Elekma  Autoracing

Volvo 440 1994 B18U lykkäsi reilusti öljyä pihalle

  • 20 Vastauksia
  • 4064 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Akron

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Elikkä tuommonen ykspisteruisku lykkäsi reilusti öljyä ulos öljykorkin ja venttiilikopan tiivisteen välistä kun hain emännän töistä. Ajoa ensin pari kilometriä, 15 minuuttia seiso käymättä ja sen jälkeen pari kilometriä ajoa. Pihaan tullessa rupes haisemaan ja pellin alta nouseen savu.

Oli päästäny reilusti öljyä konetilaan ja pakosarjan päälle öljykorkin ja venttiilikopan tiivisteen kautta. Tiiviste oli yhestä kohtaa pullahtanu pikkusen ulospäin. Tiiviste on vaihdettu noin kaksi viikkoa sitten omin kätösin, tämän jälkeen pelannu ku unelma vajaa tuhat kilometriä.

Vähän vaikuttaisi, että venttiilikopan alle tulee melko kova paine, kun kerta öljyt puskee ulos. Mistä kannattaisi lähteä liikkeelle? Ja tiiviste on ostettu motonetistä, jonkin sortin kumia niinku edellinenkin.
Volvo 440 '94 B18U

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo 440 1994 B18U lykkäsi reilusti öljyä pihalle
« Vastaus #1 : 29.10.2013, 23:23:37 »
Huohotin mennyt tukkoon ?

Poissa Akron

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 440 1994 B18U lykkäsi reilusti öljyä pihalle
« Vastaus #2 : 30.10.2013, 18:17:56 »
Huohotinputkesta tuli reilusti jotain valkoista mönjää. Eli todennäköisesti myös huohottimesta tulee myös. Yritetään irroittaa ja tarkastaa/ puhdistaa vielä tämän illan aikana.
Volvo 440 '94 B18U

Poissa V0lv0mies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 206
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 440 1994 B18U lykkäsi reilusti öljyä pihalle
« Vastaus #3 : 31.10.2013, 13:12:01 »
Mulla toi huohotinmötikkä ei vaan lähde irti. Putkissa ei ole kertaakaan ollut mitään kertymiä.

Mutta kun mötikkää ei pääse tarkistamaan, niin olis hyvä tietää että miten voi minimoida riskejä.

Miksi letkut ja pönikkä ylipäänsä menee tukkoon? Jäätyminen on selvää jo, mutta muut syyt...

Olisko järkeä investoida sellaiseen vapaavirtaussuodattimen näköiseen pikku nötikkään, mitä Biltemat ja muut myy nimellä kampikammion suodatin?
460 SE -92 B16F

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo 440 1994 B18U lykkäsi reilusti öljyä pihalle
« Vastaus #4 : 31.10.2013, 18:33:24 »
Tukkoon se suodatinkin osaa mennä...yksi ratkaisu olisi vetää siitä metallipöntöstä letku alas. Huohotuskaasujen mukana tuleva öljymöhnähän ja huohottimeen kertyvä karsta noita tahtoo yleensä tukkia jäätymisen lisäksi.

Se huohotinpönttö lohkossa tahtoo olla tosiaan melko lujasti kiinni välillä, mutta kyllä se irroitettavissa on.

« Viimeksi muokattu: 31.10.2013, 18:35:44 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa Akron

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 440 1994 B18U lykkäsi reilusti öljyä pihalle
« Vastaus #5 : 02.11.2013, 14:46:05 »
Ei lähteny huohotin irti täälläkään, vielä. Kokoajan tuntuu kertyvän jotaki tuonne putkeen. Ei uskalla vielä vaihtaa venttiilikopan tiivistettäkään ennen kuin on saanut tuon huohottimen putsattua.

EDIT: Pitkällisen taistelun jälkeen huohotin lähti irti ja otti hieman siipeensä. Vaikuttaakohan tuollaiset painaumat pahasti sen toimintaan? Ilma ainakin kulki läpi hyvin kun puhaltaa koitti.
« Viimeksi muokattu: 03.11.2013, 14:22:32 kirjoittanut Akron »
Volvo 440 '94 B18U

Poissa Akron

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 440 1994 B18U lykkäsi reilusti öljyä pihalle
« Vastaus #6 : 03.11.2013, 16:26:43 »
Nyt mahtaa olla ihan jossain muualla vikaa kuin huohottimessa. 2 kilometrin ajon jälkeen taas hirveät savut pellin alta. Uus venttiilikopan tiiviste on yhdestä kohtaa pullahtanut kokonaan pois paikaltaan.

EDIT: Tunnin väkertämisen jälkeen sain ajettua kotiin, mutta sama yllätys, tiiviste pois paikoiltaan. Huohottimesta tuli selvästi ilmaa ulos, joten se ei ainakaan tukossa ole. Mitä vaihtoehtoja jää? Ja onko noita venttiilikopan tiivisteitä muunlaisia kuin tuollaisia kumisia?
« Viimeksi muokattu: 03.11.2013, 18:44:49 kirjoittanut Akron »
Volvo 440 '94 B18U

Poissa V0lv0mies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 206
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 440 1994 B18U lykkäsi reilusti öljyä pihalle
« Vastaus #7 : 04.11.2013, 21:48:42 »
Monikerroksisen terästiiviste. Sellasta nyt on turha Motonetistä kysyäkään. En ole tiivisteitä vielä mihinkään joutunut vaihtamaan, notta enpä tiedä mistä sellasen paremman saisi.
460 SE -92 B16F

Poissa Akron

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 440 1994 B18U lykkäsi reilusti öljyä pihalle
« Vastaus #8 : 04.11.2013, 22:01:25 »
Mitenkäs, voiko kiero venttiilikansi aiheuttaa paineen nousua tuolla venttiilikopassa? Pikaisen tarkastelun jälkeen vaikuttais olevan vähän kiero...
Volvo 440 '94 B18U

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo 440 1994 B18U lykkäsi reilusti öljyä pihalle
« Vastaus #9 : 04.11.2013, 22:44:46 »
Aika yleistä näissä että venttiilikopan tiiviste vuotaa, mutta eipä ole koskaan tuollaista käynyt että tiiviste lähtisi paikaltaan ja kopan kansi olisi kiero ???

Poissa V0lv0mies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 206
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 440 1994 B18U lykkäsi reilusti öljyä pihalle
« Vastaus #10 : 04.11.2013, 22:55:48 »
Olit tietysti momenttiavaimella kiristänyt kopan?
460 SE -92 B16F

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo 440 1994 B18U lykkäsi reilusti öljyä pihalle
« Vastaus #11 : 04.11.2013, 22:59:50 »
Olit tietysti momenttiavaimella kiristänyt kopan?
Ihan rannetiukkuudella sen tiukkasin...on tullut moottorin osia kiristeltyä sen verran, että osaa kiristää sen verran kuin tarvitsee. Olikohan virallinen momentti venttiilikopan muttereille 15-25nm.

siis tuohon omaan 460 turboon joskus vaihdoin kopan tiivisteen... :P
« Viimeksi muokattu: 04.11.2013, 23:01:57 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa Akron

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 440 1994 B18U lykkäsi reilusti öljyä pihalle
« Vastaus #12 : 04.11.2013, 23:12:41 »
Köyhällä varaa momenttivääntimeen. On siis saattanut itellä mennä siinä.
Volvo 440 '94 B18U

Poissa V0lv0mies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 206
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 440 1994 B18U lykkäsi reilusti öljyä pihalle
« Vastaus #13 : 05.11.2013, 16:56:23 »
Haynesin manualin mukaan kopan muttereiden momentti on 5 Nm. Jaiks, mietin että kirjoitusvirhe mutta ei kait sentään...

No muttei menis taaskaan liian helpoksi, niin toinen yhtä luotettavan tuntuinen lähde sanoo että 10 Nm. Tosin tämä huomauttaa että annettu ohjearvo pätee vain puhdistettuihin ja rasvattuihin kierteisiin, jos se nyt tota eroa muka selittäis.

Sittenhän Haynes neuvoo ensinnäkin avaamaan kopan muttereita vähän kerrallaan ja ristikkäin. Sulkemisessa sama homma. Lisäksi neuvotaan puhistelamaan kontaktipinnat kunnolla ja varmistaa tiivisteen asettuminen.

Tavallaan itsestäänselvyyksiä toki, mutta ainakin itse teen liian usein kiiressä pikkumokia vaikka olisin aiemmin ahminut teoriaa jostain tietystä toimenpiteestä.
460 SE -92 B16F

Poissa Akron

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 440 1994 B18U lykkäsi reilusti öljyä pihalle
« Vastaus #14 : 05.11.2013, 19:49:14 »
Ristiin noita olen kiristellyt ja availlut, vähän kerrallaan. Toki olen saattanut tehdä jossain vaiheessa virheen, enkä yhtään ihmettele vaikka kyse olisikin omasta virheestä.

Huomenna tarkoitus laittaa tiivisteliimat väliin ja kiristäa momenttiin. Katotaan mitä käy, nouseeko paine edelleen ja vuotaako venttiilikopan tiiviste. Jos venttiilikoppa vuotaa, ei auta kuin suora hommata jostain, mutta jos paine nousee edelleen, on tämä aihe vielä hyvinkin vaiheessa.
Volvo 440 '94 B18U

 

RallyBaron  Samppasport