Samppasport  Futurez

Lisävaloista juttua

  • 2281 Vastauksia
  • 781267 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1050 : 02.10.2016, 09:17:00 »
Onko kenelläkään tiedossa mitään hyvää paikkaa suunnata auton omat valot + lisävalot Jyväskylän lähistöllä?

Eli suomeksi, riittävän pitkä tasainen suora tai aukea.

Tuo oma auto on niin perkeleen pyöreä, ettei valojen suuntauslaitteella saa sopivasti säädettyä "harittamaan" lisäpitkiä ja auton omat pitkät ovat...noh...surkeat. On nyt 4-5 eri henkilöä säätänyt nuo semmoisella "matolaatikolla" ja kyllä korkeus on aina ok, mutta sivukääntö pielessä. Itse olen kymmeniä kertoja hakenut ja hakenut säätöjä, mutta ei jaksaisi enään.

Pitäisi löytää hyvä paikka yöllä säätää ja säätää jokainen valo yksittäin kerrallaan (muista sulake tällöin pois), josko saisi valot tällöin hyväksi. Yhteensä säädettäviä lamppuja on kuusi (auton omat lyhyet ja pitkät + lisäpitkät).

Isot pojat kertoi minulle nuorempana, että paras tapa on säätää nuo valot esimerkiksi t-risteyksessä missä on metsää kauempana vastapäätä (Toki pimeällä). Näin realistisesti näkee tummaa vasten mihin valokeila näyttää. Jos taas haluat säätää tiellä, niin heittäisin näin nopeasti, että Vaajakoski-Leppävesi tiellä on hiljaista yöaikaan tai sitten Leppävesi-Tikkakoski välillä
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1051 : 02.10.2016, 11:42:24 »
Tuolla kuviovertailua halogeeni vs led

https://m.youtube.com/watch?v=0wMkyN05L6Q

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1052 : 02.10.2016, 12:14:31 »
Tuolla kuviovertailua halogeeni vs led

https://m.youtube.com/watch?v=0wMkyN05L6Q

Hyvä testi ja vahvisti minun olettamukset noista led-polttimoista. Parempi ostaa kunnon oikea halogeenipolttimo.

Taas Tero-Petterit valaisevat, vain vastaantulevia silmiin ja saavat ainakin minulta valohoitoa takaisin.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1053 : 02.10.2016, 12:21:13 »
Tuolla kuviovertailua halogeeni vs led

https://m.youtube.com/watch?v=0wMkyN05L6Q
Hyvä testi ja vahvisti minun olettamukset noista led-polttimoista. Parempi ostaa kunnon oikea halogeenipolttimo.

Taas Tero-Petterit valaisevat, vain vastaantulevia silmiin ja saavat ainakin minulta valohoitoa takaisin.
Jep, sama täällä. Todella hyvä video ja vahvisti vain käsitystäni siitä, että edes lisävaloihin ei tule niitä LED polttimoita. :D

LED lisävalot olisi hienoa juttua, muttei rahat riitä. Voisi periaatteessa tehdä itse, mutta vaatii paljon aikaa ja vaivaa. Halogeeni on halapa

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1054 : 02.10.2016, 12:50:44 »
LED lisävalot olisi hienoa juttua, muttei rahat riitä. Voisi periaatteessa tehdä itse, mutta vaatii paljon aikaa ja vaivaa. Halogeeni on halapa

Pakko vähän heittää bensaa liekkeihin, kun kehuin että nuo on halvat ja tarjous uusiutui 79€/KPL
https://www.erikoistekniikka.fi/ajoneuvovalaistus/tuote/led-lisavalo-luminalights-striker-220/3010130080/

Kaverin sai puhuttua ostamaan tuollaiset hiaceen ja laittoi eilen kuvaa kommenteilla: Joka euron arvoiset  ;)
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1868
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1055 : 02.10.2016, 14:22:56 »
Tuolla kuviovertailua halogeeni vs led

https://m.youtube.com/watch?v=0wMkyN05L6Q

Tuossa sillä toiseksi viimeisellä ledillä voisi edes teoriassa olla mahdollisuus muodostaa jonkinasteinen lähivaloraja - jos se runko ei olisi 90° väärässä kulmassa.
Videossa näkee kuinka se kahtia jakautunut led on jaettu vertikaalisesti niin että lyhkäsillä palaa vasen puoli ja pitkillä kummatkin. H4 umpion suunnittelu lähtee siitä että lyhkäsillä valaistaan umpion yläreuna ja pitkillä kummatkin.

Mutta joo, ei nuo ledit sovellu halogeeni lähivaloihin edes sen vertaa mitä xenonit. Tosin vastaava testi linssiumpiosta olisi mielenkiintoinen nähdä.

Työvaloihin mä olen noita haaveillut, halogeeni tuottaa nykyisellään liikaa ongelmia käytössä.

Poissa alekhi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1056 : 02.10.2016, 17:05:58 »
Tuolla kuviovertailua halogeeni vs led

https://m.youtube.com/watch?v=0wMkyN05L6Q

No tälle vertailulle en anna mitään painoarvoa, tuo LED mitä tuossa kokeillaan, EI ole sitä mitä täällä ketjussa on nyt käsitelty, muutossarjaledit on ihan erilaiset! Tiedän kokemuksesta nuokin, ja nuo ei ole sitä mitä pitäisi olla. Muutossarjaledit on suunniteltu niin, että umpion sisällä ne on suunnattu sivuille niin, että ne käyttää umpion heijastimia optimaalisesti, kuten halogen-polttimokin.

Teen tänään teille vertailun noista muutossarjaledeistä H7-kannalla pitkissä, kun ei tahdota uskoa toimivuuteen. :)

Tässä on aika hyvä testivideo, minkä löysin Youtubesta:
https://www.youtube.com/watch?v=QoT3wO78f_4
« Viimeksi muokattu: 02.10.2016, 17:23:09 kirjoittanut alekhi »
Volvo S80 D5 AWD Executive '2011

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1057 : 02.10.2016, 17:46:36 »
No tälle vertailulle en anna mitään painoarvoa, tuo LED mitä tuossa kokeillaan, EI ole sitä mitä täällä ketjussa on nyt käsitelty, muutossarjaledit on ihan erilaiset!
Katsoitko koko videota ollenkaan? Siinä taisi olla neljä vai viisi erilaista LEDiä...

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1058 : 02.10.2016, 17:46:59 »
No tälle vertailulle en anna mitään painoarvoa, tuo LED mitä tuossa kokeillaan, EI ole sitä mitä täällä ketjussa on nyt käsitelty, muutossarjaledit on ihan erilaiset! Tiedän kokemuksesta nuokin, ja nuo ei ole sitä mitä pitäisi olla. Muutossarjaledit on suunniteltu niin, että umpion sisällä ne on suunnattu sivuille niin, että ne käyttää umpion heijastimia optimaalisesti, kuten halogen-polttimokin.

Teen tänään teille vertailun noista muutossarjaledeistä H7-kannalla pitkissä, kun ei tahdota uskoa toimivuuteen. :)

Tässä on aika hyvä testivideo, minkä löysin Youtubesta:
https://www.youtube.com/watch?v=QoT3wO78f_4

Joka tapauksessa nuo ledit on LAITTOMIA! Ja tuo testi vielä hyvin vahvisti miksi.

En myöskään ymmärrä miksi noita käsitellän lisävaloketjussa, koska kyse on polttimoista.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1059 : 02.10.2016, 17:48:21 »
Mutta joo, ei nuo ledit sovellu halogeeni lähivaloihin edes sen vertaa mitä xenonit. Tosin vastaava testi linssiumpiosta olisi mielenkiintoinen nähdä.

Tässä filmi kun ledit Honda Accordin linssiumpiossa https://m.youtube.com/watch?v=alHP3mkZVrg&t=8m20s

Kuviota hankala erottaa kun jätkä ei ole seinää vasten, mutta oikealla puolella olevasta aidasta näkee, että kuvio on oikea. Eli projektoriumpioihin ledit mitä oivallisimmat

Poissa alekhi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1060 : 02.10.2016, 22:43:05 »
Joka tapauksessa nuo ledit on LAITTOMIA! Ja tuo testi vielä hyvin vahvisti miksi.

Mikäpä tässä EU-maassa ei ole kiellettyä?
Volvo S80 D5 AWD Executive '2011

Poissa Juuso.T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 183
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1061 : 02.10.2016, 22:43:42 »
Tuli tilattua nyt jonkinlainen paneeli :).

242R sport,242 t5,240,855t5r,855 500hv+

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1062 : 02.10.2016, 22:50:58 »
Mikäpä tässä EU-maassa ei ole kiellettyä?

Onneksi noihinkin on hyvät perustelut ettei kanssa-autoilijoiden tarvitse kärsiä. Minusta myös penalttina pitäisi olla kilpien vieminen/sakot ja niiden takaisin saamisen ehtona auton näyttäminen katsastuskonttorilla.

Laillisestikkin saat hyvät toimivat valot, jos vain viitsit hieman nähdä vaivaa (Ja rahaa).
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa alekhi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1063 : 02.10.2016, 23:16:35 »
Onneksi noihinkin on hyvät perustelut ettei kanssa-autoilijoiden tarvitse kärsiä. Minusta myös penalttina pitäisi olla kilpien vieminen/sakot ja niiden takaisin saamisen ehtona auton näyttäminen katsastuskonttorilla.

Laillisestikkin saat hyvät toimivat valot, jos vain viitsit hieman nähdä vaivaa (Ja rahaa).

Muistathan kuitenkin, että valoja pitää olla parillinen määrä ja että referenssiluvut ynnämuut eivät saa ylittyä.

Ja yleensä mitä tohon "laillisuuteen" tulee, niin harva kiinalainen valojen valmistaja on halukas maksamaan valoilleen karvasta hintaa E-hyväksynnästä, se on suuri syy miksi suurin osa LED-valoista on tieliikenteessä kiellettyjä. Hyvä esimerkki on rekisterikilpien valot, samanlainen valo valmistajalta X on kielletty tieliikenteessä, kun brändivalmistaja Y:n tismalleen samanlainen valo onkin hyväksytty, mutta 5 kertaa kalliimpi hinnassa.
« Viimeksi muokattu: 02.10.2016, 23:22:48 kirjoittanut alekhi »
Volvo S80 D5 AWD Executive '2011

Poissa alekhi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #1064 : 03.10.2016, 00:49:17 »
Noniin, nyt on käyty kuvailemassa vähän mun valoja, eli kaikki on otettu samoilla asetuksilla, eikä kuvia ole jälkikäsitelty.

LAZER on keulassa oleva lisäpitkä.










Jos tykkää katsoa slideshowna, niin: https://www.dropbox.com/sh/7m1tykdizz1t1if/AADviKlOpBT6A-L60T4YS_Ova?dl=0 :)


H7 polttimoiden vertailu, muutossarjan LED H7 vs. Philipsin Extremevision +130% H7 halogen-polttimo


« Viimeksi muokattu: 03.10.2016, 01:16:57 kirjoittanut alekhi »
Volvo S80 D5 AWD Executive '2011

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron