Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: Mursu - 26.05.2011, 21:35:20

Otsikko: ruostereikien korjaus (lasikuitu vs. pelti)
Kirjoitti: Mursu - 26.05.2011, 21:35:20
tulin tos miettineeksi että saakohan ruostereikiä korjata lasikuidulla kun ei oo minkäänlaista mahdollisuutta hitsata saatika taitoa :D
-
amiksen aikoohin ylemmänluokan oppilas kuidutti dx corollansa takaluukun ruostereijät umpeen ja sai viälä leiman O.o
Otsikko: Vs: ruostereikien korjaus (lasikuitu vs. pelti)
Kirjoitti: la_bot - 26.05.2011, 22:19:31
tietääkseni ei saa ainakaan kantavia rakenteita ::)  joskus itsekkin jopa niitä kantavia rakenteita "korjannut" lasikuidulla.. mm.. ensimmäisestä corollasta  :D  ja hiukan myös sierra vainaata.. jotka sitten katsastin myös kuitu paikoilla eikä mitään huomannut kun veti massat päälle.  volvoihin en ole viitsinyt :)


edit:  En kuitenkaan suosittele kuiduttamaan, koska se on sitten seuraavan kerran läpi tullessaan entistä pahempi, ja sit jos vielä vetää kittiä ni kohta ei oo muuta jäljellä kun kittiä  :2funny:  tästä hyvä esimerkki kun korollasta repes pikku leikkimisen jälkeen joskus 3 vuotta sitten takatukivarsi pohjasta irti  :2funny:
Otsikko: Vs: ruostereikien korjaus (lasikuitu vs. pelti)
Kirjoitti: Mursu - 26.05.2011, 22:20:37
lähinnä kaaria ja sellasia kohtia
Otsikko: Vs: ruostereikien korjaus (lasikuitu vs. pelti)
Kirjoitti: AtAi - 26.05.2011, 22:23:54
lähinnä kaaria ja sellasia kohtia
Pintapeltejä saa.

pohjapeltejä, palkkeja yms ei saa.
Otsikko: Vs: ruostereikien korjaus (lasikuitu vs. pelti)
Kirjoitti: HTK - 04.06.2011, 22:40:08
Periaatteessahan sitä ei pintapelleissä mikään estä, mutta kun sellainen pommi joskus osuu kohdalle ja alkaa palat irtoamaan, niin tuon touhun kiroaa hyvin nopeasti...  >:(
Otsikko: Vs: ruostereikien korjaus (lasikuitu vs. pelti)
Kirjoitti: The_OttoB - 04.06.2011, 22:57:24
Ziisus monkey
Otsikko: Vs: ruostereikien korjaus (lasikuitu vs. pelti)
Kirjoitti: Mursu - 05.06.2011, 00:05:07
Ziisus monkey
selvä homma
Otsikko: Vs: ruostereikien korjaus (lasikuitu vs. pelti)
Kirjoitti: tomimikael - 05.06.2011, 00:26:35
Tämä on kai joku provo... :idiot2: Pelti on metallia, sitä korjataa liittämällä siihen metallisia osia hitsaamalla. Lasikuitu kuuluu veneisiin, tai ei oikeastaan enää niihinkään.
Otsikko: Vs: ruostereikien korjaus (lasikuitu vs. pelti)
Kirjoitti: Mursu - 06.06.2011, 12:11:41
Tämä on kai joku provo... :idiot2: Pelti on metallia, sitä korjataa liittämällä siihen metallisia osia hitsaamalla. Lasikuitu kuuluu veneisiin, tai ei oikeastaan enää niihinkään.
mutta jos ei oo hitsaus mahdollisuutta niin peltiä saa toiseen peltiin kiinni ainoastaan liimaamalla ja se ei varmaa oo paras ratkaasu :D
Otsikko: Vs: ruostereikien korjaus (lasikuitu vs. pelti)
Kirjoitti: TOK - 06.06.2011, 12:13:44
mutta jos ei oo hitsaus mahdollisuutta niin

viedään johonkin missä on.
Otsikko: Vs: ruostereikien korjaus (lasikuitu vs. pelti)
Kirjoitti: TVS - 06.06.2011, 12:16:57
Topicin pitäisi kaiketi olla "Ruostereikien korjaus vai piilotus"?
Otsikko: Vs: ruostereikien korjaus (lasikuitu vs. pelti)
Kirjoitti: Make - 06.06.2011, 12:20:39
mutta jos ei oo hitsaus mahdollisuutta niin peltiä saa toiseen peltiin kiinni ainoastaan liimaamalla ja se ei varmaa oo paras ratkaasu :D
Se on itseasiassa hyvä ratkaisu. Kunnon kori liimaa ja puhtaat pinnat niin lujempi se on kuin hitsaamalla.
Otsikko: Vs: ruostereikien korjaus (lasikuitu vs. pelti)
Kirjoitti: Pyssy - 06.06.2011, 15:22:29
Työkaveri korjasi Lincolninsa kuskin oven lasikuidulla.  Ovessa on enemmän elektroniikkaa kuin minun koko pikku-Volvossa.  Kukaan ei uskaltanut sähköllä hitsata, eikä ovea viitsitty purkaa.  Kaasulla hitsaamista varten olisi pitänyt purkaa melkein yhtä perusteellisesti.
Otsikko: Vs: ruostereikien korjaus (lasikuitu vs. pelti)
Kirjoitti: Volvo TDI - 06.06.2011, 15:36:25
Unohtuko että joissain autoissa on tehtaalla liimattu peltilokasuojat kiinni peltikoriin.
Otsikko: Vs: ruostereikien korjaus (lasikuitu vs. pelti)
Kirjoitti: TOK - 06.06.2011, 15:42:33
Onhan 700-sarjan Volvonkin kori pitkälle koottu korikitillä, mutta en silti lähtisi keskellä rautaa olevaa reikää paikkaamaan millään muulla kuin uudella raudalla.
Otsikko: Vs: ruostereikien korjaus (lasikuitu vs. pelti)
Kirjoitti: Zebe - 06.06.2011, 16:07:07
Lasikuitukitillä kaverit on paikanneet, tosin ei alustaan mitään, mutta esim helmapeltejä ja korin muita osia..
Otsikko: Vs: ruostereikien korjaus (lasikuitu vs. pelti)
Kirjoitti: Taavi.H - 06.06.2011, 16:13:13
Vastaus kysymykseen riippuu myös siitä, että millaiseen autoon ja millaista oletettua käyttöikää varten korjaus tehdään.

Itse aikanaan paikkasin mitsubishiä lasikuidulla paljonkin, peräluukussa taisi lopuksi olla jo enemmän muovia kuin peltiä :smoke:

voisin kääntää hieman toiseen suuntaan kysymystä: jos fiksailette autoa myyntikuntoon, niin teettekö mielummin pikafiksin lasikuidulla vai hitsaatteko kunnolla? Kolmas vaihtoehto olisi ruostereiän jättäminen sikseen. Kustannuksia kun miettii, toi lasikuidulla korjaaminen on aika houkuttelevaa.
Otsikko: Vs: ruostereikien korjaus (lasikuitu vs. pelti)
Kirjoitti: HRemes - 06.06.2011, 17:16:46
Vastaus kysymykseen riippuu myös siitä, että millaiseen autoon ja millaista oletettua käyttöikää varten korjaus tehdään.

Itse aikanaan paikkasin mitsubishiä lasikuidulla paljonkin, peräluukussa taisi lopuksi olla jo enemmän muovia kuin peltiä :smoke:

voisin kääntää hieman toiseen suuntaan kysymystä: jos fiksailette autoa myyntikuntoon, niin teettekö mielummin pikafiksin lasikuidulla vai hitsaatteko kunnolla? Kolmas vaihtoehto olisi ruostereiän jättäminen sikseen. Kustannuksia kun miettii, toi lasikuidulla korjaaminen on aika houkuttelevaa.

Jos halvasta riisikupista kyse, niin vastaus on pikafiksi pakkelilla yms.
Mutta jos Volvosta on kyse, niin kyllä sitä pitää rautaa rautaan laittaa  8)
Otsikko: Vs: ruostereikien korjaus (lasikuitu vs. pelti)
Kirjoitti: järviin - 06.06.2011, 17:23:51
Vastaus kysymykseen riippuu myös siitä, että millaiseen autoon ja millaista oletettua käyttöikää varten korjaus tehdään.

Itse aikanaan paikkasin mitsubishiä lasikuidulla paljonkin, peräluukussa taisi lopuksi olla jo enemmän muovia kuin peltiä :smoke:

voisin kääntää hieman toiseen suuntaan kysymystä: jos fiksailette autoa myyntikuntoon, niin teettekö mielummin pikafiksin lasikuidulla vai hitsaatteko kunnolla? Kolmas vaihtoehto olisi ruostereiän jättäminen sikseen. Kustannuksia kun miettii, toi lasikuidulla korjaaminen on aika houkuttelevaa.
En tiedä lasikuidun hintaa, mutta voisi olettaa, että hitsaaminen on halvempaa/vaivattomampaa: MIGillä muutama hefti ei vie kuin muutaman suhauksen kaasua ja pätkän lankaa.
Otsikko: Vs: ruostereikien korjaus (lasikuitu vs. pelti)
Kirjoitti: Taavi.H - 06.06.2011, 17:25:30
No esim minun tapauksessani hitsauksen hintaa nostaa se, että ei ole paikkaa ja välineitä, taidonkin kanssa vähän niin ja näin. Eli joutuisin teettämään työn.
Otsikko: Vs: ruostereikien korjaus (lasikuitu vs. pelti)
Kirjoitti: Mursu - 06.06.2011, 17:25:51
En tiedä lasikuidun hintaa, mutta voisi olettaa, että hitsaaminen on halvempaa/vaivattomampaa: MIGillä muutama hefti ei vie kuin muutaman suhauksen kaasua ja pätkän lankaa.
omas tapaukses tua hitsaaminen on kalliimpaa
Otsikko: Vs: ruostereikien korjaus (lasikuitu vs. pelti)
Kirjoitti: AtAi - 06.06.2011, 17:52:23
jos fiksailette autoa myyntikuntoon, niin teettekö mielummin pikafiksin lasikuidulla vai hitsaatteko kunnolla? Kolmas vaihtoehto olisi ruostereiän jättäminen sikseen. Kustannuksia kun miettii, toi lasikuidulla korjaaminen on aika houkuttelevaa.
Itse hitsaan tai jätän kokonaan paikkaamatta, v*ttumaisin teko mitä voi uudelle omistajalle tehdä on lasikuitupaikka....

Itelle hitsaaminen on halvempaa, koska sähköä kuluu joka tapauksessa ja lankaa on migissä, jos tarveis kuidulla paikata ni sitä tarvis ostaa  :o
Otsikko: Vs: ruostereikien korjaus (lasikuitu vs. pelti)
Kirjoitti: TOK - 06.06.2011, 18:00:57
voisin kääntää hieman toiseen suuntaan kysymystä: jos fiksailette autoa myyntikuntoon, niin teettekö mielummin pikafiksin lasikuidulla vai hitsaatteko kunnolla? Kolmas vaihtoehto olisi ruostereiän jättäminen sikseen. Kustannuksia kun miettii, toi lasikuidulla korjaaminen on aika houkuttelevaa.

Mä oon vissiin aika yksoikonen persoona, mutta en ole koskaan ymmärtänyt sitä ajattelutapaa että kintuille kuseminen ei haittaa kunhan se menee jonkun toisen kintuille eikä omille.
Otsikko: Vs: ruostereikien korjaus (lasikuitu vs. pelti)
Kirjoitti: The_OttoB - 07.06.2011, 11:46:10
Mä oon vissiin aika yksoikonen persoona, mutta en ole koskaan ymmärtänyt sitä ajattelutapaa että kintuille kuseminen ei haittaa kunhan se menee jonkun toisen kintuille eikä omille.

Silloin kun olin nuori ja vilpitön, ostin Amazonin yhdeltä Volvon mekaanikolta. Piti kuulemma olla tosi hyvä. En tiennyt että määritelmä koski vain keulapalaa ja konepeltiä. KAIKKI muu meni vaihtoon, kori oli parsittu kasaan lasikuitukitillä. No oppihan hitsaamaan. Mutta kalliiksi tuli. Mä en ikinä kehtaisi myydä pa$kaa konvehtina.
Otsikko: Vs: ruostereikien korjaus (lasikuitu vs. pelti)
Kirjoitti: HP - 07.06.2011, 12:03:07
Kyllä hitsaaminen kannattaa opetella, siinä samalla voi oppia jotain muutakin, kuten oma työnäyte vajaan kymmenen vuoden takaa osoittaa.

(http://i6.photobucket.com/albums/y250/HJP_84/244%20DL%20-82/Vanhojaautokuvia_0022.jpg)

Ihan helpolla en samaa virhettä tee toistamiseen.  ;)

Se hitsaaminen on ihan kivaa kun siihen suhtautuu oikealla asenteella ja omaa oppimisen halun aiheeseen.

Sitä saumaa ja paikkaa kun pystyy tekemään niin montaa eri tasoa, ettei sen pitäisi olla este leimaamisellekkaan vaikkei taidot kovin hyvät olisikaan. 

Että hitsaaminen on ainoa järkevä vaihtoehto vaikka kaikenlaista "korvaavaa menetelmää" tarjolla onkin ollut oheisen esimerkin tapaan:

http://i6.photobucket.com/albums/y250/HJP_84/Lehtiskannaukset/IMG_0101.jpg (http://i6.photobucket.com/albums/y250/HJP_84/Lehtiskannaukset/IMG_0101.jpg)
Otsikko: Vs: ruostereikien korjaus (lasikuitu vs. pelti)
Kirjoitti: Mursu - 07.06.2011, 13:51:08
joo tottakai hitsaaminen on paras ratkasu mutta kun siihe ei oo mahdollisuutta :)
Otsikko: Vs: ruostereikien korjaus (lasikuitu vs. pelti)
Kirjoitti: Pyssy - 07.06.2011, 22:34:30
Hitsaaminen on ainut oikea tapa, jos se tehdään kunnolla.  "Paikka paikan päällä" -metodi on huonompi kuin lasikuitu.  Naapurin pojat aikansa paikkailivat autojaan hitsaamalla paikkalapun huonon kohdan päälle, poistamatta vahingoittumatta peltiä.  Aikansa kun olivat paikkailleet, muodosti eräänkin auton repsikan lattian kummallekin puolen peltiä pelikortin kokoisista paikoista koottu 5...7-kerroksinen tilkkutäkki.  Ruostumisen edistyessä lattia turposi tuuman paksuiseksi.

70-luvulla kaverini näki, kun autojoppari paikkasi sisään potkaistua ovea.  Pitkiä peltiruuveja törröttämään sinne tänne lommon pohjalle, iso purkillinen kittipakkelia, hionta, ja maali päälle.
Otsikko: Vs: ruostereikien korjaus (lasikuitu vs. pelti)
Kirjoitti: tikkku - 14.06.2011, 17:38:35
täytyy rehellisesti tunnustaa että kun tulee työkseen räjittyä noita riisejä kasaan.. niin näitä omia "myynti kunnostus" juttuja on joskus tehty aikalailla oikomalla.. muutamalla hepillä ja possukittiä päälle.. paremmpin pitää kuin huonosti hitsattu.. mutta kuituhommat on melko perseestä.. aika iloseen joskus roihahteli eräs sivikki kun heppailin takakonttia ja sitä olikin sit alapuolelta parsittu jo kuidulla..
Otsikko: Vs: ruostereikien korjaus (lasikuitu vs. pelti)
Kirjoitti: mista - 14.06.2011, 17:48:22
Meinasin kans kommentoida, että lasikuitu ei korjaa niitä reikiä vaan peittää kunnes ne ruostuu sen verran lisää, että lasikuitu tippuu ja alla on kahta kauheampi reikä. Eli eiköhän se korjaus tehdä pellillä. Lasikuitua voi käyttää johonkin ens kesänä paalattavaan jos vaan leimaa haluaa.
Otsikko: Vs: ruostereikien korjaus (lasikuitu vs. pelti)
Kirjoitti: Mursu - 14.06.2011, 21:03:37
joo ei sen ruosteen päälle kannata sitä kusilaitua laittaa mutta jos putsaa ruosteet pois ja sitte vasta peittelee sen reijän
Otsikko: Vs: ruostereikien korjaus (lasikuitu vs. pelti)
Kirjoitti: masake - 14.06.2011, 21:49:06
Lasikuitua voi käyttää johonkin ...

veneeseen !!

 :nohnoh
Otsikko: Vs: ruostereikien korjaus (lasikuitu vs. pelti)
Kirjoitti: HTK - 15.06.2011, 01:00:54
veneeseen !!

 :nohnoh

Oikein. Mutta vaikeasti saatavien kokonaisuuksien korvaajana ok. Kuten vanhojen mallien luukut.
Otsikko: Vs: ruostereikien korjaus (lasikuitu vs. pelti)
Kirjoitti: olli - 30.06.2011, 08:18:14
On täällä aika keskustelut  :D

Omassa 360 Volvossa oli joku entisistä omistajista korjannut etulokasuojia lasikuidulla ja pakkelilla. Vähän ihmettilin kun vaihdoin autoon iskareita ja kopsautin kyynärpäällä lokarin kaareen ja siitä tippui kämmenen kokoinen pala irti  :2funny:

Päälle näytti melko hyvin tehdyltä. Varmaan oli aikaa kulunut 10 kertaa enemmän kuin nopeaan hitsaukseen!