RallyBaron  Samppasport

V50 T5 Virtalukko

  • 8 Vastauksia
  • 1852 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa T4Tuomas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
V50 T5 Virtalukko
« : 20.05.2020, 18:32:45 »
Moi. Onko 2004-2007 vuosimallin S40/V50 virtalukot kaikki samanlaisia, vai onko moottorin ja vaihteiston väleillä yhteensopivuuseroja?

Oma autoni on 2006 vuosimallin V50 T5 ja automaatti laatikolla. Voinko siis laittaa purkuautosta virtalukon, joka on erilaisella vaihteisto/moottoriyhdistelmällä?

Onko kellään kokemusta aiheesta. Ainakaan virtalukkoa ei ilmeisesti joudu ohjelmoimaan, vaan pitäisi toimia suoraan.

Uusi virtalukko maksaa suoraan volvolta 240€ ja purkaamolta saisi n. 50-100€ käytettyjä.

Kiitos vastauksista etukäteen.
V70 2.0D 2010, V50 T5 2006,V50 2.0D 2004, S40 2.0D 2004, S40 T4 1998

Poissa kaksa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 T5 Virtalukko
« Vastaus #1 : 20.05.2020, 23:00:55 »
En osaa vastata suoraan kysymykseesi, mutta olen kerran itse korjannut virtalukon. Siis siihen tuli vika, että kun virtalukon käänsi 'start' asentoon, mitään ei tapahtunut. Muut asennot toimivat normaalisti.

Irroitin virtalukon, purin sen ja löysin start-asennon kärjistä jotain smäinää. Näytti siltä, että siinä olisi kipinä hypännyt tai ehkä huonosta kosketuksesta kärki kuumennut tai jotain. Poistin smäinän puisella 'työkalulla'. Testailin yleismittarin kanssa tovin, ja aina toimi. Nyt on toiminut autossa noin 5v.

Poissa janihy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 T5 Virtalukko
« Vastaus #2 : 21.05.2020, 14:10:35 »
Kannattaa tosiaan ensin purkaa ja katsoa olisiko kyse vain liasta lukon sisällä, vaikka ei varmaankaan olisi ensimmäinen viallinenkaan lukko näissä.

VIDAsta löytyy näille muutamaa erilaista lukkoa riippuen vuosimallista ja vaihdelaatikon tyypistä - toisesta ei varmaan saa ottaa avainta pois ilman että vaihteisto on P:llä.
Manuaalimallin lukkoja VIDA tarjoaa V50:lle kahta erilaista, runkonumeron 675118 kohdalla vaihtunut toisenlaiseen. Automaatille näyttää olevan vain yhtä tarjolla.

Eli tällä vilkaisulla, mistä tahansa saman ikäisestä automaatista otettu lukko pitäisi olla sopiva.
S40 2.0d -08

Poissa T4Tuomas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 T5 Virtalukko
« Vastaus #3 : 21.05.2020, 15:57:12 »
Juurikin se vika on, että välillä start-asennossa ei tapahdu mitään, mutta yleensä heti seuraavalla yrityksellä käynnistyy.

Tekee tätä joskus viikkojen välillä ja joskus monta kertaa päivässä.

Nyt irrotin virtalukon ja varovasti vähän hioin kontaktipintoja, sekä puhdistin elektroniikan puhdistusaineella.

Ainakin toimi hyvin, kun kokeilin yli 10 kertaa yhteensä ja joka kerralla lähti käyntiin.

Pitää varmaan varalle tilata purkaamolta toinen, kun nyt sain varaosanumeronkin selville.

Edit: Puhdistamisen jälkeenkin rupesi temppuilemaan, eikä aina käynnistynyt. Nyt purkaamolta tullut "uusi" virtalukko paikallaan ja ainakin nyt toimii.
« Viimeksi muokattu: 23.05.2020, 19:56:58 kirjoittanut T4Tuomas »
V70 2.0D 2010, V50 T5 2006,V50 2.0D 2004, S40 2.0D 2004, S40 T4 1998

Poissa T4Tuomas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 T5 Virtalukko
« Vastaus #4 : 29.05.2020, 22:29:55 »
Ilmeisesti vika ei ollutkaan virtalukossa. Sama vika tuli jo seuraavana päivänä virtalukon vaihdon jälkeen.

Uusi starttimoottori vaihdettu ja nyt ainakin vaikuttaa toimivan ja starttaa paljon nopeammin.

PS. Mukavaa puuhastelua oli ilmaboksin irrotus, että pääsee starttiin käsiksi ;D
V70 2.0D 2010, V50 T5 2006,V50 2.0D 2004, S40 2.0D 2004, S40 T4 1998

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: V50 T5 Virtalukko
« Vastaus #5 : 29.05.2020, 22:35:16 »
PS. Mukavaa puuhastelua oli ilmaboksin irrotus, että pääsee starttiin käsiksi ;D

Moottorin korva irti että saa tönättyä moottoria taaksepäin, muuten se ilmanputsarikotelo ei mahdu pois.  :idiot2:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa T4Tuomas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 T5 Virtalukko
« Vastaus #6 : 04.06.2020, 16:49:51 »
Vielä on sama vika, ettei starttaa vaikka vaihdettu jo startti ja virtalukko, sekä startin rele testattu ja sulakkeiden kannat katsottu läpi startilta ja virtalukolta. Ei ollut myöskään hapettumaa virtalukon liittimessä.
Startin vaihdon yhteydessä piuhat myöskin hiottu puhtaaksi hapettumista.

Silloin kun auto ei starttaa ensimmäisellä yrittämällä kuuluu sellainen naksahdus konehuoneesta ja kun kääntää 2 asentoon avaimen ja starttaa heti uudelleen niin auto käynnistyy, mutta pyörittää starttia normaalia kauemmin.

Olisi kiva saada selville mistä mahtaa johtua, ettei jätä vaikka reissussa kokonaan käynnistymättä joskus.

Onko kellään ideoita mitä voisi vielä kokeilla? Muita sähkövikoja autossa ei ole, eikä mittaristoon koskaan tule minkäänlaista virheilmoitusta.
V70 2.0D 2010, V50 T5 2006,V50 2.0D 2004, S40 2.0D 2004, S40 T4 1998

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 T5 Virtalukko
« Vastaus #7 : 04.06.2020, 22:16:44 »
Yleismittaria kiinni startin solenoidin herätteeseen. Jos heräte tulee silloin kun ei starttaa on vika startissa tai sen muissa kaapeleissa. Jos herätettä ei tule niin sitten releen mittaukseen, kytkeekö se ja tuleeko sille ohjaus.

Jos releen ohjausheräte hukassa niin sitten mutkistuu, voi olla ajonestoon, ecun, cemmin ym modulien väylävirheeseen ym liittyvää. Tällön vikakoodit lukuun, cemmin liittimien putsaus jne.

Ai niin ja koska automaatti loota niin se kepin asentokytkin voi liittyä asiaan, niit on hajonnu.
« Viimeksi muokattu: 04.06.2020, 22:20:25 kirjoittanut M141 »

Poissa T4Tuomas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 T5 Virtalukko
« Vastaus #8 : 05.06.2020, 15:07:37 »
Yleismittaria kiinni startin solenoidin herätteeseen. Jos heräte tulee silloin kun ei starttaa on vika startissa tai sen muissa kaapeleissa. Jos herätettä ei tule niin sitten releen mittaukseen, kytkeekö se ja tuleeko sille ohjaus.

Jos releen ohjausheräte hukassa niin sitten mutkistuu, voi olla ajonestoon, ecun, cemmin ym modulien väylävirheeseen ym liittyvää. Tällön vikakoodit lukuun, cemmin liittimien putsaus jne.

Ai niin ja koska automaatti loota niin se kepin asentokytkin voi liittyä asiaan, niit on hajonnu.
Voiko sen startin solenoidin jännitteen mitata jostain irrottamatta/siirtämättä ilmaboksia?
V70 2.0D 2010, V50 T5 2006,V50 2.0D 2004, S40 2.0D 2004, S40 T4 1998

 

Kulkukoira  Proturbo