Ateho  Elekma

Volvo 740 Ruumisvankkurista lauluauto + muuta tekemistä

  • 103 Vastauksia
  • 42251 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VinskiMo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • Volovo
    • TeamKuraperseRacing -> Katso :)
Se olis sitten aika aloittaa kaverin kanssa ensimmäinen kunnon auto projekti (tai aloitettu jo, joten kädet on jo pskassa  :hello: )

Alotettiin kaverin kans just nyt sen takia projekti että minäkin vihdoin pääsin reserviin (ohi on 347 t. Res kersantti)

Lähtökohdat;

760

-Oltiin pitkään hyvän kaverin kanssa haaveiltu autoprojektista johon tulisi noin 300hv ja hyvin ajettava alusta, ihan katupeliksi, kukaties joskus sillä käytäis myös radalla
-Kaverilla oli osto ilmoitus täälä 760 isopäästöisestä korista, semmonenhan sitten osui kohdalle, eikun ilta seitsämältä traileri alle ja 200km päähän hakemaan paalaukselta turvaan kori
-Auto on -87 vuoden 760, alun alkajaan B230ET moottorilla ja automaattilaatikolla, kaikilla hilppeillä automaatti-ilmastoinnilla ym. kattoikkunoilla
-Kori on isopäästöinen tosin sitä välimallia joten saattaa joutua katin laittamaan putkeen (ainakin kuoret)
-Autossa on multilink (joka nyt taitaa olla lähinnä miinus?)
-Auton kilvet mahtavat xxx-760 loppuiset :D! Teetetyt maybe?

Koska pihasta sattuu löytymään myös kansivikainen (lue: halvalla purkuun ostettu) 960 sedani (2.5l kutosella) nämä kaksi pitää tietysti yhdistää...

960

-Purkuun ostettu, uusittua osaa paljon ja nätisti pidetty, tosin kansi porsinut. Uutta mm. iskarit, jouset, jarrulevyt, jarrupalat (tais olla joku alusta sarja peräti, ei vielä tarkistettu/purettu)
-Koneena b6254f josta tosiaan kiisselit sekasin (menee mahdollisesti korjaukseen ja hiposteluun ja tuohon 760 tai sit jos kansi on entinen ni toinen vastaava kone)
-Olikohan -95, sitä facelift mallia multilinkillä

Tämänhetkinen versio 1 tekniikan kokoonpano (saattaa vielä muuttuilla niinkuin näillä on tapana)

-Noin 300hv, koitetaan alkuun selvitä VAKIO kangilla ja vaparin männillä
-Polttoaineena E85
-B6254F moottori
-Pakosarja mallia DIY
-Ahdin kokoluokkaa HX35
-Vakio moottorinohjaus lastutettuna
-3" putkisto
-bensapumppu

Vaihteistoksi M90, kytkimen kokoonpano vielä auki, manuaali kuitenkin

Kaikki moottorin vaihto osat pitäisi löytyä koska 960 pihassa, se mitä ei ole valmiina tehdään itse

Muutamia kuvasia;



Auton hakua, veturina tietysti turbovolvo...



Auto mökin pihassa valossa, pääs katselee mitä sitä tuli ostettua (hinta kolminumeroinen ja ensimmäinen numero 1)



Nämä siis Lähtökohtana, no nyt sitten sitä suunnitelmaa

-Korina siis tietysti tuo 760 mitä rakennetaan
-960 keula täydellisenä (HUOM. 760 on samanlainen pitkä konepelti ja sivupellit kun 960, keula menee varmasti pienellä taistelulla, jossei mene niin laitetaan menemään.
-960 ovet, leveät tuning listat + sisusta on ihan toisesta maasta kun 760 haiseva sinapin värinen
-960 sisusta ja verhoilut kokonaisuudessaan, myös kojelauta (ilmastoimaton, 760 turbo mittaristolla)
-960 muoviset helmalevikkeet ja 960 "pyöreä" takapuskurin alaosa, pakoputket kahdella 2.5" ulostulolla?
-960 jouset ja iskarit (ainakin ovat yhteneviä silmä määräsesti monin paikoin 760 osiin [kummassakaan ei ole nivomattia])
-Mahdollisesti 960 tukivarsia ym. tuentoja jos ne on edes hehtaarilleen saman näköisiä kun 760
-Mahdollisesti 960 koko tuennat ja navat ja perä (samalla sais etuvedon ET ja vanteitakin löytyis pilvin pimein sen jälkeen), myös jarrut siis (edessä, ISOT laikat, myös 960 jarrusatulat ja absinavat [myös 760 on siis absit]
-Molemmat autot on tarkoitus kaataa kyljelleen (HALLITUSTI) ja tukea/pehmustaa alta jolloin pääsee alustaa ihmettelemään koska nosturia EI ole (ainakaan jatkuvassa käytössä)
-760 sisusta puretaan kokonaan (On jo purettu...) ja kaikki ruosteet (ainakin 4 paikkaa) korjataan, koko sisusta maalataan ja laitetaan uutta mattoa.
-760 pohja vedetään vesihiekkapuhalluksella ja maalataan panssarimaali/rostex paksukerros (tukivarret ym. irrallaan) jonkajälkeen ruiskumassa, sen jälkeen joka ikinen osa mikä sinne lisätään laitetaan maalattuna/käsiteltynä
-Taakse 740 oma spoileri + huaran portaat jos löytyy
-Taakse ne kahdeksan ruutuset (joissa se muovi alla joista tulee 2 feikki ruutua)
-Konepellin alle löytyy poikkituki mallia ei säädettävä, tehdään mahdollisesti säädettävä
-Kiinnikkeitä ym. kilkettä mitä pitää tehdä tehdään rosterista ja kiiloitetaan, muutenkin kaikki tehdään asiallisesti
-Konepellin alunen maalataan
-Auton väriksi jää varmasti tuo harmaa koska hassu sattuma myös 960 on sama harmaa!
-Muuten auton väriteemaksi harmaa/sininen
-960 ruutumaski

Katsastuksen kannalta tavoite olisi että kori saatais 2.5l 24v turbo papereihin, niin että prosentit pysyisi kuitenkin maltillisina. Siitä kun kori on siisti ja hyvä ja papereissa em. tekniikka on hyvä lähteä lisää kikkailemaan

Ylipäätään panostetaan ajettavuuteen, ulkonäköön ja vähän myös tehoon(näin alkuun ainakin).

Vastalauseita/muutokehoituksia ym. ei vaan saa vaan PITÄÄ antaa jotta ei mennä ihan puihin.

Ensimmäinen varsinainen raportti ->

760 sisusta on siis purettu ja lähdetty metsästämään ruostevaurioita.



Keula purettu ja tyhjältä näyttää. (nyt ovetkin ym. pois jo)



Perä, vielä kun se oli kasassa (nyt purettu) uudet takavalot tarvis... Mitenköhän vaikeasti 240 kirkkaat takalyhdyt menis tohon?



Paikattaviahan sieltä löytyy, tosin paljon vähemmän mitä oli oletus! Ruoste ei sinäänsä haittaa kun peltiä on ja mig pysyy kourassa.



Ensimmäinen oikea ECO BOOST volvo? Tuolla tekniikalla ei pitäs ainakaan saastuttaa paljoa  S*

Seuraavaksi lähtee kojelauta, samalla kun aletaan sovittelemaan 960 kojelautaa  vedetään sinne riittävästi mustaa muovista suojaputkea lisämittareiden sähköistyksiä varten ja apparinpuolelle kans mahdollista tulevaisuuden Megaa ajatellen. Eihän se tyhmää ole ennakoida ajatuksissa pyöriviä ajatuksia varten?

Nyt alkujaan otetaan oletus  6 lisämittarille (jossei muuta ni luo katu-uskottavuutta, no ei vaan, eiköhän ne käyttöön tule kaikki.

Pitää hinailla tuo 960 tohon pihaan kans ni pääsee sitäkin purkamaan ja vertailemaan.

Niin ja projektin aikataulu ois karkeesti että nyt kesä/syksy korin laittaminen ja sivussa tekniikan osien kasaan kerääminen, talven aikana tekniikan niputtaminen ja keväällä kiinnilaittaminen ja katsastus.

Huhhuh tulipas tekstiä, ehkä sitä pitäs mennä seuraavaks syventymään tuohon ruostetyön ihmeelliseen maailmaan.

-VinskiMo & Koge
« Viimeksi muokattu: 01.11.2016, 13:51:00 kirjoittanut VinskiMo »
Nykyinen: 740 B230F (ralliauto)
EX: 945 B230FK, 240 B230F, 240 B200K, 945 D24TIC, 240 B200E, 245 B200F, 240 B200K, 940 B230FT, 940 B230FT, 760 B6254T, 740 B204FT, 940 B230FT, V70 2.5TDI, 940 B234F, 240 B200K, 740 B230F, S80 T6

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: Volvo 760 + 960 + b6254T projekti
« Vastaus #1 : 21.06.2015, 12:28:30 »
Ensimmäinen oikea ECO BOOST volvo?

??  ???

Poissa VinskiMo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • Volovo
    • TeamKuraperseRacing -> Katso :)
Vs: Volvo 760 + 960 + b6254T projekti
« Vastaus #2 : 21.06.2015, 12:52:32 »
??  ???

Noh, ilman moottoria se taitaa olla ainoa kantikas joka ei pilaa ilmakehää  :D

offtopic -> ei kerkiikkään mennä autoo hieromaan kun lähetään hakemaan yks turbo ysi lisää kaverilla kuleksimaan... Ei oo helppoa elämä.
Nykyinen: 740 B230F (ralliauto)
EX: 945 B230FK, 240 B230F, 240 B200K, 945 D24TIC, 240 B200E, 245 B200F, 240 B200K, 940 B230FT, 940 B230FT, 760 B6254T, 740 B204FT, 940 B230FT, V70 2.5TDI, 940 B234F, 240 B200K, 740 B230F, S80 T6

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: Volvo 760 + 960 + b6254T projekti
« Vastaus #3 : 21.06.2015, 13:56:49 »
Mut eihän se sillon ole edes eco boost kun ei ole konettakaan  :buck2: :2funny:

Poissa kersti91

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
  • Lappeenranta
Vs: Volvo 760 + 960 + b6254T projekti
« Vastaus #4 : 21.06.2015, 14:38:13 »
-Auton kilvet mahtavat xxx-760 loppuiset :D! Teetetyt maybe?
Joka toisessa on rekkari -760-loppuinen. Sama juttu Porsche 944 kohdalla, useita -944-loppuisia kilpiä. Liekö 80-luvun lopulla ollut AKE:lla joku autofani jakamassa kilpiä tai sitten hyvät suhteet maahantuojien kanssa...
Alla se toinen ruotsalainen...

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1765
Vs: Volvo 760 + 960 + b6254T projekti
« Vastaus #5 : 21.06.2015, 16:43:02 »
Tai 765-loppuinen 8)

Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa dama

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 + 960 + b6254T projekti
« Vastaus #6 : 21.06.2015, 18:48:00 »
Intoa ja virtaa ukoilla on ainakin .  Teidän auto on kohta .

Hand made in Finland

Poissa VinskiMo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • Volovo
    • TeamKuraperseRacing -> Katso :)
Vs: Volvo 760 + 960 + b6254T projekti
« Vastaus #7 : 21.06.2015, 21:33:29 »
Mut eihän se sillon ole edes eco boost kun ei ole konettakaan  :buck2: :2funny:

Niin kai se sit on :D

Joka toisessa on rekkari -760-loppuinen. Sama juttu Porsche 944 kohdalla, useita -944-loppuisia kilpiä. Liekö 80-luvun lopulla ollut AKE:lla joku autofani jakamassa kilpiä tai sitten hyvät suhteet maahantuojien kanssa...

No se voi olla, sopii nyt kuitenkin kivasti!


Intoa ja virtaa ukoilla on ainakin .  Teidän auto on kohta .

Hand made in Finland

Jep jep, kunhan tässä joudetaan!

Kaverin autokaupat meni puihin kun se jolta sen piti ostaa, lupas varata mutta myi sen kuitenkin kun joku tuli rahat kourassa hakemaan... Tosi reilua menoa.

Noh, saatii myö yks paikka lattiaan laitettua ja samalla pähkäilin vähän tota etu tuentaa ja totesin että tossahan on edessä melkein uudet jäähdytetyt laikat.



Perus tyylillä, mätä pois -> uutta peltiä tilalle -> massat saumoihin -> rostexit kaavalla. Vielä ois 2 paikkaa huomiselle...

Mitenköhän vaikeasti tohon menis ihan perus 1031 aksula taakse? Onkohan multilink -> jäykkäperä muutoksia miten tehty? Olis kaikkien elämän kannalta helpompaa.

Tulipa myös kysästyä yhtä mega 1 mitähän herra pitäs hintana, saapi nähdä. Tuskin pelkkä boksi voi paljoa yli 100e maksaa käytettynä. Toisaalta megan kanssa alkais himottamaan kuitenkin laittaa se alakerta (h profiilit, turbon männät)

Tänään käytiin myös pudottamassa kaverin b234ft nappisilmä 240 kone paikalleen mallailua varten (löytyy myös täältä foorumilta)

Niin ja kaikki nämä ovat myytävänä ->



Lisää kuvia/hintoja löytyy kierrätyskeskuksesta.

-VinskiMo&Koge
Nykyinen: 740 B230F (ralliauto)
EX: 945 B230FK, 240 B230F, 240 B200K, 945 D24TIC, 240 B200E, 245 B200F, 240 B200K, 940 B230FT, 940 B230FT, 760 B6254T, 740 B204FT, 940 B230FT, V70 2.5TDI, 940 B234F, 240 B200K, 740 B230F, S80 T6

Poissa VinskiMo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • Volovo
    • TeamKuraperseRacing -> Katso :)
Vs: Volvo 760 + 960 + b6254T projekti
« Vastaus #8 : 23.06.2015, 00:07:24 »
Jees jees, Volvosta tänään paikkailin reikiä ja eikun lisää löytyy.. No toisaalta ei yhteensä 5 paikkaa ole paha homma vielä, eiköhän niitä vielä muutamia löydy kun oikein etsimällä etsii.





Samalla suunnittelin vähän jonkin sortin korinkääntö härveliä niin että siinä olis pyörät että sais vedettyä pois katoksesta.

Hitsais ihan perus kumipyörille akselit rautasien u palkkien päihin jotka tuli akseleiden myötäsesti, niihin hitsais semmoset rakentamiseen tarkotetut kakkosnelkulle sopivat palaset mihin sais ruuvattua tarpeeks monella isolla ruuvilla kakkos nelkkuja 2kpl pitkittäin auton myötäisesti (ideana että samaa härveliä vois käyttää muissaki autossa ja muuttaa pituutta aina vaan pätkimällä/laittamalla pidempää puuta siihen väliin. U palkeista ylös u palkit ja puikolla kiinni, jostain paksuseinämäisestä putkesta tekis vielä tuet niille pystyssä oleville u palkeille, niihin vaan pesät paksusta putkesta hitsaten kiinni ja pesiin tiukat toiset paksut putket ja hitsaa levyt niiden ohuempien putkien päähän joihin jonkin sortin kääntely/lukitus mekanismi ja ohuempien putkien toisiin päihin neliöprofiilist joista itse auto kiinnitettäisiin härveliin.

En tiedä leinkinkö hengelläni mutta joku ratkasu pitäs keksii noihin pohjahommiin/vesihiekkapuhallukseen. Katsotaan mitä tuostaki sitten tulee.

-VinskiMo
Nykyinen: 740 B230F (ralliauto)
EX: 945 B230FK, 240 B230F, 240 B200K, 945 D24TIC, 240 B200E, 245 B200F, 240 B200K, 940 B230FT, 940 B230FT, 760 B6254T, 740 B204FT, 940 B230FT, V70 2.5TDI, 940 B234F, 240 B200K, 740 B230F, S80 T6

Poissa VinskiMo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • Volovo
    • TeamKuraperseRacing -> Katso :)
Vs: Volvo 760 + 960 + b6254T projekti
« Vastaus #9 : 27.06.2015, 13:20:42 »
Tervehdys vaan taasen

Taas on mennyt aikaa reikien parissa ja muutamia lisää löytäen. Kyljelleen kääntäminenkin on hmmmm puolivälissä nyt se on 45 asteen kulmassa kallistettuna ja sinne alle pääsee jo ihmettelemään ja onhan sieläkin ruostetta ja saa nähdä löytyykö reikiä kun aletaan puhaltamaan pohjaa.

Moottoripuoli on vieläkin samalla tolalla b6254 seisoo 960 konetilassa...

Sen sijaan Koge innostu ostamaan vinokone tekniikkaa, tarkemmin sanottuna kokonaista autoa, tekniikasta ei vielä ole tarkempaa tietoa kun että b230 lohko, h profiilit, wisecot, iso ahdin, isommat suuttimet jne. perus setti. Se voi olla että ensimmäiseen katsastukseen laitetaan semmonen tekniikka mitä ei tarvis muutoskatsastaa ja rakennellaan rauhassa se kutos kone. Ajatuksena oli että ehkä se kannattais kuitenkin kasata turbon männillä ja h profiileilla suoraan, harmittais kasata uusilla osilla se ja todeta ekan vedon jälkeen että männät mureni tai kanget meni.

Mutta tosiaan oma käyttis ysi tuli myytyä ja ostettua paria päivää myöhemmin samanlainen tilalle kun halvalla sai...



Vanha taxi, kunto ihan ok, jakopää ajettu 100 tonnia, jako hypänny, silti pysty ajamaan -> uudet jakopää kilkkeet kiinnes ja alko käymään paremmin kun jako kohillaan. No sit totesin että sehän tiputtaa nestettä, vesipumppu loppu ja vuotaa -> uus vesipumppu ja tänään pitäs asennella se.



Pientä ulkonäkö muutostakin piti tietysti tehä, laittaa bm-racingit alle, kiekka pois jokanurkasta ja johan parani ajettavuus. Autossahan on uudet iskarit, jarrulevyt ja jouset jo edellisen omistajan tekeleenä. Korin väriseks alallipat edestä ja takaa, helmat uuteen maaliin, takaluukuun uutta maalia, johan sillä kehtaa ajaa.



Sit ei muutakun 3" dp ja 2.5" loppu putkistoa värkkäämään, ilmanputarin avartelin jo sopivasti. Tietääkö kukaan saako jostain suoraan e85 lastuja? Mulle riittäis tohon se 180hv:kin jos sen sais e85 polttoaineena, vakio suuttimet tuskin riittää e85 200hv?

Virranjaka on varmaankin lopussa kun tuntuu kylmänä käynnistäessä käyvän jonkun 10 sek kolmella ja kerran ku polkasee kaasua tulee neljäs mukaan.

Noh, tämä tällänen pikku väliprojekti että saa jonkun käyttiksen millä alkaa höylätä töissä.

Niin ja 760 tuli ostettua purkaamolta halvalla 850R spoileri, no arvatenkin se oli aivan liian kapea -> pitää jatkaa joku 5-10cm puolelleen ja korottaa vähän, kyllä siitä vielä kalu saadaan tohon seiskaan :)

Ps. Myykääs joku mulle hirvitarrat ja kirkkaat etuvilkut 940!!

-VinskiMo
Nykyinen: 740 B230F (ralliauto)
EX: 945 B230FK, 240 B230F, 240 B200K, 945 D24TIC, 240 B200E, 245 B200F, 240 B200K, 940 B230FT, 940 B230FT, 760 B6254T, 740 B204FT, 940 B230FT, V70 2.5TDI, 940 B234F, 240 B200K, 740 B230F, S80 T6

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: Volvo 760 + 960 + b6254T projekti
« Vastaus #10 : 27.06.2015, 13:35:52 »
Tuskin tuo käynti häiriö johtuu jakajasta millään tavalla, kannattais katsoa tulpat ensin.
+ itsellä teki samaa kun kansipahvi vuoti nesteitä pyttyyn aina kun seiso yön yli. Eipä sekään mikään harvinainen vika ole näissä

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1118
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: Volvo 760 + 960 + b6254T projekti
« Vastaus #11 : 11.07.2015, 12:10:47 »
Sulla on postilaatikko täynnä, tyhjää sitä ja pistä uutta viestiä, kyse siitä -957 lastusta.

Toni
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa VinskiMo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • Volovo
    • TeamKuraperseRacing -> Katso :)
Vs: Volvo 760 + 960 + b6254T projekti
« Vastaus #12 : 12.07.2015, 11:55:48 »
Noniin, taas on auto vaihtunut mulla. Valkonen lähti ja samanlainen harmaa mitä tuo 760 on ni tuli mulle käyttikseks, tosin se on koriltaan 740.



Tuon näköinen härpätin. Konepellin alta löytyy B204FT eli 16 tappinen turbo laitos. Kytkimessä m3 asetelma, 6 lapainen sintterilevy ja niiden jatkeena M3 vaihteisto, voimansiirron pitäis ainakin kestää "pikkuvirit"



Ennenkun päästään katsomaan onko tuosta 16 tappisesta virittämiseen pitää vähän koria/alustaa päivitellä

Jarrut täristi jarruttaessa,no auton mukana tuli uudet levyt, ei tarvinnut kun purkaa toinen eturengas ja pyöräyttää napaa ni levy oli kiero kun mikä. No siinä sitten lähdin purkamaan satulaa irti, yks 10mm kuusioloko AVAIN (ei kanta) napsahti paskaks että heilahti, no toisella sain jo auki pultit (kyllä, viisastuin ennen toista puolta, ostin 10mm kuusiokolo 1/2" karalla olevan voimahylsyn). Nooh sitten aloin tuskailemaan kun jarrusatulan liukukelkka hommeli ei liiku olleskaa, no ei muutakun satula irti ja liukutappeja nylväämään, no eka lähti oikeistaan pienellä vetämisellä ja nitkutuksella, annas olla kun aloin ottaa sitä toista, ne kerinnyt edes vääntää vielä kun tuli naps!

No katkes just sillein että pätkä jäi niin syvälle ettei siihen voi hitsata mitään, loppu ilta menikin pätkää irrottaessa, rikoin ruuvipenkin, kuusikoloavaimen, muutaman bitsin kun koitin ottaa pätkää pois, porasin sinne toiselle puolelle reijän ja koitin sinne laittaa rost-offia, hakata, naputtaa, puristaa, ei ni ei, tein kierteet siihen reikään ja koitin sitten pultilla painaa sen tapin pois, arvatenkaan ei lähtenyt. No sitten mittailin sieltä puolelta mistä tappi katkes keskikohdan, löyin siihe tampolla alun ja aloin sitten poraamaan sitä tappia pois, pylväs koneella pystyy poraamaan suoraan. No noin 2l leikkuuöljyä mentyä ja 20min aikaa mentyä mulla oli siinä tapissa 8mm reikä, löin 10mm pylvääseen ja en päässy ku ehkä 2mm poraamaan ni tappi pyörähti paikallaan ja näin se saatii sit pois.

No nyt tulee se hauska vaihe!!! En löydä semmosta tappia mistään. Eli se on 10mm halkasijalta ehkä 60mm pitkä, siinä on 17mm kanta ja 8mm sisäkierre.

Tähän asti etsiessäni uusia olen saanut hyvän listan aikaan mistä tapit EI ainakaan käy;

-Bilteman tähän autoon tarkoitetut -> ei käy
-volvo 740 -90 -> eri satulat
-volvo 740 -88 turbo -> eri satulat
-volvo 940 -95 turbo -> eri satulat
-volvo 960 -95 -> eri satulat

Jos joku omistaa 2kpl kyseisiä tappeja, olisin hyvin, hyvin kiitollinen jos hän voisi myydä minulle ne  :hello:

Muuten jarruille tein

-Uudet etulaikat
-Takalaikat on melkein uudet
-Kaikkien satuloiden herkistely
-palojen tarkistus (uudet TRW palat joka nurkassa)
-Liukujen herkistely (no kesken vielä kun tapit puuttuu)
-jarrusatuloiden punaseks maalaaminen (pensseli kamalla)

Mitäs muuta niin takavaloihin lätkäsin kalvot, tuli ihan kivat ainakin omaan silmään :)




//Plääni 740 osalta//

300hv E85 käyttöauto

(tuleva)Tekniikka B204FT

-GLT nokat
-ylös eteen pakosarja
-Riittävä ahdin (tehoja ei kuitenkaan vakio 13mm kangilla uskalla ottaa kun sen 300hv)[riittäiskö vakio garret?]
-012 immu löytyy jo
-750cc suuttimet, viina yhteensopivat
-B-paineen säädin
-Lastut sytkä ja bensa puolelle (ainiin hassu juttu, en löytänyt sytkä boksia mistään vakio paikalta :D??)
-3" putkisto katalysaattorilla ja yhdellä vaimentajalla (nyt on 2.5" ilman vaimentimia, pörisee vähän turhan liikaa)
-Iso alucooleri, 3" ahtoputket
-2 erilaista dumppia löytyy jo, toinen on joku hevosvoima.com perusmalli, toinen joku kiinalainen, ihmiset sanoo että lh sekoaa dumpista, hyvin se ainakin kaverilla toimii 300hv 240 :O
-Polttoainelinja uusiksi

Näillä muutoksilla luulis 300hv löytyvän pienillä paineilla (0.5-0.7?) nyt paineita 1.0bar tuntuu ihan kivasti ampasevan.

Voimansiirto:

-M3 asetelma, 6 lapanen sintteri
-M3 laatikko
-Perässä jonkun sortin lukko taitaa jo olla kun vetelee hiekalla kivasti kahdella, tosin en ole kokeillut asfaltilla...

Jarrupuoli:

-Toistaiseksi vakio

Alusta:

-Takana jotkut tyning madallusjouset & jotkut tyning iskarit, näyttäis aika onnettomilta...
-Edessä vakio iskarit ja 1 kiekan lyhennetyt farkun jouset
-lisätuki etu tuentojen väliin löytyy, pitäis ruuvaa kiinni (breissikskö sitä kutsutaan?)
-Konepellin alle poikkituki (löytyy, ei kiinni)
-Takana on jo paksumpi vakaaja ja uudet ne alumiiniset tukivarret ja puslat

Kori/ulkonäkö:

-Ruutumaski
-Ehkä joskus kun löydän jostain jenkkikeula (jos jollain myydä niin yhteyttä voi ottaa)
-kirkkaat etu ja sivuvilkut
-peilien maalaus korinvärisiksi
-puuttuvat cromislistat (löytyy)
-kolmivalo modaus taaske (että kaikki 3 alinta ruutua palaa parkkeina, sumareiden polttimot pitää vaihtaa pienempi tehoisiksi niin ei paista silmään.)

Sisusta:

-960 koko sisusta on jo, kojelautaa myöten
-Lisämittarit; laajakaista, ahtopaine ainakin
-Sisustan puuttuvien listojen ym. laittaminen
-Edessä on täysnahkajakkarat, takana punaset kankaiset, ne pitäis vaihtaa mustiin kangas/nahka jakkaroihin

Autoa tehdään sitämukaan kun keritään ja tavoite ois pitää se ajokuntosena melkein kokoajan (no okei, noi tekniikan muutokset ei ole välttämättä ihan päivän juttu)

Mutta tosiaan jos jollain on niitä jarrusatulan liukuja 2 kpl niin ostan heti välittömästi!! eli 17mm kuusiokanta, pituutta noin 6-7cm, haljasija 10mm, 8mm sisäkierre.

-VinskiMo
« Viimeksi muokattu: 12.07.2015, 12:22:10 kirjoittanut VinskiMo »
Nykyinen: 740 B230F (ralliauto)
EX: 945 B230FK, 240 B230F, 240 B200K, 945 D24TIC, 240 B200E, 245 B200F, 240 B200K, 940 B230FT, 940 B230FT, 760 B6254T, 740 B204FT, 940 B230FT, V70 2.5TDI, 940 B234F, 240 B200K, 740 B230F, S80 T6

The moose

  • Vieras
Vs: Volvo 760 + 960 + b6254T projekti
« Vastaus #13 : 12.07.2015, 12:05:06 »
Eikös ne just ole bilteman / motonetin tapit noilla mitoilla.


Poissa VinskiMo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • Volovo
    • TeamKuraperseRacing -> Katso :)
Vs: Volvo 760 + 960 + b6254T projekti
« Vastaus #14 : 12.07.2015, 12:24:16 »
Eikös ne just ole bilteman / motonetin tapit noilla mitoilla.

Ne tapit on 8mm halkasijalta ja ne on myös lyhyemät :(
Nykyinen: 740 B230F (ralliauto)
EX: 945 B230FK, 240 B230F, 240 B200K, 945 D24TIC, 240 B200E, 245 B200F, 240 B200K, 940 B230FT, 940 B230FT, 760 B6254T, 740 B204FT, 940 B230FT, V70 2.5TDI, 940 B234F, 240 B200K, 740 B230F, S80 T6

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy