KL-varaosat  Race.fi

440, B18U, vm93 Käyntiin lähtö vaikeaa välillä, startti pyörii hyvin. (OK)

  • 14 Vastauksia
  • 5265 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 440

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • 440, vm93, B18U ja 340, vm85, B17A
Elikkäs kyseinen kulkine on satunnaisesti ruvennut tekemään sitä että käyntiin ei lähde, erityisesti pitkän seisonnan jälkeen. Kaasua hiukan painamalla tai pumppaamalla auto saattaa lähteä käyntiin ja jos käynnistyy käy tasaisesti, ottaa hyvin kierroksia. Sitten kun auton sammuttaa niin ei välttämättä käynnisty uudelleen. Startti pyörittää hyvin konetta mutta ei meinaa käynnistyä.

Olisiko polttoainepumppu tai paineensäädin mennyt? Miten kampiakselin asentotunnistin oireilee? Autoon ei ole kampiakselin asentotunnistinta vaihdettu tietääkseni ikinä. Autolla ajettu 340.000km. Polttoainepumpusta ei tietoa milloin vaihdettu, jos ikinä.

Mitähän kannattaisi tarkistaa ja mitähän voisi olla vialla?

Tähän mennessä vaihdettu / tarkistettu:

- Tulpat
- Pyörijä
- Virranjakajan kansi
- Sytysjohdot
- Akku 12.8V, Käynnissä 13.78 tyhjäkäynnillä
- Akku uusittu
- Ajettu 98:lla
- Tankin lähellä sijaitseva polttoainesuodatin vaihdettu 20.000 km sitten.

« Viimeksi muokattu: 12.06.2012, 20:18:34 kirjoittanut 440 »
"If you see me on Nissan, you know that I'm dead"
-Robbie Coltrane

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
onkos vikakoodeja luettu ?...kyllähän nämä toimivat 95E10 bensallakin ihan mainiosti.... :P...tuo kyllä saattaa johtua viallisesta YKK-anturistakin...


Poissa janne1984

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
  • www.vrcf.fi
joo toimii 95:sellakin. itse ajanut kokoajan kyseisellä litkulla ja hyvin pelannu. itselläni on menny kerran asentotunnistin ja oireili että auto ei lähteny käyntii ollenkaa. yritin muistella miten sen tunnistimen pysty testaamaa mut en millään enää muista :( joo kannattaa katsoa vikakoodit. ja yksi mikä kävi mielessä niin kipinänvahvistusyksikkö et se ei anna kunnollista kipinää niin ei lähde myöskään käyntiin kunnolla.

Poissa 440

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • 440, vm93, B18U ja 340, vm85, B17A
Kiitoksia viesteistä ja vastauksista. Mitenkäs tuosta luetaan vikakoodit? Onko täällä selitetty vikakoodin luku ja mitä mikin koodi tarkoittaa. Vaatiikos tuo ihan omanlaisensa lukijan, ei taida olla obd liitäntää näin vanhassa.
"If you see me on Nissan, you know that I'm dead"
-Robbie Coltrane

Poissa janne1984

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
  • www.vrcf.fi
Volvo 440 & 460 vikakoodit

Nämä ovat B18U -moottorin diagnostiikkajärjestelmän koodeja (yksipistesuihkutus) mutta ovat
suurinpiirtein samat muissakin järjestelmissä.

Vikakoodit
1-1-1 Ei vikaa
1-1-2 Ohjausyksikkö
1-1-3 Suutin
1-1-3 Lambda-anturi (vaihtoehtoinen koodi)
1-2-1 MAP-anturi (imusarjan alipaineanturi) tai MAF-anturi (ilmamääämittari)
1-2-2 Imuilman lämpöanturi
1-2-3 Moottorin lämpöanturi
1-3-2 Akkujännite liian suuri tai pieni
1-4-1 Vauhtipyörän anturi
1-4-3 Nakutusanturi
2-1-2 Lambda-anturi
2-2-2 Rele ?
2-2-3 Tyhjäkäyntiventtiili
2-3-1 Lambda-arvo, liian rikas
2-3-2 Lambda-arvo, liian rikas tyhjäkäynnillä
2-4-4 Nakutusanturi
3-1-1 Nopeusanturi
3-1-3 Hiilisäiliön venttiili
3-2-4 Sähköisen vesipumpun rele
3-4-3 Bensapumpun rele
4-1-1 Kaasuläpän asennontunnistin ?

Ohjausyksikön vikakoodit voidaan helposti purkaa ilman varsinaista
vikakoodinlukijaa esimerkiksi tien päällä, koska diagnostiikkalaite on
integroitu osaksi autoa. "Käyttöliittymänä" on johto, yksi näppäin sekä vilkkuva
ledi. Kannattaa muistaa että vikakoodi on vain suuntaa antava tieto. Esimerkiksi
lämpöanturilta tuleva vika ei tarkoita vikaa välttämättä itse anturissa, vaan
sitä että ohjausyksikkö ei saa kyseistä signaalia. Tämä taas voi johtua itse
ohjausyksiköstä, johtosarjasta, viallisesta liittimestä ja tietysti itse
anturista. Myöskään liian pienen/suuren lambda-arvon vikakoodi ei tarkoita
välttämättä itse anturissa, vaan esimerkiksi sytytysjärjestelmä saattaa pätkiä,
jolloin palamatonta polttoainetta pääsee pakojärjestelmään aiheuttaen
vikakoodin.

Harvinaisemmissa tapauksessa vika ei tallennu ohjausyksikön muistiin lainkaan.
Jos esimerkiksi imuilman lämpöanturi toimii sallitulla alueella mutta näyttää
väärin, ei ohjausyksikkö tiedä asiasta. Vika kuitenkin vaikuttaa käyntiin ja
sitä voi olla vaikea metsästää. Kirjoittajan autossa oli juuri kyseinen vika.

Vikakoodien lukeminen (tila 1):

* Diagnostiikkayksikkö sijaitsee konepellin alla kuljettajan puolella mustassa
tulitikkurasian kokoisessa laatikossa.
* Avaa diagnostiikkayksikön kansi, jonka alta löydät pistokkeita numeroituna 1-6
* Liitä diagnostiikkajohdin töpseliin numero 2.
* Käännä sytytysvirta päälle
* Paina diagnostiikkapainiketta 1-3 sekuntia
* N. 3.5 sekunnin jälkeen alkaa ledi vilkkua. Vilahdukset tulevat 3:ssa
sarjassa. Sarjojen välillä on 3.5 sekunnin tauko
* Jokaisessa sarjassa on 0.5 sekunnin välähdys ja 0.5 sekunnin tauko. Sarjan
välähdysten määrä kertoo numeron.
* Laske jokaisen sarjan välähdykset. Ensimmäisestä sarjasta saadaan vikakoodin
ensimmäinen, toisesta toinen numero jne. Katso sitten kyseinen vikakoodi
taulukosta.
* Seuraava vikakoodi voidaan lukea painamalla näppäintä jälleen 1-3 sekuntia.
Mikäli vikakoodeja ei ole enempää, näytetään ensimmäinen koodi uudelleen.

Komponenttien testaaminen (tila 2):

* Kytke virta ja liitä pistoke 2. töpseliin kuten edellä
* Paina näppäintä 1-3 sekuntia, päästä näppäin 1-2 sekunniksi ja paina uudelleen
1-3 sekuntia.
* Ledi alkaa vilkkua yhtäjaksoisesti, jolloin ollaan diagnostiikkatilassa 2.
* Tässä tilassa voit testata vauhtipyörän anturin, automaattivaihteiston
vaihteenvalitsimen asennontunnistimen sekä B18U-koneen tyhjäkäyntimoottorin
sisällä olevan kytkimen toiminnan.
* Kun ohjausyksikkö saa signaalin kyseiseltä laitteelta, se välkyttää kyseisen
laitteen koodin vahvistukseksi.

Komponenttien aktivointi (tila 3):

* Toimi kuten tilassa 2, mutta paina näppäintä 2 kerran sijasta 3 kertaa
* VAROITUS! Koska suuttimet ovat toiminnassa 5-10 sekuntia, polttoainetta pääsee
sylintereihin ja seuraavassa käynnistyksessä mahdollisesti kuumaan
katalysaattoriin, räjähtäen sen sisällä! Bensapumpun virransyöttö on siis syytä
katkaista ennen testin aloittamista!
* Ohjausyksikkö alkaa aktivoida oheislaitteita seuraavassa järjestyksessä:
* Suuttimet
* Tyhjäkäyntiventtiili
* Hiilisäiliön venttiili
* Ilmastoinnin kytkin
* Päärele
* (Lisä)rele
* Vesipumppu
* Testi toistetaan automaattisesti 2 kertaa, jolloin se päättyy itsestään

Vikakoodien tyhjennys:

* Lue vikakoodit kuten edellä on kerrottu.
* Huom! Kaikki koodit on luettava (ts. sinun on saatava ensimmäinen vikakoodi
uudelleen) muuten tyhjennys ei onnistu.
* Paina tämän jälkeen näppäintä 5 sekuntia ja vapauta se.
* Odota kunnes ledi syttyy (3-10 sek)
* Paina näppäintä jälleen vähintään 5 sek.
* Lue vikakoodit uudelleen tarkistaaksesi että tyhjennys onnistui (yksikön
pitäisi nyt antaa 1-1-1)

Poissa janne1984

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
  • www.vrcf.fi
ja se diaknostiikka poksi on sellanen musta tulitikkurasian kokonen misä on yksi johto kiinni. konehuoneen puolella siinä onko se nyt iskari palkki. kuskin puolella. sen kopan kun avaa niin näkyy numerot 1-6. toivottavasti ymmärsit on aika vaikeesti selitetty  :)

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
eihän näissä ole missään mallissa mitään OBD pistokkeita ;)...vaan juuri tuollainen vikakoodien lukulaite joka tuolla oli mainittu...

samoin kans ajeltu tuolla isolohkolla koko ajan 95 bensalla, eikä mitään ongelmia ole siinä ollut....

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
katos kasteleeko tulpat, yhdessä vastaavassa suutin vuosi ja kasteli tulpat helposti, lähti yleensä kylmällä kelillä paremmin käyntiin ja silloinkin piti kääntää avain heti startti asentoon, ettei pumppu ehdi tuottaa  painetta ja suutin rupea vuotamaan ennen kuin kone pyörii

Poissa 440

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • 440, vm93, B18U ja 340, vm85, B17A
En ole vikakoodeja ehtinyt lukemaan mutta tänään kokeilin käynnistää auton niin lähti todella vaivalloisesti käymään pitkän sahauksen jälkeen ja kojelaudassa paloivat kaikki mahdolliset varoitusvalot, kun auto käynnistyi niin laturin merkkivalo jäi hehkumaan himmeänä ja se ei sammunut. Mittasin latauksen tyhjäkäynnillä niin se on 13.8, kun nostaa kierroksia niin lataus tippui 13.5 ja kun sammutin auton niin laski 12.8.
"If you see me on Nissan, you know that I'm dead"
-Robbie Coltrane

Poissa 440

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • 440, vm93, B18U ja 340, vm85, B17A
Voiko rikkinäinen puola tehdä tuollaista?
"If you see me on Nissan, you know that I'm dead"
-Robbie Coltrane

Poissa janne1984

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
  • www.vrcf.fi
saattaa muuten tehdä. tässä juuri muistelin että kaverin auoto teki tollee käyntii lähti ni sitte kun sammutti niin sen jälkeen ei lähtenytkään enää. auto oli kylläkin plymouth valiant 1965 missä se teki ton tempun. mutta luulisin että puola voi oireilla tolleen muissakin autoissa.

AV64

  • Vieras
Voiko rikkinäinen puola tehdä tuollaista?
Voihan se jos lämpiää niin lakkaa toimimasta kunnolla.

Poissa 440

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • 440, vm93, B18U ja 340, vm85, B17A
Epäilen että puolaa ei ole ikinä vaihdettu tuohon autoon, ei ainakaan minun omistusaikana. Täytyy maanantaina käydä ostamassa uusi puola ja vaihtaa. Onkos nuo tarvike puolat millaisia vai haenko siniseltä tiskiltä suosiolla?
"If you see me on Nissan, you know that I'm dead"
-Robbie Coltrane

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13501
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
motonet... tokko edes saat siniseltä, jos saat niin autos arvo tuplaantuu. eli suosiolla tarvike
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa 440

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • 440, vm93, B18U ja 340, vm85, B17A
Vika taisi korjaantua:

Ennen kuin vaihdoin sytyspuolan Irroitin sytystulpat kun haluasin varmistaa etteivät tulpat kastu. Tulpat näyttivät hyviltä ja olivat kuivat. Säädin tulppien kärkivälim oikeaksi samalla.

Kävin tänään hakemassa Motonetistä uuden sytyspuolan. Otin akun - navan irti ja vaihdoin uuden sytyspuolan vanhan tilalle. Auto käynnistyi ensimmäisellä yrittämällä ja tuntuu etttä auto käy paljon tasaisemmin puolan vaihdon jälkeen.

Kiitoksia avusta, tämä taisi korjaantua. En autolla vielä ajanut mutta täytyy käydä heittämässä testilenkki.
"If you see me on Nissan, you know that I'm dead"
-Robbie Coltrane

 

Kulkukoira  Proturbo