidetään sitä low budget niinkuin tähänkin asti
Laitan vähän inffoa kuhan saa tota pukille tosta .........
-
4kk värkkäsin ja 4h ajoa paltamossa niin eikö se on ihan tyypillinen motorsport hyötysuhde ;)
:2funny:
-
Tullu vähän laitettua tossa jääratakausi loppui tai alkoiko koskaan ?Autoa on madalettu ja vähäsen jarrua päivitetty
Eteen tuli 50mm lyhenettyjä kaasu sacksit ja jotkut 940 sen jouset , taisin ottaa 1.3/4 kierrosta pois
Takana on 745 kuormajouset joista on otettu xx verran oli katkaistuja jo kun tuli mulle ,niitten kaverina bilsteenit mallia halvat
Jarrut päivitin eteen oisko ollut 287mm otin elinluovuttajasta koska oli ainut 2letku satulat mitä hyllystä löytyi
Vähän kaikkea pitää ennen kemoraa tehää mutta eiköhän sinne pästään 8) seuravaks pitäis nuo 235x17 ratasliksit lähtee sovittaa noihin koteloihin
-
Kuulumisia sunnuntaina satoi lunta ja tulevana ratapäivä lauantaina on luvattu sadetta koko päivälle , eli just tään takia näitä värkätään saa pitää kärrynpäällä eikä tarvii nolata itteensä radalla :D
Tällaista alkuviikosta
https://www.flickr.com/photos/52543507@N04/14105723166/ (https://www.flickr.com/photos/52543507@N04/14105723166/)
Noh eihän tää ole kun motorsport,kunhan ei tarvii piikit kaivaa esiin kemoralle ;)
Autosta sen verran että edessä on nuo 235x17 sovitettu et tuli +18 taakse tuli 255x17 siihen meni suoraan alle nuo et35 vanteet jotkut 10 lätyt väliin ois ollu passeli mutta näillä mennään
https://www.flickr.com/photos/52543507@N04/14125906152/in/photostream/ (https://www.flickr.com/photos/52543507@N04/14125906152/in/photostream/)
Auto myöskin käy ,tiputtava öljyjäähy on vaihettu ja polttoaine järjestelmä sai päivitystä ,tefloonia on lisätty ja mottia ruokii nykyään 230ft +230et pumpput
https://www.flickr.com/photos/52543507@N04/14125577181/in/photostream/ (https://www.flickr.com/photos/52543507@N04/14125577181/in/photostream/)
-
Nyt ois vähän huoltoa taas kemorassa kun käytiin niin aluks sai harjotella "driftingiä" voin tässä kertoa että vanhoilla rataslikseillä ei tee yhtään mitään :idiot2: hyvä etten romuttanut autoa kun spinnas huonossa paikassa .
Noh siitä kun selvittiin laitettiin tavallisia renkaita taakse ja sade vähän lakkas ,niin pääsi jo vähän ajolinjoja säätää.Sitten rupes pääsuoralla vitosella kytkin luistaa tai kyllä kovasti tuntui siltä ,mullahan ei ole semmosta luksus varustuksia kuin kierrosluku mittari :)
Sitten vielä yhessä kohassa missä rata tekee semmonen S muoto ja vielä vähän yläviistoon ,niin huomas että lukko ei enää pidännyt .Mutta motti toimii hienosti ja pensapaine pysyy kurissa
Mutta tällaista vähän remppaa ....niin joo hajos siinä pyhkijien viiksikatkaisija myöskin ,meni yhestä kohasta vähän leveks ...
https://www.youtube.com/watch?v=16ZkLFas_G0 (https://www.youtube.com/watch?v=16ZkLFas_G0)
-
Tälle on tehty vähän remppaa ,purin luistavan perän ja kas kas "asentaja" oli unohtanu esijännitys prikan :-[ ihme homma että piti yhtään tai että ei ylipäänsä hajonut. Kasasin ja nyt on aika lähellä 100% lukko ,säädin hammaskosketuksen samalla oli kasvanut aika isoksi 0.35 en tiedä vastahan toi oli auki ??? silloin oli alle 0.2 ,kai tuo 1030 vielä tällaista pitäis kestää .
Samalla tuli vähän rata alusta päivitetty ,eteen tuli 144 etuJOUSI riitti yksi hyvin molemille puolille :) jäi vähän ylikin .
Taakse tein semmoset lattarauta jatkeet että sai iskarit tiputettu alas noin 50mm .
Kävin suljetulla aluella testaa niin ihan kuin eri auto taas ,näillä on mukaava jatkaa ...... eli varmaan 13.9 kemorassa
-
Dodii ratapäivästä (13.9 kemora) selvitty saldo 80L re85 ja 1 semisliksi köyhempi .
Pikkasen enemmän vie kyllä nyt kun rupee pitoa löytyy .Pystyy vetää kaasulla mutkat ,parantui kyllä kun sai toi etupää jäykemmäksi .
Ihmen helposti hajosi toi uusi sliksi ??? Tai onko vaan kuskissa vikaa ,pitäis opetella pysymään radalla eikä vetää kanttareihin
sen vois tälle kaudelle vielä koittaa ,eteen tuplavakaajat, jos sillä sais tuo ohjetavuus paremmaksi vielä
https://www.youtube.com/watch?v=VUuRKoVCz0M (https://www.youtube.com/watch?v=VUuRKoVCz0M)
https://www.youtube.com/watch?v=x5yQfr14ccQ (https://www.youtube.com/watch?v=x5yQfr14ccQ)
https://www.youtube.com/watch?v=49LBIPi9aVA (https://www.youtube.com/watch?v=49LBIPi9aVA)
-
No niin räntä/vesisade ja 0+4 välissä ollut jo muutama viikko täällä. Eli jäärata kausi parhamillaan :) Koitin nostaa piikit ulos jospa toi talvi huomais
Mut ei siinä laitetaan auto kuntoon, lisävalot tuli laitettua ja samalla vaihtui jarrupalat, voin sanoa että insillä ois ollut sanomista.
Lievä korotus tulee ja tarkoitus olis laitta jotkut pehmemmät takajouset, edessä mennään vielä 144 silla, tosin vähän pituutta enemmän
-
Tuntuu että on vähän innostunut tästä taas kun kelit rupee olee. Asensin eteen pidemmät jouset eilen, vielä on 144 sen mutta nyt 4.75 kierrosta vs 3.5.
Taakse pitäis kattoa jotain, meinasin laitta ihan 745/945 mutta pitäiskö olla ihan hurjaa ja laittaa 944 sen "löllö" versiot.
Niin ja uus kone työnalla tästä lisää myöhemmin ...... Ei kuitenkaan mitään niin hurjaa ettei motronicci pärjäis :)
-
nuo rataslicsit taitaa olla yleensä kovinta seosta kun pehmoset kuoriutuu/sulaa radalla, vaatii lämpimän kelin ja lämmittämisen että pitää kunnolla. vesisateella/kylmällä kelillä menee aika kauan että lämpeevät pitolämpimiksi ja iän tuoma kovettuminen ei ainakaan helpota asiaa..
-
Näin varmaan on mulla oli parivuotta vanhat dunlopit (täys slicksit ) takaana ja yhdet kisat ajeetut semislicksit edessä, niin huomas kyllä että dunlopit sai lämitellä abaut melkein kierros enemmän,ennen kuin rupes pitää.
-
Täällä rannikolla on myöskin päästy vähän radalle, tosin ei se helpolla syntynyt rata täälläkään
https://www.youtube.com/watch?v=QR7wPWArUmM (https://www.youtube.com/watch?v=QR7wPWArUmM)
https://www.youtube.com/watch?v=PE2pTCcfvE4 (https://www.youtube.com/watch?v=PE2pTCcfvE4)
Ei mitään kalusto pelaa ja ens viikonloppuna suunta paltamo :)
-
Lähin vähän päivittelemään hengitys ongelmat
http://aijaa.com/pQjUU8 (http://aijaa.com/pQjUU8)
http://aijaa.com/SzRgEj (http://aijaa.com/SzRgEj)
http://aijaa.com/yJb3g5 (http://aijaa.com/yJb3g5)
Käyrät on 42mm Onnisen motorsport kaupasta ja dp tulee 3.5 tuumainen. Tuota kokonaisuutta pilkotaan paloiksi vielä ja hitsataan putki kerralaan kasaan, sitten vasta yhdistetään lopullisesti tota
(järki menee näitten kuvapalvelemien kanssa nyt flikcr oli sulkenut mun tili :idiot2: mutta kuitenkin näkyy kuvat vielä täällä)
-
Vähäsen pitää madaltaa
(http://aijaa.com/img/t/00180/13794393.t.jpg)
Tuntuu että heti ottaa kareen
(http://aijaa.com/img/t/00843/13794395.t.jpg)
Ei siinä mitään, soiro pois välistä ja kaari ylöspäin
(http://aijaa.com/img/t/00819/13794387.t.jpg)
Noin istuu paremmin
(http://aijaa.com/img/t/00565/13794389.t.jpg)
vähäsen lisää campperi myöskin
(http://aijaa.com/img/t/00487/13794392.t.jpg)
Vähän muuttuu auraus, pienestä 120 mm madalluksesta :)
-
Tämän näkee taas livenä 26.4 Kemorassa :)
http://pedemk.fi/ (http://pedemk.fi/)
Vähän juttuja pitää vielä päivittää, mutta kyllä se siitä
-
(http://aijaa.com/img/t/00878/13826301.t.jpg)
(http://aijaa.com/img/t/00227/13826297.t.jpg)
(http://aijaa.com/img/t/00789/13826293.t.jpg)
(http://aijaa.com/img/t/00422/13826294.t.jpg)
Vähän billet osia alle, ihan perus rautaa kuitenkin. Parani kyllä paljon toi alusta kun tukivarret on nyt lähes suorat. Toi viime ratapäivä satoi pois niin vaike lähte vetää loppupäätöksiä. Pitää lähtee uudestaan tässä pian niin tietää paremmin miten toi lähtee puskee
-
Käytiin vähän Kemoralla pyörii, parani aika semmoiselle matalaan 1.28 :) Pitäisi kyllä oikeesti hommata se "fiksu luuri" että saisi se racecrono. Muutta katsotaan. Vähensin camperia ja mutkat meni aikalailla samoin, mutta jarrutus voima taas lisääntyi huomattavasti. Rupes mylly vuotaa ööliä niin pahasti pakoputkelle että en tohtinut enää päästellä . Eli sen takia pata lattialle
(http://i4.aijaa.com/b/00355/13932514.jpg)
(http://i11.aijaa.com/b/00223/13932513.jpg)
Selvis että eihän siinä vuotanut muuta ku stefat ja öjyn siirtojalka. En olisi muuten nostanut tuota pata stefojen takia pois, mutta kun mulla on toinen kone ollut tossa työn alla, niin siihen pitäisi vielä tehdä ahtoputket, vauhtipyörä, pakosarja ja ynm. Niin mietin että samalla on hyvä mallata kaikki jutut tonne
(http://i2.aijaa.com/b/00020/13932515.jpg)
12.9 olisi taas Pedemk kemoralla niin siihen pitäisi keretä
-
Joo kasasin eilen uuteen moottoriin kannen, ihan perus 530, siistein kanavat ja höylättiin muistaakseni noin 2mm pois. Alakerta on ultra harvinanen B200K :) Eli pidetään kiinni tästä köyhän miehen teemasta. Lohkon dekki plaanattiin ja siihen tehtiin turbolle öljypaine liitin ja palu. Alakerta oli ihan timmi vaihoin vaan 13 kanget sinne, ja puhdistin paikat
-
Heitin tossa joutessa "uusi" moottori paikalle, ihan vaan sovittelu mielessä, niin saa viimeisteltyä pakosarja ja aloitettu cooleriputkien vetoa. Harmittaa kun tein tota pakosarja, niin ei ollut vesipumppu paikalla, tietysti 1 sylinterin putki osuu siihen. Mutta pitää vaan tehdä pienen mutkan, siihen vesiputkelle niin eiköhän se siitä.
-
Vähäsen on tullut askarteltua, cooleriputket on hepissä ja IMM löysi uuden paikan, etuvalon takaa. Tuo Dp ja hukkaportin sijainti joutuu vähän muokata vielä, ja pitäisi ne sytkäjohdot saada mahtumaan sinne väliin vielä. Kaiken näköistä vielä mutta kyllä tuo tuosta. Vielä on aikaa tuohon 12.9 :), laitan vähän kuvia tässä ku joutaa
-
Ettei tulisi kiire ??? No ei ihan hyvällä mallilla toi on, kone nousi keulille eilen, tosin vaan hepissä vielä. Vielä pitäisi öljyletkut ja turbon öljypalu tehtailla, letkut, pistokkeet ja ynm pikku jutut kiinni. Niin kyllä tuo tosta.
Löysin tossa pari uutta ja kolme vähän käytettyjä 18 tuumaisia sliksejä, jännä nähä miten puree
-
Joo ratapäivä suoritettu, kerkesin siihen mutta voi voi pitäisi kyllä keksiä joku muu harrastus, vaikka golf siellä kuulema sielu lepää. Laiton tätä viimeiset viikot koko ajan(töissä tietysti välissä) ja eilen ei tullut nukuttua kun semmoset 3h, ja sitä ennen joka ilta siihen puoleen yöhön. Tämä on kuulema sitä motorsporttia. Mutta asiaan eka koekäynnistys oli eilen, ei siinä mitään kone hörähti käyntiin, huomasin siinä heti että öljypaine puuttuu. Mitä ihmettä tämähän on volvo miten on mahdollista (joku fiksu olisi varmaan startilla pyörittänyt paineet enste) Kasasin tota alakerta joskus silloin, ja jotenkin meinaa lopputulos olla sitä että kun vähitelleen kasaa niin jotain jää aina hyllyyn. Tässä tapauksessa pumpun väliakseli, ei siinä mitään senhän saa sinne "ujautettu" sitten kun rupes öljy liikkuu niin huomasin että tulee ihmen paljon vauhtipyörän takaa, mun mielestä riittää että sieltä tulee sopivasti.Eli joo lohkossa pitäisi olla kaksi niitä öljykanavien päätyroppuja(pitäisi varmaan hommata lasit) Noh enivay, eilen laatikko irti siinä 21.00 maissa ja retro perjantai kerkesi justiinsa loppua niin oli jo laatikko paikalla takaisiin. Värkkäilin kaikkien juttujen kanssa siihen yhteen asti, saunan kautta nukkumaan ja kuudelta ylös viimeistelemään autoa. Huomasin siinä kun ajoin railerin päälle että ei taho käydä alle 3500rpm , ei siinä mitään mietin, eihän semmosia pikkukierroksia tarvii radalla, mutta vika kuitenkin paheni ja ajot jäi siihen 1,5 kierrokseen. Tämä taisi olla muuten uusi ennätys 1kk laittoa ja noin 2,5min ajoa. Noh tästä on hyvä lähteä parantamaan. Muuten olen tosi tyytyväinen tuo ahdin herää hyvin ja muutenkin tuntuu hyvältä radalle toi mylly. Pitäisi vaan saada noi oireet pois, jotka on. Kone ei vastaa kaasua kun vaan silloin tällöin ja joskus sammuu kun päästää kasua, rötisee ja paukku mutta välillä käy ihan jees. Taas kun oireilee pahimillaan niin ei taho lähtee käyntiin, mutta silloin kun "toimii" niin viheltää kaunisti korkeilla kierroksilla.
Specsit on nyt
B200k alakerta
13 kanget
perus siistitty vakio kansi joka on madallettu noin 2mm
moottoriohjaus motronic
suuttimet muistaakseni saab aero
Keppi A
Ahdin T4 (jostain kuormautosta)
Kiina cooleri
-
Siinä vähän kuvia(vähän suttusia mutta eiköhän noista saa selvää)
(http://i7.aijaa.com/b/00529/13759878.jpg)
(http://i5.aijaa.com/b/00186/13964756.jpg)
Pakosarjan ja cooleriputkien mallailu
(http://i4.aijaa.com/b/00618/13964757.jpg)
(http://i2.aijaa.com/b/00432/13964758.jpg)
siinä pari uutta, mutta 9 vuotta vanhat sliksit, ihan ok puri noi
(http://i9.aijaa.com/b/00881/13964760.jpg)
-
Asensin tuossa seosmittarin ja laihalle tuo menee. Suuttimet on 0280150431 eli 390cc aero saabin. Oli tiedossa että noi on eka rajottava tekijä, mutta jotenkin mietin että kyllä noilla alkuun päästä, mutta ei. Tyhjäkäynnillä lamda näyttää siinä 0.9-1.00 mutta heti tippuu seokset näytöstä kun polkaisee. Myöskin "Koti dynossa" seokset tippuu. Noh jos lähtis metsästää jotkut 750cc suuttimet tohon.
Niin joo oli muuten eculle lämpöanturista tuleva piuha poikki kun ei käynnyt. Nyt käy taas mutta laihalla
-
Millä ihmeellä toi kokoonpano toimii? :D Luulis että naulaa. Itellekkin tulossa B200k kylkeen ms1 ja ahdin, 2mm myöskin kannesta höylättynä. Jännä nähä miten toimii. Ooks ruttuja muuten laskeskellu tai mittaillu?
-
Millä ihmeellä toi kokoonpano toimii? :D Luulis että naulaa. Itellekkin tulossa B200k kylkeen ms1 ja ahdin, 2mm myöskin kannesta höylättynä. Jännä nähä miten toimii. Ooks ruttuja muuten laskeskellu tai mittaillu?
Mistä minä tietäisin miten toimii, olen vaan mekaanikko :) Noh oikeasti en ole ajannut kun se 1,5 kierrosta kemorassa, siellä kävi ahdot kilossa, ei ainakaan silloin naulannu. Asensin sen jälkeen seosmittarin, ja ainaki se näytti että käy aivan liian laihalla. Ei muuten mikään ihme fininjector lakurin mukaan nuo 390cc ei pitäisi riittää kun siihen 180-200hp 5bar
Nyt on 630cc suuttimet kiinni ja seokset pysyy kurissa, "koti dynossa" ajettu. Mutta kyllä tässä käy niin kuin arvelin että motronicin tarina loppuu, käy rikkaalla ennenkuin turbo tulee mukaan. Puristukset oli muistaakseni abaut 12 nytte
-
Käytiin heittää testlenkin kemoralla. Saldo= karkaava ahtopaine, luistava kytkin ja hyvä fiilis :) Ei meinannut enste mylly suostua yhteistyöhön, kävi aina semmoinen pauke kun ahdot lähti kiipeilemään yli 0.5, hetken siinä kaffia hörppiessä muistelin että mullahan on 200k:n vakio tulpat paikalla vielä, kärkiväli niissä mitä sattuu :-[ Noh matkassa oli mukana 200et: tulpat, johan lähti rokkaa.
Sitten seuraavana oli toi karkaava paine ongelma, koitin löysätä jousta mutta ei vaikutusta, lähti vaan ahdot hitaammin nousee. Onko vaan aivan liian pieni hukkis, mietin koittaa bilteman seuraavaksi.
Päivän kruunas vielä kun pääsuoralla nelosella, kytkin sanoi sopimuksen irti. Eli sen verran vakio kytkin kestää
-
(http://i2.aijaa.com/b/00642/14023335.jpg)
(http://i7.aijaa.com/b/00429/14023334.jpg)
(http://i10.aijaa.com/b/00148/14023333.jpg)
(http://i11.aijaa.com/b/00083/14023332.jpg)
Fiilistelyä
Seuraavaksi kytkin remppa ja hukkaportin sovittelua
-
Tämä etenee, huolsin perän kun tuli todetua kesällä että lukko luistaa. Välityksen sivuittais välyttä oli kertyny taas semmoset 0.3 tiedä mistä johtuu :idiot2: Kait tuo 1030 pitäisi vielä tämmöstä pientä nättiä ajoa kestää, noh nyt on kiristetty ja timmi.
Vauhtipyörä on valmis ja tasapainotettu tuli "homemade" kiekko + sinter ja M3 jatkeen 228mm asetelma
Cooleriputkiin tein hukkikselle lähdön ja hukkaportille tein adapteri
Jos viikonloppuna ois jäärata jossain niin pääsis ehkä koittaa :)
-
Jääratakausi meni sillai että kerran pääsi ajaa noin 15min teräsjäälle ja toinen kerta reilummin muutamaksi tunniksi puolipehmeälle jäälle. Eli saldo aikalailla sama kuin viimevuonna
Siinä vähän kuvia tuosta vauhtiksesta
(http://i7.aijaa.com/b/00838/14143252.jpg)
(http://i5.aijaa.com/b/00388/14143251.jpg)
(http://i10.aijaa.com/b/00211/14143250.jpg)
Tuo Motronicin tappi tuotti vähän harmaita hiuksia, piti suurentaa halkaisia että sai upotettu ton jatkeen asetelma tohon. Muuten ois joutunut muokata kytkinhaarukka tai katsoa joku matalempi painelaakeri. Huomasin asennusvaiheesa että tuo tappi otti kiinni kytkinkoppaan, eli siihen jouduin sorvauttaa uran. Mutta mitäs siinä nyt on kasassa ja rokkaa, jospa tuo m47 olisi seuraava sulake ::)
(http://i5.aijaa.com/b/00849/14143257.jpg)
Eli nyt ois tarkoitus päivittää alusta, tarkoitus olisi päästää ajaa 7.5 kemoralle. Nyt on ihan hyvät mahikset koska kone käy ei tarvii kun semmonen "pieni" abaut 150mm madallus 8) Mietin jos tota vehettä säätäis pukkienpäällä vaateriin niin olisi helpomi säätää tukivarre ynm kulmat kuntoon
-
Kuluva viikko mennyt etupäätä laittaessa, tein adapterit jousitolpan ja alapallon väliin 85mm sillä sain alapalloa ja alatukivarren sisempi pusla vaateriin tai vähäsen alakenossa. Vedin samalla raidetangon nuppi siihen samaan adapteriin eli vanha raidetangon kiinnitys jousitolpan on poistettu. Tuo raidetangon kiinnitys joutuu vielä muuttaa koska vaikka mittailin että menisi samalla alkuperäisellä välimitalla niin otti kuitenkin vanteeseen kiinni. Tulevaisuudessa siirrän varmaan raidetankoa taaksepäin, mutta näillä mennään nyt. Ei o enää tekemistä lauantaille kun kiristämistä ja säätöä että harvinaisen hyvältä näyttää. Kuvia myöhemmin
pedemk.fi (http://pedemk.fi)
-
Ei vielä kuvia mutta video pätkä
https://www.youtube.com/watch?v=1PHtGl-zv_c (https://www.youtube.com/watch?v=1PHtGl-zv_c)
Pientä yliohjatavuutta havatsevissa :) Kyllä se näin on että ne vanhat käytetyt sliksit ( siis ne mitkä ei o justiinsa käytetty kisassa) niillä ei vaan tee yhtään mitään. Eri juttu sitten sliksit jotka ovat vanhoja mutta ei vielä käytetty, niin ne toimii ihan jees. Mulla on edessä tossa 9v vanhat mutta ne oli käyttämättömiä, kaverin kanssa ei saatu puskee. Mutta mekin ollaan semmosia vellihousuja 8)
Saldo ratapäivästä puhjennut kansipahvi, -80l re85 ja hyvää fiilis
-
Tämän kanssa ei o sen kummemin värkätty kesän aikana. Kansi napattiin pois silloin ja semmosena se on tossa ollut, oli nelosen liekkirengas siirtynyt. Vähän innostuin tossa ja öljysuodatinjalka sai päivityksen, eli teetin kierreputken millä poistin sen b200et jalan
(http://i7.aijaa.com/b/00040/14246361.jpg?2016-09-02%2013:31:20)
Kaveri asensi hukkaportin ohjausruuvin "monitoimi koelautaan"
(http://i11.aijaa.com/b/00541/14246363.jpg?2016-09-02%2013:33:59)
Uudet semit saapui tossa ja jännä nähä sitten miten nuo puree
(http://i1.aijaa.com/b/00498/14246364.jpg?2016-09-02%2013:41:15)
Tänään ois tarkoitus laittaa kannen kiinni, jospa ens viikkona pääsis Kemoralle testaa.
H hetkihän on sitten 17.9 pedemk.fi (http://pedemk.fi)
-
Joo olis kone taas nipussa mutta, pientä takapakkia ei o öljypainetta. En tiedä oisko suodattimen pultti menny vahingossa liian syvälle? Pitääpä tarkistaa
-
Pientä päivitystä, auto toimii nyt ihan ok. Käytiin kaverin kanssa eilen paikalisella jääradallaa, liukasta meinas olla ei läheskään niin hyvä pito kun paltamossa, mutta sekin kyllä parani kun porukalla kynsittiin piikeillä rataa. Loppupäivästä ajettiin vielä kelloa vasten
http://i10.aijaa.com/b/00393/14333350.jpg (http://i10.aijaa.com/b/00393/14333350.jpg)
Vastus oli vaihteleva :)
Villellä oli crossi mönkkäri
Tomilla oli "VRC" tyylinen escortti, meni muuten kovaa S*
Oona on nuori lupaus
Honda oli eräs viimevuoden sm voittaja, mutta ei silloin hondalla
Volvo on sitten eräs punainen
Eli vaihteleva vastuus
Ahtopaine ohjaus pelaa nyt hienosti, säädin vähän ja kiipes kiloon ja pysyi siinä, sitten kun vähän vähensi niin tippui 0.8 baariin ja pysyi siinä. Mahtava
Se mitä nyt vaivaa eniten tässä on toi pirun M47 joka ei hajoaa, haluaisin päivittää tuo löysä keppiteline mutta olen miettinyt että turhaa se on tuohon M47 tehdä koska se on jo yliajalla. No eiköhän tuo viimestään kesällä kun rupee pitoa löytymään
Siinä vähän videota
https://www.youtube.com/watch?v=n5qA79ee2JQ (https://www.youtube.com/watch?v=n5qA79ee2JQ)
-
Tälle on meneillä kansipahvin vaihto ja perän huolto
Meni pahvi lopullisesti tuossa lopputalvesta, kävi vähän kuumana + reilu kilon paineet niin karkas pieni pala pahvista. Oli muuten pahvin liekkirenkaat pysyny hyvin kun oli coopergasketilla kasattu viimeksi, otan samalla pieni lastu tuosta niin helpottuu taunus remmin asennus
Perässä kiristän lukkoa kesäksi ja samalla joutuu varmaan tarkistaa hammasvälyys
Mun puolesta voi joku valvoja siirtää tämän showroomin puolelle eihän tämä mikään projekti enää ole. Koska tällä "vaan" ajetaan :) kiitos
Siirretty / Acke
-
Käytiin eilen vuoden virallisessa pedemk
Alusta toimii nyt ihan ok tai sanotaanko että parantui, takaakseliin tuli noin 0.3 astetta tou in eli auraa. Parantui kääntövyys ja on nyt paljon tukevampi. vois uskoa että iskarit on paremmat mutta samat siellä vielä on :) Tein samalla uudet välipalat iskaritolpan ja tukivarren väliin, ja siirsin samalla raidetangon kiinnitys taaksepäin, positiivistä siinä oli että nyt riittää mutkissa isku (kemora) ettei tarvii päästää ratista irti. Eli tähän olen tyytyväinen
Mutta :( en tiedä jotain sieltä koneesta hajos, käy kyllä vielä mutta pienillä kieroksilla savutta ja röpöttää. Oisko männänrenkaat menny en tiedä kampikammiosta savutta myös pakoputkesta savutta valkoista. Tais samaan mennä myös pahvi koska ei siellä enää nesteet pysyy
Mikä siinä on kun mulla ei kestä pahvi, nyt seurasin lämmöt ja paineet eli ne ei karannu. Vasta sitten kun rupes röpöttää niin silloin nousi lämmöt. Ainut teoria mikä mulla on tajota on että käyköhän tuo laihalla ??? Tekeekö se pahaa pahville siellähän on 630cc decat ja puhalin on toi garret t4 paineet oli siinä 0.8-0,9
-
Pientä päivitystä
Kesä on menny muissa hommissa eikä tälle ole mitään sen kummemin tehty. Kevällä nostin koneen pois ja avasin, eikä sieltä mitään muuta kun korkannut pahvi löytynyt. Tarkoitus on rakentaa tulevalle jääratakaudelle uusi kone mikä perustuu muuten samoihin palikoihin mutta kellariksi tulee B230F voi olla että nokka päivittyy D tai V aluksi mennään vielä A nokalla niin huomaa paremmin muutokset kun ei tee liikaa kerralla
Sen verran on edennyt että "uusi" kone on hoonattu ja dekki tasoitettu, seuravaksi pitää hommata vähän laakereita sekä tiivisteet niin pääsee kasamaan
-
Mullakaan ei meinannu kesällä pahvit pitää, kun ajelin motonetin halppispahvilla. Oli b230, 531 ja hx40 2bar. Sit kun laitoin victor reinzin coppergasketilla kasaa ni alko pitään.
-
Niin mulla oli kyllä käytössä victori tai goezi en muista kumpi ja coperilla oli kasattu. Täydessä vedossa korkkas, mutta ei ollu kun 0.8 paine. Eli selvästi mulla on siellä jotain pielessä, onko sitten motronici, 200k pattimännät vai 630cc suuttimet.
Viime viestin jälken päivitystä sen verran että oli ilmeisesti naulanu sen verran että oli jättäny lohkoon sekä kanteen pienen viillon, mulla on kuva siitä voin joskus postata niin näkee. Kuulema kunnolla naulava etanoli mylly voi jopa ampua viillon ulos asti (vähän kun plasmalla leikkas) Näin isot drifting tyypit puhuu
-
Niin mulla oli kyllä käytössä victori tai goezi en muista kumpi ja coperilla oli kasattu. Täydessä vedossa korkkas, mutta ei ollu kun 0.8 paine. Eli selvästi mulla on siellä jotain pielessä, onko sitten motronici, 200k pattimännät vai 630cc suuttimet.
Viime viestin jälken päivitystä sen verran että oli ilmeisesti naulanu sen verran että oli jättäny lohkoon sekä kanteen pienen viillon, mulla on kuva siitä voin joskus postata niin näkee. Kuulema kunnolla naulava etanoli mylly voi jopa ampua viillon ulos asti (vähän kun plasmalla leikkas) Näin isot drifting tyypit puhuu
Pielessä oleva komponentti? ;)
-
Pielessä oleva komponentti?
Arvasin että joku kuittaa :-[ Niin ja sullahan oli jonkun verran kokemusta tuosta
Joo kyllä se fakta on että joutuu siirtyä ms maailmaan, on jopa boksi hyllyllä odottamassa sain sopivasti ms1 2,2
Mutta kasataan vielä tolla modernilla MOTRONICILLA ja käydään penkissä, jos tilanne näyttää toivottomalta siellä niin purkaan se pois, en hajota enää konetta sen takia (onhan niitä muita tapoja :D) Saa ainakin käyrän mitä näyttää lapsille tolla ohjauksella
-
Jättää ahdot sen verran alas niin saa sen teholapunkin. :)
Koitin 242ssa useampaa eri lastua ja kaikilla nakutti yli kilon paineilla.
Siinä motikassa kun ei oikeen turvamekanismeja löydy, aina tulee laaki ja vainaa.
-
Saiko jo nostaa tätä :)
Kävin muuten ratapäivillä tällä 8) siinähän meni jarrupoljin pohjaan, eli sille pitäisi keksiä jotain. Mulla oli race nesteet järjestelmässä mutta kuitenkin kiehahti. Mietin että jos laittais isommat etulevyt, vaihtaisko samalla satulat en tiedä vielä...
-
Jos et mitään yber jarruja ole laittamassa niin xc90:n 336mm levyt ja satulat vois auttaa pysähtymisessä.
-
Mitä nesteitä käytät?
-
Jos et mitään yber jarruja ole laittamassa niin xc90:n 336mm levyt ja satulat vois auttaa pysähtymisessä.
Tämä on hyvä setti. Itellä vastaava.
-
Tämä on hyvä setti. Itellä vastaava.
Ei mennä yber linjalle tuhoaisi tämän auton imagoa :) käytin nesteenä motonetin valikoimasta red nimisen litkun
Sopiskohan tuo xc setti miten? Levyt mulla itseasiassa olis jo, meinaan lähinä satulan adapterit
Tulee vaan seikka vastaan että pitäisi saada talveksi 16 piikit alle
-
336mm taitaa vaatia jo 17" fillarin, vastaavien autojen 316mm satuloineen menee vielä 16" vanteen sisään.
-
336mm taitaa vaatia jo 17" fillarin, vastaavien autojen 316mm satuloineen menee vielä 16" vanteen sisään.
juu pitää olla 17" vanne tolle 336:lle satuloineen, mulla on itellä 17" vanne just XC90:ssä ja se on tiukka sovitus.
-
(https://razori.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20240%202.3l%20TwinTbo/Kasausta/WP_20170924_14_31_29_Pro.jpg?img=full)
Kyllä tuonne sentään liimapainot mahtuu väliin
-
Jollei välttämättä isompia halua, niin V70II/jne. 305mm levyt ja satulat riittää pitkälle kunnon paloilla ja levyillä. Englantilaiseen päivitin XC90 336mm eteen ja 308mm taakse lähinnä mailia varten, mutta on niistä tietysti hyötyä radallakin.
-
Tähän tulee näillä näkymiin xc90 levy/v70ll satuloilla. Oli suht helppo mallaila adapterit tolla kombolla. Nuilla ei tosin enää mahu talven 16 mutta pitääpä keksiä jotain silloin
-
Samalla hyvä päivittää taaksekin XC90 levyt tai muut isommat, jotta tasapaino säilyy.
-
Samalla hyvä päivittää taaksekin XC90 levyt tai muut isommat, jotta tasapaino säilyy.
Kävi mielessä tämä, itse en ole tällaista muutosta ennen tehny. Onkohan siinä vaara että perä lähtee heittelee jos säilyttää vakio kamat takana ???
Sinänsä nättiä kun ei tartte miettiä mitään kässäriromua tonne
-
Aina paremmin pysähtyy kun ei mene pelkästään etujarrujen varassa. Eikä lukitu etupyörät niin herkästi.
-
Ota paineenalennin pois takaa niin saat samat paineet taakse, kuin eteen niin ei tarvitse suurentaa takasia jos ei halua ???
-
Ota paineenalennin pois takaa niin saat samat paineet taakse, kuin eteen niin ei tarvitse suurentaa takasia jos ei halua ???
Enpä oo ikinä seitensatasessa moista nähny...
Yksi helppo swappi on hakea farkun takasatulat, niissä on isompi mäntä niin sillä saa taakse lisää jarrutehoa, raotat suojakumia ja kurkkaat onko siellä nyt 36 vai 38mm satulat, ja ettiskelet jostain ne 40mm männällä olevat versiot.
-
Isompi levy antaa aina paremman jarrutehon vaikka männän koko ei muuttuisi mihinkään ja lämpenee vähemmän samalla jarruvoimalla. Tietysti paremmilla jarruilla voi jarruttaa kovempaa ja lämpöä tulee :D XC90 levy on jäähdytetty myös takana.
-
Hmm pitääpä tutkiskella minkälaiset noi xc levyt on. Itse ainakin tapana tehdä pieniä päivityksiä kerralla niin huomaa paremmin muutokset
Kiitos kaikkivhyvistä vinkeistä :)