RallyBaron  Samppasport

DIY-puuhastelut jatkuvat, nyt työn alla mm. MB W163, W124, Micra K11, Golf MK3

  • 495 Vastauksia
  • 138495 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #105 : 24.10.2016, 21:09:13 »
Noi Gatesin moniurahihnat on kyllä tänäpäivänä ihan täyttä paskaa, monta tossa kunnossa ollutta tullut vastaan ja kaikki on ostettu "parin vuoden" sisään.


Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #106 : 26.10.2016, 09:34:59 »
Katotaan miten pitkälle nyt paikallaan olevalla Gatesilla pääsee, pitänee seuraavaksi kokeilla jotain muuta merkkiä jos ei tuokaan remmi kestä :-\ Toivottavasti Gatesin laatuongelmat eivät ole jakoremmeihin levinneet...

25.10.2016, 242254 km. Talvirenkaat alle.



Varmaan kaikille suurena yllätyksenä tulee, että Champiro VP1 on M+S-merkinnästään huolimatta todella liukas rengas talvella. Laitoin nastat alle. (Galaxy S4 Minin yökuvauksella tulee näköjään lähes taiteellisia kuvia.)

Tuollaiset kävin hakemassa:



Eivät ehtineet remonttitaukoon, onneksi nyt paikoillaan olevat osat vielä pitävät nesteet sisällä. Kuvan vesiletkussa on tiivisterengas ja kiristinkin valmiina, mukavaa. Otin varmuuden vuoksi tuon 5 euron irrallisen tiivisteen, joka tosin on ihan erilainen kuin letkussa paikoillaan oleva.  ???

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #107 : 05.11.2016, 20:33:48 »
Talvivarustelu jatkuu...





On melko hankalaa kun ei voi autoa jättää tyhjäkäynnille itsekseen, kun käkkäri jumittaa päälle jos sitä käyttää... Nyt mennään sit redneck-patentilla (tässäkin kohtaa) >:( Viitisentoista euroa köyhdyin noista kiiloista ja narusta...

Sen verran tutkin käkkäriä, että satuloiden mekanismit liikkuvat melko herkästi, vaijeri sen sijaan on tukevasti jumissa ainakin toisella puolella. Sen siitä saa kun mokomat vaijerit tekevät lopussa ylöspäin mutkan, pääsee vesi sisään kivasti. Uudet vaijerit olis valmiina, vaihdellaan sitten viimeistään katsastukseen ensi vuoden toukokuussa niin käsijarru toivottavasti toimii edes sen katsastustapahtuman ajan :P

Pissapojan kanssa tappelin äsken varmaan tunnin verran, ei tullut nestettä vänkärin puolelta ollenkaan. Kuskin puolelta tuli nesteet pihalle teippipatentin alta, purin sen pois. Alta löytyi liitoskohta, jonka sain onneksi korjattua. Tässähän on osa letkuista tuollaista kovaa kurttumuovia:



Kumisen kartioadapterin avulla sitten kurttuletkuun liitetään kumiletku, kuvasta selvinnee periaate jotenkin. Ongelma vuotavassa kohdassa oli liian iso kumikartio, jonka korvasin oikean kokoisella. Edellisessä korjausoperaatiossa poistin takalasinpesurin ja siitä jäi pari oikeankokoista kartiota ylimääräiseksi, onneksi tuli säästettyä nekin... Kyllä pitää tehdä tarpeettoman monimutkaisesti asiat...  :idiot2: (Myykää joku minulle takavetovolvo talviautoksi, mielellään mahdollisimman vanha... Vaihdossa saa täysin toimivan CDI-väyrysmersun...)

Ja olihan tuossa vänkärin puolen letku ja suutin vielä jäässäkin, piti purkaa ja käyttää sisällä lämpimässä niin alkoi tulla nestettä. Ulkona -4.9 astetta... Mersun lämmitetty pissapojan letku ja suuttimet ovat ehkä sittenkin ihan hyödyllinen varuste...

Keskikulutus on nyt ollut vajaata 11 litraa sataselle, varsinainen talousihme tämä liiteri ::)

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #108 : 05.11.2016, 21:30:46 »
Samalla tavalla se käsijarru juuttuu pakkasella X40 ja 400-sarjalaisissa Volvoissakin. Ei tuo ranskalainen käsijarru oikein Suomen talvessa toimi.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #109 : 05.11.2016, 21:46:35 »
Sama ongelma on vielä ainakin 626 matukassa... Ei se Volvonkaan erillinen käsijarrurumpu aina ihastusta herätä, mutta eipä ainakaan jäädy niin helposti. Tulin vaihtaneeksi pesoseen toisen takavalon polttimonkin, P21/5W eli "normaali malli". Ei tää onneksi nyt ihan koko ajan polttimoita p*sko niinkuin jotkut pösön mallit kuulemma tekee, tuo oli eka polttimo taakse minkä omistusaikanani vaihdan.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #110 : 05.11.2016, 21:51:01 »
940 käsijarru ei ole koskaan jäätynyt edes -30 pakkasella. Mutta X40/400 jarru juuttuu jo -3 asteessa.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #111 : 05.11.2016, 22:05:17 »
Minulla oli joskus lainassa 626 GTI -maksa. Auton omistajan poika monesti varoitti, ettei käsijarrua saa talvella käyttää koska jäätyy aina vaikka kuinka on korjattu ja rasvattu.

Viikon ajan kun joka kerta pysäköidessä vedin käsijarrun päälle, alkoi toimimaan eikä jumitellut enään. Liikkeelle lähtiessä piti vain vasaralla herkistellä, mutta vetristyi jatkuvalla käytöllä toimivaksi.

Työkaverin V40, loppui jarrun jumittelu kun alkoi käyttämään sitä.

Toki topicin pesosen vaijerin reititys kuulostaa........erikoiselta.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #112 : 05.11.2016, 22:18:08 »
Joo, tollain se menee lopussa:



Kuvassa näkyy muuten myös LPR Auto-EEKOO:n "hieno" ratkaisu käkkäriongelmaan: Lisäjousi mekanismista ilmausnippaan :idiot2: Jousi oli siis autossa kun sen ostin ko liikkeestä "käsijarru korjattuna"...

Onhan tuossa vaijerin päässä suojakumi, kai se hetken pitää vedet pois kuoren sisältä... Kaikesta huolimatta minun mielestä voisi tehdä ihan toimiviakin käkkäreitä, tai ainakin sellaisia mitkä ei suolaliemessä seisomisesta hätkähdä vaikka ei säännöllisesti käyttäisikään.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #113 : 05.11.2016, 23:23:40 »
Työkaverin V40, loppui jarrun jumittelu kun alkoi käyttämään sitä.
Kyseisessä S40:ssäkin on käsijarru ollut aina päällä pysäköidessä, mutta silti alkoi taas jumittumaan pakkasella. Muutenkin jätän käsijarrun päälle traktoriin tai autoon aina pysäköidessä.
« Viimeksi muokattu: 05.11.2016, 23:25:23 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #114 : 14.11.2016, 19:34:51 »
Spritmonitorilla on kätevä seurata kuluja, ekan kahden vuoden ajalta kokonaiskulut olis tollaiset:

Arvonalennus 4200 e (En laske jäännösarvoa autolle).
Varaosat 436.18 e
Öljynvaihdot ja lisäykset 59.80 e
Muut huollot 559.20 e
Katsastus 105 e
Lisävarusteet 216.96 e
Vakuutukset 817.96
Verot 506 e
Renkaat 189 e
Polttoaine 3086.20 e

Yhteensä 10176.30
n. 424 e/kk

Ajettu 19388 km
0.52 e/km

Päivitys, Peugeot'n ensimmäisen kolmen vuoden kulut (1.8.2013 - 1.8.2016):

Arvonalennus 6305.75 e (En laske jäännösarvoa autolle).
Öljynvaihdot ja lisäykset 171.50 e
Varaosat/huollot 1626.74 e
Katsastus 160 e
Renkaat 567.42 e
Verot 796 e
Lisävarusteet 342.16 e
Vakuutukset 1179.55 e
Teetetyt huollot 75 e (muutin jaotusta edelliseen analyysiin verrattuna...)
Polttoaine 5051.42 e

Yhteensä 16275.54 e
n. 453 e/kk

Ajettu 34159 km
0.48 e/km

Vuotuinen ajoneuvovero on aika tiukassa noususuhdanteessa:
2013-2014: 249.66 e
2014-2015: 256.34 e
2015-2016: n. 290 e
2016-2016: n. 350 e
« Viimeksi muokattu: 14.11.2016, 19:36:27 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #115 : 16.11.2016, 23:36:35 »
Tänään oli tällainen päivä vaihteeksi:



Tiet ovat täällä aika mielenkiintoisessa kunnossa ja sitä myöten alkoi pesonenkin pitämään järkyttävää kolinaa. Nostin keulan ilmaan ja tutkin vähän paikkoja. Vänkärin puolen raidetangon sisemmässä nivelessä tuntuisi olevan alkavaa väljyyttä, muuten en huomannut mitään ihmeempiä. Tuumasin että sisälokarit voisi kiinnitellä paremmin, ne voivat olla yksi ylimääräinen äänen lähde. Joten tuumasta toimeen:







Alvadin sisälokarit ovat kyllä hintansa arvoiset, mutta sopivuus on vähän sitä sun tätä... Alkuperäisissä lokareissa oli ruuvin mentävät "mylpyrät", näissä uusissa on vain reiät. Taas tuli asiaa ruotsalaiseen hyvin varustettuun varaosaliikkeeseen:

Biltema 87-071, 16.99 e

Vähän piti puukolla viistää muovilokarin reunaa sopivaksi, jotta sain koriruuvin vastakappaleet (tuosta yhdestä kuvastakin jollakin tapaa erottuvat peltilipareet) paikoilleen. Sitten vaan ruuvit perään => virheetön kiinnitys 8)

Vielä leijona piiloon niin alkaa talvivarustelu olla valmis:



Olipa muuten tässä eräänä päivänä jonkinlainen vikatila päällä, MIL paloi mittaristossa ja tehot olivat hukassa. Korjautui itsekseen, jätti tuollaiset koodit:
P1340
P0304

Ylempi viittaa jollakin tapaa nokka-akselin asentoanturiin ja alempi ilmeisesti nelospytyn (eli PSA:n tapauksessa jakopään puoleisen...) sytytyskatkokseen. Seuraillaan...

Vähän vikalistaa:
- Pakoputki, takavaimennin puuttuu, keskipönttö on mätä ja pakosarjan jälkeinen joustokappalekin menee uusiksi
- Vänkärin puolen raidetangon sisempi nivel
- Säteilylämmitin on mykkä
- Mitä näitä osia nyt puuttuu vielä, ainakin moottorin alamuovi...
- Tyhjäkäynti kylmänä (edelleen), ne EW-koneen legendaariset jumittavat venttiilinnostimet...
- Moottorin öljyvuoto
- Käkkärivaijerit jumittavat
- Ruma ulkonäkö
« Viimeksi muokattu: 16.11.2016, 23:38:14 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #116 : 25.11.2016, 22:50:11 »
Jos et halua katsoa ja kuunnella EW10-moottorin tyhjäkäyntiä, älä klikkaa:
https://www.youtube.com/watch?v=49mjOM1gd7I

Kylmäkäynnistyksen jälkeen pari minuuttia menee ontuen, sitten tasaantuu ja kone alkaa sietää kuormitusta. Jos ei ole aikaa käyttää "lakisääteistä" pariminuuttista, niin ensimmäiset metrit on aika nykivää menoa...

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #117 : 08.03.2017, 19:37:28 »
Jyväskylässä tuli käytyä hassussa "loskapanssarikelissä":



Maantiepainotteisen tankkausvälin kulutuslukema oli niinkin alhainen kuin 8,76. Muuten talven lukemat ovat pyörineet 10 ja 12 litran välillä. Tällähän on lähinnä ajettu ja tankattu, kohtapuoliin pitäisi kylläkin aktivoitua remonttihommiinkin, katsastusta varten ::)

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #118 : 15.03.2017, 19:03:10 »
Seisontaan meni.



Pittääpi tehä noita remontteja kuha lämpenee kelit. Ei viitti tuonne kuralammikkoon mennä makoilemaan auton alle kun ei ole pakko.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #119 : 25.03.2017, 20:50:25 »


Toisesta takajarrulevystä irtoilee palasia "kulutuspinnasta"  :-\

 

Autoracing  KL-varaosat