Elekma  Autoracing

Lisävaloista juttua

  • 2281 Vastauksia
  • 781120 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #825 : 01.11.2015, 21:23:31 »
Sellainen pieni vinkki yberkalliiden ledtuikkujen ostajille, että niinkuin kaikki ledit, nuokin himmenevät ajan myötä ja kuolevat yhtäkkiä. Tyypillinen ledin kestoikä on n. 10 000h.

Pistää vähän miettimään haluaako aina uusia koko 300e tuikkua kun meneekin pimeäksi..  ::)

Mitäs meinaat kumpi himmenee nopeampaa xenoni vai ledi ja kumpi on pitkä ikäisempi? Tää on niin kuin, niin turhaa propagandaa.

Onkos sulla ollut montakin led-tuikkua tai xenon lisäpitkää käytössä? Mä haluaisin kuulla jonkun rahtarin mielipiteen tästä joidenka yhdistelmien keulalla näitä ledejä on, koska he osaavat sanoa kestääkö valot vai ei  ;).
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 638
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #826 : 01.11.2015, 21:35:06 »
Mitä olen erinäköisiä testejä nähnyt niin ei juuri himmene käytössä. Sitten toiseksi, tuo kymmenen tuhatta tuntia on sellainen määrä ettei siihen käyttöautoilija ihan heti pääse, vertailun vuoksi, kahdessa vuorossa ja 5pv viikossa pyörivään työkoneeseen tulee käyttötunteja vuodessa noin 3500. 

E: Se kuoleva komponentti ledivaloissa on yleensä aina virransyöttö, ei itse led.
Oli se rikkoutuva komponentti mikä tahansa, koko mööpelihän menee silti roskiin :)

Mutta mene ja tiedä... Mun tuurilla ne hajoaa kuitenkin, oli sitte halpa tai kallis :D
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #827 : 01.11.2015, 21:41:19 »
Oli se rikkoutuva komponentti mikä tahansa, koko mööpelihän menee silti roskiin :)

Mutta mene ja tiedä... Mun tuurilla ne hajoaa kuitenkin, oli sitte halpa tai kallis :D

Ja uusia saa rahalla kaupasta.

Tuurillahan ne laivatkin seilaa tai sitten ostaa sen missä on pisin takuu eli Lazerit tosin ne sitten maksaakin pikkaisen enemmän...
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Tuke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #828 : 01.11.2015, 21:45:16 »
Noissahan on mahdollisuus laittaa ylös tukiraudat (Toisin kuin SAE:n vastaavissa valoissa). Oletko noita laittanut sillä vakaa kummasti vähän huonommankin kilpitelineen kanssa? ITsellä on vastaavat kiinni kilpitelineessä ja ylhäältä tukiraudoilla eikä mitään ongelmaa tärinän kanssa.

Uskon, että värinät loppuu kun laittaa tukiraudat ja ei se kovin pahaa ollut tuossa soratietä ajaessa. Loppu vain valo, kun joutuu ulkona laittamaan ja en kerennyt pohtimaan hyvää kiinnitystä maskiin/sen taakse.

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 638
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #829 : 01.11.2015, 22:03:12 »
Ja uusia saa rahalla kaupasta.

Tuurillahan ne laivatkin seilaa tai sitten ostaa sen missä on pisin takuu eli Lazerit tosin ne sitten maksaakin pikkaisen enemmän...
Joo ja rahaahan saa lisää seinästä :D

Taidan silti pysytellä näissä hieman edullisemmissa, korjattavissa vaihtoehdoissa toistaiseksi.
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa mheguli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 364
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #830 : 02.11.2015, 07:59:56 »
Jos nyt ruvetaan lisävalon elinkaaren aikaisilla kustannuksilla spekuloimaan, niin enpä malta olla pistämättä vähän lukuja peliin. Ei provokatiivisessa mielessä, vaan ihan pilke silmäkulmassa ajatuksia herättämään.

10 000 h auton keulalla on kyllä semmoinen aika, että joutaa jo vaihtaa koko masiina. Jos keskinopeus olisi 65 km/h, niin sehän tarkoittaisia 650 tkm. Ei olisi lasi/linssi enää kovin kirkas... Ja jos led-valopari maksaa 300, niin siitä tulee 3 snt käyttötunnin hinnaksi.

Vastaavasti vaikka hella ff200 90 e pari (sis polttimot muistaakseni) + 24*H3 polttimopari (osram nightbreaker a' 10,90 motonetissa) = 523,20 e. Polttimoiden kestoiäksi oletin H3-standardin mukaisen vähimmäisvaatimuksen 400 h (lähde: http://www.tuulilasi.fi/testit/testissa-h4-ja-h7-polttimot).

Tietysti joku voi ostaa 100 e valot ja sijoittaa 200 e vaikka ravihevosiin saaden pääomalle tuottoa sen sijaan, että pääoma olisi pultattu auton keulaan.

Henk.koht. mutuni on, että aika harva lisävalo oikeasti on 650 tkm käytössä. Ne rahtarikokemukset olisivat kyllä ihan mielenkiintoisia tästä. Itse olisin tyytyväinen, jos joku tuollainen 300 e led-setti kestäis vaikka 200 tkm.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #831 : 02.11.2015, 09:43:53 »
Mitäs meinaat kumpi himmenee nopeampaa xenoni vai ledi ja kumpi on pitkä ikäisempi? Tää on niin kuin, niin turhaa propagandaa.

Voi ollakkin. Kyllähän se xenon kuluu nopeammin, mutta jos lediin tulee joku heti takuun päätyttyä niin kyllä persettä varmasti koskee jos uusi pitäisi hankkia.. Xenoneilla ei satu niin paljon.

Onkos sulla ollut montakin led-tuikkua tai xenon lisäpitkää käytössä? Mä haluaisin kuulla jonkun rahtarin mielipiteen tästä joidenka yhdistelmien keulalla näitä ledejä on, koska he osaavat sanoa kestääkö valot vai ei  ;).

Xenonit juuri menossa, ledeihin en ole vielä sortunut. Eräs sukulainen taas sitävastoin on. Kehuu pääsääntöisesti, mutta tulee myös miinuksiakin, kuten esim tuo himmeneminen ja se että jos menee särki niin vaihtoon koko ruoska.. Plussina taasen kirkkaus ja että syttyy heti

Ja pitää muistaa tuo rahtari -juttu.. Isälle tulossa uusi 5akselinen vaihtolava auto. Muistaakseni on jo Suomen maalla ja akselin laitossa.. Laittavat tonnilla tai parilla siihen lisävaloja :idiot2: -ledejä nimenomaan

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1867
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #832 : 02.11.2015, 16:24:16 »
No meillä on auto jonka ajovaloja on polteltu noin 1300tkm.. No ovat H4:t, joten ties kuinka mones lamppupari käytössä, ja ainakin toinen umpio on vaihdettu. Lisäkaukovaloille ei ole muistaakseni tehty mitään viimeisen puolen miljoonan aikana, mutta voin muistaa väärin. Ovat siis perinteiset hella jumbot H1 (vai h3?) polttimolla. Sumareita on mennyt jo ties kuinka monet, hajoavat kuitenkin kiviin tms.

Sensijaan led äärivaloja autossa on, ja ei niistä kyllä yksikään alkuperäinen ole. Parhaiten kestävät sellaiset 15cm kumipatukan päässä olevat äärivalot, normaalit suoraan rautaan kiinnitettävät sivulle näyttävät oranssit led äärivalot eivät kestä kovin pitkään. Kestävät kyllä pitempään kuin perus 5W polttimo, mutta kuitenkin selkeästi lyhytikäisemmät kuin se itse hehkupolttimolle tarkoitettu äärivalaisin. Tosin tärinä on aika kovaa, louheen ajossa normaali metallikantainen 5W parkkihehku kestää noin viikon.

Hyttiin kiinnitettynä ledit olisivat kai hieman pitkäikäisemmät, hytti on kuitenkin erikseen ilmajousitettu, joka syö pahimmat tärähdykset alustasta.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #833 : 02.11.2015, 16:56:58 »
Voi ollakkin. Kyllähän se xenon kuluu nopeammin, mutta jos lediin tulee joku heti takuun päätyttyä niin kyllä persettä varmasti koskee jos uusi pitäisi hankkia.. Xenoneilla ei satu niin paljon.

MEinaatko että Xenonin 50-70 euron polttimot on ilmaisia  ;). Parikymppiä lisää, niin saat koko led-lisävalon.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #834 : 02.11.2015, 17:20:49 »
MEinaatko että Xenonin 50-70 euron polttimot on ilmaisia  ;). Parikymppiä lisää, niin saat koko led-lisävalon.

No tuohan on nyt ihan siitä kiinni mennäänkö pykälien mukaan  V:>

Polttimot omiin lisäpitkiin yht 56e (biilteeman umpiot ja jälkiasennus H7 xenon)

edit: Pitäisi olla joku vertailu tyyliä; halvimmat lisävaloumpiot mitä on ja sinne xenontuikku vs saman hintaluokan lediverme
« Viimeksi muokattu: 02.11.2015, 17:22:52 kirjoittanut razori »

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #835 : 02.11.2015, 19:46:22 »
No tuohan on nyt ihan siitä kiinni mennäänkö pykälien mukaan  V:>

Polttimot omiin lisäpitkiin yht 56e (biilteeman umpiot ja jälkiasennus H7 xenon)

edit: Pitäisi olla joku vertailu tyyliä; halvimmat lisävaloumpiot mitä on ja sinne xenontuikku vs saman hintaluokan lediverme

Minusta on aika epärelevanttia keskustella LAITTOMISTA valoista ja itkeä miksi LAILLISET maksaa niin paljon ja niiden kestoiästä. Saati ruveta niitä vielä testamaan, koska eivät ole mitenkään vartailukelpoisia. Jokainen meistä tietää, että eurolla saa euron tuotteen ja kymmenellä kymmenen.

EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #836 : 02.11.2015, 19:53:41 »
Mistähän päin viritelmä/umpio on laiton jos löytyy merkintä xenon hyväksynnälle? :facepalm:

Herra on hyvä ja lampsii Biltemaan ja ottaa umpion käteen ja observoi itse ennekuin tulee huutelemaan. Tai vaihtoehtoisesti mene sivulle 51 ja katso postaus 751

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #837 : 02.11.2015, 20:04:19 »
Mistähän päin viritelmä/umpio on laiton jos löytyy merkintä xenon hyväksynnälle? :facepalm:

Herra on hyvä ja lampsii Biltemaan ja ottaa umpion käteen ja observoi itse ennekuin tulee huutelemaan. Tai vaihtoehtoisesti mene sivulle 51 ja katso postaus 751

Meinaatko, että jos umpiossa on hyväksyntä ja lyöt sinne minkä tahansa xenon-viritelmän siitä tulee laillinen?
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #838 : 02.11.2015, 20:31:24 »
Meinaatko, että jos umpiossa on hyväksyntä ja lyöt sinne minkä tahansa xenon-viritelmän siitä tulee laillinen?

Jos umpiosta löytyy D -merkinnän lisäksi E -merkintä (niinkuin noista biltemalaisista löytyy) niin umpio on hyväksytty käytettäväksi xenon polttimon kanssa.

Asiassa ei pitäisi olla mitään epäselvää. Käyttöautoon en rupea väkertelemään mitään laittomuuksia.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #839 : 02.11.2015, 21:10:56 »
Jos umpiosta löytyy D -merkinnän lisäksi E -merkintä (niinkuin noista biltemalaisista löytyy) niin umpio on hyväksytty käytettäväksi xenon polttimon kanssa.

Asiassa ei pitäisi olla mitään epäselvää. Käyttöautoon en rupea väkertelemään mitään laittomuuksia.

Onko sun kiina xenonsarja E-hyväksytty ja vielä tieliikennekäyttöön vai lukeeko isolla paketissa ja myyntitelineessä "EI TIELIIKENNE KÄYTTÖÖN"...

"Ksenon-lamppuja varten pitää olla D-umpio (ksenon-hyväksytty). H-kantainen jälkiasennussarja ei ole koskaan laillinen, koska polttimosta ei löydy E-hyväksyntää."

Oliko sulla jotain muuta mistä haluat vääntää? Ja kyllä tiedän, että konttorilla eivät välttämättä jaksa ruveta tuosta vääntämään, mutta se ei tee niistä laillisia!

Ja se on muuten DR-merkintä.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

 

Autoracing  KL-varaosat