Ateho  Elekma

Dana 30 kitkalukkoyksikön kuorien kokoonpanoruuvit

  • 2 Vastauksia
  • 5437 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 378
  • www.vrcf.fi
Koska joku näitä kuitenkin etsii, säästän hänet tuskalliselta etsintätyöltä.

Kyse on siis näistä ruuveista: KUVA 1

Ruuvit pitäisi periaatteessa vaihtaa jokaisen huollon yhteydessä, koska (suora lainaus volvon vihreäkantisesta huoltomanuaalista): "Use new bolts and lock fluid. The bolts are tightened to yield limits and cannot be reused" - Käytä uusia ruuveja ja ruuvilukitetta. Ruuvit kiristetään myötörajalle, eikä niitä voi käyttää uudelleen. Kotinikkarit ja tee-se-itse-miehet kuitenkin jättävät ruuvit usein vaihtamatta.

Suurin ja maanläheisin syy vaihtamiselle on se, että 20-30 vuoden huoltojen (jos näitä on edes tehty) ajan jokainen asentaja vuorollaan on yrittänyt aukaista ruuveja vastapäivään millisillä työkaluilla. Käytettyjen ruuvien kannat ovat usean lukon purkamisen perusteella erittäin huonossa kunnossa. Toisekseen, koska ruuveja on todellisuudessa kiristetty vastapäivään aukaisemalla, on olemassa realistinen mahdollisuus, että pulttiin todella on kohdistunut myötörajan ylittävä voima, jolloin ruuvi on venynyt käyttökelvottomaksi.

Speksejä:

- Ruuvin kierre: 3/8"-24 UNF left-hand threaded (samma på finska: vasenkätinen tiheä kolme kahdeksasosatuuman kierre).
- Ruuvin pituus: 2.9", josta kierteen osuus 1 1/8" (tarkastan päteekö molemmille pulttityypeille)
- Lujuusluokitus: Grade 8 (vastaa metrisessä standardissa lujuusluokkaa 12.9)
- Kiristysmomentti: 70-80 Nm (huomioi kiristäessä, että 20 euron momenttiavaimesi toimii vain oikeankätisille kierteille)

Ruuveja on kahta tyyppiä: kuusiokannalla ja kuusiokolokannalla. Volvon alkuperäiset osanumerot:

Kuusiokanta: 384511
Kuusiokolo: 1377049

Kuusiokantaa käytetään vanhemmissa lukkoyksiköissä, eli malleissa, joissa nopeusmittauksen anturikehää ei ole. Uudemmat (kaikki 700/900-sarjan perät ja sähköisellä nopeusmittauksella varustetut 200-sarjan perät) käyttävät kuusiokolopultteja. Katso kuva 2 selvennykseksi.

KUVA 2

Saatavuus ruuveille on todella huono. Tunnettujen suomalaisten erikoisruuvien hankkijoiden (Ruuvihankinta, Tuumacid, Nippelit, Ruuvilinja yms.) jenkkitoimittajilta ei löytynyt moista ruuvia. Volvo on myös lopettanut näiden omatuotannon/alihankinnan, eikä vanhaakaan varastoa enää ole.

Tiettävästi tällä hetkellä ainut toimittaja Euroopasta molemmille ruuvityypeille on ruotsalainen S.A.M - Steffansson Automotive AB.

http://www.samsteffansson.se

Samaa Dana 30 lukkoyksikköä on myös käytetty joidenkin Jeep -mallien etuperissä. Kyselyn perusteella esimerkiksi US-Parts tai Jeeppeihin erikoistunut Autohuolto Jamant Oy eivät toimita ko. ruuvia. Kysyin myös suoraan jenkeistä Drive Train Specialistsilta, Summit Racingilta ja ARP:lta pultteja tuloksetta.


« Viimeksi muokattu: 30.10.2013, 15:36:39 kirjoittanut Tico »
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa niskja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • No, perkele...
Vs: Dana 30 kitkalukkoyksikön kuorien kokoonpanoruuvit
« Vastaus #1 : 09.06.2014, 21:59:46 »
Dirty Deeds Done Dirt Cheap

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Dana 30 kitkalukkoyksikön kuorien kokoonpanoruuvit
« Vastaus #2 : 04.06.2016, 16:57:01 »
Mun -88 seitensatasen kitkaperästä löytyi harva anturikehä ja kuusiokantapultit, ihan vaan knoppina että kyllä 700:sissa on nuita vanhempiakin versioita olemassa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo