Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Tiilikeula 740 pitkäisku B230 8v 503whp // Kuulumisia!

  • 809 Vastauksia
  • 387983 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jara_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • Wäärin Wirittäjä #7
Mitkä on siipi koot ahtimessa?? Iso ja pikkumitta imu/pako???
Volvo 945 B230FK+M90 vm.-95 harraste kampe
Volvo 945 B230FD käyttis
EX: 745 740, 240, 340, 3 Mersua, 4 Nissanin Maasturia/lavuria, 7 Toyotaa, 2 Fordia, isuzu, vw golf&passat ja yks fiat

Poissa sepi81

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Mikä nokka siellä koneessa on, luin alotus viestin niin ei selvinny. Paljonko sääditte nokkaa penkissä? Muuttuko mihinkään ajotusta muuttamalla?

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Itseasiassa eikka on +490(w)hp saanu 1.6 ahdoilla tolla hyrrällä. Pakopaineet ois ollu kiva mittaa. Nokka lukee alkusivuilla.

Tehokäyrästä kuva VolvoGroupFinland fb sivuilla jos joku sen sieltä linkkaa. Ite oon puhelimella. Se on siinä kommenteissa se kuva kun on volvo rullilla. :D

Hieman selvitystä asiaan. 490 heppaa konetehoa on mitattu Harisella 1.6 bar ahtopaineella. Vartin loppunopeuden perusteella (197.54 km`h ja matala 12 sekkaa 1500 kg painolla) on parhaimmillaan ollut 500 heppaa konetehoa. Vakio F:n imusarjalla, vakiokaasuläpällä ja Enem V16 turbo nokalla. Polttoaineena 98E bensa. 
Turbo on Garrett GT37 Motorsportin 9.5# pakopesällä. 57 mm imu ja 62 mm pako.
« Viimeksi muokattu: 08.09.2015, 20:55:49 kirjoittanut Eikka »

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
10-15% voimansiirto häviötä arviolta ... Eli n. 160hp lisää niin se hehkutettu 500whp täyttyy.  ;)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa migl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 721
  • Ventelä Racing Team
Hieman selvitystä asiaan. 490 heppaa konetehoa on mitattu Harisella 1.6 bar ahtopaineella. Vartin loppunopeuden perusteella (197.54 km`h ja matala 12 sekkaa 1500 kg painolla) on parhaimmillaan ollut 500 heppaa konetehoa. Vakio F:n imusarjalla, vakiokaasuläpällä ja Enem V16 turbo nokalla. Polttoaineena 98E bensa. 
Turbo on Garrett GT37 Motorsportin 9.5# pakopesällä. 57 mm imu ja 62 mm pako.

Niijuu. Siks tuo w olikin suluissa. Voipi olla, ettei tota ahdinta viittii kiusata enempää vaan sitäkin muuttaa isommaks suosiolla. Täytyy hyvä combo saada aikaseks.

Mikä nokka siellä koneessa on, luin alotus viestin niin ei selvinny. Paljonko sääditte nokkaa penkissä? Muuttuko mihinkään ajotusta muuttamalla?

Nokka FS280 (280 ast. (245@1mm), 11,5 nosto, 110 nokkakulma). Ei auttanu nokasta säätö.


Tänään oli lepopäivä. Suoraan töistä nukahdin sängylle ja tossa klo 21 korvilla heräsin. Hetkenaikaa tässä koneella duunailen ja sitten taas koisimaan. Huomenna toivottavasti kerkeis hallille. Jotain pikku burnouttia tuli eilen harrastettua hallin pihassa siinä sisälle ajamisen ohessa. Olihan se kivaa..! :D Pakoputki kolisee johonki.. Täytyy huomenna nyt kattoa auto läpi, että kaikki pultit ja mutterit on kiinni koko autossa..

Tossa vielä kuva penkkipaprusta.
« Viimeksi muokattu: 08.09.2015, 23:30:32 kirjoittanut migl »
Nykyiset Volvot: Volvo 740 sedan 8v vinokoneella +500whp ja pari perus 740 sedania.   
Edelliset Volvot: Niitä on paljon ja vähän päälle.

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Jos sitä voimaa haluu niin suoraan Holsetin pro 52 kiinni niin ei jää turbosta vajaaksi.
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Tehokäyrää katsomalla ahdin herää todella aikaisin ja jää pieneksi. Koneissa on eroja. Jossain toimii hyvin ja toisessa ei. Tolle koneelle täytyy laittaa selvästi isompi ahdin. Nykyinen ahdin ei anna tuossa kombossa yhtään enempää. Eikä pidä yrittää ottaakaan koska pakopaineet hajottaa moottorin ajan myötä.
« Viimeksi muokattu: 09.09.2015, 21:23:32 kirjoittanut Eikka »

Poissa migl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 721
  • Ventelä Racing Team
Jos sitä voimaa haluu niin suoraan Holsetin pro 52 kiinni niin ei jää turbosta vajaaksi.

Aivan :D täytyy keksiä joku hyvin tuottava ja hyvin heräävä ahdin :) millanen tuo Holsetin pro 52 on..? Mielessä pyörähti itellä tuo perusvarma HX40Super. Tartteis ite seurata muidenkin valmistajien tarjontaa kuin Garrett ja Holset. :D On tässä onneks aikaa mietiskellä. :) Oisko sulla nokasta jotain vinkkiä antaa. Siinä sun 8v vinokoneessa oli aika mielenkiintonen. Millanen se oli käytökseltään? Lähinnä nyt tarvis jonkun hyvin pelaavan ahdin & nokka yhdistelmän. :)

Tehokäyrää katsomalla ahdin herää todella aikaisin ja jää pieneksi. Koneissa on eroja. Jossain toimii hyvin ja toisessa ei. Tolle koneelle täytyy laittaa selvästi isompi ahdin. Nykyinen ahdin ei anna tuossa kombossa yhtään enempää. Eikä pidä yrittää ottaakaan koska pakopaineet hajottaa moottorin ajan myötä.

Joo niin penkissä tuli todettua myös, että tolla kokoonpanolla on nyt kaikki järkevät hevoset irtiotettavissa. Lisähevosten hakeminen tuottaa pidemmänpäälle vaan konerikkoa.

Oli mielenkiintosta verrata mun ja o-pp:n tehokäyriä, kun sieltä koneelta löyty. Koska sama kansi on nyt mulla 2.5 alakerrassa. On siinä vaan huomattava eroa ! :P Erittäin mielenkiintosta touhua tämä näin ensikertalaisena :) Tästä sitä oppii kokoajan vähän kerrallaan :)
Nykyiset Volvot: Volvo 740 sedan 8v vinokoneella +500whp ja pari perus 740 sedania.   
Edelliset Volvot: Niitä on paljon ja vähän päälle.

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3443
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Eipä ole juurikaan eroa heräämisessä hx40 superin ja hx52 välillä. Hyvin heräävät 2,5 koneessa.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Jos verrata haluat niin tuossa oma 8tappi pitkäiskuvinomotti hx40 superilla 18pakopesällä ja k-nokalla. Painetta kilo, ihan lopussa jostain syystä nousee himpun yli kilon.

Kokeiltiin kyseistä komboa neljän vedon verran 2barin paineilla, mutta epäilys että penkki olisi luistanut:/ vaikea sanoa, liimaa oli renkaissa jne. Silloin lukema oli jotain himpun yli 530hp ja 750nm
« Viimeksi muokattu: 10.09.2015, 07:41:50 kirjoittanut miikel »

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Nokkaa en lähtis vaihtamaan.   Kokeilitteko nokkaa säätää kumpaankin suuntaan?

Mulla oli GT-6 nokka joka oli alipaine alueella aivan persiistä.

Saattaa olla että hx-40 superikin jää pieneksi,  tietenkin jos sen tekisi 68 pakosiivellä.  Mutta alkaa turbolle tulla hintaa.

Suosittelen tuota 52 pro:ta 16 pakopesällä niin heräisi mukavasti ja kuminpolttoon saisi aika rajun vääntö pompsun.
Sitten heitätte huitsin hel..ttiin tuon nykyisen ahtopaine ohjauksen ja laitatte portin yläpuoliseen ohjaukseen rajapaineventtiilin hydrauliikka liikkeestä  (0-4bar säätöalueella). 


 
« Viimeksi muokattu: 10.09.2015, 08:55:06 kirjoittanut boost »
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa mise

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Sitten heitätte huitsin hel..ttiin tuon nykyisen ahtopaine ohjauksen ja laitatte portin yläpuoliseen ohjaukseen rajapaineventtiilin hydrauliikka liikkeestä  (0-4bar säätöalueella).

Ei kun siis paineensäätimen!

Poissa vmattine

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 463
  • www.vrcf.fi
Kyllä sun kannattaa laittaa holset hx52 mullaki tulee samanlainen mut 55kompurapuolel kerran ku panostaa nii ei tarvi sit enää ostaa uutta ahdinta :)
Alle 1.9Bar ahdoilla ei ajeta!!!

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Paineensäädin tai rajapainevena. Näillä nimillä tulee sama tuote, ainakin Hydromarketissa:)
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa -Sampo-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
  • www.vrcf.fi
Multa löytyy miika rajapainevenoja tuu hakee joku päivä.
Volvo 240 -88 Käyttis
Volvo 242 -84 T6 Projekti
Volvo 242 -78 16V
Carina ta 60 coupe 18rg turbo

 

Carcom Oy  Ateho