Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => FAQ (isot etuvedot 99-07, Volvo P2-alusta) => Aiheen aloitti: J-A - 17.07.2012, 18:53:33
-
Pyöränlaakerin vaihto-ohjeet jotka pätee ainakin vm.01-07 S60 ja V70 malleihin. Epäkuntoinen laakeri pitää ajossa humisevaa ääntä ja sen voi testata niin että nostaa renkaan ilmaan, pitää toisella kädellä jousesta kiinni ja toisella kädellä pyörittää rengasta. Jos jousessa tuntuu tärinää niin laakeri on vaihtokunnossa.
Laitan kuvan aina selityksen alle. Aivan joka mutterin irrotuksesta ei oo kuvaa, mutta jospa tästä jonkunlaisen tolkun saa.
Alkuun muistutus :D:
(http://i710.photobucket.com/albums/ww108/turbocharger_volvo/volvo%20laakerin%20vaihto/P1000715.jpg)
Kannattaa nostaa koko keula pukkien varaan. Jos nostaa vain toisenpuolen niin kallistuksenvakaaja väännättää ikävästi ja sitä joutuu vääntämään rautakangella koiranluun irrotus ja kiinnitys vaiheessa.
Sitten rengas irti ja jos on remonttikaveri niin kaveri painamaan jarrua vetoakselin napapultin irrotuksen ajaksi. Napapultti lähtee myös pulttipyssyllä kivuttomasti ilman jarrun polkemista.
Sen jälkeen irrotetaan jarrusatula, jarrulevy, raidetangon pää
(http://i710.photobucket.com/albums/ww108/turbocharger_volvo/volvo%20laakerin%20vaihto/P1000705.jpg)
..alapallonivelen mutteri
(http://i710.photobucket.com/albums/ww108/turbocharger_volvo/volvo%20laakerin%20vaihto/P1000704.jpg)
..ABS:n anturi (yläpuolella jarrukilven takana)
(http://i710.photobucket.com/albums/ww108/turbocharger_volvo/volvo%20laakerin%20vaihto/P1000706.jpg)
.. ja koiranluu yläpäästään ja iskarin alapään pultit. Ennen iskarin pulttien irrotusta kannattaa piirtää esim. pikku meisselillä jäljet, missä kohtaa iskari oli koska camber-kulmat säädetään niillä pulteilla. Iskaria ei ole pakko irrottaa kokonaan, mutta kun sen ottaa pois niin saa vähän lisätilaa. Se on vaan kolmella mutterilla yläpästä kiinni, eli helppo irrottaa. Itse otin iskarin kokonaan pois kun vaihdoin samalla muitakin osia.
Vetoakselin laitoin narun varaan roikkumaan ettei se irtoa toisesta päästä.
(http://i710.photobucket.com/albums/ww108/turbocharger_volvo/volvo%20laakerin%20vaihto/P1000696.jpg)
Sitten otetaan koko paketti pois. Kuva etupuolelta:
(http://i710.photobucket.com/albums/ww108/turbocharger_volvo/volvo%20laakerin%20vaihto/P1000698.jpg)
ja takapuolelta:
(http://i710.photobucket.com/albums/ww108/turbocharger_volvo/volvo%20laakerin%20vaihto/P1000697.jpg)
Irrotetaan 4 pulttia ja otetaan tuo musta pölysuoja talteen jos se ei vielä ole tippunut (edellisessä kuvassa).
Sitten vaan annteaan raakasti vasaraa takapuolelta keskelle laakeria niin että se lähtee irti.
Laakeri irrotettuna
(http://i710.photobucket.com/albums/ww108/turbocharger_volvo/volvo%20laakerin%20vaihto/P1000719.jpg)
Volvon original varaosapaketissa on laakeri, uudet pultit ja pölysuoja sekä rasvaa. Tarvikepaketissa tulee pelkkä laakeri.
(http://i710.photobucket.com/albums/ww108/turbocharger_volvo/volvo%20laakerin%20vaihto/P1000699.jpg)
(http://i710.photobucket.com/albums/ww108/turbocharger_volvo/volvo%20laakerin%20vaihto/P1000701.jpg)
(http://i710.photobucket.com/albums/ww108/turbocharger_volvo/volvo%20laakerin%20vaihto/P1000702.jpg)
Sitten vaan kasataan päinvastaisessa järjestyksessä. Kasausvaiheessa laitoin kaikkiin kierteisiin tervaa ja tuota rasvaa ruutailin vetoakselin booreihin.
Napamutterin kiristysmomentti olisi 35Nm+90astetta, mutta meillä ei ollut niin pientä momenttiavainta, niin vedin sen pultin räikällä yhden ähkäisyn momenttiin. :)
Loppupelissä aika helppo homma. Joutuu vaan irrottamaan paljon osia. Pulttipyssy nopeuttaa hommaa huomattavasti. Remontin jälkeen kannattaa käyttää autoa nelipyöräsuuntauksessa. Itse laitoin iskarien alapäät niiden piirtämieni merkkien kohdalle ja käytin suuntauksessa. camber-kulmat oli ohjearvojen sisäpuolella.
-
Täydennetään samaan lankaan että S80 MY01 on seuraavia työkalukokoja
- napapultti 1/2 tuuman kokoa ja tarvikkeen mukana tuli 14mm tilalle (SNR)
- 18mm ja 21mm joilla kiinni iskaritolpassa
- alatukivarsi 18mm ja jokin torx (en muista kokoa)
- raidetanko 18mm ja avuksi jokin pienempi lenkkiavain
- pitkä sorkkarauta jolla saa käännettyä alatukivarren alaspäin
SNR mukana tuli uudet kiinnityspultit, napapultti ja tietenkin laakeri. Rasva piti ostaa erikseen. Aikaa vaihtoon meni noin 1h kun samalla puhdistin kaikki liat pois. Jätin iskarin jousineen paikalleen.
-
Updeittiä sen verran, että Motonetinkin molemmissa sarjoissa on myös pultit.
Homman suoritin Vadiksen ohjeen mukaan, eli vain alapallo auki (Plus jarrukamat), ja tukivarsi räikkäliinalla vastakkaiselta puolelta kiskoen.
Kunnon nosturilla varmaan tunnin homma, nyt meni noin 1.5 pikku ihmettelyineen ja säätöineen.
-
No saahan sen kyllä vaihdettua sillain että pelkkä alapallo irti ja vaihtaa siihen paikalleen. Eipä ollu kummonen homma paitsi joutu käyttään vetoakselin irti kun purkaantui sisempivetonivel :pomo:
-
No saahan sen kyllä vaihdettua sillain että pelkkä alapallo irti ja vaihtaa siihen paikalleen. Eipä ollu kummonen homma paitsi joutu käyttään vetoakselin irti kun purkaantui sisempivetonivel :pomo:
Vaihdoin navan (S80 -99) eikä edes alapalloa tarvinnut irrottaa.
-
Useammankin noita on työnpuolesta tullut vaihdettua mutta koskaan ei edes ole tullut mieleen että pitäisi ottaa jostain nivelestä irti. :o
Aina on riittänyt että ottaa vetoakselin pään kiinnityksen irti ja työntää akselia sisäänpäin että on tilaa irroittaa navan pultit.
Tosin joskus on vetoakseli ollut tiukasti kiinni navassa kun joku "valopää" oli keksinyt laittaa lukkoliimaa booreihin ja syytä kysyessäni omistajalta hän sanoi että laitoin "kun se naksui niin ikävästi".
Vähäkö teki mieli ravistella kaveria ja sanoa että ota itte irti kun noin "viisaan tempun" olet keksinyt... :idiot2:
Toisaalta luulen että mun "avautuminen" voi kirvoittaa kommentteja että kun ne boorit naksuu niin sinne pitää laittaa lukkoliimaa kuten tälläkin palstalla taitaa olla ehdotettu. ::) Mutta jos on mielestään niin fiksu että laittaa sinne tököttiä niin on myos niin fiksu että tietää minkätyyppistä laittaa kun niitäkin montaa mallia...
-
Tosin joskus on vetoakseli ollut tiukasti kiinni navassa kun joku "valopää" oli keksinyt laittaa lukkoliimaa booreihin ja syytä kysyessäni omistajalta hän sanoi että laitoin "kun se naksui niin ikävästi".
Oli varmaan meikäläisen kulkuneuvon kanssa keksinyt edellinen asentaja myös tämän kuningasidean. Ei lähtenyt ulosvetäjällä eikä mailaa annettaessa. Lopulta vein paikalliseen autohuoltoon jonka kaveri kertoi että pitää laittaa vetarin pää poikki, ei vaan lähde edes lämpöä antamalla.
Tulipa sitten sekin uutta.
-
Oli varmaan meikäläisen kulkuneuvon kanssa keksinyt edellinen asentaja myös tämän kuningasidean. Ei lähtenyt ulosvetäjällä eikä mailaa annettaessa. Lopulta vein paikalliseen autohuoltoon jonka kaveri kertoi että pitää laittaa vetarin pää poikki, ei vaan lähde edes lämpöä antamalla.
Tulipa sitten sekin uutta.
Hydrauliprässillä noi on tullu irroitetua, eli vetari koko olka-akselin kanssa irti.
-
just vaihdoin tänään molemmat puolet,purin jarrusatulan pois 2-pulttia,jarrulevy pois 1-pultti pois ja vetarinpultti pois,sitten navan 4-pulttia ja mitään muuta ei tarvitse purkaa,nosturilla kun tekee niin 20min/puoli
-
just vaihdoin tänään molemmat puolet,purin jarrusatulan pois 2-pulttia,jarrulevy pois 1-pultti pois ja vetarinpultti pois,sitten navan 4-pulttia ja mitään muuta ei tarvitse purkaa,nosturilla kun tekee niin 20min/puoli
Vaatiiko räillälenkin, että pystyy avaamaan pultit asetelman ollessa autossa paikallaan?
-
Vaatiiko räillälenkin, että pystyy avaamaan pultit asetelman ollessa autossa paikallaan?
ei vaadi,ja momenttiin ei tarvitse välttämättä kiristää, riittää että on kiinni kunnolla mutta muistaakseni sinne kyllä momentillakin pääsee mikäli momenttiin haluaa kiristää. ;)
-
Minkälaista avainta käytit "jen"?
Minä en onnistunut vaihtamaan laakeria ilman isompaa purkamista. Vetarin saa kyllä vedettyä taaksepäin, mutta silti väli oli niin pieni etten saanut kyllä millään hylsyllä tuota avattua. Onnistuisikohan mutkalla olevalla lenkkiavaimella?
-
just vaihdoin tänään molemmat puolet,purin jarrusatulan pois 2-pulttia,jarrulevy pois 1-pultti pois ja vetarinpultti pois,sitten navan 4-pulttia ja mitään muuta ei tarvitse purkaa,nosturilla kun tekee niin 20min/puoli
olikohan muuten näin että vielä iskarin alapäänpultit toinen pois ja toinen ainakin löysälle niin tilaa tulee niin että sinne mahtuu vaikka karvahattu,muistaakseni löystin navan pultit 3/8 räikällä+lyhyt jatko+hylsy. ;)
-
Hyvän idean tai pari tarvisi nyt. Lähdin tuolla "20 minuutin taktiikalla" liikkeelle eli jarruromppeet pois edestä, napapultti auki, vetaria sisäänpäin ja neljä pulttia auki ja pois. Itse napa onkin nyt vielä tiukasti kiinni, mites halavatussa se irrotetaan? Muutenhan tässä ei vielä mikään vastustanutkaan, napapultti aukesi melkeimpä sormin eikä vetarikaan ollut tarttunut kiinni.
-
Hyvän idean tai pari tarvisi nyt. Lähdin tuolla "20 minuutin taktiikalla" liikkeelle eli jarruromppeet pois edestä, napapultti auki, vetaria sisäänpäin ja neljä pulttia auki ja pois. Itse napa onkin nyt vielä tiukasti kiinni, mites halavatussa se irrotetaan? Muutenhan tässä ei vielä mikään vastustanutkaan, napapultti aukesi melkeimpä sormin eikä vetarikaan ollut tarttunut kiinni.
lekaa
-
Ei sieltä sisäpuolelta oikein taho mahtua lyömään ku tavarat on paikallaan. Kai se on purettava enemmän..
-
Lyö siihen napaan, se tulee kuitenkin uusi
-
Eli isompaa työkalua huomenna töistä mukaan. ;D
-
Kyllä se pienemmälläkin lähtee, sieltä sisäviistosta vaan paasaa menemään :)
Mahdollisesti kahdelta puolelta, niin se lähtee tasaisemmin ja helpommin irti..
Puhdista sitten ne pinnat hyvin, mihin se oli jumiin jäänytkin, niin se menee takaisin suoraan ja helposti.
-
Pieni kymysys: kuinka syvälle uskaltaa vetoakselia naputtaa, enneb kuin ottaa kiinni. Irtooko kokonaan navasta, ennen kuin napaa voi mäiskiä irti. :hello:
-
Onneksi lähin illalla ajoissa nukkumaan niin ei tarvinnu mätkiä enempää. Tein ruokatunnilla työkalun navan irrotukseen, ei se nätti oo eikä mahdu edes pakkiin mutta jopahan irtos napa vittuilemati. :D
(https://6bpxfq.dm2304.livefilestore.com/y2pbA_rnI_rOd7cOiACc5fEWx3oF3jR8fAHBY2UbZosLWFXkhY-h2N6L3VLFijaeh55Qdvwoswd03Jt9jlO8MhjGe1vi0jv31C-RQ_LEN7kwMU/IMG_5225.jpg?psid=1)
-
"Vetovasara" :2funny: :hello:
-
Kyllä, mallia "tein itse ja säästin". Oishan sen toki Elekmaltakin voinut hommata 366€:lla. :D Vähän saattoi painon koossa tulla liioiteltua, vaan eipähän tarvinnut arpoa irtoaako vai ei.
-
Hyvin irtos pelkällä lekallakin, eikä kovaa edes tarvinnu mäiskiä. :hello:
-
Tuli vaihdettua. Pelkät jarrut purettiin pois edestä ja vetaria sisään painamalla sai tosiaan näköjään tarpeeksi tilaa aukoa pultit. Takimmainen ylempi pultti oli kyllä aika ahtaalla mutta sai sen hylsyllä ja sopivalla jatkolla. Vinkkinä muille että kannattaa ostaa Siniseltä se 4e:n pölysuoja kans kun vaihtaa. Ei tullu ainakaan Motonetin SKF-laakerisetin mukana, ja oli oma ainakin ihan päreinä.
-
Kuinka tärkeää on ton pölysuojan kunto?
Kun vaihdoin laakerin niin en vaihdannu uutta pölysuojaa, kun ei tullu tarvike laakerin mukana.
Vanhasta pölysuojasta kyllä puuttui muutama palanen sisäpuolelta!
Hajottaako tuo rikkinäinen pölysuoja ton laakerin?
-
Kyllähän laakeri vaatii sen pölysuojan. Muuten tulee ennenaikaista kulumista kun pölyä pääsee rasvan sekaan.
-
Ei kannata juu koko napaa irrottaa, oman jouduin ottaa tolpasta kylläki irti ku ei ollu työkaluja että olisin päässy irrottaa laakerin pultit vetarin välistä.
Se laakeri lähtee aika hyvin irti ku nakuttaa puukon terän sinne navan ja laakerin väliin joka puolelta vuorotellen ja jatkaa ruuvarilla siitä.
-
Näin onnistui täälläkin:
- jarrusatula irti
- jarrulevy irti
- napapultti irti
- vetoakseli sisäänpäin ja niveltä kääntelemällä sai tiloja laakerin pulttien kannoille
Ihan perus puolentuuman räikkä, 18mm hylsy (ohutseinämäinen) ja lyhyt jatko riitti laakerin pulttien irroitukseen.
Laakerin sai hyvin irti kääntämällä yhden pyöränpultin rei'istä klo 12 kohdalle ja painamalla pyörnpultilla jarrukilven ruuvin kantaa vasten. Vaatii jonkun "rotin" väliin. Ei tarvinnut ainakaan minun tapauksessa hakata irti.
-
Onkohan tuon vetoakselin pään pultin yli kiristämisestä jotain haittaa esim, laakerin ennen aikainen kuluminen?
Kun kiristin vahingossa 50-60 Nm.!
Voiko se pultti vaikka katketa keskesken ajon?
-
Venyvä pulttihan se on eli vahvuus kärsii jos kiristää liikaa.. Itse olen onnistunut yhden pultin kiristämällä saamaan poikki ::)
-
Niin voiko se pulti katketa ajan myötä? Vai katkeisko se jo tossa kiristys vaiheessa?
Pitäiskö vaihtaa uusi pultti?
-
Laakerin sai hyvin irti kääntämällä yhden pyöränpultin rei'istä klo 12 kohdalle ja painamalla pyörnpultilla jarrukilven ruuvin kantaa vasten. Vaatii jonkun "rotin" väliin. Ei tarvinnut ainakaan minun tapauksessa hakata irti.
Tällä metodilla olen itsekin irroitellut, lähtee kivasti ilman mitään väkivaltaa.
Jokin sopiva palikka tosiaan kello 12 kohdalle jota vasten saa pyöränpultilla painettua napaa irtipäin olkatuesta.
Tuohon kun päräytti mopolla pulttia sisään, oli napa kädessä.
-
Tietäiskö kukaan tuon napapultin varaosanumeroa(Volvo)?
Ei taida saada irto tavarana, kun vain Volvolta?
-
Tietäiskö kukaan tuon napapultin varaosanumeroa(Volvo)?
Ei taida saada irto tavarana, kun vain Volvolta?
Tuohon mun käyttikseen löyty tuolla numerolla:
30640878
Ja sinisen tiskillä tuli käytyä.
-
Höpönetissä myydään tuollaista:
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/179554/363603?ajoneuvo=965
-
Höpönetissä myydään tuollaista:
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/179554/363603?ajoneuvo=965
muistelisin että on sinisellä jopa halvempi
-
muistelisin että on sinisellä jopa halvempi
Noup, 2 kpl 12,55..
-
Näin onnistui täälläkin:
- jarrusatula irti
- jarrulevy irti
- napapultti irti
- vetoakseli sisäänpäin ja niveltä kääntelemällä sai tiloja laakerin pulttien kannoille
Ihan perus puolentuuman räikkä, 18mm hylsy (ohutseinämäinen) ja lyhyt jatko riitti laakerin pulttien irroitukseen.
Laakerin sai hyvin irti kääntämällä yhden pyöränpultin rei'istä klo 12 kohdalle ja painamalla pyörnpultilla jarrukilven ruuvin kantaa vasten. Vaatii jonkun "rotin" väliin. Ei tarvinnut ainakaan minun tapauksessa hakata irti.
Tällä ohjeistuksellahan se laakeri vaihtui. Ainut oli ainakin meikän V70 -02, että 1/2 räikkä ja 18mm hylsy ei oikein tahtonut mahtua laakerin pulttien ruuvaamiseen, mutta 3/8 räikkä ja18mm hylsy (joka oli lyhyempi), homma onnistui sitten jo helpommin...
-
Muistakaath että joskus (ehkä aika useinkin) se napa on jumittunut vetariin sitten niin maan perusteellisesti. Lähtee irti vain kunnon hydrauliprässillä. Ei toivoakaan millään mekaanisilla ulosvetäjillä ellei sitten ole jotain kauheaa kaliiberia
-
Tuli itsekin juuri vaihdettua eteen vasen laakeri ja sehän kävi ilman isompia irroituksia. Keskipultti irti auto ylös sitten rengas, satula ja jarrulevy veke. Sitten pääseekin jo irroittelemaan navan pultteja.
Tässä pari kuvaa jos siitä olisi jollekin joskus hyötyä
Navan pulttien avausta ja hommaa helpottaa, kun kääntää pyörät ääriasentoon...
(http://s29.postimg.org/qkoi57wvn/2016_04_09_09_27_20.jpg) (http://postimg.org/image/qkoi57wvn/)
Ja hupsista napa on irti
(http://s27.postimg.org/sblgafp4v/2016_04_09_09_57_01.jpg) (http://postimg.org/image/sblgafp4v/)
Puhdistettuun pintaan ja pultteihin sitten tervaa.
Laitoin jo tässävaiheessa uudet pultit paikoilleen. Uusissa pulteissa on isommat prikat joten ne piti laittaa jo tässä vaiheessa.
(http://s27.postimg.org/vdcqravpb/2016_04_09_10_02_28.jpg) (http://postimg.org/image/vdcqravpb/)
Ja uusi napa pultattuna kiinni.
(http://s15.postimg.org/aip3f9vh3/2016_04_09_10_34_28.jpg) (http://postimg.org/image/aip3f9vh3/)
Lopuksi levy, satula, rengas paikoilleen ja auto alas sitten lopuksi keskipultti momenttiin.
-
Vaihdettiin v70 vas. etupyörä napa 244tkm kohdalla. Ei irronnut lekalla vaan piti kahdella pyöränpultilla ahdistaa molemmista reunoista. Uusi napa tuli suoraan pakastimesta niin mahtui paikalleen.
-
Tässä melko hyvä asennusvideo, jossa ei oikein muuta ylimääräistä tehdä kuin otetaan turhaan satula irti pidikkeistä, kun koko paketin voi ottaa irti kokonaisuutena vain pidikkeen irrottamalla, mutta videossa vaihdetaan myös satula vissiin: https://youtu.be/bA6uhLSxeRI
Eli menee ihan perus hylsyillä ja kiintoavaimilla, mutta yksi navan pultti on sen verran ahtaassa paikassa, että tosiaan 3/8" hylsy mahtuu paremmin kuin 1/2". Renkaita kääntelemällä saa tilaa sopivasti. Jatkovarren tarvii kans, mulla oli n. 15 cm ja se riitti.
Ja ihan alkuun, ennen kuin ottaa edes rengasta pois, kandee ottaa vanteen keskikuppi pois ja kokeilla irtoaako vetoakseli, mulla onneksi lähti irti "sormella työntämällä".
-
Vaihdoin kuskinpuolen laakerin reilut viikko sitten. Repsikan puolen laakerin olin vaihtanut joskus kauan sitten. Mittarissa on 448.500 km ja kuskin puolen laakerin eka vaihto. Hankin 3/8" 18mm hylsyn, koska lyhyempi ja mahtuu paremmin vetarin vierestä pultteihin, räikkäväännin on laadukas, mutta vähän lyhyempi kuin 1/2" versio.
Kaikki meni ihan OK siihen asti kun piti laakerin pultteja alkaa vääntää irti, ei olleet liian tiukalla, kiintolenkillä sain aukeamaan yhden kierroksen. Ongelma oli sitten ettei 3/8" räikän varressa voima riitä, pultit on pitkät kuin nälkävuosi ja koska pulttien päät tulee laakerista läpi, ne on olleet korroosiolle alttiina 17 vuotta. Kun pultin pään syöpyneet kierteet pääsivät laakerin kierteisiin asti, liike hidastui merkittävästi (parin tunnin CRC liotus alla). Otin lopulta alapallon ja koiranluun yläpään irti jolloin sain vetarin kokonaan pois ja navan takapuoli tuli avoimeksi. Käytin hyvien tapojen vastaisesti 60cm varrella momenttiavainta ja konehylsyä avaamiseen ja pakko sanoa, että isolta mieheltä hiki valui ennen kuin kaikki neljä pulttia oli auki. Kasaaminen kesti puoli tuntia, poisotto 3 tuntia. FAG paketti motonetissa pultteineen (4+1) 99,90e.
-
Volvolla myydään nykyään päivitettyä napapulttia . Olikohan kierre koko matkalla, ettei pohjaa ennen kuin on kireä.
Joku tämmönen siinä oli...
-
Olen vaihtanut molemmat etunavat tyyliin pyörä pois, jarrupaketti irti, levy irti, napapultti irti ja vetari työnnetty mahdollisimman sisään.
Toisen laakerin kanssa tuli niin paljon ongelmia, että tämä laiskan miehen menetelmä kesti kauan. Navan pultit olivat niin pahasti jämähtäneet, että operaatio kesti kauan, koska vaikka 3/8" hylsy jatkovarsilla mahtuukin, niin jos otteen pitää olla täydellinen jokaisella väännöllä, niin kyllähän sitä aikaa palaa nitkutellessa, eli ajankäytön kannalta kannattaa ehkä avata joku alapallo tai iskaritolpan pultit, että saa kunnolla väännettyä, pääsee ehkä jopa roiskimaan pulttipyssyllä.