Samppasport  Futurez

vm. 74:sen 142:sen latausrele

  • 6 Vastauksia
  • 3075 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volmi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 246
  • www.vrcf.fi
vm. 74:sen 142:sen latausrele
« : 22.05.2015, 08:51:55 »
Nyt näyttäisi, että lataussysteemin kautta tyhjenee akku. Kun virtaavaimet on kourassa ja laittaa yleismittarin mittaamaan virtaa auton ollessa lepotilassa, niin virtaa huilaa 2,6 ampeeria. Kun johdon ottaa etulokasuojassa olevasta latausreleestä irti, niin virrankulutus loppuu. Kyseinen latausrele lämpenee myös melkoisesti. Kysymys kuuluukin, että sisältääkö tuo latausrele myös diodi sillankin ja onko tuossa laturi täysin "tyhmä" kampe? Eli jos tuon releen vaihtaa, niin vaihtuuko siinä kaikki latauksen "äly"? Näin ollenhan laturissa olisi ainoat vaihdettava osa hiilet.

Poissa kilikali

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 266
  • www.vrcf.fi
Vs: vm. 74:sen 142:sen latausrele
« Vastaus #1 : 22.05.2015, 11:09:36 »
Villi veikkaus, että diodi(t) olisi palanut oikosiin laturista = yleisin syy akun tyhjenemiseen. Voihan se relekin olla sökö tietysti...

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1396
  • www.vrcf.fi
Vs: vm. 74:sen 142:sen latausrele
« Vastaus #2 : 26.05.2015, 22:57:20 »
Diodit on tietääkseni kyllä laturissa kaikissa vaihtovirtalatureissa, ja jos rele lämpenee (kuten on luonnollista jos parikin ampeeria sieltä pakenee) niin se on rikki tai jää vetämään huonon maakosketuksen takia.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa volmi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 246
  • www.vrcf.fi
Vs: vm. 74:sen 142:sen latausrele
« Vastaus #3 : 16.08.2015, 18:20:31 »
Mulla olipari niitä harmaita alkuperäisiä jännitteensäätimiä ja molemmat oli rikki. Toinen latasi yli 15v jännitteellä ja toisen kun laitoin, niin latausjännite oli noin 13,7v, mutta hetken päästä alkoi säätimestä savu nousemaan  :) .Uuden säätimen kun haki Motonetista, niin homma alkoi rokkaamaan. Niin ja toisessa laturissa on diodit sökönä.

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: vm. 74:sen 142:sen latausrele
« Vastaus #4 : 17.08.2015, 07:09:22 »
Mulla olipari niitä harmaita alkuperäisiä jännitteensäätimiä ja molemmat oli rikki. Toinen latasi yli 15v jännitteellä ja toisen kun laitoin, niin latausjännite oli noin 13,7v, mutta hetken päästä alkoi säätimestä savu nousemaan  :) .Uuden säätimen kun haki Motonetista, niin homma alkoi rokkaamaan. Niin ja toisessa laturissa on diodit sökönä.

Tuollaisiako?




Tuo latasi ajoittain 17V ja ajoittain 14V. En kokeillut, että mitä tapahtuu tuosta kannen alla olevasta potikasta. Saisikohan siitä säädettyä jänitettä?

Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: vm. 74:sen 142:sen latausrele
« Vastaus #5 : 17.08.2015, 08:28:43 »
Mulla latasi aikoinaan 15-16 volttia ja syynä oli se että akun maakaapeli oli hapettunut.
Akun miinuksen ja rungon väliltä kun mittaa niin pitää olla nolla volttia.

Vaihdoin ihan turhaan säätimiä kun vika olikin tuolla...
144-70

Poissa volmi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 246
  • www.vrcf.fi
Vs: vm. 74:sen 142:sen latausrele
« Vastaus #6 : 17.08.2015, 15:54:58 »
Joo ei ollut ihan tuon kuvan näköisiä vaan hieman korkeampia. Itse kyllä mittasin, että kyllä akun miinuksen ja rungon välillä oli 0 volttia. Nuo minun releet vielä kuumenikin melko reilusti. Nyt tuolla uudella Motonetin säätimellä pysyy latausjännite 14-14,3 voltin välillä riippuen kuormasta ja kierroksista. Tuo uusi säädin ei paljoa käden lämpöä enempää lämpeä ja etenkään ei ala savuamaan :D

 

Carcom Oy  Ateho