Volvo 440 & 460 vikakoodit
Nämä ovat B18U -moottorin diagnostiikkajärjestelmän koodeja (yksipistesuihkutus) mutta ovat
suurinpiirtein samat muissakin järjestelmissä.
Vikakoodit
1-1-1 Ei vikaa
1-1-2 Ohjausyksikkö
1-1-3 Suutin
1-1-3 Lambda-anturi (vaihtoehtoinen koodi)
1-2-1 MAP-anturi (imusarjan alipaineanturi) tai MAF-anturi (ilmamääämittari)
1-2-2 Imuilman lämpöanturi
1-2-3 Moottorin lämpöanturi
1-3-2 Akkujännite liian suuri tai pieni
1-4-1 Vauhtipyörän anturi
1-4-3 Nakutusanturi
2-1-2 Lambda-anturi
2-2-2 Rele ?
2-2-3 Tyhjäkäyntiventtiili
2-3-1 Lambda-arvo, liian rikas
2-3-2 Lambda-arvo, liian rikas tyhjäkäynnillä
2-4-4 Nakutusanturi
3-1-1 Nopeusanturi
3-1-3 Hiilisäiliön venttiili
3-2-4 Sähköisen vesipumpun rele
3-4-3 Bensapumpun rele
4-1-1 Kaasuläpän asennontunnistin ?
Ohjausyksikön vikakoodit voidaan helposti purkaa ilman varsinaista
vikakoodinlukijaa esimerkiksi tien päällä, koska diagnostiikkalaite on
integroitu osaksi autoa. "Käyttöliittymänä" on johto, yksi näppäin sekä vilkkuva
ledi. Kannattaa muistaa että vikakoodi on vain suuntaa antava tieto. Esimerkiksi
lämpöanturilta tuleva vika ei tarkoita vikaa välttämättä itse anturissa, vaan
sitä että ohjausyksikkö ei saa kyseistä signaalia. Tämä taas voi johtua itse
ohjausyksiköstä, johtosarjasta, viallisesta liittimestä ja tietysti itse
anturista. Myöskään liian pienen/suuren lambda-arvon vikakoodi ei tarkoita
välttämättä itse anturissa, vaan esimerkiksi sytytysjärjestelmä saattaa pätkiä,
jolloin palamatonta polttoainetta pääsee pakojärjestelmään aiheuttaen
vikakoodin.
Harvinaisemmissa tapauksessa vika ei tallennu ohjausyksikön muistiin lainkaan.
Jos esimerkiksi imuilman lämpöanturi toimii sallitulla alueella mutta näyttää
väärin, ei ohjausyksikkö tiedä asiasta. Vika kuitenkin vaikuttaa käyntiin ja
sitä voi olla vaikea metsästää. Kirjoittajan autossa oli juuri kyseinen vika.
Vikakoodien lukeminen (tila 1):
* Diagnostiikkayksikkö sijaitsee konepellin alla kuljettajan puolella mustassa
tulitikkurasian kokoisessa laatikossa.
* Avaa diagnostiikkayksikön kansi, jonka alta löydät pistokkeita numeroituna 1-6
* Liitä diagnostiikkajohdin töpseliin numero 2.
* Käännä sytytysvirta päälle
* Paina diagnostiikkapainiketta 1-3 sekuntia
* N. 3.5 sekunnin jälkeen alkaa ledi vilkkua. Vilahdukset tulevat 3:ssa
sarjassa. Sarjojen välillä on 3.5 sekunnin tauko
* Jokaisessa sarjassa on 0.5 sekunnin välähdys ja 0.5 sekunnin tauko. Sarjan
välähdysten määrä kertoo numeron.
* Laske jokaisen sarjan välähdykset. Ensimmäisestä sarjasta saadaan vikakoodin
ensimmäinen, toisesta toinen numero jne. Katso sitten kyseinen vikakoodi
taulukosta.
* Seuraava vikakoodi voidaan lukea painamalla näppäintä jälleen 1-3 sekuntia.
Mikäli vikakoodeja ei ole enempää, näytetään ensimmäinen koodi uudelleen.
Komponenttien testaaminen (tila 2):
* Kytke virta ja liitä pistoke 2. töpseliin kuten edellä
* Paina näppäintä 1-3 sekuntia, päästä näppäin 1-2 sekunniksi ja paina uudelleen
1-3 sekuntia.
* Ledi alkaa vilkkua yhtäjaksoisesti, jolloin ollaan diagnostiikkatilassa 2.
* Tässä tilassa voit testata vauhtipyörän anturin, automaattivaihteiston
vaihteenvalitsimen asennontunnistimen sekä B18U-koneen tyhjäkäyntimoottorin
sisällä olevan kytkimen toiminnan.
* Kun ohjausyksikkö saa signaalin kyseiseltä laitteelta, se välkyttää kyseisen
laitteen koodin vahvistukseksi.
Komponenttien aktivointi (tila 3):
* Toimi kuten tilassa 2, mutta paina näppäintä 2 kerran sijasta 3 kertaa
* VAROITUS! Koska suuttimet ovat toiminnassa 5-10 sekuntia, polttoainetta pääsee
sylintereihin ja seuraavassa käynnistyksessä mahdollisesti kuumaan
katalysaattoriin, räjähtäen sen sisällä! Bensapumpun virransyöttö on siis syytä
katkaista ennen testin aloittamista!
* Ohjausyksikkö alkaa aktivoida oheislaitteita seuraavassa järjestyksessä:
* Suuttimet
* Tyhjäkäyntiventtiili
* Hiilisäiliön venttiili
* Ilmastoinnin kytkin
* Päärele
* (Lisä)rele
* Vesipumppu
* Testi toistetaan automaattisesti 2 kertaa, jolloin se päättyy itsestään
Vikakoodien tyhjennys:
* Lue vikakoodit kuten edellä on kerrottu.
* Huom! Kaikki koodit on luettava (ts. sinun on saatava ensimmäinen vikakoodi
uudelleen) muuten tyhjennys ei onnistu.
* Paina tämän jälkeen näppäintä 5 sekuntia ja vapauta se.
* Odota kunnes ledi syttyy (3-10 sek)
* Paina näppäintä jälleen vähintään 5 sek.
* Lue vikakoodit uudelleen tarkistaaksesi että tyhjennys onnistui (yksikön
pitäisi nyt antaa 1-1-1)