RallyBaron  Samppasport

Lisävaloista juttua

  • 2281 Vastauksia
  • 785888 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #810 : 01.11.2015, 09:14:26 »
Ja tietysti ennen yhdenkään valon ostamista odotellaan ensi viikolla saapuvaa Tekniikan Maailmaa, jossa taisi olla lähes 50 led-lisävaloa testissä. Nähdään sitten puolueettomasti mitatut jakaumat.  :)

Arvaappa onko tuota lehteä odotettu taas pari vuotta  ;)
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #811 : 01.11.2015, 09:28:46 »
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #812 : 01.11.2015, 09:32:20 »
Jos mahtuisi grillin taakse laittaisin ehdottomasti tuollaiset:
http://www.erikoistekniikka.fi/tuote/led-lis%C3%A4valo-120w-luminalights-giant-ref25-9-32v-ref25-9-32v/3010130038/
Mahtuis muuten 240:een grillin taakse. Toisaalta taas, parin satasen autoon 700e lisävalot...
Jäitä housuun!

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #813 : 01.11.2015, 09:37:42 »
Mahtuis muuten 240:een grillin taakse. Toisaalta taas, parin satasen autoon 700e lisävalot...

Näkeminen on priceless  ;). Eri asia kuinka hyvät nuo 240:n lähivalot on.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #814 : 01.11.2015, 13:21:00 »
Näkeminen on priceless  ;). Eri asia kuinka hyvät nuo 240:n lähivalot on.

Kyllä lankun lähivalot ovat ihan asialliset ja releyttämällä ja uusilla heijastimilla niistä saa hyvät. Tietysti halogeenimittapuulla, mutta kuitenkin.

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #815 : 01.11.2015, 13:49:32 »
Tuli noista led-lisävaloista mieleen ihan pari käytännön juttua:

Miten paljon ne lämpenee? Sulaako kunnon lumi ja jää niistä ajossa pois?
Koska led-takavaloissahan on ainakin ollu sitä umpeenmuurautumisongelmaa. Toki lisäkaukovalot on jo teholtaankin täysin eri luokkaa takavalojen kanssa... Ei siis itsellä ole kokemusta kuin noista taka- ääri- ym. led-valaisimista.

Ja mitä sitten jos se led-valo rikkoutuu? Onhan ledeillä pitkä käyttöikä/kestävyys, sekä valaisimilla takuu. Mutta mitä jos kaikki ei menekään niin kuin Strömsössä?
Ledejä ei tietääkseni niin vain vaihdetakaan. Pahimmassa tapauksessa sulla on monen satasen valaisimet, mitkä on roskiskamaa... Vrt. siis halogen- tai xenon-valaisimeen, mihin saa polttimon muutamasta eurosta sataseen. Parhaimmassa tapauksessa itse valaisin voi taas kestää pitkälle toista kymmentä vuotta.
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #816 : 01.11.2015, 14:37:27 »
Tuli noista led-lisävaloista mieleen ihan pari käytännön juttua:

Miten paljon ne lämpenee? Sulaako kunnon lumi ja jää niistä ajossa pois?
Koska led-takavaloissahan on ainakin ollu sitä umpeenmuurautumisongelmaa. Toki lisäkaukovalot on jo teholtaankin täysin eri luokkaa takavalojen kanssa... Ei siis itsellä ole kokemusta kuin noista taka- ääri- ym. led-valaisimista.

Ja mitä sitten jos se led-valo rikkoutuu? Onhan ledeillä pitkä käyttöikä/kestävyys, sekä valaisimilla takuu. Mutta mitä jos kaikki ei menekään niin kuin Strömsössä?
Ledejä ei tietääkseni niin vain vaihdetakaan. Pahimmassa tapauksessa sulla on monen satasen valaisimet, mitkä on roskiskamaa... Vrt. siis halogen- tai xenon-valaisimeen, mihin saa polttimon muutamasta eurosta sataseen. Parhaimmassa tapauksessa itse valaisin voi taas kestää pitkälle toista kymmentä vuotta.

Tainnut tähänkin ketjuun kommentoida, että kyllä pysyy sulana. Ainoa keli on ali jäähtynyt vesi, jolloin edes xenon pitkissä ei tuo linssi pysy sulana kokonaan.

Led-valot myydään aina kappaleittain joten uusia saa. Paremmissa on 2-5 vuoteen takuut. Mitä taas xenoneihin tulee, niin X-Visionin dominaattorit oli keulalla puolitoista vuotta, kun xenonpolttimo sanoi sopparin irti. Tokihan sinne olisi voinut laittaa jonkun euron polttimon, mutta ei oikein sovi minun maailmaan joten kun vaihtoi molemmille puolille, niin vaikka Osram:n polttimot hankki ebay:stä meni rahaa 60 euroa.

Joten lopputulos: Elämä on täynnä valintoja ja minä en enään halogeeneihin palaa. Ainoa malli xenoneista olisi tuo Dominaattorin xenon boostattuna, mutta on niin järkyttävän iso auton keulalle, että ei kiitos.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa svart

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 255
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #817 : 01.11.2015, 14:58:42 »
Itse olen taas eri mieltä tuosta etteikö ne tuo mitään nykyisiin valoihin. Tänä päivänä, kun lukee hieman noita TM-testejä niin näkee, että LED-valot tai yleensä ajovalot on päinvastoin huonontuneet entä parantuneet (Laser-valoja normiautoihin odotellessa). Mitä lisävalojen referensseihin tulee, niin hyvä esimerkki on X-Visionilla dominator xenon, jonka referenssi on saatu 20:n Hollantilaisessa testifirmassa, kun taas saman valmistajan Meteor:n Xenon on 37,5. Kun noita on testannut vierekkäin ensimmäinen vie voiton 100-0. Eli välttämättä referenssi ei kerro totuutta.

Sitten jos rupeat repimään umpiosta tyyppikilpeä pois voi vittumainen katsastusmies todeta sinun valot laittomiksi. Bixenon-umpion uusiminen ei mahda olla ihan ilmaista.


Volvoissa on onneksi vielä hyvät valot vielä nykyäänkin vakiona mistä oli nyt kyse. Totta että moni autonvalmistaja on mennyt kaukovalojen osalta huonompaan suuntaan nykyään niin silloin toki huonommatkin lisävalot tuo parannusta.
En tyyppikilpeä ehdottanut repimään pois vaan ainoastaan poistaa vakio umpion halogeeni kaukovalo pois käytöstä vaikka johdot irti polttimolta jolloin saadaan pelivaraa lisävalojen ref laillisuuteen lisää. Itse muutamassa autossa aikoinaan tehnyt noin ja kelpas aina katsastuksessa.
V70 D5 AWD Summum A -08

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #818 : 01.11.2015, 15:21:58 »
Tainnut tähänkin ketjuun kommentoida, että kyllä pysyy sulana. Ainoa keli on ali jäähtynyt vesi, jolloin edes xenon pitkissä ei tuo linssi pysy sulana kokonaan.
Näin arvelinkin.
Varmaan on joo ollukin aiheesta puhetta, mutta ei nyt sattunut silmään.

Led-valot myydään aina kappaleittain joten uusia saa. Paremmissa on 2-5 vuoteen takuut. Mitä taas xenoneihin tulee, niin X-Visionin dominaattorit oli keulalla puolitoista vuotta, kun xenonpolttimo sanoi sopparin irti. Tokihan sinne olisi voinut laittaa jonkun euron polttimon, mutta ei oikein sovi minun maailmaan joten kun vaihtoi molemmille puolille, niin vaikka Osram:n polttimot hankki ebay:stä meni rahaa 60 euroa.

Joten lopputulos: Elämä on täynnä valintoja ja minä en enään halogeeneihin palaa. Ainoa malli xenoneista olisi tuo Dominaattorin xenon boostattuna, mutta on niin järkyttävän iso auton keulalle, että ei kiitos.
Kappaleittainhan nuo melkein kaikki vähänkään paremmat mitkä tahansa valot taidetaan myydä. "Kauhuskenaario" olikin se, että tyyliin kahden vuoden takuun jälkeen hajoaa molemmat 350€:n valaisimet...

Tällä hetkellä itsellä on lisäpitkissä xenonit, ja varmaan vielä ainakin tän talven mennään samoilla. Enkä myöskään aio palata halogeeneihin muualla kun mahdollisesti jossain pussihousuilu tms. valojutuissa :) Ledejä harkitaan seuraavaksi, kunhan saa vähän kokemusta aiheesta.
Valojen koko ei oo mulla taas este/rajoite, kun nuo nykyisetkin on mitä on. Lähinnä hinta-laatusuhde on yllättäen näissäkin tärkein juttu mulle. Koska väkisinkin tulee mielen että saako rahoilleen vastinetta valitessaan 150€:n valaisimen sijaan 300€:n valaisimen? Onko 300€:n valaisin tuplasti parempi kuin 150€:n? Tuplasti valoa, tehoa ja kestoa tjsp?
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa Tuke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #819 : 01.11.2015, 18:35:21 »
Juuri laitoin Passatin keulalle tuomoiset 70W luminalights:n led tuikut ja raaka säätöjen jälkeen oli mukava lisä bixenonien kaveriksi. Tarvitsee vielä tehdä hieno säätö paremmalla ajalla ja lisätä tukiraudat, kun on painoa sen verran, että pelkällä kilpitelineellä tärisee hieman.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #820 : 01.11.2015, 19:03:56 »
Sellainen pieni vinkki yberkalliiden ledtuikkujen ostajille, että niinkuin kaikki ledit, nuokin himmenevät ajan myötä ja kuolevat yhtäkkiä. Tyypillinen ledin kestoikä on n. 10 000h.

Pistää vähän miettimään haluaako aina uusia koko 300e tuikkua kun meneekin pimeäksi..  ::)

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1395
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #821 : 01.11.2015, 19:14:29 »
Sellainen pieni vinkki yberkalliiden ledtuikkujen ostajille, että niinkuin kaikki ledit, nuokin himmenevät ajan myötä ja kuolevat yhtäkkiä. Tyypillinen ledin kestoikä on n. 10 000h.

Pistää vähän miettimään haluaako aina uusia koko 300e tuikkua kun meneekin pimeäksi..  ::)

Mitä olen erinäköisiä testejä nähnyt niin ei juuri himmene käytössä. Sitten toiseksi, tuo kymmenen tuhatta tuntia on sellainen määrä ettei siihen käyttöautoilija ihan heti pääse, vertailun vuoksi, kahdessa vuorossa ja 5pv viikossa pyörivään työkoneeseen tulee käyttötunteja vuodessa noin 3500. 

E: Se kuoleva komponentti ledivaloissa on yleensä aina virransyöttö, ei itse led.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Kinkama

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #822 : 01.11.2015, 20:35:02 »
Tais olla motonetissa ruostumaton levy 9.90e

Joo vaan ei taida tuollaista kaksiosaista noin halvalla saada. Se linkkaamani on sellainen, että alusrauta kiinnitetään puskuriin ja päälyrautaan valot. Päälyrauta lähtee sitten helposti irti että saa kesäksi valot irti helposti eikä ilmeisesti jää rautoja törröttämään puskurista katsastusmiehen (ja jalankulkijoiden) harmiksi.

Olen tässä kuitenkin nyt päätynyt ensin ennen lisäreiden ostoa vaihtamaan auton omiin xenoneihin polttimot, itse olen noilla jo kolme ja puoli vuotta ajellut eikä mitään käryä milloin entinen omistaja ne on vaihtanut. Todennäköisesti joskus on vaihdettu kuitenkin. Onnistuukohan vaihto itse miten hyvin? Yritin hakea sellaista ketjua missä s40/v50 xenonin vaihto olisi kerrottu mutta vielä ei silmiin sattunut... Hinnat toki varmaan liikkeissäkin pudonneet muutaman vuoden takaisesta oletan.

Poissa kenppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #823 : 01.11.2015, 20:51:46 »
Ei se kumma homma ole. Yhdellä klipsin irroituksella lähtee koko umpio irti, ja siitä onkin hyvä sitten vaihtaa polttimo.

Tuli tilattua emännän kulkineeseen luminalights 35W ledit, katotaan näkeekö niillä mitään.
« Viimeksi muokattu: 01.11.2015, 20:54:01 kirjoittanut kenppi »

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #824 : 01.11.2015, 21:21:22 »
Juuri laitoin Passatin keulalle tuomoiset 70W luminalights:n led tuikut ja raaka säätöjen jälkeen oli mukava lisä bixenonien kaveriksi. Tarvitsee vielä tehdä hieno säätö paremmalla ajalla ja lisätä tukiraudat, kun on painoa sen verran, että pelkällä kilpitelineellä tärisee hieman.

Noissahan on mahdollisuus laittaa ylös tukiraudat (Toisin kuin SAE:n vastaavissa valoissa). Oletko noita laittanut sillä vakaa kummasti vähän huonommankin kilpitelineen kanssa? ITsellä on vastaavat kiinni kilpitelineessä ja ylhäältä tukiraudoilla eikä mitään ongelmaa tärinän kanssa.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

 

Carcom Oy  Ateho