Jos valintanne on MB C, niin ei kannata ihan hirveän innoissaan odotella senkään takapenkillä istuksimista. Muutenhan C vaikuttaa ihan fiksulta autolta, omine puutteineen joita jokaisessa autossa on.
Takapenkki ei todellakaan ole Ceen bravuurilaji, se on selvä. Mutta takatiloja ja tavaratilaa lukuunottamatta Cee vastaa hyvin juuri niihin vaatimuksiin, joilla aiemmin ostimme monta Volvoa. Puolentoista vuoden aikana on kuitenkin tehty pidempiä perheen reissuja kesä- ja talvivarustein lähes 10.000 km ja olen itsekin istunut takana tuhansia kilometrejä. Tarkkaa pakkaamista se vaatii, mutta meidän perheen neljä aikuista kuitenkin mahtuu mukaan ilman että kukaan kumartelee pää katossa tai istuu polvet etupenkissä kiinni. Lisätilan kanssakin kyllä pärjäisi, se on selvä.
Ceen takapenkin heikoin kohta on mielestäni penkin mataluus, jonka vuoksi se häviää mukavuudessa edeltäneelle V70 I:lle, vaikka tilaa saman verran onkin.
V70 I on yllättävänkin hyvä malli S204 Mersun sisätiloille. Tehtaan esitteiden mukaan ohjaamon leveys edessä/takana ja päätila edessä/takana menevät lähes tasoihin. V70 matkustamo mahtuisi Ceen sisään muuten, mutta kuskin päätilaa on Mersussa 8 mm vähemmän.
Teoriassa Ceen 10 senttiä pidemmän akselivälin pitäisi tarjota suurempi matkustamo, mutta takavetoisen ja poikittaismoottorisen etuvetoisen vertailu sotkee tuon mitan merkityksen. Matkustamon pituus takapenkin selkänojasta kaasupolkimeen on sentilleen sama, vaikka Cee onkin sentin päässä 740:n akselivälistä.
E-sarja olisi tietenkin tilojen suhteen mukavampi, mutta kun jo vanhassa V70:ssa oli ehtinyt noihin tiloihin sovittautumaan, ei samaan tasoon tyytyminen ole hankalaa, kun auto on muuten mukava.
Hinnaltaan vaihtoehtona olisi ollut S211 eli vanhan E-sarjan farmarikori, joka olisi tarjonnut wanhanajan Volvomaisen leuhkat tilat. Valitettavasti myös wanhanajan Mersun ajettavuus on läsnä. Uusi Cee on niin kiva ajaa, että sen suhteen omat toiveet muuttuivat kesken valintaprosessin, vaikka E280T CDI oli mukamas jo tilausta vaille valmiiksi valittu.
Paluu ketteriin kardaanivetoisiin on enää Rouvan S80:n vaihtoa vailla. Jos kuka tarvii oikeasti hyvän facelift S80:n, niin autoaan huolella pitävän Rouvan uudestä lähtien meillä ollut suorakylkinen ja siisti aivan uutena ruostesuojaamolla käytetty ja täydellisellä huoltohistorialla oleva rubiininpunainen S80 automaatti tulee myyntiin heti kun lumi sulaa sen verran että 740 GLE:llä raskii taas ajaa. Eikä auton historian suhteen tarvitse uskoa myyjää, vaan koko stoorin todistaa mapillinen kuitteja alkuperäisestä tilauskaavakkeesta alkaen.