Pesetin FIP:ltä kloonaamani ja yksinkertaistamani proseduurin mukaisesti kärryni hiukkassuodattimen suunnilleen 10000 km sitten. V50 1,6D on pelannut toimenpiteen jälkeen kuten pitääkin, ei epänormaalin tiheää karstanpolttoa sekä normaali polttoainelasku. Kustannukset ko. toimenpiteestä oli ammattiauttajallle mennyt satanen.
Jos softamuutoksen & pöntön tyhjentämisen hintalappu on luokkaa 750e saapi tällä rahalla suodattimen pesetettyä 7 (setsemän) kertaa. Autollani ajettiin 150 tkm ennen pesua, joten softaamisen hinnalla ajelee pestyillä DPF:llä noin varovaisesti arvioiden 800 tkm . Toki softaamalla jää auton (=pöntön) pesuun viemisen vaiva pois, mutta kuitenkin!
Ootteko muuten tulleet ajatelleksi, että TraFin herrat saattavat lueskella tätä palstaa aivan yhtä innokkaasti kun me Volvolla ajelevatkin. Vaikka suodattimen tyhjennys ei savutusmittauksessa välttämättä näkyisikään saattaapi mielenkiinnon seurauksena katsatusmiestesten ohjeistukseen tulla pykälä, joka velvoittaa etsimään dpf:stä ylenmääräisiä hitsaussaumoja....
- Esa -