RallyBaron  Samppasport

Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista

  • 251 Vastauksia
  • 139325 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2129
  • Tampere - Pori
Vs: Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista
« Vastaus #150 : 05.02.2015, 14:31:30 »
Voiko 2.0D koneen ohjelmoida obd-väylän kautta? Avasin tuossa semmoisen ecun ja ohjelmoin mitä osasin debug-pinnien kautta kun obd-väylä oli ylivoimainen haaste, mutta sen voisi nyt helposti ohjelmoida tehoakin sitä kautta.

Volvoa ei pysty normilaitteilla tekeen obd-portin kautta vaan ecun ohjelmointinastoista ainoastaan Siemens tapauksessa ja Bosch:n pystyy pinneistä.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

m.volvonen

  • Vieras
Vs: Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista
« Vastaus #151 : 08.02.2015, 00:26:44 »
Eipä ole ihan simppeli tuo 2.0D:n siemenssi. No aika iso kasa on kohta karttoja softasta "kartoitettu" mutta ei kyllä ole itse niitä tarkoituskaan muokata, kunhan mielenkiinnosta tutkii.

Myykö näihin kukaan jotain virisoftia pelkästään tiedostovaihdolla?

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Vs: Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista
« Vastaus #152 : 09.02.2015, 09:02:31 »
Meiltä saa pelkän softankin.
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista
« Vastaus #153 : 21.02.2015, 01:05:02 »
Missä kannattaa pirkanmaalla säädättää 940 turbo megasquirtilla?
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

m.volvonen

  • Vieras
Vs: Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista
« Vastaus #154 : 25.02.2015, 10:03:34 »
Tein pienen kokeen 2.0D:llä egr kytkettynä ja irroitettuna ja vaikuttaa siltä että se ottaa eri kartat käyttöön riippuen siitä onko kaapeli paikallaan vai ei. Tuota voisi siis mahdollisesti käyttää kytkimenä eri kartoille. Ainoa ongelma on ettei ole mitään hajua mistä kartoista on kyse  :-\

m.volvonen

  • Vieras
Vs: Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista
« Vastaus #155 : 01.04.2015, 00:07:17 »
Kävipähän vihoviimeinen töppäys. Mulla on omassa autossa 2.0D:n ecun sisällä ohjelmointikontakteihin juotettu johto joka tulee ecusta sulakerasiaan jotta ohjelmointi käy helposti. Virran se ottaa toiseen pinniin ecun sisältä kohdasta johon tulee aina akulta virta ja toista operoi bdm ohjainlaite jonka virta otetaan myös akusta.

Laitoin sitten bdm boksin kiinni ja hipaisin vahingossa sen miinusjohdolla akun plusnapaa. Se siitä siis, cem tai bdm ei enää ecun kanssa kommunikoi. Sen sata kertaa vastaavan operaation tehnyt ja sitä virtapiuhaa ei saa kiinnittää boksiin ennen kuin sen on akussa kiinni tai on oieni riski käydä näin...

Mitä veikkaatte mitä menee uusiksi ja onko mahdollista että cem on ottanut kipeää ja vaatiiko tuo muuta ohjelmointia kuin auton oman ohjelman "vieraan" ecun sisään jos hommaa käytetyn ecun? Ilmoituksista palaa anti skid ja immobilizer vikakoodeja en jaksanut kattoa kun eipä niistä iloa taida olla. Täytyy ottaa  ecu auki ja kattoa onko jotain ilmeistä kärähtänyt mutta virta on mennyt suoraan debug pinneihin ja siten prosessoriin joten...

m.volvonen

  • Vieras
Vs: Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista
« Vastaus #156 : 03.04.2015, 12:55:57 »
Käytetty ecu tuli samanlaisesta autosta ja homma pelaa taas kun vain löi vanhasta ohjelman sisään. Mikään muu ei siis vaikuta hajonneen. Olisi tehnyt mieli kokeilla fordin ecua mutta ei nyt tällä kertaa.

m.volvonen

  • Vieras
Vs: Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista
« Vastaus #157 : 05.04.2015, 17:32:40 »
Kun keskustelun aihe on moottorinohjauksen optimointi niin voisihan sitä vähän keskustella aiheestakin.

Eli mitä eroa jos mitään on hyötysuhteen puolesta noilla eri valmistajien ohjelmilla? Hälytyskellot soi aina kun sanotaan että (rican sivuilta) "100% emissions compliant". Eli käytännössä mitään optimointia ei ole tehty, koska kyllä tehdas on sen päästöjen rajoille jo optimoinut... vai mitä nuo oikein tarkoittaa. Onko jollain ihan oikeasti tietoa tai dataa eri tekijöiden ohjelmista kun nykydieselissä on ainakin 10-20% väljää hyötysuhteessa g/kWh päästöjen takia ja ohjelmointi ilman sen "kiinniottoa" on aika turhaa puuhaa mielestäni.

Itse pitäisi viedä auto jarrupenkkiin jossa saisi ajella eri syöttömäärillä ja ruiskutusstrategoilla vähän käppyröitä, mutta kuten arvata saattaa se on paitsi teknisesti aika hankalaa, myös aika tolkuttoman kallista. Oikeastaan ainoa järkevä tapa olisi ottaa kone penkkiin tai ostaa ohjelma, mutta mistä sitä tietää miten ne on tehty.

Poissa Daiffi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 278
  • www.vrcf.fi
Vs: Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista
« Vastaus #158 : 08.04.2015, 01:58:10 »
Terve !

Pitäs C70 -98 vuosimalliin 2.0 230hv moottoriin saada lastua. Osaako joku suositella keltä tämmöstä pitäs lähteä hakemaan ? Oon kattonu parit sivut ja tuntuu aika nihkeesti löytyvän juuri tuohon 2 litraseen mitään.. Meneekö esim 2.4 versio jossa on samat tehot niin 2.0 ? Ja onko paljonki erojen eri firmojen softissa ? 

Aika tämmöisiä tyhmiä kysymyksiä mutta eka auto jossa on turbo, joten tämä lastutus on vielä vähän uutta. Mitä tätä ketjua selannu niin ei ihan saannut vielä selkoa kaikesta.  :D
Exät: Volvo 940 -91 " Vauhtipulkka", Volvo C70 -98, Volvo V70 AWD R -00, Volvo 740 16v -90
 
Nykyinen: Volvo 940 Turbo -98

Poissa anon

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista
« Vastaus #159 : 26.04.2015, 14:08:02 »
Mites 2004 V70 2.5T alkaisi käyttäytymään lastulla? Päivitetäänkö peruslastussa pelkästään moottorinohjaus vai saako laatikonkin reagoimaan erilailla? Nykyisellään laatikko on hidas vaihtamaan D-asennolla eli jos vaikka tekee rivakan kiihdytyksen 100 km/h D-asennolla niin kolmosvaihteella huudattaa hetken aikaa, sen jälkeen lupsahtaa nelonen ja vitonen viimeisenä. Geartronic kyseessä, etuveto. Manuaalivaihtonakin miettii turhan kauan ennenkuin vaihtaa oikeasti kolmoselta neloselle ja siitä vitoselle. Saattais nopeammilla vaihdoilla kulutus tippua desin kenties, mutta onko tuo mahdollista edes päivityttää? Lastu siis olisi tarkoitus jossain vaiheessa laittaa, muutahan näihin matalapaineisiin ei taida edes kannattaa haaveilla.

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Vs: Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista
« Vastaus #160 : 26.04.2015, 15:58:28 »
Terve !

Pitäs C70 -98 vuosimalliin 2.0 230hv moottoriin saada lastua. Osaako joku suositella keltä tämmöstä pitäs lähteä hakemaan ? Oon kattonu parit sivut ja tuntuu aika nihkeesti löytyvän juuri tuohon 2 litraseen mitään.. Meneekö esim 2.4 versio jossa on samat tehot niin 2.0 ? Ja onko paljonki erojen eri firmojen softissa ? 

Aika tämmöisiä tyhmiä kysymyksiä mutta eka auto jossa on turbo, joten tämä lastutus on vielä vähän uutta. Mitä tätä ketjua selannu niin ei ihan saannut vielä selkoa kaikesta.  :D

Tohon saa hieman päälle sen mitä vakio 2.3T5 koneessa on, eli jotain 250hp.
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Vs: Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista
« Vastaus #161 : 26.04.2015, 16:03:56 »
Mites 2004 V70 2.5T alkaisi käyttäytymään lastulla? Päivitetäänkö peruslastussa pelkästään moottorinohjaus vai saako laatikonkin reagoimaan erilailla? Nykyisellään laatikko on hidas vaihtamaan D-asennolla eli jos vaikka tekee rivakan kiihdytyksen 100 km/h D-asennolla niin kolmosvaihteella huudattaa hetken aikaa, sen jälkeen lupsahtaa nelonen ja vitonen viimeisenä. Geartronic kyseessä, etuveto. Manuaalivaihtonakin miettii turhan kauan ennenkuin vaihtaa oikeasti kolmoselta neloselle ja siitä vitoselle. Saattais nopeammilla vaihdoilla kulutus tippua desin kenties, mutta onko tuo mahdollista edes päivityttää? Lastu siis olisi tarkoitus jossain vaiheessa laittaa, muutahan näihin matalapaineisiin ei taida edes kannattaa haaveilla.

Laatikon käytökseen ei kovin pääse vaikuttamaan. Muutoinhan tuosta saa 235hp/380Nm.
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12500
Vs: Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista
« Vastaus #162 : 27.04.2015, 07:50:00 »
Mites 2004 V70 2.5T alkaisi käyttäytymään lastulla? Päivitetäänkö peruslastussa pelkästään moottorinohjaus vai saako laatikonkin reagoimaan erilailla? Nykyisellään laatikko on hidas vaihtamaan D-asennolla eli jos vaikka tekee rivakan kiihdytyksen 100 km/h D-asennolla niin kolmosvaihteella huudattaa hetken aikaa, sen jälkeen lupsahtaa nelonen ja vitonen viimeisenä. Geartronic kyseessä, etuveto. Manuaalivaihtonakin miettii turhan kauan ennenkuin vaihtaa oikeasti kolmoselta neloselle ja siitä vitoselle. Saattais nopeammilla vaihdoilla kulutus tippua desin kenties, mutta onko tuo mahdollista edes päivityttää? Lastu siis olisi tarkoitus jossain vaiheessa laittaa, muutahan näihin matalapaineisiin ei taida edes kannattaa haaveilla.
Ei tuo enää ole samalla tavalla matalapaine kuin 2.4T oli, muistelen että tuossa moottorissa on tehtaan jäljiltä jo normaalit paineet. Tuo 5 vaihteinen automaatti on vähän hidas vaihdoissa. Manuaalipuolella se ihan kohtuullisesti vaihtaa kun ennakoi sen vaihdon, eli painaa plussaa pari sekunttia aikaisemmin kuin haluaa että vaihde vaihtuu :). Manuaalipuolella ei ole pakko käyttää sitä kolmosta. Softattuna aika hyvin vetää jo nelosella +80 vauhdissa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Volvossi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista
« Vastaus #163 : 27.04.2015, 19:21:46 »
Moro


Tekeekö dera enää softauksia ollenkaan?
Jos ei niin myykö debil kuitenki sen tekemiä ohjelmia?

Olis mietinnässä ohjelmointi s40 t5 manuaaliin ja mietinkin käytänkö debilillä vai powerflashillä ku Oulussa ja Helsingissä tulee molemmissa lähiaikoina käytyä..
Antakaas mielipiteitä vaikka tuskin mitään suurta eroo on ku vakioautoon vaan softa sisään?!
Hinnassa ei juurikaan eroa.
Powerflashistä ainakin on aiempaa kokemusta ja pelkästään hyvää mutta en tiiä sitte kumpiko  ???
Volvo s40 T5 -06

Paikalla remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Vs: Keskustelua moottorinohjauksen optimoinnista
« Vastaus #164 : 27.04.2015, 20:48:51 »
Moro


Tekeekö dera enää softauksia ollenkaan?
Jos ei niin myykö debil kuitenki sen tekemiä ohjelmia?

Olis mietinnässä ohjelmointi s40 t5 manuaaliin ja mietinkin käytänkö debilillä vai powerflashillä ku Oulussa ja Helsingissä tulee molemmissa lähiaikoina käytyä..
Antakaas mielipiteitä vaikka tuskin mitään suurta eroo on ku vakioautoon vaan softa sisään?!
Hinnassa ei juurikaan eroa.
Powerflashistä ainakin on aiempaa kokemusta ja pelkästään hyvää mutta en tiiä sitte kumpiko  ???

Mulla oli aikoinaan -05 T5:ssa (220 versio) Debilin softa. 247/414 tuli heidän penkissä, tuntui että miksi auto ei ole sellaisena tullut tehtaalta. Eli toimi hienosti, enemmän potkua koko kierrosalueen läpi ja lisäksi voimaa oli myös sinne yläkierroksille missä vakio tuntui hyytyvän.

Mutta tosiaan, Powerflashistä ei ole kokemusta mutta jos on hyväksi todettu paja niin sama kai se kummassa käyttää?
V40 T2 -17
Kuvat

 

Ateho  Elekma