Samppasport  Futurez

Kesärengas pohdiskeluja...

  • 1899 Vastauksia
  • 570744 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1740 : 23.04.2020, 22:33:17 »
Ferrari 458 suositellut rengaspaineet 2-2.3bar riippuen vuosimallista ja siitä onko etu vai taka. Nämä varmaan niitä ”kouluttajien” mukavuuspaineita ::)
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1741 : 24.04.2020, 06:10:07 »
295/35R20 takarenkaat. Onhan tuossa yli 10cm kumia maan ja vanteen välissä. Lisäksi kantava pinta-ala on leveyden takia suuri joten ei tuohon kovia paineita tarvitse.

Niin ja auton omapaino on vain 1565kg.
Lasketaas paljonko paino jakautuu renkaiden leveydelle. Eturenkaat 235*2 + takarenkaat 295*2= 1060mm

1565kg/1060mm = 1,48kg/mm

Otetaas sitten tavallinen auto saman painoisena 205 renkailla
1565kg/820mm = 1,91kg/mm.

Eli fefen renkaat tarvitsee vähemmän painetta
« Viimeksi muokattu: 24.04.2020, 06:29:53 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1742 : 24.04.2020, 18:36:29 »
Nykyisin tyypilliset 225...245 leveät renkaat kuluvat keskeltä pilalle, jos niissä käyttää 2 bar painetta. Lähemmäksi kolme ilmakehää pitää olla painetta, jotta kuluvat tasaisesti.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1743 : 24.04.2020, 18:45:25 »
215/55R17" talvirengas muuttui 245/45R18" kesärenkaaksi ja saisi olla vieläkin enemmän rengasta  ;D. Ainakin pitoa on, kun jarruttaa.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1744 : 25.04.2020, 18:48:12 »
Nykyisin tyypilliset 225...245 leveät renkaat kuluvat keskeltä pilalle, jos niissä käyttää 2 bar painetta. Lähemmäksi kolme ilmakehää pitää olla painetta, jotta kuluvat tasaisesti.
Melkein joutuu tämän vahvistamaan. Tosin sillä erotuksella, ettei tuo keskiosan kuluminen välttämättä pidä paikkaansa. Pari omakätistä ja vähän ufoluokkaankin kuuluvaa havaintoa aiheesta

1. Conti kolmoset kokoa 225/45/17" Fiat Bravon alla 12 vuotta sitten. 1. kesänä mittariin joku 7-8 tkm ja loppukesällä katselin, että onpa renkaista pahasti olkapäät pyöristyneet. Arvelin, ettei niillä pääsisi moisella kulumistahdilla välttämättä toista kesää loppuun. Vaan toisena kesänä nostin paineet suositusarvosta 2,3 -> 2,6 bar ja niin vaan noilla kumeilla tuli kurvailtua kaikkiaan 4 kesää ja 40+ tkm.

2. Pari viikkoa sitten piti vaihtaa kesärenkaat V60 alle. No, kesken jäi, kun oli etenkin takarenkaista sisäsyrjät kuluneet pahasti. Siis nimenomaan syrjä, melkein kuin rengas olisi raapinut johonkin kiinni. Vaan ei näytä olevan tällä foorumilla ihan ennenkuulumaton efekti tämä, etenkään merkin ollessa Pirelli.

Auto ostettu käytettynä reilu vuosi sitten enkä älynnyt ostovaiheessa enkä viime kesänäkään renkaiden sisäsyrjiä mulkata, kunhan vaan pikaisesti silloin & tällöin kurkistin, että pintaa on vielä riittävästi eikä siinä näy muotopuolta kulumista. Nyt en siis tiedä, olivatko renkaat tuollaiset jo ennestään = en tiedä, onko sisäsyrjien kuluminen ollut pahempaa edessä vai takana, onko syynä ex omistajan käyttämät väärät rengaspaineet, väärät pyöränkulmat tms. :facepalm:

Pyöränkulmat tarkastettu, mutta mitään ihmeempää ei löytynyt. Camber takana -2° astetta. Saisi kai 234/45/17" kumien kanssa olla vähän pienempi, vaan ei lie säädettävissä?

Keskustelu rengaspaineiden merkityksestä meni jotenkin näin:
  • rengasliikkeen ukko: voi olla liian pienet paineet syynä
  • minä: ei voi olla, olen pitänyt 2,5 bar, vaikka suositus 2,3
  • 3 rengasliikkeen ukkoa kuorossa: LIIAN PIENI PAINE, pitää olla 2,7-3
  :2funny:

Nyt matka jatkuu 2,7 bar paineilla. Volvon suosituspaine on auton painoon (liki 1800 kg paperilla ja hiukka epäilen, että Bi-Fuel on vielä vähän tätäkin läskimpi) nähden varsin matala, kun samalaisia suosituksia pukataan 400 kg kevyemmillekin vehkeille.
« Viimeksi muokattu: 25.04.2020, 18:54:57 kirjoittanut insinörtti »

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1745 : 25.04.2020, 19:24:47 »
Jos 225/45/17" renkaalle suosituspaine on 2.3bar, niin joku on kyllä mennyt vihkoon  ;D.

Tuollaista painetta suositellaan 205/55R16" ehkä yhden hengen kuormalla eturenkaille. Kyllä tuolla 225/45R17" koossa paineen pitää olla lähempänä 3 baria, kuin 2 baria.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1746 : 25.04.2020, 23:58:42 »
6,5 tonnin kokonaispainon kuorma-autossa 225/65 16 renkailla rengaspaineet 4,5 baaria.
Isoilla renkailla 295 22,5 on sitten 8,5 baaria.

Oletteko kokeilleet laittaa enemmän kun kolme baaria, onko vielä parempi?

https://teknavi.fi/autot/miten-liian-alhainen-rengaspaine-vaikuttaa-autoon-ajo-ominaisuudet-turvallisuus-kulutus-dot-dot-dot
Tuosta jutusta löytyy kaikille jotain.
« Viimeksi muokattu: 26.04.2020, 00:14:40 kirjoittanut Volv0 S80 »

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1747 : 26.04.2020, 03:13:42 »
6,5 tonnin kokonaispainon kuorma-autossa 225/65 16 renkailla rengaspaineet 4,5 baaria.
Ihan perus Transitissakin on 4,75 bar, 215/65r16.

Toinen kesä menossa nyt Rotallan renkailla, ei vielä ainakaan valittamista. Vanteiden vaihto kyllä edessä, joku ravistaa takana aika hyvin.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1748 : 26.04.2020, 11:37:26 »
295/35R20 takarenkaat. Onhan tuossa yli 10cm kumia maan ja vanteen välissä. Lisäksi kantava pinta-ala on leveyden takia suuri joten ei tuohon kovia paineita tarvitse.

Niin ja auton omapaino on vain 1565kg.
Lasketaas paljonko paino jakautuu renkaiden leveydelle. Eturenkaat 235*2 + takarenkaat 295*2= 1060mm

1565kg/1060mm = 1,48kg/mm

Otetaas sitten tavallinen auto saman painoisena 205 renkailla
1565kg/820mm = 1,91kg/mm.

Eli fefen renkaat tarvitsee vähemmän painetta

Eli Ferrari tietää oikeat rengaspaineet mutta Volvo ei ;D

Ps. Ei se painoero Ferrarin ja esim. V70 Volvon välillä nyt niin iso ole että ero rengaspaineissa tulee olla 1bar tasoa. Ja onhan noita 255 tms leveitä Volvoissakin. Autojen renkaiden ympärillä pyörii niin valtavasti hömppää että ei voi kuin ihailla sitä pisnestä. Typpeäkin laitetaan jo katuautoihin :2funny: Seuraavaksi renkaanlämmittimet
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1749 : 26.04.2020, 20:11:46 »
Eli Ferrari tietää oikeat rengaspaineet mutta Volvo ei ;D

Italiassa kaikki on eri tavalla kuin Suomessa.

Ferraria ajavat varmaankin haluavat nimenomaan satsata n.s. mukavuuspaineisiin renkaissa...
« Viimeksi muokattu: 26.04.2020, 20:16:52 kirjoittanut Volv0 S80 »

Kankikari

  • Vieras
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1750 : 26.04.2020, 20:39:49 »
Just tänää koitin miettiä mikä oli viimekesän paineet kesänakeissa. Talvirenkaat oli 195 65 15 2.4bar ja nyt nuo 205 55 16 on 2.5bar ja hakivat kyllä kaikki urat ja tuntuivat kivikovilta rattiin. Renkaan kyljes max 3.1bar ja volvo suosittelee 1.9 tai 2.2

Tarvii vähä purottaa paineita.

Neste huoltoaseman rengaspaineautomaattimittarilla muistin että viime kesänä oli 2.6 bar  ja sen nyt laitoin. Kaikissa oli 2.4. Eli työmaan hyvä käsimittari heittää 0.1 bar. Vetely 2.6 paineilla väheni muttei loppunut. Kumi näyttää ihan ok ei liikaa lytyssä eikä liikaa pinkeenä asfalttia vasten.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1751 : 29.04.2020, 02:11:44 »
Eli Ferrari tietää oikeat rengaspaineet mutta Volvo ei ;D

Ps. Ei se painoero Ferrarin ja esim. V70 Volvon välillä nyt niin iso ole että ero rengaspaineissa tulee olla 1bar tasoa. Ja onhan noita 255 tms leveitä Volvoissakin. Autojen renkaiden ympärillä pyörii niin valtavasti hömppää että ei voi kuin ihailla sitä pisnestä. Typpeäkin laitetaan jo katuautoihin :2funny: Seuraavaksi renkaanlämmittimet

Voin vahvistaa, 911 Porschessa vakio pilot sporteilla ja cupeilla oli vakio paineet (olikohan ulkomuistista 2.3 / 2.5) nopeimmat ja parhaimmat. Testissä oli ihan tarpeeksi kaikkia mahdollisia tienpintoja eri kuormituksilla. Tärkein oli renkaan lämmetessä tiputtaa paineita aina samaan kuin suositus, yleensähän paineet pitäisi mitata kylmänä (typpi olis kova juttu). Porsche pysyy samassa.

Tosin possun renkaissa on oma luokituksensa, kuulemma jäykempi reuna. En ota siihen kantaa, mutta kyllä joku valmistaja ainakin osasi paineet.

Fefen ja V70 renkaassa ei ole kyllä mitään samaa. Toisella ajetaan yli 300, toisella ajetaan 80kmh kauppaan. Jo Fefessä paineet nousee 300kmh ajossa...

Riippuen renkaasta (valmistajasta), yseissä käyttänyt itse 2.4-2.6bar. Välillä 3bar kun ollut halvat romut mitkä vaan hyllyy sivuttain, mutta meinaa kulua epätasaisemmin silloin.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1752 : 29.04.2020, 09:51:22 »
Kakkosauton huippunopeus vissiin 240kmh ja valmistaja suosittaa 2.1bar. En ole koskaan kokeillut moista nopeutta ao. pirssillä mutta silti ajelen tyytyväisenä noilla paineilla päivittäin. Hullukaan laita yhtään enempää..tippuu muuten paikat hampaista ;D
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6582
  • 1% Hybridi
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1753 : 29.04.2020, 19:06:43 »
Kakkosauton huippunopeus vissiin 240kmh ja valmistaja suosittaa 2.1bar. En ole koskaan kokeillut moista nopeutta ao. pirssillä mutta silti ajelen tyytyväisenä noilla paineilla päivittäin. Hullukaan laita yhtään enempää..tippuu muuten paikat hampaista ;D
Ittellä on 2,8 , oon vissiin hullu , renkaat on muistaakseni 225/45R18, kulutus pienenee, kun pyörii kevyemmin.
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Vargur

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1754 : 29.04.2020, 20:11:01 »
3,0 edessä ja 2.8 takana. 225/45/19 kumit ja itse oon ainakin tyytyväinen ajoominaisuuksiin.
Autona V70 D3 mk3 vm.-11

 

KL-varaosat  Race.fi