Morjesta. Kaveri vinkkas tästä, aattelin vaan sen takia rekisteröityä viestiks kaheks, muuten ei o tekemistä näitten kanssa yhtään. Kiva nähä oma eka harrasteauto vielä hengissä, monta hyvää muistoa ja retkeä sillä tehtiin.
Ostin auton tosiaan -11 syksyllä jostain Olarinluoma/ Henttaa kieppeiltä, PK-seudulta. Alkuperäisen omistajan pojalta, joka peri auton isänsä kuoltua, muttei ollut halua korjata sitä. Eli "tavallaan" mä olin toka omistaja. Maksoin sillon autosta 700€, pomppas katsastuksesta takajarrujen takia. Uuet levyt ja palat, ja leima tuli.
Kesä, kaks tuli ajeltua sellasenaan, ja haalittua osia 2.4 litraseen moottoriin. Moottori oli parhaimmillaan männänrenkaitten viilausta vaille valmis kasattavaks, oli kaikki osat kaasareita myöten, mut siinä tuli kaikenlaista. Ekana moottoripyörät, ja sitku kesällä -15 alko tuntua et vois tämän taas hoitaa leimakuntoon ( jäi seisomaan viallisen jarrupääsylinterin takia), pääsin niinki pitkälle et asensin sen uuen pääsylkän, mutten koskaan jaksanu sitä ilmata kun kavereilla oli kasikoneista Camaroa, Caminoa, Valianttia.. Volvo myyntiin ja jenkkiharrasteauto tilalle, sillä tiellä ollaan vieläkin, ja autokin on sama.
Moottoriin palatakseni. Rakenteilla oli 8-pulttinen porattu ja stroukattu B20, 2.4 litranen. Mikä on hassua, siihen tuli aikanaan kampiakseli JuhaU:n kautta ostettua, en muista missä hiottiin, mutta se piti hioa Tammerdieselillä uusiks kun oli runkolinja kiero. No nyt jenkkiauton kaa sama juttu, tuli hiottua Vammalan Moottorihajottamolla kampiakseli eri merkin kangille sopivaks, se taas jouduttiin hiomaan Lahden Kansityöllä uusiks, kun kiertokanget hirtti kaulalla kiinni toisiinsa kun oli hiottu kaulat kartioiks…… Nää on vaikeita hommia nää kampiakselien hionnat selkeesti…
Oli 2x 45DCOE, peltisatsit, oisko ollu KG6-nokka??? eke:n tekemä venttiilikoneisto, Kansiset:in tekemä kansi isoilla venoilla, mittatilausmännät, teräsjakopää yms yms, ei mikään hinnat alkaen-paketti tosiaankaan. Ja parhaimmillaan tosiaan oli männänrenkaitten viilausta vaille valmis, mut ku ei kiinnosta, ni ei kiinnosta. Motti ilman kaasareita pääty jonnekkin Säynätsalon kieppeille, oisko ollu pauttiarallaa 69' 142:sen pellin alle. Ikuna en o perästä siitä kuullu mitään.
Ite uusin ulkomuistista vuosien 11' ja 15' välillä autoon ristikot, pääsylkän, uuen syylärin, jotain sisustan osia, jarruja.. Ja ajelin. 145km/h otti mittariin, sen mitä Volvo B20A:lle suurinpiirtei lupas, moneen kertaan ku motaria paahettiin menee möksälle. Sillon apparin takapyörän kaari oli bondolla korjattu, oli johkin mällätty, ja ikinä en ite sille tehny mitään. Nuo talmut keulalla oli jo 11' ostaessa.
15' kesällä myin sen kahelle just kortin saanneelle kaiffarille ( hintaan 950€) tulivat Mäntyharjulta asti Tuusulaan kattomaan jarrutonta ja seisonnan takia huonosti käyvää autoa, ja sillä poistuivat pimenevään yöhön pelkällä käsijarrulla.. Aamulla tul viestiä että pääsvät hengissä perille. Auto ei ikinä vaikuttanu Lahessa, ainut sointu Lahesta auton tarinaan on, että pojat pysähty keräämään auton mukana seuranneet dokumentit Lahesta, josta oltiin ostettu aikoinaan OKT, mutta auto sijaitsi aina PK-seudulla tallissa, ei olla ajettu kilsaakaan Lahessa muuta kun sen kerran kun uuet omistajat sillä meillä poikkes.
Auto tosiaan oli ostettu uutena Papua-Uuteen Guineaan, ja siinä oli joku mutka 70-luvun lopussa, en muista mimmonen, että se on ollu Libanonissakin. Mulla on siitä auton tarinasta röyhkiästi välistäviety Libanonin rekisterikilpi koristanu kerrostaloasuntoa/OKT:ta siitä asti, ja se ei liikene rahallakaan.
Muuten hävitin kaikki osat Volvoihin, mutta tähän autoon aikoinaan kimppatilauksesta ostettu joku pronssinen hela ohjausnivelistöön on vieläkin olemassa, tuli taannoin tallissa vastaan romujen seasta. Sen voisi saaha halvalla pois jos kiinnostaa. Joku muu osannee valaista mihkä väliin tämä palikka ees oli, minen muista.