Autoracing  KL-varaosat

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 729596 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1275 : 20.09.2014, 13:47:50 »
Millä lailla outoa?

Oikeastaan kaikilla tavoilla, kun ahtoja on yli 0,5 baaria. Sopitus sekoilee huolella 3000rpm kohdilla jne.
Toimii ihan siedettävästi FK-ahdoilla, mutta siinä binissä on muutenkin outoja vakioita verrattuna kaikkiin muihin 9xx-bineihin.

En enää muista mitä ruuvaamalla sain sen toimimaan semi-siedettävästi. PID-säädin ei myöskään saa kehuja tuossa binissä minulta.

Hyvä se ei silti ollut ja siksi lopeten tuon 962 kokeilun hyvin nopeasti ja lähdin ruuvaamaan sitä suurta ja tuntematonta (954) ja tein siitä mieleiseni. Löytyy täältä foorumilta muutama muukin, jolla on samoja kokemuksia 962 binistä ihan orkkiksena.
Vaihtamalla ihan muu bini vakioautoon, homma on lähtenyt pelaamaan moitteetta.
Tuo bini on hyvin allergisen tarkka jostakin anturi tiedosta, en vain tiedä mistä! :buck2:

Huvittavalla tavalla 984 ja 954 binit ovat hyvin samankaltaisia ja 962/967 ovat jonkinlainen harha-askel, josta sitten on palattu 981 yms. binien kautta sinne 954 tyyliin. 984 on sitten PID-säätimeltään kaikkein hiotuin.

Tyhjäkäynnillä 3bar, siitä ylöspäin ahtojen mukaan. Ettei ois vaan reikä letkussa mikä menee paineen säätimelle

Jos tyhjäkäynnillä on 3 baaria paineita, niin jotain on pielessä. Sillä peruspaine bensalinjassa on 3 baaria plus imusarjan paine.
Eli tyhjäkäynnillä 3 baaria miinus imusarjan alipaine ja ahdoilla 3 baaria plus imusarjan ahtopaine!

No nii nyt sain aikaseks mitattua bensan paineet ja tyhjäkäynnillä näytti 2,5 baaria ja ku kaasua antaa nii pysyy samassa/nousee aavistuksen. Sitten ku alkaa prötäämään nii putoo 2barin tuntumaan. Paljonko sen paineen pitäs noin olla?

Pumppu tai paineensäädin ovat rikki!   :-\

Koskas olet vaihtanut polttoaineen suodattimen?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1276 : 20.09.2014, 13:55:29 »
Kiitos näistä. Suodatin on vaihettu 2v/30tkm sitten ja tässä tutkiessa huomasin että se aem:n pumppu ei pyörikään. Eli operaatio tankkilaite taas käyntiin.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1277 : 20.09.2014, 14:14:09 »

Jos tyhjäkäynnillä on 3 baaria paineita, niin jotain on pielessä. Sillä peruspaine bensalinjassa on 3 baaria plus imusarjan paine.
Eli tyhjäkäynnillä 3 baaria miinus imusarjan alipaine ja ahdoilla 3 baaria plus imusarjan ahtopaine!


 :facepalm:

pitäisköhän miettiä että onhan siellä imusarjassa välillä muutakin kuin painetta  :D :uglystupid2:

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1278 : 20.09.2014, 18:04:54 »
Nyt rokkaa :pupu:. Pumpun johoissa oli kosketus häiriö joten pumpulle ei tullu ku 10v jännite välillä. Ja takaisku  venttiili jumi jotenki ja polttoaine ei päässy suuntaan tai toiseen.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa Pohjola

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • Pussit kuuluu jalkoväliin
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1279 : 21.09.2014, 04:22:00 »
Osaisko joku kertoa tasantarkkaan mitä eroa 13c ja13t ahtimilla? Muutakun downpipen laippa.
Volvoilusta parantunut

Poissa Alexir

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • Nobody's perfect and i'm nobody 8)
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1280 : 21.09.2014, 04:36:35 »
Osaisko joku kertoa tasantarkkaan mitä eroa 13c ja13t ahtimilla? Muutakun downpipen laippa.
Siiven profiili.

C malleissa kaikki siivenharjat on saman pituiset, ikäänkuin 12 samanlaista siivenharjaa.
T malleissa venytetyt siivenharjat ulottuu niin pitkälle että välisiipiä on vaikea edes nähdä nielusta.
Kaikkea ollut ja mennyt.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2281
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1281 : 21.09.2014, 09:25:43 »
Siiven profiili.

C malleissa kaikki siivenharjat on saman pituiset, ikäänkuin 12 samanlaista siivenharjaa.
T malleissa venytetyt siivenharjat ulottuu niin pitkälle että välisiipiä on vaikea edes nähdä nielusta.

Ja nimenomaan kompressorisiiven profiili.
T on "aggressiivisin" ja C taas kaikista miedoin. G on vähän siitä välistä.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1282 : 21.09.2014, 09:34:04 »
Ja nimenomaan kompressorisiiven profiili.
T on "aggressiivisin" ja C taas kaikista miedoin. G on vähän siitä välistä.

Mielenkiinnosta miten nuo vaikuttaa? Äkkiseltään mitään tietämättä vois luulla että C vetää nätisti mutta tuotto loppuu isoilla kierroksilla. Ja T:ssä taas osakaasulla/pienillä kierroksilla ei niin järjetöntä tuottoa, mutta ei lopu kesken kuten C?

Vai oonko ihan kateissa? Nuo ahtimien siivet kun vuosien varrella muuttunut todella paljon...
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa 244L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1283 : 22.09.2014, 09:36:30 »
13C on TD04H, ja 13T taas TD04HL. HL turbiini hieman isompi kuin H ja hukkiksen venttiili myös isompi HL:ssa. Tämän lisäksi kompurasiipi eri profiililla kuten joku jo mainitsi, ja kompurasiiven halkaisija karvan verran eri.

Osaisko joku kertoa tasantarkkaan mitä eroa 13c ja13t ahtimilla? Muutakun downpipen laippa.
244L-75 B254GT/MS1 v2.2/KKK29/ZF S5D-320Z 14.1s/174km/h, 244DL-75 B20F/BW35, 245-86 B6284T/MS2 v3.0/KKK29/AW72L, 945 -97 B230FT/AW71L, 945 -98 B230FT/M90, 945-95 B230FK/AW71L, 960-97 B6254F/M90

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1284 : 22.09.2014, 10:28:24 »
Siiven profiili.

C malleissa kaikki siivenharjat on saman pituiset, ikäänkuin 12 samanlaista siivenharjaa.
T malleissa venytetyt siivenharjat ulottuu niin pitkälle että välisiipiä on vaikea edes nähdä nielusta.

Ja tämä oli tyylikkäästi lainattu suoraan aiheesta Mitsubishi TDO4 sarjan huolto-ohjeet ja perustietoa jolle olisi ehkä syytä tarjota nastaa jos joku moderaattori sattuu lukemaan.

Kirjain tarkoittaa imusiiven profiilia. Volvoissa on käytetty ainakin C, G ja T -malleja. Noista C on vässyköin ja T agressiivisin.
C malleissa kaikki siivenharjat on saman pituiset, ikäänkuin 12 samanlaista siivenharjaa.
G malleissa jokatoinen siivenharja on venytetty aavistuksen pidemmällä nieluun.
T malleissa venytetyt siivenharjat ulottuu niin pitkälle että välisiipiä on vaikea edes nähdä nielusta.

Poissa 244L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1285 : 22.09.2014, 10:49:59 »
Näyttäis kompurakarttoja vertailemalla siltä, että 13T antaa suunnilleen saman ilmamäärän jonkin verran paremmalla hyötysuhteella, ja mahdollistaa hiukan korkeamman painesuhteen kuin 13C.

Mulla on toisessa käyttöautossa TD04HL-13T suora kartio #7 pesällä ja TDIC:n painekellolla, joilla ahdot 1.0-0.9bar. Ihan hyvin kulkee, ja perstuntumalla herää vähintäänkin yhtä hyvin kuin TD04H-13C suora kartio #6 pesällä (Vakio)

Mittauksia Galaxy S2+Tempes GTR:

13C, fk kello: 0-400m 17,2/125, 0-100km/h 10.7s
13C, FT kello: 0-400m 17,0/129, 0-100km/h 10.3s
13T, TDIC kello, lastut: 0-400m 15,4/142, 0-100km/h 8.0s

Auto on -95 945 B230FK+AW71L jossa ilmastointi, sähkölasit, vetokoukku, 80kg kuski ja n. 30kg romua.

Jäi tietysti mittaamatta 13C+TDICn kello yhdistelmällä, jolloin olisi ollut helpompi verrata noita ahtimia...

Mielenkiinnosta miten nuo vaikuttaa? Äkkiseltään mitään tietämättä vois luulla että C vetää nätisti mutta tuotto loppuu isoilla kierroksilla. Ja T:ssä taas osakaasulla/pienillä kierroksilla ei niin järjetöntä tuottoa, mutta ei lopu kesken kuten C?

Vai oonko ihan kateissa? Nuo ahtimien siivet kun vuosien varrella muuttunut todella paljon...
244L-75 B254GT/MS1 v2.2/KKK29/ZF S5D-320Z 14.1s/174km/h, 244DL-75 B20F/BW35, 245-86 B6284T/MS2 v3.0/KKK29/AW72L, 945 -97 B230FT/AW71L, 945 -98 B230FT/M90, 945-95 B230FK/AW71L, 960-97 B6254F/M90

855_T5R

  • Vieras
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1286 : 24.09.2014, 20:57:52 »
Mites onko porukalla ollu ongelmia lh:n kanssa ku ootte isompaa turboa vaihtaneet ja ei enää bypassia ole? Sekoaako ruisku ja auto sammuileeko?

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1287 : 24.09.2014, 21:10:51 »
Mulla sammuu ysi jokaiseen risteykseen kun kytkimen heittää pohjaan jos ahdot ei oo ollu reilusti alipainealueella pitemmän aikaa. Seuraavaa turbovolvoa ei varmastikaan ohjata lh:lla >:(
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1288 : 24.09.2014, 21:15:46 »
Mulla sammuu ysi jokaiseen risteykseen kun kytkimen heittää pohjaan jos ahdot ei oo ollu reilusti alipainealueella pitemmän aikaa. Seuraavaa turbovolvoa ei varmastikaan ohjata lh:lla >:(
Säätää hitusen kaasuläppää auki niin mulla toimi aikanaan ku niiden kanssa pelleilin.
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

855_T5R

  • Vieras
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1289 : 24.09.2014, 21:18:31 »
Me väsättiin tohon mun autoon "hanhenkaula" imuputki 3" rosterista ja ole kertaakaan vittuillut. Eikä pala häiriövalot taulussa yms. Ihan ku ajas vakioautolla. Ja hitusen kaasuläppää raolleen.

 

Kulkukoira  Proturbo