RallyBaron  Samppasport

Volvo 740 Ruumisvankkurista lauluauto + muuta tekemistä

  • 103 Vastauksia
  • 42246 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VinskiMo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • Volovo
    • TeamKuraperseRacing -> Katso :)
Vs: Volvo 760 B6254FT & Volvo 740 B204FT taas se on rikki
« Vastaus #90 : 06.09.2015, 17:58:04 »
Juu, ei toimi vieläkään.

Nyt on uusattu edellisten lisäks;

-2.5bar bps, ei auttanut
-Koitettu 025 immulla, toimi ihan yhtä huonosti (3" sekin)
-kampuran anturi irrotettu ja putsattu, tällä kertaa ei ollut niin paskanen koska laitoin tiiviste liimaa juureen... Mutta ei auttanu putsaus
-virranjakaja irti, putsattu kliinerillä, kaikki nastat hiottu puhtaiks, samoin pyörijä
-tulpan johdot käyty kans läpi
-puolan ja jakajan välinen piuha putsattu, puolan liittimet irrotettu ja putsattu paskat pois
-nyt viimesin temppu minkä tein niin suihkin semmosta teollisuus rasvanpoistajaa joka on ilmeisesti EI alkoholi pohjasta, eli ei samaa kun kliineri, nii sitä suihkin tohon 012 ihan urakalla ja ihan musta paska valu pois...

Viimesin käynnistys yritys; Kävi erilailla kun ennen, ennen afr pyöri jossain 18, no nyt se pyöri jossain 10??? nyt sytytti pitkästä aikaa lambda valon

Koodeja antaa pistokkeesta 2: 1-2-1*      Väärä signaali IMM:ltä      Johdotus tai IMM-viallinen               Moottorin epänormaali toiminta, Korkea polttoaineen kulutus (eli oisko se immu nyt kokoajan vittuillu?
Koodeja antaa pistokkeesta 5: 4-3-1 nyt tuleekin se hieno kysymys, mikähän toi vitos pistoke on? eli A mokkula ja 5 pistoke, sieltä tykkää antaa koodia... A mokkulasta johdotettu 3,2,5,6 ja b mokkulasta 2 jotain mutta niistä ei tule mitään ulos... 3 ja b mokkulan nastat ei anna edes sitä 111... Onko kukaan löytänyt tietoa että mistä pistokkeesta TCU koodit luetaan? ja selityksiä koodeille?

edit1. Löysin turbobricksistä ihan sattumalta selityksen tolle 431 joka tarkottaa jäähdyttimen lämpötila anturia, niin ja 5 pistoke on ilmeisesti TCU:lle ja jos TCU ei saa noita kaikki haluamiaan signaaleja se menee vikatilaan mikä selittäis ton paskan toiminnan... Täytyy lähteä mittaamaan se anturi ja tarkistamaan johdot, kelasin et se on jonkun itse lisäämä anturi kun kannessa on jo 2 valmiina mutta toki TCU haluaa oman signaalin jäähäristä millä ohjata flektiä.

Saiskohan ton tcu pelattua kokonaan pois sillä että vaihtais normi lh 2.4 turbon sytkä ja bensaboksit missä ei varmasti ole sitä TCU yhteen sopivuutta...

edit 2. Eihän se immu mitään rikki ollu ku olin unohtanu laittaa liittimen kiinni...

-VinskiMo
« Viimeksi muokattu: 06.09.2015, 23:07:38 kirjoittanut VinskiMo »
Nykyinen: 740 B230F (ralliauto)
EX: 945 B230FK, 240 B230F, 240 B200K, 945 D24TIC, 240 B200E, 245 B200F, 240 B200K, 940 B230FT, 940 B230FT, 760 B6254T, 740 B204FT, 940 B230FT, V70 2.5TDI, 940 B234F, 240 B200K, 740 B230F, S80 T6

Poissa VinskiMo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • Volovo
    • TeamKuraperseRacing -> Katso :)
Vs: Volvo 760 B6254FT & Volvo 740 B204FT taas se on rikki
« Vastaus #91 : 07.09.2015, 22:17:12 »
Noniin, nyt se toimi jo 10min!

Eli hain kaverilta 8 tappisen turbon sytkälastun ja kaivelin oman purkin esiin ja totesin että eihän tässä ole lastulle edes paikkaa...

No sit vaan kaverilta hakemaan "kultaboksi" jossa kyllä, oli lastun paikka... sisään 8 tappisen turbon kartat ja koittamaan, tyhjäkäynti sekoilee edelleen mutta ei rötänny eikä oireillu niikun ennen... No nyt seokset oli sitten hieman laihalla, tästä varmasti kiitos on bensapaineen säätimen. Jos suutinvakio on nyt kerta muutettu 630cc @ 3 bar virtaaville suuttimille tottakai se vetää laihalle kun bensapaine onkin vain 2.5bar.

No tämä nyt ei vielä ole mikään ongelma, annas olla kun olin 10 min ajanut ja lämmitellyt, parikertaa kerkesin ahdoille vetää ja kattelin seosmittaria joka veti taas laihalle ja alko rötäys ja sama paska kun ennen. -> vikakoodeja lukemaan LH 1-1-1 EZK 1-1-1 TCU 4-3-1 ja 3-3-1.

Ei taas yllättänyt yhtään että TCU kanssa mennään metsään, hauskaahan tässä on se että paineitakin on vaan 0.7bar mikä ei pitäs niidenkään puolesta aiheuttaa mitään vikatilaa, paitsi että tcu tietää ettei se voi hallita ahtopaineita jne. Hajottava laite.

Nyt jää enään maholliseks se että TCU lukee pakokaasujen lämpötilaa ym. ja antaa tietoa lh:lle, liittyy jotenkin matalempi oktaanisella polttoaineella ajamiseen. No tietysti sitäkautta tcu onnistuu kaatamaan lh:nkin ja saa auton toimimaan ihan päin huitaria...

Kattelin jenkkifoorumeilta TCU johdotus hässäkkää ja saiskohan sen poistettua LH:sta irrottamalla lh:lle menevät piuhat liittimestä vai meneeköhän lh siitä taas jonkinsortin vikatilaan.

Tiedä näitä sitten, ainakaan sytkään TCU ei pitäs enää pystyä vaikuttamaan.

Kaipailisin vieläkin niitä TCU vikakoodejen selityksiä, en millää löytäny niitä edes jenkki foorumeilta tai sitten mun hakusanat on väärät...

-VinskiMo
Nykyinen: 740 B230F (ralliauto)
EX: 945 B230FK, 240 B230F, 240 B200K, 945 D24TIC, 240 B200E, 245 B200F, 240 B200K, 940 B230FT, 940 B230FT, 760 B6254T, 740 B204FT, 940 B230FT, V70 2.5TDI, 940 B234F, 240 B200K, 740 B230F, S80 T6

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: Volvo 760 B6254FT & Volvo 740 B204FT taas se on rikki
« Vastaus #92 : 08.09.2015, 21:02:26 »
Oisko nuo ?

TCU Fault Codes (DTC):

 

2-4-2 Turbo control valve. Open-circuit or shorted.
3-1-2 Knocking information. Signal faulty.
3-4-2 A/C blocking relay. Signal faulty.
4-2-1 Pressure sensor. Faulty boost pressure.
4-2-2 Exhaust gas temperature controller. Signal faulty.
4-2-3 Throttle position sensor. Signal faulty.
4-2-4 Load signal. Signal faulty.
4-3-1 Temperature sensor. Signal missing.

Poissa VinskiMo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • Volovo
    • TeamKuraperseRacing -> Katso :)
Vs: Volvo 760 B6254FT & Volvo 740 B204FT taas se on rikki
« Vastaus #93 : 11.09.2015, 06:41:57 »
Oisko nuo ?

TCU Fault Codes (DTC):

 

2-4-2 Turbo control valve. Open-circuit or shorted.
3-1-2 Knocking information. Signal faulty.
3-4-2 A/C blocking relay. Signal faulty.
4-2-1 Pressure sensor. Faulty boost pressure.
4-2-2 Exhaust gas temperature controller. Signal faulty.
4-2-3 Throttle position sensor. Signal faulty.
4-2-4 Load signal. Signal faulty.
4-3-1 Temperature sensor. Signal missing.

Kiitoksia! Mistäs mahto löytyä nämä?

Onko kukaan kokeillut poistaa muistista TCU yhteensopivuutta? Ei tosta nyt pääse oikein mihinkään eteen taikka taakse ennenkun keksii millä ton vikatila ongelman taikoo pois?

Ei tässä muuta mutta ennen talvea ois kiva katsastaa / ehkä muutos katsastaa tuo ja sit vois jättää hyvällä omatunnolla talveks seisomaan ja ottaa taas keväällä ajoon ilman että sit tarvii alkaa tappelee muutosten ym. kanssa.

Ja kyllä, en todellakaan halua ajaa tuolla talvella kun tuo on vaarallinen jo märällä kiitos niin korkeelta ja äkkisesti heräävän ahtimen.

Mulla on talviautona tommonen perus 940 turbo manuaali... Sillähä mä oon nytki höylänny kun seiska ei suostu rokkaamaan.

Mutta tosiaan olisin hyvin kiitollinen jos joku LH-guru tietäis kuin toi TCU poltetaan pois tosta muistista niin ettei se härkkis enään lh:ta kaan.

Mitenköhän tommosen katsastus, ahdin ja cooleri pitää varmaan muutoskatsastaa, vaatii vissiin teholaput jossa alle sallitun? Muistaakseni nykyinen teho 140kw papereissa ja vanha teho se perus b200k tehot. Pitää vaan koittaa jollain kikkailla ahtoja vielä alemmas kun toi hukkiksen minimi 0.7bar, tai kokeilla paljon se antaa ulos niillä ahdoilla.

Onneks tuola koulun autopuolella on tehopenkki ja päästömittausvehkeet :D

-VinskiMo
Nykyinen: 740 B230F (ralliauto)
EX: 945 B230FK, 240 B230F, 240 B200K, 945 D24TIC, 240 B200E, 245 B200F, 240 B200K, 940 B230FT, 940 B230FT, 760 B6254T, 740 B204FT, 940 B230FT, V70 2.5TDI, 940 B234F, 240 B200K, 740 B230F, S80 T6

Poissa VinskiMo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • Volovo
    • TeamKuraperseRacing -> Katso :)
Vs: Volvo 760 B6254FT & Volvo 740 B204FT TCU ei huva...
« Vastaus #94 : 12.09.2015, 13:20:13 »
Nää on taas näitä hetkiä kun en tiiä pitääkö itkeä vai nauraa...

Eilen tuskailin taas yllättäen ton auton kanssa. Aloin mittailemaan sitä TCU nesteen lämpötila anturia mikä on syylarin luona. No ei siinä mitään, sen vastus arvo oli jotain 2.7k ohm ja muuttui kun lämmitti / jäähdytti, no aika oudon arvonen mutta toimiva kuitenkin.

No lähin sit seuraamaan johtoja ja seurasin niitä kuskin jalkotilaan ja kappas vaan ne ei ollut missää edes kiinni. No ei muuta kun TCU johdotus kaavio esille ja kattelemaan, joo, kelta punanen ja punamusta, kyllä löytyy TCU liittimeltä ja lähtee punottuna parina eteenpäin, etin ja etin konepellin alta oisko siel ollu valmista liitintä (siis konepellin alunen on täynnä tyhjiä liittimiä...) missä ois ollu oikeet värit. Ei löytyny sitten millään, mittasin TCU päästä ja niide piuojen päässä oli vaan ääretön vastus.

Vähä alko taas hermo palamaan kun missään näkyvillä ei ollu edes saman värisiä piuhoja, no ajattelin vielä kerran kattoa ja nostin vähän akkua ja kappas sieltä löyty taas semmone kiva nippu johtoja joissa on ollu liitin mutta nyt se oli vaa poikki vedetty, sieltä löyty punottuna ne samat värit mitkä TCU läks. No ei muuta ku varmitus mittaus että ne on ne ja anturi niihin kiinni. Kappas kummaa lopetti valituksen JA ennen tää on toiminu sillein että AINA kun on virrat päällä ni flekti hörähtää heti käyntiin, no nyt se toimii oikeesti anturin kautta  :2funny:

No sitten en tiiä enkä usko että se ois ollu pelkästään tosta kiinni, vaihoin 3bar BPS takas ja ajolle, ei sytyttäny lambdaa mutta kävi jatkuvasti hiukan laihalla muuten kun täys kaasulla. No sitten mä muistelin mitä lastulle viimeks tehtiin, suutin vakio on muutettu = niiden ei pitäs rikastaa enempää kun vakiot alakierroksilta, no sit muistelin että pääkarttahan on vakio alle 3200 kiekan. Ei muutakun polttoaineet vaihtoon ja 98 sisään ja kappas ne seoksetkin alko näyttää ok.

Nyt en tiiä iskikö LH "oppivuus" vai mikä tuli mutta alkuun se kävi jatkuvasti paksulla, mutta sitten yhtäkkiä muuttu seokset paremmiksi.

Nyt ei tiedä olinko eilen koko illan unessa vai mitä mutta auto toimi oikeistaan paremmin kun koskaan ennen, normi ajossa afr noin 14 ja kuorman alla noin 12 ja kunnolla ahdoilla 11 ->

Mutta, nytkun se toimii keskikierroksilta niin tottakai se lakkaa toimimasta alhaalta ja ylhäältä, eli tyhjää ei käy, ei sitten millään, seos sekoilee tyhjäkäynnillä jotian ihan omiaan, välillä afr 16 välillä afr 10, jotain se pätkyttää/arpoo, meinaa aina sammua sit hörähtää taas mutta pointtina että stumppailee liikenteessä. No nyt eiliseks säädin mekaanisesti tyhjäkäynnin 1000rpm niin pysty ajelemaan.

No sit yläkierroksilla ahdot 0.9 ja fuel cuttaa, ja tietysti vaan ykkösellä ja kakkosella. No nyt hauska juttuhan on siinä että seos ei ainakaan mene laihalle, aina kun fuelcut iskee niin afr on jossain 11 paikkeilla. Täytyy sitä lastua nähtävästi sit vieläkin sorvauttaa koska kyllä toi nyt välttäis ainakin siinä kilossa olla ahdot.

Mutta pointti että auto elää ja toimi eilen 6 tuntia ajelua ja lähti noin 4/5 startilla käyntiin eli edelleen jos onnistuu kusemaan sen käynnistyksen ettei lähte kerralla niin kastelee tulpat tai jotain.

Noh, ei muuta kun tyhjäkäynti piirin kimppuun.

-VinskiMo
Nykyinen: 740 B230F (ralliauto)
EX: 945 B230FK, 240 B230F, 240 B200K, 945 D24TIC, 240 B200E, 245 B200F, 240 B200K, 940 B230FT, 940 B230FT, 760 B6254T, 740 B204FT, 940 B230FT, V70 2.5TDI, 940 B234F, 240 B200K, 740 B230F, S80 T6

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Volvo 760 B6254FT & Volvo 740 B204FT TCU ei huva...
« Vastaus #95 : 12.09.2015, 14:27:52 »
Mutta pointti että auto elää ja toimi eilen 6 tuntia ajelua ja lähti noin 4/5 startilla käyntiin

Meillä taitaa olla vähän eri näkemys auton toimimisesta... :2funny:
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa VinskiMo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • Volovo
    • TeamKuraperseRacing -> Katso :)
Vs: Volvo 760 B6254FT & Volvo 740 B204FT Se elää taas?!?
« Vastaus #96 : 08.10.2015, 15:42:25 »
Tervehdys taas!

Ei ole pitkään aikaan tullut kirjoilteltua johtuen siitä että auton kans jumitettiin paikallaan ennen eilistä...

Ongelmanahan oli kuumakäynnistys, starttaamalla ei lähtenyt käyntiin mutta työntämällä kyllä, no jossain välissä huomasin että pöläyttää mustan pilven kun työntää käyntiin, heräs epäilys että lastussa ei oo muutettu suuttimia kylmäkäynnistyksen kohalle.

Noh, nyt loppu se lastun kanssa pelleily, noin 3 viikkoa sitten tilasin itselle ne ohjelmointi vehkeet, ei vaan ole vielä näkynyt.



Sen sijaan säädettävä BPS tuli ja sen kanssa pääsin kokeilemaan teoriaa liian rikkaasta kylmäkäynnistyksestä...

Ensin paineet 3bar -> kone kuumaks ja koittaa käyntiin ei lähe, lasketaas paineet 1.5bar -> lähtee käyntiin ilman mitään mutinoita...  Noh jahka Eprommeri tulee pääsen lastuun muuttamaan suutin vakiot ja kylmäkäynnistys kartat ja sittenhän auto saadaan toimimaan kunnolla.



Dumppi tuli asennettua takas koska temppuilu ei koskaan johtunutkaan siitä, vaikka dumppi on niin ei syty joulukuusi saatika muutenkaan ei toimis. Niin tietysti se on niin jäykäks säädetty että aukasee vaan yli 0.3bar paineista.

Tällähetkellä paineita 1.0bar ja auto liikkuu ihan mukavasti



Tuli hommattua tuommone pikakeskiö, tilasin alkuun kiinasta 18e maksavan mutta se ei vakuuttanut joten ostin tuommosen tilalle ja möin kiinalaisen.

Nyt syys lomalla aletaan sit purkamaan 960, tarkotus ois viikossa saada irti kaikki tarvittava ja kutsua kuusakoski hakemaan loppu kori... Kohta ois puol ilmasia 960 osia tarjolla!!!

Seiska pitäs vuode loppuun mennessä leimata ja muutos katsastaa, sekin täytyy tehdä jahka lastun saa sorvattua loppuun.

Juu ei muuta tälläkertaa

-VinskiMo
Nykyinen: 740 B230F (ralliauto)
EX: 945 B230FK, 240 B230F, 240 B200K, 945 D24TIC, 240 B200E, 245 B200F, 240 B200K, 940 B230FT, 940 B230FT, 760 B6254T, 740 B204FT, 940 B230FT, V70 2.5TDI, 940 B234F, 240 B200K, 740 B230F, S80 T6

Poissa VinskiMo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • Volovo
    • TeamKuraperseRacing -> Katso :)
Vs: Volvo 760 B6254FT & Volvo 740 B204FT Se elää taas?!?
« Vastaus #97 : 09.10.2015, 14:07:59 »
Noniin ja postilaatikkoon kolahti taas tutun näköinen kiinalainen paketti  :pomo:



Paketista löytyis tuommonen prommeri, no luonnollisesti tuo on jollain jeesuksen aikasella kaapelilla joten en saa sitä koneeseen yhdistettyä...

Jäi muutenkin vielä hieman epäselväks tarviiko tuo ohjelmointi alusta nyt oman ajurin tunerpro lisäksi vielä, noh, anyway nyt sitten alkaa opetteleminen.

Niin ja 760 liittyen varmistan vielä yhen homman

Jos lohko + kansi mistä rakennetaan on B6254 ja siihen laitetaan kampiakseli b6304 ja männät b6284t (ja h profiilit) saatais 2.8 litranen ahtamista kestävä moottori?

Nimittäin nyt parin viikon päästä tuo b6254 nostetaan tuolta keulilta ja aletaan purkamaan sitä ja kattomaan mikä kaikki on hajalla.

3 litrasen kampuran löytäminen ei varmaan mahdoton tehtävä ole mutta t6 mäntien löytäminen varmaan teettää vähän työtä.

Onko kellään mitään hajua miten tota Haltecin sprint 500 moottoriohjausta pystyy käyttämään kutos koneessa kun en löydä kun 4 suutin ja 4 sytkä lähtöä mutta haltecin mukaan sillä pitäis pystyy ohjaamaan 1-8 sylinteristä moottoria?

-VinskiMo
Nykyinen: 740 B230F (ralliauto)
EX: 945 B230FK, 240 B230F, 240 B200K, 945 D24TIC, 240 B200E, 245 B200F, 240 B200K, 940 B230FT, 940 B230FT, 760 B6254T, 740 B204FT, 940 B230FT, V70 2.5TDI, 940 B234F, 240 B200K, 740 B230F, S80 T6

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: Volvo 760 B6254FT & Volvo 740 B204FT Se elää taas?!?
« Vastaus #98 : 09.10.2015, 16:43:21 »
Suuttimet voi ratkaista niin että laittaa vaikka kolmeen suutinpankkiin suuttimet, eli siis kaks suutinta/lähtö. Sytkälähdöt voi ratkaista esimerkiks jollain hukkakipinäpuolalla.
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa VinskiMo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • Volovo
    • TeamKuraperseRacing -> Katso :)
Vs: Volvo 740 Ruumisvankkurista lauluauto + muuta tekemistä
« Vastaus #99 : 01.11.2016, 14:11:44 »
Morjesta taas,

En ole vähään aikaan tänne kirjoitellut, kun suuri masennus iski 740 virittelyn jälkeen. Masennuksesta on nyt toivuttu ja uudet tuulet puhaltaa.

Elämän tilanne on muuttunut edellisistä kirjoituksista ja nykyään asun omillani ja vielä ei vakituista tallipaikkaa ole, mutta se on etsinnässä ja välillä pääsen laittelemaan autoa kaverin tallille, josta olen tietysti hyvin kiitollinen.

Tällähetkellä mulla on ollut 17 Volvoa, joista 16 takavetoista ja yksi V70.

Nyt ainoa autoni on siis Volvo 740 hautausauto. Auto on vuosimallia 1988, tiilikeula. Varusteetuna B230F moottorilla jonka jatkeena on automaatti (3+1 vaihteinen)

Myös jenkkikeulan jälkee on tehty vaikka ja mitä (hammastangon vaihtoa jne.), mutta ei mitään merkittävää viritystä tai laittelua.

Nyt työnalle lähtee siis tuo raatoauto.

Auto tuli siis minulle viime viikolla enkä ole ehtinyt koulun ja töiden takia vielä kerinnyt hirveästi autoon tutustua. Moottorin ohjaus lienee LH 2.2 ja laatikon tyypistä ei ole tietoa, neljä vaihdetta on ja ylivaihteen ohitus nappia ei ole. Lukkoturbiini on. Auto ja vaihteisto toimii, joten en ainakaan vielä koske siihen.

Autosta olisi tarkoitus tehdä siis jonkinlainen cruisailu/retkeilyauto (esim, kisoihin ym.)

Alustavat suunnitelmat;

-Takatilaan 3 istuttava taitettava istuin (käyty konttorilla, onnistuu, jopa ilman turvavöitä)
-Lattiatason nostoa ja laskua takatilassa. Pohjalle ois tarkoitus laittaa toinen akku ja muuta tekniikkaa
-Musavehkeet, ei mitää överiä, mutta humppalaitteet pitää olla
-Suuret laatikot työkaluille ym. tarvikkeille
-Haaveena 20l vesisäiliö ja 1000w invertteri, jonka perään kahvinkeitin
-Käytetään mahdollisuuksien mukaan puuta, jotta välytyään suurrimmilta hitsaus hommilta (konttitilassa valkonen nahkakatto, jota haluan varjella)
-Pieni jääkaappi (selvitetään saako riittävää 12/24v)
-Jos mahdollista, niin toinen laturi toiselle akulle, saisi tehtyä erotetun järjestelmän auton omista sähköistä

Hyväähän tässä on se, että takatilan hommat voi jättää kesken ja auto edelleen liikkuu.

Ulkonäkönä pidetään ruumisauto looki, näin ainakin alkuun, mieluiten ei tehdä peruuttamattomia muutoksia ulkonäköön.

Ohjaamo-osaan haluaisin asentaa sähkölasit ja keskuslukituksen... Sähköpeilit on jo.

Ja tämä on mielipide kysymys; Mulla ois 940 jenkkikeula, auton vois faceliftata 940 USA malliseksi, erottuisi ainakin joukosta, vai pidetäänkö tiilikeula ja yritetään epätoivoisesti metsästää jenkkikeula siihen?

Muutamia kuvia;







Autoon olisi tarkoitus tehdä myös vahvavirta asennuksia (olen sähköasentaja ja ammattikorkeakoulussa myös sähköalalla...) Auton voisi siis telakoida verkkovirtaan, jolloin onnistuisi ylläpitolataus ja parin lämmityspuhaltimen käyttö. (koppi lämpiää erittäin hitaasti...)

Jatketaan siitä kun saan tyhjennettyä kontin, se on jo nyt täynnä romua...
Nykyinen: 740 B230F (ralliauto)
EX: 945 B230FK, 240 B230F, 240 B200K, 945 D24TIC, 240 B200E, 245 B200F, 240 B200K, 940 B230FT, 940 B230FT, 760 B6254T, 740 B204FT, 940 B230FT, V70 2.5TDI, 940 B234F, 240 B200K, 740 B230F, S80 T6

Poissa VinskiMo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • Volovo
    • TeamKuraperseRacing -> Katso :)
Vs: Volvo 740 Ruumisvankkurista lauluauto + muuta tekemistä
« Vastaus #100 : 02.11.2016, 11:07:26 »
Noniin eilen sain jotakin tehtyä.

Radio piti saada, rikkinäisen aftermarket radion alta löytyi tietysti johtohelvetti ja liitokset karvaperseitä, teipillä suojattuna, ei hyvä. -> Kolvi kuumaksi ja kolvailin piuhoihin ISO liittimet, jotta jatkossa saadaan näppärästi soitinta vaihdettua. Pieni työvirhe pirulainen iski ja kytkin muistipiuhaan jonkun ei jatkuvan, vaikka olin mittailevinani että se oli jatkuva.

Jäähdytys nesteet tuli vaihdeltua, no vanhat oli tietysti kunnon kuravelliä, aivan ruosteidet, eivät olleet edes enään kunnolla juoksevat ja klimppejä tuli seasta. Auto ei lämmennyt sisältä joten otin uuden termarin samalla matkaan. No termari oli kuravellistä jumissa tietysti... Jätin termarin pois ja huuhtelin konetta paineella, varmaan 100 litraa tuli laskettua vettä koneen läpi ennenkun läpikulkeva vesi oli puhdasta. Noh, uus termari paikalleen ja järjestelmä kasaan ja uudet nesteet sisälle, nyt auto lämpee niinkuin kuuluu (sekä moottorin että ohjaamon osalta) No katoin tossa nesteitä, kyllähän ne on taas ruosteen väriset, ei niitä taida enään saada kokonaan puhtaaks millään, vois tietysti kokeilla ajaa puhdistusaineen läpi mutta veikkaan että ruostetta silti tulee, vaikka nesteet vaihtaa.

Auton pohjaa tuli kurkittua, molemmin puolen takapenkkien jalkatilat puhki, kertaalleen jo korjattu ja sauman kohalta nyt uudestaan.

Molemmat helmat samasta kohti puhki, varmaan niitäkin korjailtu jo aikasemmin. Täytyy ottaa nyt sitten mikki kouraan ja sulatella uutta peltiä, josko ton nyt sais edes leimasta läpi.

Samalla tutkiskeltuna takavaloissa on häikkää, kilven valot ei pala ollenkaan (polttimot ehjät). Noo pitää tutkiskella lisää.

Eli auto ensin leimakuntoon -> penkit kiinni -> muutoskatsastus ja määräaikaiskatsastus, ja siitä lähdetään sitten eteenpäin.

-VinskiMo
Nykyinen: 740 B230F (ralliauto)
EX: 945 B230FK, 240 B230F, 240 B200K, 945 D24TIC, 240 B200E, 245 B200F, 240 B200K, 940 B230FT, 940 B230FT, 760 B6254T, 740 B204FT, 940 B230FT, V70 2.5TDI, 940 B234F, 240 B200K, 740 B230F, S80 T6

Poissa VinskiMo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • Volovo
    • TeamKuraperseRacing -> Katso :)
Vs: Volvo 740 Ruumisvankkurista lauluauto + muuta tekemistä
« Vastaus #101 : 04.11.2016, 00:04:49 »
Heips,

Sain autoa tavallaan hieman eteenpäin. Kahvinkeittimelle riittävän invertterin löytäminen (huom. budjetilla) oli hankalaa, joten turvauduin kontakteihin ja sain kaverin kautta edullisesti (=uloskantohintaan) Eatonin 800w UPS:in, jossa tietysti on siis sisään rakennettu invertteri. Boonuksena sain 10kpl 12v 9ah akkuja kyseiseen laitteeseen...

No, ajatus oli korvata sisään rakennetut akut, joilla kahvinkeitintä olisi voinut pitää päällä alle 10 minuuttia auton akuilla. Heti etulevyn purettuani totesin että akut on sarjassa ja laitteen käyttöjännite näin ollen 24v.

Mikäili laitetta ei saa järkevästi toimimaan autossa, mulla on kyllä sille muutakin käyttöä.

Nuo 9ah akut on siis todella pieni kokosia fyysisesti ja ne on ilmeisesti suljettuja joten turhia latauskaasuja ei pitäisi tulla, tai aina akkua ladatessa kaasua tulee mutta noista ilmeisen vähän, joten kotelon tuuletus pitää hoitaa jotenkin.

Sain sitten viisaan idean, voinhan käyttää 10kpl 12v akkua ja tehdä niistä 24v kytkennän (näin säästän ne 2 ihan uutta akkua jotka on koneen sisällä...)

No, ensinnäkin akkuja pitää pystyä ladata verkkovirralla, auton laturilla (12v) ja vielä saada se 24v ulos-otto. Vaikkei 12v/24v ole sinäänsä vaarallinen jännite, niin suurilla virroilla ja varsinkin oikosulkutilanteessa on aina tulipalo ja räjähdysvaara.

Tein aikani kuluksi pienen periaate piirroksen miten kaikki käyttö olisi mahdollista ja vielä niin ettei ole mahdollista aiheuttaa oikosulkua vaikka joku muu räpläisi käyttökytkimiä kuin minä (jos huomaat virheen niin huuda hep!)



Kaikki muut komponentit saan kyllä hommattua helposti, mutta noi releet noilla jännitteillä ja koskettimilla saattaa tuottaa hieman tuskaa. Lisäksi pitäs ostaa vielä 2 ylläpitolaturia lisää. Toki akkuja voisi ladata myös yhtenä könttänä, mutta mulla on epäilykseni siitä miten varaus mahtaa jakaantua akkujen kesken.

Mä mietin välillä tosissani, että pitäiskö mun avata rahapussin nyörejä ja ostaa jotain järkevää vai tehdä kaikki vaikeimman kautta, mutta eikös se ole kaikista katu-uskottavinta kun autossa on 100000 eri nappulaa ja kytkintä ja erilaisia kivoja jännitenäyttöjä  :idiot2:

Haluan kokeilla, harrastamassahan tässä ollaan, lienee ainoita tapoja kuinka voit yhdistää sähköinsinöörin opintoja auto hommiin.

Noh, jatkuu huomenna  8)
Nykyinen: 740 B230F (ralliauto)
EX: 945 B230FK, 240 B230F, 240 B200K, 945 D24TIC, 240 B200E, 245 B200F, 240 B200K, 940 B230FT, 940 B230FT, 760 B6254T, 740 B204FT, 940 B230FT, V70 2.5TDI, 940 B234F, 240 B200K, 740 B230F, S80 T6

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Volvo 740 Ruumisvankkurista lauluauto + muuta tekemistä
« Vastaus #102 : 04.11.2016, 01:05:54 »
Noita 230 AC kontaktoreja löytyy helposti ja melkein mille virroille hyvänsä, tosin kun meinaat käyttää niitä DC käytössä voi olla tarpeen viritellä kärkien kestoa silmällä pitäen DC kärkien yli konkka vastuspaketti. Kyl noita 12V releitäkin saa ja jos ei kärjet riitä; niin pistää useamman rinnan.

Kyl mitä enempi kytkimiä ja valoja ni sen hienompi  ::)

Joskus takavuosina, kun mulla oli vielä 240, ni siinä oli pirusti kaikkia tommosii juttuja ja satuin bongaamaan jonkun tytsyn kyytiin ni sehä totes heti ihan huumassa, että tässähän onkin paljon kivoi nappulei...

Poissa VinskiMo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • Volovo
    • TeamKuraperseRacing -> Katso :)
Vs: Volvo 740 Ruumisvankkurista lauluauto + muuta tekemistä
« Vastaus #103 : 19.11.2016, 12:26:41 »
Noita 230 AC kontaktoreja löytyy helposti ja melkein mille virroille hyvänsä, tosin kun meinaat käyttää niitä DC käytössä voi olla tarpeen viritellä kärkien kestoa silmällä pitäen DC kärkien yli konkka vastuspaketti. Kyl noita 12V releitäkin saa ja jos ei kärjet riitä; niin pistää useamman rinnan.

Kyl mitä enempi kytkimiä ja valoja ni sen hienompi  ::)

Joskus takavuosina, kun mulla oli vielä 240, ni siinä oli pirusti kaikkia tommosii juttuja ja satuin bongaamaan jonkun tytsyn kyytiin ni sehä totes heti ihan huumassa, että tässähän onkin paljon kivoi nappulei...

No juu, löytyyhän noita, kaikki menee vaan kovin monimutkaseks autossa verrattuna esimerkiksi keskuksen suunnitteluun ja toteutukseen, kun jatkuva 24v apujänitte esim on saatavilla helposti.

Noh, kiinasta tipahtelee paketteja, autolle ei oo oikeistaan mitään tapahtunut, kun edelleenkään mulla ei oo sitä tallipaikkaa, hakusessa on kyllä.

Nyt kuitenkin sain napattua pari kuvaa päivänvalolla.





Niinkun kuvistakin näkee, reijät on ihan silmin nähätissä helmoissa... Hitsausta tiedossa.

Saan varmaan vihaa niskaan tästä kommentista;

Mahdollisuutena ois alkaa rakennella vanhaa toyota corolla coupea. No toyotan tekniikasta en välitä mutta volvon t4 esimerkiksi kuulostais kivalta pikkukipon konehuoneessa. Tämähän on vasta ajatusleikkiä, liekkö minut lynkataan tästä?

Pahennan vielä asiaa ja kerron että tällähetkellä työn alla on myös toyota carina coupe



En nyt uskalla kirjotella siitä kun siinä ei oo mitään volvoa, vielä ainakaan :D

jollain pervolla tavalla tommonen toyota pikkukori volvon turbotekniikalla kuulostaa kivalta.

En tiedä miksi, mä vaan jotenkin haluaisin 14x sarjan volvon... jonkun takia himottaisi. Saiskohan about 2000e vähäruosteisen yksilön  :-\

-VinskiMo
Nykyinen: 740 B230F (ralliauto)
EX: 945 B230FK, 240 B230F, 240 B200K, 945 D24TIC, 240 B200E, 245 B200F, 240 B200K, 940 B230FT, 940 B230FT, 760 B6254T, 740 B204FT, 940 B230FT, V70 2.5TDI, 940 B234F, 240 B200K, 740 B230F, S80 T6

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy